Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - birkeland

#1
Kia Soul EV / Sv: Effekt ved hurtiglading
onsdag 11. januar 2017, klokken 20:03
I denne tråden på det amerikanske forumet er det masse grafer for hvordan lading med CHAdeMO oppfører seg på Kia Soul EV:

http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=685
#2
Kia Soul EV / Sv: Ulyd fra Air Condition
mandag 10. oktober 2016, klokken 10:25
Ja, kjølingen var mye bedre etterat det var fikset. Og alle ulydene var vekk.
#3
Kia Soul EV / Sv: Ulyd fra Air Condition
søndag 09. oktober 2016, klokken 18:08
Har også hatt problemer med AC. Visstnok en relativt vanlig feil på Soul EV ifølge min leverandør. Jeg ringte bare verkstedet og sa at klimaanlegget høres ut som en gammel mann som er dårlig i astmaen. Da skjønte de med engang hva som var feil. Ble fikset uten spørsmål siden det er en garantisak. De byttet visstnok hele registeret hva nå enn det er.
#4
Kia Soul EV / Sv: Tilgjengelig batterikapasitet, er den 27kW?
onsdag 15. juni 2016, klokken 18:21
Sitat

Har nå ordnet meg Torque og fått satt opp riktige parameter i appen.
Nå venter jeg bare på å komme meg hjem for å teste dette.

Men lurer på en ting, er det OBD2 kontakten som brukes, eller den diagnosekontakten fremme i motorrommet?
For har jo lest på Tesla at der brukte dem ikke OBD2 kontakten, men en litt mer spesiell diagnosekontakt

Det jeg også virkelig ser nytten i, er jo sanntidsdata for dekktrykkene :)

Du bruker OBD2 kontakten inne i bilen. Bak luken ved ditt venstre kne når du sitter bak rattet. :)
#5
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
onsdag 15. juni 2016, klokken 09:18
Sitat4 timer og 40 minutter tok mitt prosjekt. 229 km og den desidert kjedeligste bilturen med Soul'en.

Godt jobbet:) Hvor mange prosent batterikapasitet gikk med på den distansen? Ifølge målinger gjort på det amerikanske forumet hvor vi har brukt en OBD II-leser til å lese av batteritelemetri, så har vi mellom 26,77kWh og 27,47kWh nettokapasitet (av 30,5kWh bruttokapasitet) på batteriet. Med ditt forbruk på ca 11,1kWh/100km vil det tilsvare en oppnåelig rekkevidde på mellom 241-247km.
#6
Kia Soul EV / Sv: A/C virker ikke
tirsdag 07. juni 2016, klokken 10:01
Jeg har samme problem. Min kjøler nesten ingenting. Har en 13 år gammel Toyota med aircondition som aldri har vært gjort noe med, og den kjøler som bare rakkeren.

Jeg vet ikke om varmepumpa og aircondition er samme enhet, at varmepumpa blir kjørt i revers for å kjøle. Men varmepumpa har iallefall levert godt med varme i vinter. Hvis det er samme enhet, blir det spennende å se om effekten på varmen om vinteren også endrer seg når de får fikset airconditionen.
#7
Kia Soul EV / Sv: Tilgjengelig batterikapasitet, er den 27kW?
mandag 09. mai 2016, klokken 19:22
Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 09. mai 2016, klokken 14:33
Sitat fra: Stig-Arne på mandag 09. mai 2016, klokken 12:36
Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 08. mai 2016, klokken 19:13
Sitat fra: birkeland på lørdag 07. mai 2016, klokken 19:35

Netto:

Ja, jeg bruker en billig OBD II leser med bluetooth kjøpt fra Kina for under hundrelappen og Torque Pro på min Android telefon og android nettbrett. Der kan jeg lese ut veldig mye telemetri fra bilen, som f.eks nøyaktig strømforbruk inn og ut, temperatur i hver battericelle, max og min degradering på batteriet og en hel haug andre ting.

Høres jo veldig bra ut å få så mye info fra appen Torque Pro.
Men siden den ikke er spesielt laget for Soul EV,
hvor sikker kan man være at dataene virkelig er korrekte, all data er vel tolkning av i utgangspunktet anonyme koder som har kommet frem fra hacking/prøving/feiling, slik som arbeidet med openOVMS løsning har funnet ut bilens koder og betydning av de.

Også litt ref til Leaf Spy erfaringene hvor dataene forandret seg avhengig av oppdatering av softwaren og dermed ikke kunne sammenlignes.

Eneste sikre er vel å få tilgang til offisiel KIA diagnoseverktøy og sammenligne med lesing av TorquePro og forsåvidt OpenOVMS?

Jeg har ingen grunn til å tvile på tallene.
At tallene forandres etter en oppdatering av programvare i bilen er ikke så rart, da det kan være små justeringen produsenten har gjort for f.eks BMS.
Må kanskje teste ut TorquePro da,
er det greit å få inn Soul Ev parametrene  i appen?
Er den stabil?

Den har vært dønn stabil for min del. Jeg fulgte instruksjonene i første posten i denne tråden: http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=471

Kan forøvrig også nevne at det er mer aktivitet på det amerikanske forumet jeg linket til. Det er også noen veldig dyktige folk der.
#8
Kia Soul EV / Sv: Tilgjengelig batterikapasitet, er den 27kW?
lørdag 07. mai 2016, klokken 19:35
Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 07. mai 2016, klokken 18:11
Sitat fra: birkeland på fredag 06. mai 2016, klokken 21:07
Brutto:
30,4 - 30,5kWh https://avt.inl.gov/vehicle-button/2015-kia-soul

Netto:
26,9 - 27,47kWh http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=434&start=40

Se forøvrig bilde: Der viser min bil 95% SOC når displayet i bilen viser 100%. Det er en buffer i topp og bunn av batteriet. Kia Soul EV er den eneste elbilen som angir netto batterikapasitet i sin markedsføring. Andre bilmerker angir brutto.
¨

Hva bruker du for å få ut de verdiene ? Er det en App og ELM 327?

Ja, jeg bruker en billig OBD II leser med bluetooth kjøpt fra Kina for under hundrelappen og Torque Pro på min Android telefon og android nettbrett. Der kan jeg lese ut veldig mye telemetri fra bilen, som f.eks nøyaktig strømforbruk inn og ut, temperatur i hver battericelle, max og min degradering på batteriet og en hel haug andre ting.
Her er dataene jeg kan lese ut:

Battery voltage
Battery DC voltage
Battery Heater 1 Temperature
Battery Heater 2 Temperature
Battery Inlet Temperature
Battery Max Temperature
Battery Min Temperature
Battery Module 1 Temperature
Battery Module 2 Temperature
Battery Module 3 Temperature
Battery Module 4 Temperature
Battery Module 5 Temperature
Battery Module 6 Temperature
Battery Module 7 Temperature
Battery Module 8 Temperature
Battery Power
Cumulative Charge Current
Cumulative Discharge Current
Cumulative Energy Charged
Cumulative Energy Discharged
Maximum Cell Voltage
Maximum Cell Voltage No.
Maximum Deterioration
Maximum Deterioration Cell No.
Minimum Cell Voltage
Minimum Cell Voltage No.
Minimum Deterioration
Minimum Deterioration Cell No.
Operating Time
State of Charge BMS
State of Charge Display
Tire Pressure Back Left
Tire Pressure Back Right
Tire Pressure Front Left
Tire Pressure Front Right
Tire Temperature Back Left
Tire Temperature Back Right
Tire Temperature Front Left
Tire Temperature Front Right
TPMS ID Front Left
TPMS ID Front Right
TPMS ID Back Left
TPMS ID Back Right
Normal Charge Port
OBC Charging Current
OBC Charging Power
OBC Charging Voltage
Rapid Charge Port

Og endel andre snacks.

Skjønner at dette innlegget er litt off topic, så for å få det on topic igjen, så kan jeg nevne at ved å lese ut batteritelemetrien rett fra bilen sin datamaskin, så blir det slutt på all synsing på hvor mye som er forbrukt, ladet, hvor stor netto kapasitet osv.
#9
Kia Soul EV / Sv: Tilgjengelig batterikapasitet, er den 27kW?
fredag 06. mai 2016, klokken 21:07
Brutto:
30,4 - 30,5kWh https://avt.inl.gov/vehicle-button/2015-kia-soul

Netto:
26,9 - 27,47kWh http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=434&start=40

Se forøvrig bilde: Der viser min bil 95% SOC når displayet i bilen viser 100%. Det er en buffer i topp og bunn av batteriet. Kia Soul EV er den eneste elbilen som angir netto batterikapasitet i sin markedsføring. Andre bilmerker angir brutto.
#10
Kia Soul EV / Sv: Dugg i lykter
mandag 11. april 2016, klokken 19:15
Jeg har dugg i høyre baklykt. Jeg poengterte det da bilen var på service, og da tørket de den bare. Tror ærlig talt ikke de har vært borti problemet før. Men nå er iallefall duggen tilbake etter kort tid. Nå hører det med til historien at lykta hadde konstant dugg ca 1 mnd før jeg hadde den inne på førstegangs service.

Kan også nevne at høyre sidespeil ble byttet pga dugg i blinklyset på speilet. Så vet ikke om han stakkaren som har hatt ansvar for å montere utvendig speil og baklykt på høyre side av bilen min på fabrikken har hatt en dårlig dag, eller har fått mangelfull opplæring. Slett arbeid er det iallefall. Men bilen er uansett under garanti, så dette skal jeg få fikset. Føler at KIA er utrolig flinke til å rette opp i ting etterhvert som de oppstår, så finnes ikke bekymret.
#11
Kia Soul EV / Sv: Redusert batterikapasitet
fredag 05. februar 2016, klokken 22:11
For de av dere som er interessert, så er det en tråd om degradering av batteriet på det amerikanske forumet for KIA Soul EV basert på data fra datamaskinen ombord som overvåker batteriet:

http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=434
#12
Jeg har hatt bilen i 9 mnd og har 32A lader. Skal jeg forvarme eller kjøle ned bilen om sommeren, plugger jeg i laderen så bilen lader og trykker raskt 2 ganger på "Power" knappen. Da virker alltid klimaanlegget. Når jeg så skal kjøre, fjerner jeg kabelen og trykker 3 ganger på power for å starte bilen (2 ganger for å slå av og 1 gang for å starte den). Funker hver gang. Har aldri opplevd at det ikke kommer varme eller kjøling på denne måten.
#13
Kia Soul EV / Sv: Hjelp til effektivere lading av 2016 KIA Soul EV
onsdag 06. januar 2016, klokken 09:14
Minner om at Kia Soul EV 2016 modell lader 10-15% saktere enn 2015 modell ref tidligere innlegg her inne.

Utdrag fra det amerikanske Kia Soul EV forumet:"I did some 8k km so far, black Soul model year 2016. Car is very nice, better then every other EV in his class. Im satisfied with range.
Last week i checked charging with ampermeter on my l2 16 amps/230v outlet. What i discovered, shocked me! It was charging with 14 amps... Well, i tried again with 20 amps outlet, it was charging with 18 amps! Same on my 25 amps, only with 23 amps. And finally 26 amps out of 32...
Took my car to Kia service, where we checked every parameter of battery and charger, just to discovered that car is fine. Then we tested charging on diff outets and find out what i already knew.
Well, we took testing further. Kia brought Soul model 2015 in, and guess what? It charged perfectly. 16 amps out of 16 amps outlet. Same with diff outlets.
Then they admit that model 2016 have different SW and that Kia downgraded internal charger for some 10- 15% of its stated amp charg8ng as to be more safe???? WTH? For me that means 5 hrs instead of 4 hrs. And noone told me that.
Can anyone test his car to confirm my fears?"

http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=453
#14
Kia Soul EV / Sv: Kia Soul EV med 33 hk
fredag 18. desember 2015, klokken 20:22
Sitat fra: E_S på fredag 18. desember 2015, klokken 12:35
Jeg har stusset litt over at Soul føles såpass mye "dauere" enn Golf og Leaf til tross for samme effekt. Noen som har noen forklaring på det? Den går jo helt greit, men Golf og Leaf er rimelig kvikke opp til 60-70 mens Soulen føles betydelig daffere..

Har ikke noe godt svar, men ifølge min leverandør så virker akselerasjonen raskere etter siste programoppdatering. Selv har jeg ikke fått den oppdateringen ennå, men tenkte jeg skulle ta tiden fra 0-100 (fullt lovlig på motorvei selvsagt ;D ) før og etter oppdateringen.
#15
Kia Soul EV / Sv: Kia eller Leaf?
lørdag 28. november 2015, klokken 22:47
Sitat fra: tutti på lørdag 28. november 2015, klokken 22:16
Sitat fra: bjoris på lørdag 28. november 2015, klokken 16:49
Ser at Dinsider hevder at Soul og EGolf har omtrendt samme rekkevidde, hmm, de skriver 24 vs 27 kw, men Golfen har vel bare litt over 20 tilgjengelig, hvordan kan de da gå ganske likt?
egolfen har litt over 24 kwh netto.

Hvordan kan e-Golf ha 24kWh netto? Har de ingen sikkerhetsmargin i topp og bunn av batteriet?
2015 VOLKSWAGEN E-GOLF
Battery Testing
   VIN 2140, VIN 5818, VIN 6525

VIN 5818    23,8kWh
VIN 2140   23,8kWh
VIN 6525   24,1kWh

ref:
http://avt.inl.gov/fsev.shtml
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA