Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - rjenss1

#1
Har forsøkt flere uttak på huset både med og uten jordfeilbryter. Har noen punkter som er lagt opp for ikke så lenge siden som skulle fungere bra. Men samme resultat uansett når jeg lader hjemme (eller hos naboen).
Tror nok det er er litt hyper sensitiv elektronikk i ladekabelen kombinert med noe høy spenning levert av kraftselskapet.
Virket i all fall som om forhandleren hadde kjennskap til dette problemet. Forhandler forsøker å få tak i den gamle ladekabelen, men det tar utrolig lang tid å få tak i da... Litt frustrerende når jeg ikke får ladet hjemme...
#2
Jeg har et problem med lading av Leafen hjemme.
Har standard ladekabel som følger med bilen (2013 mod) og plugger i egen 16amp kurs. Av og til lader dette som normalt, men de aller fleste gangene blir det problemer. Den starter å lade, men etter en liten stund kutter den. Hører et klikk i kladden på ladekabelen før den "restarter" og lader på nytt igjen. Lysene på kladden på kabelen blinker. Når den først har startet å "klikke" så skjer det hele tiden. Dette skjer kun hjemme. Lader jeg andre steder så funker det.
Virker som det er elektronikken i ladekabelen som "klikker". Om dette er fordi det er høyspenning vet jeg ikke. Forhandler visste om at det var et problem om man sannsynligvis hadde høyspenning i huset. Han skulle forsøke å få tak i forrige utgave av ladekabelen som visstnok ikke skulle være så sensetiv, men det virker som at den er fryktelig vanskelig å få tak i.
Har ikke målt spenningen i huset, men skal gjøre det en av de nærmeste dagene.

Er det noen som har slike erfaringer her inne? Og hva ble evt løsningen?
Tenker om den gamle ladekabelen ikke er å få tak i så kunne man jo fått en fast installert hjemmelader. Men om den også er like sensetiv i elektronikken som ladekabelen så klikker vel den også.
#3
Så den på EV-select ja, men den er 5 pins.
Clas Ohlson har noen El sentraler som kan fungere ja :) Skal sjekke ut dem. Vi er jo 2 stk på jobb her med Leaf så mulig vi kan dele.
Lurte på om en slik enkel kabel kan fungere om man kun kobler til en bil og ikke bruker de 2 siste schuko uttakene
http://www.elektroimportoren.no/overgang-316-9-til-3xschuko-1-5m-ip44/2428406/Product.html?Event=pathlist
#4
Ikke så greit å orientere seg med alle muligheter nei. Litt å sette seg inn i.
Det beste er vel å forholde seg til forskrifter selv om den kun vil brukes til lading.
Det blir litt voldsomt å dra rundt med en hel ladestasjon så hadde vel håpet på en smart liten løsning tilnærmet en overgang. Uansett er schuko uttakene på stolpene uaktuell siden de er "begrenset" til motorvarmere. Da måtte jeg vel ha teipet sikringen fast slik at den ikke slår ut hele tiden...

Takk for svarene :)
#5
Har Nissan Leaf med 3,6 kw lader, og har et spm til noen uttak.
Utenfor der jeg jobber står det noen stolper med 6 stk shuko uttak. Ser ut som vanlige motorvarmer som sikkert har effektbegrenser (eller hva det heter). Så dem ser jeg ingen nytte i så lenge ikke eier av bygget vil bruke penger på å få byttet ut noen av motorvarmerkursene til vanlige 16a/10a.

På samme stolpen er det i tillegg et annet uttak. Ser da ut som 4-pins kontakt. Legger ved bilder. Siste bildet viser sikringen på stolpen som vel tilhører 4-pins uttaket.
Så spm er da om dette er mulig/lurt å bruke til min Leaf og evt hvilket utstyr jeg trenger (som ikke koster skjorta)?
#6
Sitat fra: Car-El på lørdag 04. oktober 2014, klokken 19:58
Sitat fra: rjenss1 på torsdag 02. oktober 2014, klokken 11:37
Det er nå igangsatt arbeid ved Veksthuset på Setermoen for Tesla superladere. Blir 6 ladepunkter.
Skulle ønske at det også kunne komme lademulighet til min nyervevede Leaf (kjøpt for 2 uker siden  :) ) Hvor kan man presse på for å få andre muligheter for lading i tillegg til Tesla superladere? Er jo ikke dumt å få samlet slikt på en plass, og tror heller ikke Tesla har noe i mot at det etableres flere muligheter ved samme lokasjon.

Om du vet om plass så tips Grønn Kontakt. Det er dem som skal sette opp en "Transnovastandar" lader inne på Vollan/Nordkjosbotn. Kjenner du noen som har plass så tips dem om å tipse Grønn Kontakt. Det er link på hoved/startsiden

Da har jeg lagt inn et ønske på Grønn Kontakt så kan man jo bare håpe.
Takk skal du ha for tipset.
#7
Foreløpig bare litt graving. Er nettopp begynt arbeidet. På kommunens postlister er det søknad om bygging av ladestasjoner.
Kan legge inn bilder etterhvert når skjer litt mer :) Vet ikke når planen er at de skal være klare til bruk. Må vel opp med ny trafo så kan nok ta litt tid?
#8
Det er nå igangsatt arbeid ved Veksthuset på Setermoen for Tesla superladere. Blir 6 ladepunkter.
Skulle ønske at det også kunne komme lademulighet til min nyervevede Leaf (kjøpt for 2 uker siden  :) ) Hvor kan man presse på for å få andre muligheter for lading i tillegg til Tesla superladere? Er jo ikke dumt å få samlet slikt på en plass, og tror heller ikke Tesla har noe i mot at det etableres flere muligheter ved samme lokasjon.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA