Kjemp imot! Venstre bør intrudusere skatt på biler med fossiltbrensel ved bruk av fleksibel politikk...f.eks, målet er at elbiler vil overta for biler med fossiltbrensel. Beregn budsjettet som behøvs og øk skatten på fossiltbrensel bil for å dekke dette. Når den økonomiske kurven ikke lenger dekker budsjettet da kan man legge skatt på elbiler.
Vi vet at Norge ikke klarer å oppnå sine klimamål...og klima er veldig vanskelig for folk å forstår på grunn av at det er et abstrakt konsept. Det er vanskelig å knytte moralsk forpliktelse til noen som er abstrakt uten lederskap. Derfor er det viktig å vise lederskap med konkrete miljøtiltak. I Norge viser vi dette ved at vi har gode insentiver ved kjøp av elektrisk bil, da kan vanlige folk ta den moralske forpliktelsen som en realitet.
I den nyliberale verden der regjeringer har trent de fleste av sine befolkninger til å tro på økonomien først, samfunn som nummer to, og miljøet sist; som er det motsatte av vitenskapelige fakta for å leve innenfor bæreevnen til jorden. Den norske elbil politikken er en lysende suksess som forvalter et bærekraftig samfunn ... for å si det på en annen måte, er bærekraft i stor grad et "social engineering" problem , er norske elbil politikk ideell fra et naturvitenskapelig ståsted? Nei, men fra en samfunnsvitenskapelig synsvinkel, til et rungende ja med noen mindre begrensninger (avtagende bruk av kollektiv trafikk...som ikke er veldig bra til å begynne med i forhold til steder som Skåne / Øresund i Sverige / Danmark).
Dersom Norge skal finne fremtidig suksess i andre områder av miljøpolitikken vil det være å gi folk insentiver for å vise lederskap for å forvalte abstrakte til konkrete realiteter.
Vi vet at Norge ikke klarer å oppnå sine klimamål...og klima er veldig vanskelig for folk å forstår på grunn av at det er et abstrakt konsept. Det er vanskelig å knytte moralsk forpliktelse til noen som er abstrakt uten lederskap. Derfor er det viktig å vise lederskap med konkrete miljøtiltak. I Norge viser vi dette ved at vi har gode insentiver ved kjøp av elektrisk bil, da kan vanlige folk ta den moralske forpliktelsen som en realitet.
I den nyliberale verden der regjeringer har trent de fleste av sine befolkninger til å tro på økonomien først, samfunn som nummer to, og miljøet sist; som er det motsatte av vitenskapelige fakta for å leve innenfor bæreevnen til jorden. Den norske elbil politikken er en lysende suksess som forvalter et bærekraftig samfunn ... for å si det på en annen måte, er bærekraft i stor grad et "social engineering" problem , er norske elbil politikk ideell fra et naturvitenskapelig ståsted? Nei, men fra en samfunnsvitenskapelig synsvinkel, til et rungende ja med noen mindre begrensninger (avtagende bruk av kollektiv trafikk...som ikke er veldig bra til å begynne med i forhold til steder som Skåne / Øresund i Sverige / Danmark).
Dersom Norge skal finne fremtidig suksess i andre områder av miljøpolitikken vil det være å gi folk insentiver for å vise lederskap for å forvalte abstrakte til konkrete realiteter.