Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - adamopel

#1
Kia Soul EV / Energianalyse
onsdag 30. september 2015, klokken 08:30
Lekte meg litt med ett varmekamera i dag. Tok bilde av Kia Soul EV etter 15 kilometer kjøretur.
På bildet av eksteriør ser dere att det forsvinner mest energi i friksjon mellom dekk og vei, og til å varme opp kupeen. På bildene av "motorrommet" ser dere att de varmeste komponentene er ledingen fra hovedbatteriet til regulatoren. Og vannrøret og regulatoren som går til varmeapparatet. Det viser att veldig lite energi forsvinner i regulatoren til motoren.
#2
Kia Soul EV / Sv: Bilder av soul
fredag 17. april 2015, klokken 03:26
Nordlys over Kia Soul EV !
#3
Kia Soul EV / Sv: Felger
mandag 23. februar 2015, klokken 23:49
Det var veldig lett å skru av. men du må ta hjulene av bilen før du kommer til skruene på baksiden. Tre små skruer på hvert deksel.
#4
Kia Soul EV / Sv: Vinterkjøring
fredag 30. januar 2015, klokken 21:42
Kjører med siste versjon av Nokian Hakkapelita pigg. Kjører pigg p.g.a. bratte bakker hjem. Og en til to uker hvert år er det klink is med vann ned de bratte bakkene. I løpet av årene har jeg funnet ut att Hakkapelita er de beste dekkene.
#5
Kia Soul EV / Sv: Vinterkjøring
torsdag 29. januar 2015, klokken 23:09
Jeg kan bekrefte att Kia Soul EV fungerer utmerket på snøføre. Denne vinteren har det vert snøkaos, og elendig føre hele vinteren. Vi har hatt ca. 1,80 meter snø hjemme siden jul. Jeg kjører 15 km på jobb hver dag. 3 km er på en smal lokal vei med ca. 250 meter stigning. Har kjørt for det meste på dårlig brøytet veg med vekslende føre fra 5 til 25 cm snø. Det har gått helt greit. Jeg har enda ikke satt meg fast med bilen. Jeg vil påstå att den er hakket bedre enn en vanlig framhjulstrekt bil. Det eneste er att den virker litt tung, og bryter ofte gjennom snøen. Men nå har det vert veldig dårlig føre i vinter, så det kan være att andre biler gjør det og. Det som imponerer mest er dersom en begyner å spinne i oppoverbakke og stopper opp, går det helt fint å komme igang igjen dersom en er forsiktig med gassen. Det er så fin justering av momentet til hjulene att det går greit å komme igang igjen uten å spinne. Det hadde ikke gått med en fossilbil med klutch. Men en må følge med på speedometeret siden en ikke hører om en begynner å spinne.

Varmeapparatet er helt supert også. Har varmepumpe. Det blir varme etter ett minutt. Og dugg er ingen problem med AC.

Bildet er fra en kjøretur opp til ett skianlegg. Det kjørte jeg 3 kilometer med bratt veg som ikke var brøytet. Det var ca. 25cm snø. Så jeg brøytet med spoileren hele veien.
#6
Kia Soul EV / Sv: Felger
torsdag 18. desember 2014, klokken 22:07
Jeg skrudde av de stygge plastdekslene på orginalfelgen. De ser faktisk helt ok ut uten siden de er svarte. Tror nok jeg vil kjøre uten deksler til våren igjen. Se bildet.
#7
Kia Soul EV / Sv: Lading av Kia Soul EV
torsdag 18. desember 2014, klokken 21:59
Jeg kjører overvåkning av ladingen. Jeg bruker  induktiv giver, og en Raspberry Pi til å laste opp til www.smartenergygroups.com. Da kan jeg grafe all ladingen og får se hvor mange kilowatttimer jeg bruker.
Se grafene her:
https://smartenergygroups.com/widgets/9d65d6be891af3763e76ab213fd37b4e5b5c6d68
(Dere må kanskje zoome ut på den øverste grafen dersom jeg ikke har ladet i dag).

#8
Kia Soul EV / Sv: Har dere fått bilen? Og er dere fornøyd?
lørdag 04. oktober 2014, klokken 23:32
Var og hentet min hos Bertel O Steen i Åsane på onsdag. Er storfornøyd. Veldig lettkjørt. Bra batterikapasitet og forbruk, så har ingen problemer med batteriangst. Kjørte bilen fra Åsane til Voss når jeg hentet den, og hadde 1/3 igjen på batteriet etterpå.
Veldig fornøyd med keyless funksjonen. Bare å åpne døren, sette seg i bilen, trykke på startknappen, og kjøre.
#9
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
lørdag 04. oktober 2014, klokken 23:28
Jeg hentet min bil i Åsane i Bergen på onsdag. Kjørte hjem til Voss. Da hadde jeg 1/3 igjen på batteriet. Så Bergen - Voss er helt bekymringsløst. Ser forbruket ligger på ca 1,5kw på fin kjøring. Dersom jeg kjører helt vanlig og med varmeapparat er forbruket ca 1,7kw pr. Kilometer. Det ser ut til att rekkeviddeindikatoren er ganske nøyaktig. I forhold til leaf og E-up. Der var det ganske unøyaktig, og med plutselige endringer.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA