Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - rsa

#1
Ladeplasser og ladekabler / Veiskilting av Hurtigladere
mandag 21. september 2015, klokken 15:21
Når vi nå etterhvert får bygget ut hurtigladere langs hovedveiene så burde de fleste kunne kjøre el-bil også på lengre turer. Men en ting mangler, og det er veiskilting som gjør det enkelt å finne en hurtiglader når man kjører langs hovedveiene. Vi trenger et skilt som viser avkjøring til hurtiglader, og et skilt som angir avstand til neste hurtiglader. Er det noen som vet om noen planer for dette? Må vi vente i årevis?
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Tur til Gøteborg
torsdag 13. november 2014, klokken 13:42
Ser at den nye ladestasjonen på Tanumshopping er gratis. Hva slags betalingsløsninger bruker man på andre ladere i Sverige?
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtig ladning i Sverige
torsdag 13. november 2014, klokken 13:37
Fantastisk, det åpner jo opp muligheter for fine turer sørover. Ser til og med at det er gratis på http://www.tanumshopping.se
Kjører en Kia Soul EV, som har problemer med en nyere ABB hurtiglader. La du merke til hvilken type Chademo lader det var som sto der?
#4
Mercedes B-Electric / Lading
torsdag 30. oktober 2014, klokken 23:43
Ser av omtale på VG at B-Electric kommer med 11KW AC lader men uten mulighet for DC Hurtiglading. Så skal du på langtur må du beregne noen timers stopp for lading. Det var vel en liten nedtur? Glad jeg valgte Kia'n allikevel da. :)
#6
Ah, da forstår jeg retningslinjene bedre tror jeg. Et anlegg som dynamisk regulerer hver enkelt ladepunkt basert på total last og tilgjengelig strøm skulle vi også gjerne hatt i vårt borettslag. Hva heter denne ladeboksen og hvordan fungerer styringen? Sitter styringsenheten i sikringsskapet eller er ladeboksene koblet sammen på noen måte? Hvem kan levere et slikt anlegg i Norge i dag? Håper på svar, for denne løsningen vil jeg gjerne legge fram for neste årsmøte!
#7
Håpløst forslag til retningslinjer synes jeg. Hva er egentlig vitsen med å kreve "godkjent ladestasjon" og i tillegg kreve at den skal ha type 2 plugg? De fleste el-biler som selges i dag må ha hjemmelader med Type 1 plugg (Leaf, Soul og Trillingene), eller benytte vanlig stikkontakt. Sjekk www.salto.no på nett for eksempel. Alle el-biler kommer med en kabel for vanlig stikkontakt, og om man ikke har tenkt å tilby mer enn 10A kurs til hver plass så er det greit å bruke vanlig stikk. De som ønsker å montere ladeboks vil sikkert ha 16A lading og 20A automatsikring på kursen. Og bør kunne få ladestasjon med den kabelen som passer til bilen. Det er fint med retningslinjer, så prøv igjen.
#8
Ja som Kia eier tar jeg jo poenget. Er det noen som vet om ABB har noen av disse nye hurtigladerne i Oslo området? Har foreløpig bare brukt gammel ChaDeMo i Ole Deviks vei og Fortum, og disse så ut til å fungere også etter at jeg hadde ladet der. Og så må vi vel kunne forvente at det ikke settes opp flere av disse nye ladestasjonene før problemet er løst.
#9
Kia Soul EV / Sv: Pendle Sarpsborg - lillestrøm
mandag 20. oktober 2014, klokken 01:00
Nå finnes det jo en del hurtigladere på strekningen Sarpsborg - Kjeller, så om man sørger for å ha litt ekstra tid til rådighet så skulle det vel gå greit selv på vinterstid. Med 10 minutter på en hurtiglader så rekker du sikkert fram.
#10
Kia Soul EV / Sv: Hurtiglading
mandag 13. oktober 2014, klokken 20:57
Jeg prøvde Fortums hurtiglader på Vestby på lørdag. Hadde 78% da jeg kom fram, men ville teste. Og det fungerte, ladingen startet og Kia'n gikk fra 78% til 80% på under 2 minutter. Og da stoppet ladingen som den jo skulle. Pussig nok fikk jeg ikke noen flere km av det, men så var det jo bare 2% da. Tilbake i Oslo ladet jeg på ABB laderen i Ole Deviks vei med Grønn Kontakt kort. Fra 25% tok det vel litt over 25 minutter før den stoppet av seg selv på 83% og 137Km antatt rekkevidde. Så mine første forsøk med hurtiglader var vellykket. Men jeg hører at mange har problemer med defekte hurtigladere, og det er jo ikke særlig betryggende når man tenker på å ta med familien på tur.
#11
Kia Soul EV / Sv: Erfaringer fra dere som har fått Soulen
lørdag 11. oktober 2014, klokken 20:51
Det meste av det du tar opp her er av nærmest akademist art. Jeg har hatt bilen i en uke nå, og det er sansynligvis litt for kort tid til å opparbeide meg erfaring med batteripakkens levetid. Men batteriene er viktige i en el-bil, og jeg vil gjerne ta vare på dem. Temperatur og lading er sikkert viktig, men her er det mye synsing ute å går. Om du kan poste noen referanser til artikler om batteriteknologien som brukes i Kia-en så er det absolutt av interesse.

Blå/Hvit Exclusive, lader mest hjemme med 16A Saltoboks, og kjører foreløpig ladingen til 100% hver natt.
#12
Kia Soul EV / Sv: Har dere fått bilen? Og er dere fornøyd?
søndag 05. oktober 2014, klokken 14:41
Hentet bilen på fredag morgen. Kun småturer så langt, men det er jo en deilig og veldig lettkjørt bil. Familien trives også med det grå skinninteriøret, hadde ikke vært mitt førstevalg med det er pent og lett å venne seg til. Har ikke fått testet rekkevidden, men vårt behov er ca. 10 mil og da er det veldig god margin opp til forventet 16 mil +.
#13
Kia Soul EV / Sv: Lydanlegget
søndag 05. oktober 2014, klokken 00:54
Takk for tips, du fant sammenhengen. Har kjørt flere turer i dag, og har ingen problemer med musikk fra iPhone over blåtann så lenge jeg ikke samtidig bruker navigasjonen med en destinasjon. Pussig sak, men til å leve med. Kanskje Kia fikser det i en oppdatering, ellers er det OK med kabel på telefonen også da.
#14
Kia Soul EV / Lydanlegget
fredag 03. oktober 2014, klokken 18:50
Fikk bilen i dag, og koblet til min iPhone 5S via blåtann. Spilte av med Spotify, men opplevde at lyden i høytalerne forran forsvant med jevne mellomrom. Lyden bak fungerte stabilt tror jeg, det er mulig det var front / rear fader som flyttet lyden mellom høytalerne forran og bak. Helt av seg selv, uten at noen rørte display eller telefon. Noen som har opplevd noe lignende? Skal teste mer med en annen telefon før jeg ev. plager Kia med det.
#15
Kia Soul EV / Sv: Hva får dere plass til i bilen?
tirsdag 30. september 2014, klokken 11:29
Er det noen som vet hvor lange ski jeg kan få inn om jeg legger ned 40% baksetet? Innser at det er litt avhengig av forsetepassasjerens benplassbehov, men sånn sirka rekker.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA