Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - wall-e

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Feil på Charge-Amps ladekabel?
torsdag 29. oktober 2015, klokken 12:57
Jeg har kontakt med charge amps, de er helt utrolig på service. Fikk svar allerede igår kveld.

Av teknisk interesse: hva er det som egentlig feiler på disse?
#2
Ladeplasser og ladekabler / Feil på Charge-Amps ladekabel?
onsdag 28. oktober 2015, klokken 19:06
Jeg har nå brukt min charge-amps i knapt to uker. Det har vært ypperlig med justeringsmuligheten fra 6-16ampere. Men nå lyser ikke led-lysene opp når den plugges i veggen, den vil rett og slett ikke starte opp. Kan ikke se noen ytre skader eller påvirkninger. Den er bare brukt nå og da ved pendling, og ligget mest i bilen.

Noen som har lignende problemer? Jeg liker ikke helt tanken på kvaliteten......
#3
Vi har testet ut vår Kia Soul EV i Lofoten nå i helgen. Første ladestopp var Statoil Evenes etter 17mil og 15km igjen på batteriet.

Dette tok usedvanlig lang tid, og vi hadde bare 46prosent etter 30minutter! (vi hadde under 10prosent)

Etter en ny halvtime var vi på litt over 80prosent, altså 1time totalt. Vi toppet enda litt til mot 94prosent, siden vi skulle helt til svolvær.

Vi droppet svolvær og kjørte heller med god komfort til sortland og ladet der på fortum sin stasjon. Nå gikk det så fort at det var helt komisk. Vi rakk såvidt og lufte bikkja før man kunne kjøre videre. Samme ladehastighet opplevde vi i svolvær ved kiwi. Vi var oppe i 42kw på det meste.


På returen regnet vi med at ladehastigheten ville gå noe raskere på evenes siden batteriet allerede var hurtigladet et par ganger samme dag, og lang krevende kjøring. Men NEI!

Vi fikk bare 17,5kw på en hel time! Det går så sakte at det er til å gråte over, hva er det som skjer her? Jeg har sagt ifra til betjeningen, og de skulle ta det videre. Vi fikk under halvparten av hastigheten til fortum sine ladere. Og det var samme temperaturer ute.

Noen som har noen tips. Det er langt mellom stasjonene her i nord-norge, så vi satser på utbyggelse.
#4
Jeg fikk telefon ifra min forhandler idag. De har vært i møte med Bertel O steen... og beskjeden der ifra er null-intet-nada.
Ingen vet noe som helst, de aner ikke når bilen kommer, forhandlere over hele norge venter på biler som ikke kommer. De får ikke tyskland-bilene slik de var lovet, dvs totalt antall kommer dette år, men ingen vet hvor mange pr mnd. Jeg bestilte i sept, og hadde levering denne mnd...i værste fall blir det desember på meg :(

Noen som hører noe annet? Dette var deprimerende....
#5
Kia Soul EV / Sv: Lademønster
torsdag 15. januar 2015, klokken 23:29
Ja jeg ville egentlig ikke komme med noe kritikk, og jeg er takknemlig for all info jeg kan få :)
Kunnskap fra forhandler er generelt lav ser jeg, det skal ikke mye til før en kan mere...må nok leve med det.

Heldigvis, her i nordnorge har vi lange avstander, men allikevel bor vi forholdsvis nært jobb og familie. Og ingen kø på offentlige ladeplasser.

For min del blir det enkelt å forholde seg til 80prosent...men kanskje ikke 60 hele tiden, og jeg ville bygge på meg en nærvøsitet for batteriet og stadig drømme om nettene, drømmer om tomme batterier, og en bil som er ubrukelig etter få år...folk som ler på jobb etc... så bilen skal brukes den. Men det er viktig å forholde seg til kunnskap som du kommer med... men det skal ikke være nødvendig for den menige mannen i gata. Følg manualen.

Er vi heldige, så kommer det batterier om noen år, som kanskje gjør at bilen får enda lengre rekkevidde. Batteribytte på en slik bil, bør gå problemfritt :)

Jeg gleder meg :)
#6
Kia Soul EV / Sv: Lademønster
torsdag 15. januar 2015, klokken 22:23
Til nå kan jeg ikke se at det står noen steder i manualen til bilen om at lading til 100% skulle degradere levetiden. Ei heller at batteriets "levetid" (kapasitet over 70%) skulle vare til 250.000km? Har vi noen kilder?
Garantien varer i 7år, eller 150.000km, slik at vi har vel ingenting vi skulle sagt om batteriets "levetid" ikke holder når vi kommer til 250.000km?

Slik jeg har oppfattet det, så har disse batteriene ikke godt av topplading hele tiden. Dette for at spenningen i hver celle blir høyt og kan skade den. Det oppstår en slags "korrosjon" inne i batteriet. En forurensing som hindrer effektiv bruk. Men noen antyder at batteriet er over 27kw egentlig...for 27kw er faktisk mulig å ta ut av batteriet ved kjøring...så et riktig estimat ligger på 30-31kw. Da er nok faren for topplading mindre, da cellene ikke presses så høyt mtp spenning, selv ved 100%.

Jeg venter bilen i april, men har testet den en del i nordnorge allerede, og må si meg svært fornøyd.
Men midtvinters er det kaldt her, og man trenger rekkevidden. Selv i -20grader, anslår jeg at man enkelt klarer 12mil, med pen kjøring. Derfor kan man ikke ha en bil som bare ligger på 60% for å spare den. Tror ikke samboeren min blir glad for at bilen må stå hele tiden, slik at vi slipper å lade så mye?

Om du holder batteriet i 50% og kan lade det 1000 ganger, mot 100% 500 ganger, så har man kanskje kjørt like mange kilometer? Jeg tror ikke vi skal gjøre dette til noen vitenskap, det gagner ikke elbilfordelene. I såfall er tesla eneste veien å gå.


Batteriet kan lades til 80prosent ved hjelp av systemet i bilen (programmering) men som jeg sa..det står ingenting om å ikke lade til 100. Dog, når det gjelder hurtiglading på chademo er det begrensninger, og det står klart at levetiden reduseres med mye bruk av hurtiglader.

Om batteriet utlades til under 20prosent, anbefales det å lade til 100% for å opprettholde kapasitet ifølge manualen.
#7
Kia Soul EV / Sv: Priser service Soul.
lørdag 18. oktober 2014, klokken 15:28
Vel, som jeg skrev... hver femten tusen kilometer, eller 6mnd er det kun hjul-rotering (tire rotation) som skal utføres. Ellers blir det service hver tredve tusen kilometer.

Dette bør ryddes opp i av forhandler. Få klare svar!
#8
Kia Soul EV / Sv: Priser service Soul.
lørdag 18. oktober 2014, klokken 11:53
Jeg har fått sånn cirka pris på 2300,- pr år hos Teknisk Bureau i Tromsø. Prisen er et gjennomsnitt, da annenhver service er betydelig mindre enn hovedservice. Om man faktisk må ut med 2300 første år, og 2300 andre år er usikkert.

Hvis dere sjekker ut brukerhåndboken (US-modell) som er lagt ut her i en annen tråd, så ser dere blant annet hva som skal gjøres på service.
Det korte intervallet (som i denne boken er satt til 12000km, ikke 15000km) er nok på bakgrunn av at KIA ikke har noe særlig erfaring med EV og soul enda. Ser man på fossilutgaven er serviceintervallet det samme på den.

Hvis en tenker på en billig liten bensin/diesel så er dette grunnen til at det ikke er mere enn 15000km. Den krever mye vedlikehold, og hyppige olje/filterskift. KIA har bare satt det samme til EV som kanskje er litt urettferdig/korttenkt/unødvendig.

Første service er iht US-boka etter 6mnd eller 12000km (Etter hva som forfaller først). Den første er en "storservice" der alt blir gjennomsjekket. Det er typisk for helt nye biler, og en sikkerhet for deg som kunde at bilen var skikkelig sammenskrudd ved fabrikk.

Neste er ved 12mnd eller 24000km og er identisk med den over. Altså to større service iløpet av første året eller 24000km. Man må forvente at evt softwareoppdateringer, kartoppdateringer, bremsesjekk (pga at elbiler ikke bruker bremsene på samme måte og like hyppig som fossilbiler) også blir gjort iløpet av dette året.

Etter dette blir det litt mer interessant. Etter de neste seks mnd, totalt 18mnd eller 36000km er det bare rotering av hjul som står på lista. Dette for å minimere ugjevn slitasje. Dette kan og bør være mulig for eier og utføre selv. Jeg kan ikke tenke meg at det kommer sw oppdatering iløpet av dette halvåret, at bremsene må sjekkes igjen...etc. Noe annet er det hvis forhandler kontakter deg for å utbedre noen bugs som dekkes av garanti. Da blir dere enige om timebestilling sammen, slik at bilen får utbedret dette.

Etter et nytt halvår er vi kommet til 24mnd eller 48000km. Service her er identisk med 12mnd service. Her kommer nok softwareoppdatering, navigasjonoppdatering, bremsesjekk i tillegg og er det som forhandleren kaller "storservice".

Slik fortsetter det.... så strengt talt er serviceintervall 12mnd eller 24000km. Norsk forhandler ser ut til å operere med 6mnd/ 15000 intervall, altså blir det da 12mnd eller 30000km. Ikke verst??

Siden vi bor der vi bor, kjører på saltede veier, kaldt klima, dårlige veier, bykjøring/småkjøring osv, må enkelte punkter sjekkes/skiftes oftere. Reduksjonkassa inneholder gearolje som må skiftes etter 120.000km blant annet. Men det er ikke ofte, etter min mening ;) Kjølevesken skal byttes etter 7-8 år eller nærmere 200.000km så dette er heller ikke en utgift å frykte. Dette vil for de fleste være etter at garantien er utgått og kan da fint gjøres selv om man vil. Etter så mange år vil mange servicepunkter være forklart enkelt rundt om på nettet og i bøker, slik at folk med enkelt verktøy kan utføre selv.

KIA har garanti på lakk og rust (fem år på lakk, 12 mot gjennomrust fra innsiden) og dette vil være en kontroll som også utføres på service (usikker på om det er hver 12mnd eller 6mnd). Påse at bilen din er ren ved levering, evt sjekk at bilen er ren når du henter den, ellers kan umulig forhandler ha sjekket iht korrosjonskontrollskjema.


Summert opp ser jeg for meg 12mnd/30.000km intervall (to store service iløpet av første år/30.000km)
Denne service skal inneholde alle sjekkpunkter iht serviceskjema utgitt av KIA, bremsesjekk/evt smøring av mekanisme pga lite bruk (frivillig men anbefalt pga norsk klima, koster ekstra), hjul-rotering, korrosjonssjekk av karroserideler/lakk, software og kartoppdatering. Denne service inkluderer filterskiftet til klimanlegget.

En mann med timessats på 1000-1500kr inkl moms klarer kanskje denne sjekken på 1-2 timer. Han skal sette bilen på bukk, ta av hjul og rotere disse til ny plassering, sjekke understell som foringer, bærebruer, fjæring, dempere, bolter og skruer. Bremserør og slanger, kaliper, bremseklosser og skiver. Styrestag, kjølesystem, stikkaksler med mansjetter. Ac kompressor med rør og radiator. Vindusviskerfunksjon, lys...etc.. alt etter serviceinstillingen til det aktuelle verksted. Bilen jekkes ned av bukk. Dekktrykk sjekkes.
-Så må bilen sjekkes for lakkskader påført av eier selv som ikke dekkes av og kan forringe lakkgaranti. Panser, skjermer, tak, dører, bakluke osv. Er bilen skitten må den vaskes for å få denne utført.
-Så skal han skifte klimafilter. Dette delenr må han finne på sitt datasystem, sjekke lokasjon på lager, hente dette og montere nytt, kaste det gamle.
-Så må software og navigasjon oppdateres. Det tar sikkert litt tid. Bilen klargjøres for kunde og faktura skal skrives, servicehefte signeres. 

Dette tar nok iallefall to timer. Så kan man bare tenke selv om hva dette skal koste. Slitedeler må kunde betale selv, men husk at ting som har unormal slitasje ved normalt bruk skal dekkes av garanti.

Få en oversikt av forhandler om hva som er gjort, det verste eksemplet jeg har vært borti er at verkstedet skrev: "Tatt en service på bilen" på kviteringen. Ikke godta dette. Sjekk hva som er gjort og evt utbedret. Det er eiers plikt å oppbevare slike dokumenter for ettertiden slik at garantien er ivaretatt.


Les boka, står mye nyttig i den ;)








#9
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe elbil til bruk i nordnorge (målselv)
tirsdag 07. oktober 2014, klokken 16:01
Da var KIA Soul EV prøvekjørt og bestilt i Tromsø, med levering i april. Må bare smøre seg med tålmodighet....
Imellomtiden kunne vi få låne en på prøve i vinter når det er skikkelig kaldt, så får vi se om den duger :)

Alle hjerter gleder seg ;)
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe elbil til bruk i nordnorge (målselv)
tirsdag 30. september 2014, klokken 16:45
Da har man mottatt andre svar fra KIA her nord. De skal selge bilen, og jeg skal prøvekjøre neste uke (tromsø).

Det blir veldig spennende da den ligger i mitt prissjikt og 7års garanti er jo ikke å forrakte? :)

Kia Soul EV har også et helt ok utseende :)
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe elbil til bruk i nordnorge (målselv)
torsdag 25. september 2014, klokken 20:21
Takker for svar :)

KIA frister veldig, men forhandlere her er ikke så greie på telefon. Virker ikke som om de vil selge noen Soul EV... de sier rekkevidden er for kort, og at den ikke egner seg i nordnorge... så.. uten servicemuligheter er det ikke så enkelt. Høres ikke ut som om de kommer til å ta inn noen her/utdanne personell/skaffe verktøy etc.

Her ligger Nissan på vei til jobb. Et pluss.
#12
Kjøpe elbil? / Kjøpe elbil til bruk i nordnorge (målselv)
torsdag 25. september 2014, klokken 18:07
Jeg vurderer sterkt å kjøpe en Nissan Leaf av nyere dato. Nissan er forhandler like i nærheten for service, og avstand til jobb/daglige gjøremål er ikke store.

Til og fra jobb, inkludert hente/bringe barn på SFO blir i underkant av 4mil, da har jeg handlet på butikken også.
Avstand til øvrig famile/helgebesøk er 5-6mil, en vei. Jeg har mulighet for lading via 16A både hjemme, på jobb og hos mine foreldre.

Men...det blir kaldt her om vinteren (Målselv). 18/20 minusgrader er helt vanlig noen dager i strekk. Noen ganger kryper det ned til 30 minus. Men det er ikke så vanlig. Vi har mildvær også om vinteren. Veiene er som regel brøytet (E6).


Vil en leaf med varmepumpe fungere til mitt bruk? Jeg har altså lademuligheter i "begge ender" om dere skjønner :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA