Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - svisj

#1
Som andre har påpekt, kan det være lurt å kjøpe en kabel som "tåler" 32A.

Jeg kjøpte en ladekabel fra Ladespesialisten tidligere i sommer. Den ser ut til å ha høyere kvalitet enn kabelen jeg hadde før. Plastikken og bryteren virker mer solid.
#2
I dag prøvde jeg igjen å bruke type2-kabelen i bilen. Ved siste forsøk forsøkte jeg å skyve pluggen (som går i bilen) litt ned, etter å ha koblet til. Dette fungerte. Jeg hørte en klikkelyd fra kontakten i bilen, og ladingen startet umiddelbart.

Fant denne informasjonen på nettet: https://speakev.com/threads/j1772-type-2-plug-damage-leaf-wont-charge-3-lights-flashing-beeping.10130/

Tenkte jeg skulle poste dette, i tilfelle andre har det samme problemet. :)
#3
I dag forsøkte jeg å lade på et par av Oslo Kommunes ladestolper ved festningen. Jeg var der ved to ulike anledninger, og ladet på to ulike plasser.
På den første plassen gikk det greit etter to forsøk. Jeg koblet kabelen til laderen først, og deretter til bilen.
Neste gang jeg parkerte, fikk jeg ikke i gang ladingen i det hele tatt. Jeg måtte til slutt finne frem ladekladden og lade på schuko.

Jeg antar at løsningen må være at jeg skaffer meg en ny kabel.
#4
Ja, er klar over dette. Men jeg har brukt denne laderen nesten daglig i ett år, uten problemer. Synes derfor det er litt rart at det ikke fungerer lenger.
#6
I det siste har jeg hatt problemer med å lade bilen (en Mitsubishi i-Miev) når jeg benytter en type 2-til type 1-kabel. Dette skjer ikke hver gang, men det har skjedd mye de siste ukene. Ladestasjonen jeg forsøker å benytte er produsert av Proxll, og har en vanlig type 2-kontakt. Ladestasjonen leverer 16A på 230V.
Jeg kobler i kabelen, først i bilen, og deretter i ladestasjonen. Jeg ser da at ladestasjonen viser at lading starter. Men jeg hører ikke summingen av viften fra bilen. Jeg ser også at ladesymbolet på dashboardet i bilen blinker. Men det er tydelig at ladingen ikke starter.
Noen ganger hjelper det å dra ut kontaktene, starte bilen et kort øyeblikk, slå den av, og så forsøke å starte lading (gjennom å koble til kontaktene). Men i dag prøvde jeg en fem-seks ganger, uten hell.

Å lade med "kladden" fra en vanlig stikkontakt fungerer fint.

Hva kan være galt? Er det kabelen, eller er det noe galt med bilen min?

Jeg er takknemlig for alle svar som kan hjelpe meg med å løse dette mysteriet.  :)
#7
Jeg mener å ha lest at det finnes en stikkontakt i Prestfoss. Så vidt jeg vet er det ikke noen hurtiglader på strekningen.

Det har vært ytret ønske om hurtiglader på veien i Eggedal tidligere her på forumet. Kanskje det kommer med tider og stunder.

Når jeg går inn på GreenRace (http://www.jurassictest.ch/GR/) og søker opp strekningen, ser jeg at det er bratte oppoverbakker etter Eggedal (ca. 600 meter stigning). Oppoverbakker gjør at motoren trekker mye strøm, og at batteriet tappes raskt. Det er også en del stigning (ca. 200 meter) fra Åmot og til Eggedal.
#8
Kjøretips / Drøbak til Drammen med i-Miev
tirsdag 03. januar 2017, klokken 15:09
Jeg skal senere i år kjøre fra Drøbak til Drammen, gjennom Oslofjordtunnellen.

Jeg lurer på om andre har tatt denne turen med en i-Miev, og hvordan det gikk. Planen er å lade opp til drøyt 80% på en av hurtigladerne i Drøbak, for så å kjøre videre. Dette blir uten å benytte varmeapparatet, selvfølgelig. Jeg vet at det er endel bakker etter tunellen, og lurer derfor på om batteriet er stort nok til å komme frem.
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fisketorget i Halden
søndag 18. desember 2016, klokken 02:15
Så vidt jeg vet, er det slik at man må ha et ladekort for å kunne bruke de ladestolpene som eies av Halden Kommune. Hvordan man får dette kortet mener jeg det står informasjon om på kommunens websider.

På ladestolpene og hurtigladerne til Fortum, kan man bruke den vanlige brikken/appen, eller SMS.
#10
Jeg var en tur på Nordby i dag, og forsøkte å benytte hurtigladeren der. Det gikk heller dårlig, da det ikke var mulig å få kontakt med laderen fra appen (InCharge), til tross for at jeg prøvde flere ganger både på norsk og svensk mobilnett. Jeg tok derfor og parkerte bilen på en av de vanlige elbilplassene, for å få litt strøm slik at jeg kunne kjøre til Halden for å hurtiglade der.

Når jeg skal kjøre ut igjen ser jeg at noen andre står parkert foran laderen. Jeg går ut og snakker med vedkommende, i håp om at laderen fungerte igjen. Det viste seg at det gjorde den ikke. Han forsøkte å få tak i kundeservicen til Vattenfall, men de tok aldri telefonen. Det ble til at vi begge dro med uforurettet sak.

Tidligere var laderen åpen, slik at alle kunne benytte den - også de som ikke har brikke/app. Det er forståelig at Vattenfall ønsker å ta betalt for strømmen, men da bør det faktisk være mulig å få ladet gjennom den betalingsløsningen de har valgt å benytte. Feilmeldingen jeg fikk i appen var at det ikke var mulig å få kontakt med laderen. For moro skyld forsøkte jeg å bruke RFID-brikken fra Fortum, for å se hva som skjedde. Beskjeden jeg da fikk fra hurtigladeren var at den ikke fikk kontakt med en server.

Jeg synes at Vattenfall bør sette hurtigladerne sine til å gå i åpen modus når det er problemer av slik art.

Jeg håper at dette er i orden neste gang jeg er på Nordby, eller at Fortum har satt opp en hurtiglader eller to på McDonalds, slik jeg har hørt rykter om skal komme.
#11
Clever har hurtiglader på Skee utenfor Strömstad. Det er riktignok feil vei i forhold til Nordby.
I Strömstad er det mulig å saktelade på parkeringsplassen ved brygga nedenfor sykehuset (der fergen fra Fredrikstad legger til). Det er to schuko/type 2-kontakter som er plassert like ved toalettene, på høyre side når man kjører inn på plassen.
Det skal også være et 22kW type 2-uttak ved fergeterminalen i Strömstad: http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=b8a11949-c770-4bac-aab9-a7b943f8e4d3

Det er mulig å saktelade på Nordby, hvis man ønsker det.
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Anbefaling El bil
lørdag 27. august 2016, klokken 11:26
Jeg tror ikke en trilling vil klare denne strekningen, og spesielt ikke på vinteren. Husk at det er syv mil en vei, i motorveihastighet. På kalde vinterdager sier gjettometeret at det er ca. seks mils rekkevidde når varmen er på.
#13
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Ulyder i AC
fredag 12. august 2016, klokken 12:33
Jeg hadde samme problemet på min bil. Motorforum bestilte og satte på nye fester. Dette ble gjort som en garantireparasjon, siden jeg fortsatt har garanti på bilen.
#14
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Shell Grelland, Fortumladere
onsdag 03. august 2016, klokken 20:12
Nå er den visst i drift. Ser at den ligger i kartet til Fortum Charge & Drive, samt at den er annonsert i Facebook-gruppen deres.
#15
Sitat fra: Sven-E på torsdag 21. juli 2016, klokken 18:53
Det er 2 stk. Brennes Auto.  Ingen av dem ved Rygge.
Den nærmeste til Rygge er i Moss.  Er det ChaDeMo der?

I følge ladestasjoner.no er det vertfall ChaDeMo hos Brennes Auto i Sarpsborg.  Klokkergårdveien 9, 1711 SARPSBORG
Brennes Auto har en lader på Rygge (eller i Moss). Adressen er Høydaveien 7. Jeg tror denne er i Rygge kommune. men det er ikke mange meter fra kommunegrensen til Moss. (Edit: Ser nå at den faktisk er i Moss kommune, ut fra postnummeret.)

De har også en lader i Sarpsborg, i Klokkergårdveien. Denne laderen er en del av Fortums nettverk av hurtigladere. Såvidt jeg kan huske, har denne laderen også bare ChaDeMo. Den er ikke så langt fra hurtigladerne som står på McDonalds, så det kan være et greit alternativ hvis det er ladekø på sistnevnte sted.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA