Et annet problem med fast kobling av varme og aircondition er at det gir veldig tørr luft i kupeen.
De automatiske kimaanleggene som jeg har vært borti fungerer slik at ved utetemperaturer over ca +2 grader så kjøles luften først for å trekke ut fuktigheten. Deretter varmes luften opp til ønsket temperatur. På denne måten unngår man fuktighet inne i bilen og alt som heter dugg på vinduer. Jeg antar at det er slik det fungerer i Ampera e også.
Ulempen er jo at lufen etter en tids kjøring blir veldig tørr. Dette fører til økte problemer for de som har problemer med "tørre øyne". Apotekene selger jo tåresubstitutter i bøtter og spann, så "tørre øyne" er nok ikke et sjeldent fenomen.
På andre biler kan man slå av kjølingen, og beholde varmen, og på den måten unngå at luften blir så tørr.
Også av denne grunn bør Opel sørge for at det blir mulig å bruke varmeapparatet uten samtidig måtte bruke AC.
De automatiske kimaanleggene som jeg har vært borti fungerer slik at ved utetemperaturer over ca +2 grader så kjøles luften først for å trekke ut fuktigheten. Deretter varmes luften opp til ønsket temperatur. På denne måten unngår man fuktighet inne i bilen og alt som heter dugg på vinduer. Jeg antar at det er slik det fungerer i Ampera e også.
Ulempen er jo at lufen etter en tids kjøring blir veldig tørr. Dette fører til økte problemer for de som har problemer med "tørre øyne". Apotekene selger jo tåresubstitutter i bøtter og spann, så "tørre øyne" er nok ikke et sjeldent fenomen.
På andre biler kan man slå av kjølingen, og beholde varmen, og på den måten unngå at luften blir så tørr.
Også av denne grunn bør Opel sørge for at det blir mulig å bruke varmeapparatet uten samtidig måtte bruke AC.