Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elmer71

#1
Elbilen i Samfunnet / Ny ordning for årsavgift og el-bil
søndag 05. mars 2017, klokken 01:37
Hei, alle sammen.
Jeg hørte nettopp om den nye måten som årsavgiften skal kreves inn på: at den skal legges inn som en del av forsikringen.
Hva tror dere om el-bilene i dette? Er dette en måte å fjerne nåværende subsidiering av årsavgiftene på elbiler?
#2
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Mulighet for prøvekjøring
fredag 30. desember 2016, klokken 15:20
He-he, da er man over snittet ivrig!
#3
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Mulighet for prøvekjøring
fredag 30. desember 2016, klokken 14:26
Forsinkelser her også, altså.
#4
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Mulighet for prøvekjøring
fredag 30. desember 2016, klokken 14:07
Jeg er en av dem som synes Ampera E virker svært interessant, men ønsker å se -og prøve den før jeg bestemmer meg. Er det noen som vet noe mer konkret om når demobilene kommer til forhandlerene enn at det skjer 1. kvartal 2017?
#5
Model S / Sv: Elbil og takboks
lørdag 15. oktober 2016, klokken 15:59
Takk for raskt svar.  :) Dessverre er ikke jeg der at jeg har mulilghet til å handle en Tesla, men lurte på dette med elbil og takboks generelt og har kun sett dette på Tesla til nå.

Synes ikke forbruket økte dramatisk. Når det gjelder støy, kjenner jeg til det fra takboksen på fossilbilen vår. Men hvis vi handler en elbil med en rekkevidde som gjør at vi kan dra på langturer også, er det at det er mulighet for takboks viktig, og da vil den kun settes på de turene vi trenger den og bli tatt av igjen etterpå.
#6
Model S / Elbil og takboks
lørdag 15. oktober 2016, klokken 13:09
Jeg lurer på hvilken erfaring dere har med å bruke takboks på Tesla. Hvor mye går det ut over rekevidden?
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Rekkevidde angst og produsenter ...
onsdag 31. desember 2014, klokken 00:24
Spørsmålet er interessant og absolutt verdt å løfte frem. Hvis jeg har hørt riktig, har Tesla lagt åpent ut sin batteriteknologi for at alle som ønsker det kan bruke den. Hvis det stemmer, er det kanskje som nest siste innlegg spør seg: At bilprodusentene egentlig ikke ønsker det. Samtidig skrives det jo mye om Leaf som skal komme med et alternativ i løpet av 2016 med 400 km rekkevidde. Det må jo si noe om at bilprodusentene likevel jobber med elbilalternativer i denne klassen. Hva Tesla klarer som ikke de andre får til, vet ikke jeg, men rart er det.

Til slutt til trådstarter: Når du skriver at du ikke skjønner vitsen med å kjøpe elbil med 15-20 mil rekkevidde, regner jeg md at det er en spissformulering som du egentlig ikke mener. Jeg tror svært mange av oss kan gjøre all daglig småkjøring med de eksisterende elbilene med denne rekkevidden. Når en elbil koster med dagens strømpriser ca 1,3 kr pr. mil mor en mellomklasse diesel som koster ca 8 kr pr mil, sparer man jo masse hver dag kun ved å kjøre den uten fordeler som fri bom, fri parkering osv.
Vi har i vårt 1,5 mnd lange elbil-liv notert oss begrensingene, men velger udelt å glede oss stort over fordelene!  :)
#8
God aften, folkens!  :)
-Sitter her og tenker over hvor utrolig godt fornøyde kona mi og jeg er med å ha kjøpt elbil-bl.a. vet vi nesten ikke ( vi har en dieselbil som nr 2 bil) hva som skjer på bensinstasjoner lenger!  :)
-Vi har kjøpt en Leaf Tekna og synes den fungerer helt supert!
-Vi var litt naive i starten, og satt årlig kjørelengde til 16.000 km. Allerede etter 1 mnd har vi ca kjørt 3000 km noe som kanskje sier mest om hvordan vi liker bilen.  :)

Oppfordrer andre som har blitt elbilister i høst til å gi innspill på spørsmålene over. God jul!
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Instilling av klima Leaf med varmepumpe.
torsdag 18. desember 2014, klokken 08:22
Har prøvd dette nå på to korte turer. En tur med a/c på og 21 grader, og i dag med a/c av og 19 grader. Første turen hadde et forbruk på 26,7 kwh/100km og turen i dag 17,7.
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Batterimåler i dashboard med %-visning
fredag 12. desember 2014, klokken 14:50
Sikkert smak og behag det der. Kameraene blir nødvendigvis ofte skitne. Hvis de er for skitne på vår bil, bruker jeg 10 sek på å tørke over kameraene.

Forøvrig kan du glede deg til å bli kjent med en meget komfortabel, godt støydempet bil med god lyd og mye utstyr!  :)
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Batterimåler i dashboard med %-visning
fredag 12. desember 2014, klokken 08:20
Hei!  :)
Grunnen til at du ser høyre hjørne som annen innstilling på kameraet ble meg fortalt at var pga at det er det hjørnet med minst oversikt over.
Jeg har benyttet meg av den kameravinkelen ved lukeparkering flere ganger allerede

Men du-hva slags bil er du vant med fra før? Vi har aldri hatt ryggekamera på bilene våre før, og da skjønner jeg ikke hvordan det går an å være misfornøyd med en kameraløsning som består av 4 kameraer som gjør at bilen sees i fugleperspektiv i tillegg til bakover. I tillegg kan du altså velge bakover og høyre hjørne, eller fremover og høyre hjørne! Har noen andre biler bedre kameraopplegg, egentlig?
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Rekkevidde på 22,3 mil på Leaf?
onsdag 10. desember 2014, klokken 23:41
Sitat fra: Powerflux på onsdag 10. desember 2014, klokken 21:29
Sitat fra: Balrog på onsdag 10. desember 2014, klokken 13:42
Det største problemet med Leaf er imidlertid den fullstendig absurde rekkeviddemåleren aka "guess-o-meter" og batterimåleren med streker. Botemiddelet er en android-app: Leaf Spy og en bluetooth OBDII-adapter til et par hundre kroner.
Med app og adapter er bilen brukbar til kjøring over litt lengre avstander.

Hvordan fungerer denne LeafSpy, og hvor for man kjøpt den adapteren. Er den noe man trenger for at LeafSpy skal fungere? Hvordan snakker appen med bilen? Jeg er helt grønn på dette.... ???
#13
Leaf 2010-2017 / Sv: Hva er en god pris på Leaf om dagen?
onsdag 10. desember 2014, klokken 23:38
Sitat fra: Powerflux på onsdag 10. desember 2014, klokken 23:30
Trodde  Nordic er en Tekna uten skinn men med 6.6 kW ladere....

Stemmer det. Er mye reklame for den modellen om dagen bl.a. på youtube
#14
Leaf 2010-2017 / Sv: Rekkevidde på 22,3 mil på Leaf?
tirsdag 09. desember 2014, klokken 12:32
Ja, jeg tror jo du har helt rett i det. Det du sier med at oppgitt rekkevidde er under absolutte maksforhold vet jeg og har lest om. Så når Nissan oppgir 19,9 mil på nye Leaf, vet jeg at det ikke stemmer. Er det mulig å nå ca 18 mil på en fin forsommerdag, kanskje? Så derfor lurer jeg på hvordan rekkevidden på 23,3 mil kommer fra?
#15
Leaf 2010-2017 / Rekkevidde på 22,3 mil på Leaf?
tirsdag 09. desember 2014, klokken 12:15
Hei, folkens!  :)
Først må jeg bare skryte litt av vår nye kjæledegge, Leffe, som har vært i vårt eie ca en måned. Vi er superfornøyd med Leafèn på alle måter. Det eneste er at jeg allerede ser, er at vi må justere opp kjørelengden på forsikringen!  :)

Men så til emnetittelen:
Jeg var for morro skyld inne på kjøpsveiledningen til elbilforeningen her om dagen. Der står det om kjørelengden på de ulike elbilene som er på makedet nå. Der oppererer de med en søyle på kjørelengde som er grønn opp til nøktern minimumsrekkevidde og gul frem til nøktern maksimumsrekkevidde. Disse tallene er levert fra leverandører og , sånn som jeg har forstått det, bør brukes i stedet for standarden som leveres fra fabrikk. Der står Leaf oppgitt med en nøktern maksimal rekkevidde på 23,3 mil! Stemmer det, er det jo fantastisk, men jeg har ikke lest om rekkevidde i nærheten av det noe annet sted på en Leaf.

Er det andre som har lagt merke til dette? Hvor får de i såfall tallene fra?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA