Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - moonbuggy

#1
BMW i3 / Sv: Bytte ac generator på 17’ mod
lørdag 25. januar 2025, klokken 17:44
Tipper han snakker om A(ir) C(ondition) og kompressor. Kompressor feil, er et kjent problem på I3 og prisen er vel  ca. 25k på bytte av den...
#2
Sitat fra: repvik på fredag 24. mai 2024, klokken 14:01
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 23. mai 2024, klokken 21:10Ja, burde vært lithium batteri. Svaret er nok at billige blybatterier har tradisjonelle bilprodusenter nok av. Ioniq5 hadde AGM batteri under testfasen, men de byttet til billigere blybatteri for produksjonen. Tipper AGM batteri tåler hyppige opp og utlading bedre....
Det ville nok hjulpet på holdbarheten på batteriet, men neppe det at bilen lader ut 12v når den står tilkoblet lader.
Jeg tror problemet er sammensatt. Flere av de gamle problemene er løst av Hyundai. Bl.a. nedre grense SOC. Bluelink requester osv.  Hadde bilen hatt generelle SW problemer som gjorde at 12V batteriet ikke lader tilkoblet, så ville "alle" opplevd flatt batteri. Nå kan problemet for noen være kombinasjonen av litt gammelt/dårlig batteri og AUX+ funksjonen som kobler fra 12V lading etter 10 12Vs ladesykler fra siste kjøring. Da ender man opp med "flatt" batteri.
Det understøttes jo av de mange som rapporterer problemet løst ved nytt batteri...
#3
Sitat fra: repvik på torsdag 23. mai 2024, klokken 21:03Det er nok godt mulig at 12v-batteriet er for dårlig. Leste ett eller annet sted at Ioniq5 ble designet for AGM-batteri, men disse ble byttet ut med billigste sort batterier før levering for å spare noen kroner.
Men uavhengig av kvaliteten på batteriet så er det jo ikke det som forårsaker problemet med manglende lading.
Det er sikkert et sammensatt problem. Ellers hadde dette vært løst for lenge siden.
1. Hyundai gir nå 3. parts apper kun et antall anrop før teller stopper anmodning når bilen lader/står stille.
2. Man har senket SOC på hovedbatteriet til 20 og nå 10%, før 12V lading stoppes.
3. Aux+ tillater 10+ ladinger mellom kjøringer.

Og, som sagt, hadde jeg hatt problemet, ville jeg overvåket batteriet med boksen til 200 kr. (ebay eller aliexpress).
Den lagrer data og appen gir deg grei oversikt i ettertid....
#4
Sitat fra: turfsurf på torsdag 23. mai 2024, klokken 19:32
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 23. mai 2024, klokken 17:33Vel, vet ikke. "Ioniq Man" byttet nettopp batteri på sin Ioniq5. Han hevder 12V belastes uvanlig mye i EVs og at det egentlig bør byttes hvert 2. år ca.
Det er jo bare tull, og dårlig design i så fall. Da får man heller ha Lithium 12V batteri også, som liker seg bedre på lavere SoC. Ingen av våre elbiler har måttet bytte 12V batteri enda.
Ja, burde vært lithium batteri. Svaret er nok at billige blybatterier har tradisjonelle bilprodusenter nok av. Ioniq5 hadde AGM batteri under testfasen, men de byttet til billigere blybatteri for produksjonen. Tipper AGM batteri tåler hyppige opp og utlading bedre....
#5
Vel, vet ikke. "Ioniq Man" byttet nettopp batteri på sin Ioniq5. Han hevder 12V belastes uvanlig mye i EVs og at det egentlig bør byttes hvert 2. år ca.
Aux+ funskjonen sjekker 12V batteriet med jevne mellomrum og topper opp når det faller under et visst nivå. Skjer inntil 10x uten at bilen startes. (Etter 10x antar man at 12 batteriet er problemet)
Ellers fant jeg disse på Ioniq 5/6 fora når noen overvåket 12V batteriet over tid.

Et abbonement på Optiwatt foretok sjekk hvert 40 minutt uten eieren var klar over det. Hadde hatt Optiwatt på en tesla.
Toppene er når Aux+ programmet trer inn og lader 12V batteriet...

Her kuttet han passordet han hadde på Optiwatt kl. 15.00


Etter forsvant det store trekket fra oppvekkingen, men spenningen dropper jo litt likevel....

Det er sikkert sammensatte problemer til 12V problematikken, men kanskje en billig overvåkings boks til et par 100 lapper kan gi et svar?
#6
Når bilen er "på", trekker den minimum 200w eller nesten 17A fra 12V batteriet. Hvergang en impuls vekker bilen, så holdes den på en viss tid. Det skal ikke mange slike intervaller til før et 50Ah batteri tappes effektivt.
Og ja, software burde plukket opp dette, men generelt sett, er det best at bilen "sover". Så spørsmålet bør stilles hva som stadig vekker opp bilene i dvaleperioden. Antagelig laderne, neppe bilen selv...
#7
Er det en fellesnevner i "laderne" dette skjer ved?
Vekkes bilen av laderen ved jevne mellomrom når lading egentlig er ferdig, tappes 12V batteriet ganske hurtig.
#8
BMW i3 / Sv: Bilen er helt død- HJELP
mandag 13. mai 2024, klokken 11:16
Sitat fra: Klykken på mandag 13. mai 2024, klokken 08:58Jeg tipper det går heeelt fint uten å bruke x antall tusinger for koding..
Ja, meg bekjent styres ladingen etter spenning på batteriet, og kun det. Kodingen av batteriet er bare en registrering.
#9
Skoda ENYAQ / Sv: Svart, svart, svart...
torsdag 25. april 2024, klokken 17:15
Med fare for banne i kirken, men det er vel ingen som synes Enyaq er en pen bil?
En høyrest klumpete bil er slik fordi den er praktisk. Å glore den til med pyntegimmicks, gjør den ikke penere, det fremhever bare utgangspunktet, en klumpete praktisk bil.
Men, men for all del, det er bare min menig....

#10
Hyundai Ioniq 5 / Sv: For høy egenvekt - lite nyttelast
mandag 25. mars 2024, klokken 12:39
Sitat fra: daktari på mandag 25. mars 2024, klokken 12:20Da burde den strengt tatt vært registrert som 4-seter. Kanskje start en sag hos Vegvesenet? 70 kg mer egenvekt enn oppgitt i vognkort er kanskje utafor det som er ok?
Greit at du generelt er misfornøyd med bilen, men etter min mening er forskjell egenvekt mellom vognkort og bil, uten særlig betydning. I praksis blir det aldri sjekket og er ellers av liten betydning....
#11
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 Facelift 2025
fredag 22. mars 2024, klokken 16:15
 :+1:
#12
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 Facelift 2025
fredag 22. mars 2024, klokken 13:05
Når får du bilen ?
#13
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Rekkevidde vintertistid
torsdag 21. mars 2024, klokken 12:22
Skuffet over Hancock sommerdekk. Byttet fra vinterdekk i går. Merkbart dårligere forbrukstall på standardturen under like forutsetninger. Normalt bør vel sommerdekk ha bedre rullegenskaper enn vinterdekk?
#14
Hyundai Ioniq 5 / Sv: For høy egenvekt - lite nyttelast
tirsdag 19. mars 2024, klokken 14:09
Avtagbart hengerfeste m/alt veier endel (15-20kg). Bilens Nettovekt er vel med sommerdekk, helt ren og uten understellsbehandling(?).
Understellsbehandling veier noen kg. I tillegg kommer smuss og dritt og ikke minst andre ting man ikke regner med som f.eks. spylerveske osv + småting i hanskerom etc....
#15
Sitat fra: daktari på fredag 08. mars 2024, klokken 08:27Det som er mest interessant her er at VAG har konstruert batteriet slik at det kan fikses på lokalt verksted. Ikke alle andre merker gjør det. Dette må jo senke reparasjonskostnadene.
Vanskelig å tenke seg i høykostlandet Norge. Skulle gjerne sett prisen på reparasjonen over....
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA