Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - wattgolf

#1
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Står du i kø?
torsdag 05. oktober 2017, klokken 21:15
Takk for mange svar, har var det jo noen med dårlige erfaringer og en del med gode, vi har vel noen problemområder enda, som Aksdal, Lyngdal, rv7 opp på Hardangervidda og E6 Dovre(AR). Men alle disse plassene burda la seg ordne innen rimelig tid? Unnskyld jeg holdt nesten på å glemme Finnmark jeg også..

Jeg er enig med Panduck at det er litt trist med ladestasjoner som står tomme.

Håper noen flere vil dele sine tanker om dagens situasjon, som jeg opplever er veldig mye bedre enn for bare 1,5 år siden, jeg ferdes mest på vestlandet med sporadiske turer til trønderlag og østlandet.
#2
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Står du i kø?
torsdag 05. oktober 2017, klokken 12:23
Hei alle sammen, nå kan vi begynne å ferie gode salgstall og at mange myter om elbil er borte.
I forbindelse med høye salgstall den siste tiden går elbilforeningen ut og sier "De høye salgstallene skaper samtidig køer ved ladestasjonene og presset øker for en raskere utbygging."
Nå har jeg kjørt elbil i 2,5 år/73k km. Jeg har vel stått i ladekø 30 minutter til sammen og opplever faren for ladekø mindre enn noen gang.

Opplever dere at ladekøene bygger seg opp rundt om kring i Norge?

Jeg håper selvfølgelig på et par tusen nye hurtigladere skal poppe opp i løpet av kort tid.
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbiler - et støy og ladelys hælvete!!
onsdag 20. september 2017, klokken 20:20
E-golfen er heldig vis uten støy, om min neste elbil lager ulyd når den kjører sakte, alla leaf/zoe/soul lover jeg at det første som skjer er at den lyden blir fjernet på det ene eller andre viset. Den lyden er det verste med elbil.
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglade stasjon i Namsos
søndag 06. august 2017, klokken 17:29
Jeg tror grønn kontakt har merket av Namsos som planlagt i det kartet som skulle vise hva de skulle bygge i år. Kan håpe på at det kommer en i september/oktober når E6 Trondheim-mosjøen? skal utbygges med hurtigladere.
#5
2 nye Fortum hurtigladere på Kiwi Hagafoss, riksvei 7, en mil øst for Geilo. De så veldig klare ut, jeg prøvde de ikke siden jeg ikke forsto at de var nye før etter noen minutter, passende nok havnet jeg i liten ladekø på Geilo, så behovet er det
#6
Jeg tror dine forhåpninger for Finnmark er veldig optimistiske. Denne runden støtter Enova med 40% av etableringskostnadene, sist runde når ingen leverte anbud støttet Enova med inntill 100% av kostnaden. Jeg ser for meg at i beste fall kommer det noe mellom Tromsø og Alta.
#7
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Bergen kommer seg igjen.
søndag 23. april 2017, klokken 22:03
Ser ut som det kommer Grønn Kontakt hurtiglader på circle k ved Flesland, og Fortum bygger hurtiglader på kiwi Sandsli. I tillegg fikk Askøy GK hurtiglader og Åsane fikk ny Fortum hurtiglader i år. Nå går det nesten an å slette bilkraft appen  :laugh:
#8
Sitat fra: sylwester på tirsdag 14. mars 2017, klokken 15:14
I Vestby er det en 100kW CHAdeMO-lader fra Delta. Den har en 2x-knapp.

Nei, det er en 120 kW lader med ac 22kw uttak, 68kW Chademo og 120 kW combo.
Det er ikke bare å trykke på en knapp så går det dobbelt så fort.
I dag kan soul lade her med 68 kW, og Ionoq med 70 kW kanskje?.
Den dagen Tesla kommer med CCS adapter kan de lade med 120 kW her, det kan være i morgen, eller aldri.

Denne laderen er "Bygget for hånd" og koster sikkert 3-4 ganger mer (tipping) enn de veefil laderene som er spydd ut på et samlebånd.
#9
Sitat fra: sylwester på onsdag 08. mars 2017, klokken 17:36
Sitat fra: wattgolf på onsdag 08. mars 2017, klokken 12:55
Chademostandard er kun bygget for 500 V og 125 A = 62,5 kW
Ioniq kan vel lade med høyere effekt når ny CSS standard er klar (tror jeg)

Da snakker du ikke om den nye som de i følge roadmap skulle være ferdig innen 2016 og hvor de skal ha første implementasjon av innen 2017?
Jeg tror til og med de finns allerede siden TeslaBjørn hadde en video der han prøver en ladestasjon som hadde en 2x-knapp. Dvs. 2x125A*500V=150kW, men kun 100kW med 2x125Ax400V. Hvis Kia sier de klarer 100kW så må det jo være 2016-standarden som sikkert har vært draft en god stund.

Her er et utdrag Fortum skrev på facebook for et par dager siden. Jeg regner med de har siste nytt, slik som GK også har god kontroll på hva som beveger seg i markedet.

"Dagens CHAdeMO plugg som er sertifisert, standardisert og tilgjengelig har en rating 500V, 125A. Kia er forberedt for høyere effekter, men får ikke glede av det før CHAdeMO kommer med sertifiserte metoder for å overføre høyere effekter mellom bil og lader. Når de kommer med det, og flere av disse bilene er på markedet kan disse applikasjonene bli en del av de nye ladestasjonene som blir bygd. Men vi har ingen offisiell informasjon fra CHAdeMO organisasjonen på når dette skjer. Men de jobber selvfølgelig med forskjellige løsninger.
CCS er allerede nå sertifisert for 200A, 1000V. Snart er en glykolkjølt CCS plugg sertifisert for 350A varig last, 400A kortvarig. Så da er det bare å vente på bilene som takler dette da powermodulene og resten av kraftelektronikken er allerede tilgjengelig"

Det begrunner vel ganske greit hvorfor det er best å bygge 50 kW ladere en liten stund til, ingen biler kan ta nytte av over 62,5 kW på chademo i dag.

Det er fult mulig å bygge en likerettere som leverer 1000V og 350A med en Chademo kontakt, med det er ikke sertifisert eller standardisert. Fortum og GK kan bygge hyllevare som gir mest for pengene, så kan ABB, Siemens, Veefil, CCS og Chademogjengen bruke tid og penger på å utvikle nye løsninger, mener jeg. Det er fremdeles mange kommuner, bygder, bydeler og daler, og til og med et helt fylke uten noen form for hurtiglading
#10
Sitat fra: sylwester på onsdag 08. mars 2017, klokken 09:59
@wattgolf
Bare 68kW? Det indikerer at Soul muligens har samme lader som Ioniq på 75kW? Jeg mener jeg har lest flere ganger at Kia klarer å lade opptil 100kW og da tenker jeg det burde klare f.eks. 95kW ved 20% SOC når batteriet er ca. 25 grader og ikke nærmere 50kW.

Chademostandard er kun bygget for 500 V og 125 A = 62,5 kW
Ioniq kan vel lade med høyere effekt når ny CSS standard er klar (tror jeg)
#11
Standardene for høyere effekt er ikke klare enda, bilene er ikke på markedet enda og hurtigladere som leverer 150 kW er ikke på markedet. (Det eneste som kan ta i mot mer enn 50 kW nå er Soul som kan ta 68). Prisen på å bygge ut ville blitt høyere som resulterer i færre ladestasjoner. Derfor bygges 50 Kw ladere enda.

Personlig ser jeg ikke det store behovet for 150/300kW ladere. Når jeg en dag bytter ut e-golfen kan vi anta at den nye bilen min har 60 kWh kapasitet, da kan den kjøre ca 45 mil, det tar gjerne 6 timer å kjøre denne strekken de aller fleste områder i Norge. Etter 6 timer i bil er det på tide med toalett og mat pause, si det tar 45 min før maten er varmet og fortært, da kan jeg kjøre nye 25 mil/3,5 timer. Det vil si jeg kommer 75 mil før det tar lengre tid enn det ville gjort med fossilbil.

Jeg kan forstå de som ønsker 300 kW. Men du har like mye bruk for det som du har bruk for 1000 Nm dreiemoment. Jeg er ikke villig til å betale for høyere effekt på laderen.
#12
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Hva driver BKK med?
torsdag 16. februar 2017, klokken 18:48
Ja, de har jo bygget mange ladere, og det er bra. Men det er måten de bygger nå i dag jeg synes er dårlig.
Det er jo ingen andre som bygger ladestasjoner med 1 lader som virker på de fleste elbiler som selges nå i dag.
Jeg planlegger aldri å lade på en stasjon med 1 lader når det finnes alternativ med flere ladere.

Kan jo se til Fortum som setter opp 6 ladere på Ikea i Bergen, 3 på Os og 3 i Godvik. Det gir en helt annen trygghet på å finne en ledig lader.

Vi er 4 som deler på bilen min, 3 av oss har ofte problemer med appen, med 3 forskjellige mobilmerker. Uansett er det mer praktisk med RFID når for eksempel svigerfar skal lade bilen, eller når jeg låner ut bilen på nabobil, da de som leier bil hurtiglader kanskje en gang i året er det mye enklere for de å bare bruke en brikke som ligger i bilen fra før enn å lage profil med app, kredittkort og usikkerhet om de får det til.
#13
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Hva driver BKK med?
torsdag 16. februar 2017, klokken 15:34
Jeg mener BKK sin hurtigladesatsing i Hordaland har flere større svakheter.

1. Ikke mulighet for RFID brikke, men en app som fungerer halvparten av gangene.
2. De setter opp ladestasjoner med enkelt standard (Chademo eller combo) siste stasjonen som kom opp på Meland hadde 2 hurtigladere med chadmo og en multistandard, kun en combolader på nye Dale sentrum, og 2 combo vs 5 chademo på Trengereid. Nå kommer Ioniq, ampera, i3, e-golf og focus med combo standard. Jeg mener de bygger hurtigladestasjoner som om det var 2015..
3. Det er svært lite info å finne om når og hvor ladere åpner, selv etter at de er åpnet.

Er det flere som synes dette er en dårlig måte å drive hurtigladebutikk på?

Inntil RFID brikke og bedre utbygging av combo ladere er på plass vil jeg gå for å lade på GK eller Fortum som begge skal bygge flere stasjoner i Bergens området i år.  :police:
#14
Samme på vinjeøra nord for Molde, langs e39. Ferdigbygget dobbellader skal åpne denne uken.
#15
Er det noen som kan lage et slikt kartlag med Combo hurtigladere også?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA