Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RonyTheRunner

#1
e-Golf / Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.
fredag 10. oktober 2014, klokken 20:06
Min forhandler ville nå innbille meg at varmepumpe egentlig ikke var noe varmepumpe, men kun rør som hentet varme inn mot en normal kupe-varmer.... VP ville dessuten ikke virke før du hadde kjørt 30 min..... Gjett om han ville ha meg over på bil uten vp....!!!!! Dette tar kaka. Og levering nå er garantert et stykke ut i 2015...! Hva skjer? Har VW ikke fått til settlement VP? De sa opprinnelig at en kunne forvente 20% økning av range om vinteren med VP!
#2
e-Golf / Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.
fredag 10. oktober 2014, klokken 20:00
Min lokale forhandler presterte å si at varmepumpen ikke egentlig var en varmepumpe, men bare rør som tok inn varme fra diverse punkter i drivverket (elmotor, el-komp, etc)... Den ville dessuten ikke ha effekt før en hadde kjørt 30 min.... Tror dere han forsøkte å få meg over på bil uten VP!!!! Dette tar kaka.... Nå blir det venting til over jul - garantert.   >:(
#3
Volkswagen VW / Sv: Batterivarmer
onsdag 08. oktober 2014, klokken 18:31
OK. Spellchecker er noe drit.... E-golf... Og altså varming av batteri - skulle det stå.
#4
Volkswagen VW / Batterivarmer
onsdag 08. oktober 2014, klokken 18:05
Hei. Noen som vet Moe-golf har batterivarmer? Ser at Kia Skryter av det for Kia Soul EV. Har egentlig regnet med at VW har noe av det samme når bil er koblet til strømnettet. Men ingen av bilene har vel noe varsling av batteri under kjøring?
#5
Kjøpe elbil? / Sv: E-golf og lading
søndag 05. oktober 2014, klokken 23:32
Takk! Det var oppklarende. Tenker litt at DC semi hurtig og hurtig lading må være det som bør komme de fleste steder. Da blir det mer bil - uavhengig.
#6
Kjøpe elbil? / E-golf og lading
søndag 05. oktober 2014, klokken 21:09
Hei. Jeg synes jeg ser mange type 2 Semi-hurtig AC stasjoner innover i landet -Evje, abykle, Hovden, osv. Her får vel ikke jeg mer enn 3.6 kW på min kommende e-golf, mens feks en Kia Soul EV får 6.6 kW. Eller misforstår jeg dette?
#7
Kia Soul EV / Sv: Kia Soul EV vs e-golf - rekkevidde
lørdag 04. oktober 2014, klokken 12:37
Dette er kanskje bare spekulasjon:

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=11119.0
#8
Kia Soul EV / Sv: Kia Soul EV vs e-golf - rekkevidde
lørdag 04. oktober 2014, klokken 12:36
Har ofte sett total batterikap. på e-golf sitert til 26.8 kWh, men hvis Møller bekrefter mindre, så er kanskje det riktig. 12.7 kWh / 100 km er oftest brukt som snittforbruk på blandet kjøring.
#9
Kia Soul EV / Sv: Kia Soul EV vs e-golf - rekkevidde
fredag 03. oktober 2014, klokken 12:30
drag
#10
Kia Soul EV / Sv: Kia Soul EV vs e-golf - rekkevidde
fredag 03. oktober 2014, klokken 12:28
Ja. Har sett det samme. De sa 70 - 90 på e-golf, mens de antydet 80 - 100 for Kia - før tall kom for den. Jeg vil tippe EPA - rating på e-golfen vil ligge godt opp på 80 - tallet når den først kommer. Men ut fra tilgjengelig batterikapasitet for de to og ut fra oppgitt snittforbruk ved blandet kjøring, så skjønner jeg ikke at Kia'n kan ligge langt over verken på landeveien, i byen eller på motorveien. På motorveien burde den garantert "straffes" for en rag koeffisient på 0.35 tenker jeg - sånn fra 100 km/t og oppover.
#11
Kia Soul EV / Sv: Kia Soul EV vs e-golf - rekkevidde
fredag 03. oktober 2014, klokken 12:02
Kia har vel 120 (HWY) og 92 MPGe (CITY) - blandet = 105 MPGe og en EPA rating på 93 miles. e-golf har jeg ikke sett noen EPA - miles rating på ennå, men mener jeg så MPGe tall på blandet på 105 MPGe - altså det samme som Kia'n.
#12
Kia Soul EV / Sv: Kia Soul EV vs e-golf - rekkevidde
fredag 03. oktober 2014, klokken 11:59
Usikker på batteritemperatur ved start. Begge hadde stått ute og jeg var første bruker på begge.
#13
Kia Soul EV / Sv: Kia Soul EV vs e-golf - rekkevidde
fredag 03. oktober 2014, klokken 11:58
Enig at turen er for kort. Jeg har desverre kun kjørt slike turer da det er stor pågang på disse bilene. Men jeg har etterhvert kjørt Kia og e-golfen 4 ganger hver på slike turer. De første gangene ved noe i nærheten av sommertemperatur - 17-18 C. Inntrykket da var at Kia'n lå stødig på 180 km antatt rekkevidde ved start, mens e-golfen lå på 150-160 km. Men dette avhenger jo helt av kjøre-historien på bilen. En ting er derimot helt sikkert - Kia'n sitt guess-o-meter varierer langt mindre en e-golf sitt. Kan virke som de har gjort en god jobb der.
#14
Kia Soul EV / Sv: Fornøyd med din Kia forhandler?
fredag 03. oktober 2014, klokken 11:51
Kia har vært meget service-minded. De blir liksom litt en under-dog ift. de andre "store" - Nissan / VW / BMW. Men med dette produktet kommer de til å komme kjapt på banen.
#15
Kia Soul EV / Kia Soul EV vs e-golf - rekkevidde
fredag 03. oktober 2014, klokken 11:35
Jeg har prøvekjørt både e-golf og Kia Soul EV ved flere anledninger. Jeg har ikke tatt noen standard runder og gjort dette vitenskapelig på noen som helst måte, men det slår meg at 212 km på Kia Soul EV vs. 190 km på e-golf (NEDC) ikke gir et godt inntrykk av forholdet mellom disse to bilene. Kia oppgir 14.7 kWh / 100 km som forbruk ved blandet kjøring. e-golf oppgir 12.7 kWh / 100 km for det samme. Bruker man disse til å beregne kjørelengde, så kommer e-golf ut med 190 km (antar 24.2 kWh tilgengelig batterikapasitet), mens Kia med antagelse om 27 kWh tilgjengelig batterikapasitet får 183 km. Nå sier Kia at de antar 27 kWh som total kapasitet og at tilgjengelig kapasitet er litt over 24 kWh. Da blir teoretisk beregnet rekkevidde enda lavere for Kia. Under testkjøring med begge biler i dag ved 7 grader C ute (uten forvarming av bil) klarte jeg lett ca. 15 kWh / km for begge med blandet kjøring - 50, 60 km/t sone + motorvei 90-100 km/t (50/50) - total tur på 20 km. Det burde gi de to bilene ca. lik total kjørelengde. Men Kia'n startet på 133 km range og endte på 109 km, mens golfen startet på 144 og endte på 123 km. e-golfen var dessuten uten varmepumpe og AC var på på 20 grader hele tiden.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA