Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Slexs

#1
Sitat fra: emil på mandag 06. oktober 2014, klokken 10:00
OBDII + LeafSpyPro (alt LeafStat på iOS) og en god del mil bak seg i Leaf gjør at man både blir flinkere til å kjøre økonomisk, selv på CC, i tillegg tør man kanskje presse rekkevidden enda litt ekstra.

Fra rundkjøringen ved Herøya før broen over Porsgrunnselva og opp til laderen på Falkum er det ca 10km og på den strekningen har et forbruk på 1400Wh eller mindre på turene mine. Så kommer jeg dit før Very Low Battery Warning stresser jeg ikke veldig. Som oftest har jeg svingt av E18 før første varsel om lavt battery kommer og da går det i hvertfall veldig greit.

Problemet med Skiensladeren er omveien man må kjøre for å komme seg dit og bytter man ut tiden (og ekstra forbruk) kjøringen tar sammen med ladetiden kan man nesten lade med 16A nær E18 (f.eks Statoil Skjelsvik eller Vassbotnbrua) og komme frem til Tønsbergladeren omtrent samtidig.

Man kan derimot kjøre fra Skien via Siljan og tar man det rolig kommer man seg fram til Drammen og sparer et ladestopp i Tønsberg.

Men alt blir veldig mye bedre med ladere ved E18 på Brokelandsheia, Porsgrunn og et par steder oppover i Vestfold.

Sleng gjerne inn en liten rapport om hvordan turen din går Emil  :D
Jeg fulgte bare hovedveien hele turen, mulig turen kunne blitt annerledes om jeg tok sideveier der man kan kjøre roligere!
Merket fort frustrasjon fra andre bilister når jeg lå i ca 90 i 110 sonen hehehe  ::)

#2
Stemmer det jeg lette og fortvilt rundt Nissan forhandleren.

Denne turen så lærte jeg at plugshare appen var mest pålitelig, da den virket oppdatert og i tillegg viste den avstand til neste stasjon fra nåværende posisjon.

Den største utfordringen på denne turen er strekningen fra Arendal mot Skien, dette går akkurat ikke på bilen min, da ca 7-10km før stasjonen får jeg "very low battery" og "range ---" som mildt sagt skaper litt panikk.
Jeg turte bare å kjøre et par km med rekkevidde --- før vi måtte stoppe på en bensinstasjon og stjele strøm fra en skjøteledning bak fryseren. ;D

Så fort det kommer opp en huetiglader på feks brokelandsheia blir turen problemfri for etter Skien er det tett nok mellom laderene.

10,5t Søgne-Oslo
Ca 9,5t Oslo-Søgne.

Hadde jeg hatt OBDII montert kunne jeg bok gutset litt lengre, men denne gang vike jeg ikke risikere å bli stående på motorveien tom.

Ruten :

Søgne-Arendal: lade 30min
Arendal-en bensinstasjon noen mil før Skien:lade 30min sakte
Bensinstasjonen-Skien: lade en time semihurtig
Skien-Tønsberg: lade 30min
Tønsberg-Drammen: lade 30min

Samme vei tilbake.
Så ca tre timer med lading på veien.
Ble en spennende og opplevelsesrik tur, men denne gjennomføres nok ikke igjen før det kommer opp en hurtig chademo på brikelandsheia eller nærliggende.
#3
Krs - Oslo 10,5 timer i leaf'en på torsdag.
Nå er vi på vei motsatt vei og får se hvor lang tid dette kommer til å ta motsatt vei.
Frem til det kommer flere hurtigladere mellom Arendal og Tønsberg blir nok dette siste turen denne retningen med denne bilen på en stund!

Overrasket hvor utrolig mye energi den brukte på motorveien, så fort jeg kom opp i 90-100kmt var det som om rekkevidden ble halvert.
Prøvde å ligge i 80kmt så sant det lot seg gjøre, men merket fort at dette ikke var svært populært blant de normale bilene  ;D

Fant etterhvert ut at det å ligge så nært som mulig bak en lastebil tillot meg å følge dens fart uten å tappe så mye energi, men dette er tydeligvis ikke normalkost blant yrkessjåførene da 4 av 5 lastebiler trodde jeg ville forbi og sakket da farten og blinket inn til siden >:(

#4
Sitat fra: emil på onsdag 01. oktober 2014, klokken 10:01
Sitat fra: Slexs på onsdag 01. oktober 2014, klokken 09:36
Søgne - Arendal 84km (Hurtig lade i arendal)
Arendal - Brokelandsheia 48Km (Hurtiglade i Brokelandsheia)
Brokelandsheia - Tønsberg 117,3km (Hurtiglade i Tønsberg evnt om denne er nede, lade i Sandefjord)
Tønsberg - Drammen 62km (Hurtiglade i Drammen)
Drammen - Oslo 42km (Fremme)

Det er ingen hurtigladere på Brokelandsheia enda. Får du ladet til 80% eller mer på Stoa kjører rolig og det er pent vær uten behov for AC eller varme kommer du deg til Skien semihurtiglader uten ladestopp.

Også litt avhengig av vær, kjøreforhold og hvor i Oslo du skal er det ikke sikkert at ladestopp i Drammen er nødvendig.

Sitat
Og bare for å være helt på den sikre siden, det er plassert kabler klare ved/i alle hurtigladere så jeg ikke trenger å kjøpe med en egen?

Alle former for hurtiglading av Leaf (hurtig/semihurtig) har fastmontert kabel.

Anbefaler på det sterkeste LeafSpyPro. Krever Android telefon/tablet og OBDII-Blåtann. Da kan du lese av gjenværende strøm på batteriet med mye mer nøyaktighet enn gjettometer og tankmåler. Hvis du ikke rekker å skaffe deg en OBDII før du drar kan du få låne en av meg i Arendal.

Klarte selv å tyne ut 755km i Leafen på lørdag og fikk kjørt/ladet mest mulig effektivt ved å kun lade det jeg trengte for å komme meg videre til neste lader.

Da må det være en feil på Hurtigladekartet, da det sier GrønnKontakt har 4 Ladepunkt på Brokelandsheia?

Får satse på 100% lading på Stoa og satse på neste stopp skien evnt Larvik.

Har bestilt meg en slik OBDII på Ebay som er på vei fra kina men når den er fremme er det ikke godt å si.

Please ikke si denne programvaren ikke fungerer med Apple/IOS/Iphone?

755km i en leaf? På en dag? høres helt genialt ut!
Sjekker du da batteriprosent/guess'o'meter'n mens du lader for å sjekke når du har nok kapasitet til å komme deg videre eller lar du den bare lade en viss tid?
#5
Takk for utfyldende svar Trekkoppbil!

Vet du om ladestasjonene på appen LadeNå! er oppdatert?
Har tenkt litt på dette "hva om laderen ikke er oppe å går når jeg kommer dit?" flere ganger.

Legger opp en liten slagplan før vi drar slik at vi kan få til alternativer.

Slik jeg foreløpig håper kjøreturen skal gå blir det:

Søgne - Arendal 84km (Hurtig lade i arendal)
Arendal - Brokelandsheia 48Km (Hurtiglade i Brokelandsheia)
Brokelandsheia - Tønsberg 117,3km (Hurtiglade i Tønsberg evnt om denne er nede, lade i Sandefjord)
Tønsberg - Drammen 62km (Hurtiglade i Drammen)
Drammen - Oslo 42km (Fremme)

Ser dette ut som en grei plan?
Har tilgjengelig både LadeNå! appen og Hurtigladekartet tilgjengelig om det skulle ha seg slik at en eller flere av stasjonene er nede.

Og bare for å være helt på den sikre siden, det er plassert kabler klare ved/i alle hurtigladere så jeg ikke trenger å kjøpe med en egen?
#6
Sitat fra: emil på torsdag 25. september 2014, klokken 15:10
De nye offentlige ladestolpene (saktelading med din egen ladekabel) i Oslo må startes med et RFID kort. Men kommunen gir ikke ut egne kort, så alle kort med kompatibel teknologi kan brukes. #Ruter kort skal fungere fint av det jeg har hørt, da jeg var i Oslo brukte jeg mitt GrønnKontakt ladekort. Det ikke noen som helst betaling for bruken, men stolpene er laget så man en gang i fremtiden kan ta betalt for lading f.eks ved bruk av forhåndsbetalt RFID eller lignende.

Fortum ladebrikke kan også være greit å ha i bilen selv om det ikke er mange ladestasjoner fra dem på denne strekningen, men de har bl.a to hurtigladere foran rådhuset i Sandvika.

Takk for svar!
Da har jeg bestilt GrønnKontakt kort og blir spent på hvordan denne turen blir! ser for meg flere stopp enn det jeg er vandt til :)
#7
Sitat fra: emil på torsdag 25. september 2014, klokken 12:00
Hurtigladerene har egen kabel som bruker den andre kontakten foran.

Den medfølgende kabelen bruker du til saktelading. For lading fra offentlig stolpe i Oslo trenger du enten ladenøkkel eller RFID kort (bare et tilfeldig kort, f.eks busskort/adgangskort) for å starte.

Husk at det er et lite ladehull mellom Arendal og Tønsberg. Eneste alternativ der er semihurtig ved Odd stadion i Skien.

Laderen i Tønsberg tar vanlige kredittkort, til Arendal trenger du GrønnKontakt klippekort for billigst lading.

På sikt kan det være lurt å skaffe seg en Type2-Type1 kabel. Den gir ikke noe raskere lading enn den andre kabelen du har, men alle nye plasser vil kun ha Type2 kontakt nå. Oslo har både vanlig kontakt og Type2 kontakt på sine nye stolper og vanlig kontakt på de gamle.

ang offentlig lading i oslo sier du jeg trenger busskort/adgangskort men jeg skjønte ikke helt hva du mente der. Kan jeg feks bruke et #Ruter kort ? må kanskje være noe kontanter på det for at det skal fungere? eller bør jeg anskaffe meg noe slik som dette: http://www.fortum.no/ladekort ?



#8
Heisann!
Planlegger en tur fra Kristiansand til Oslo om 2 uker til i min nykjøpte 2011 leaf.
Jeg bilr litt forvirret rundt systemet med ladestasjoner rundtom kjøreruten min.

Er det slik at jeg må ha egen kabel for å bruke på hurtiglade stasjonene eller er dette alt plassert ved ladestasjonene?

Det fulgte med en 8/10/16V orange kabel med kjøpet, men denne kan da neppe brukes på disse ladestasjonene?

Har lett rundt på forumet her ang dette men har ikke funnet et krystallklart svar.

På forhånd takk for svar =)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA