Tipper han snakker om A(ir) C(ondition) og kompressor. Kompressor feil, er et kjent problem på I3 og prisen er vel ca. 25k på bytte av den...
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: repvik på fredag 24. mai 2024, klokken 14:01Jeg tror problemet er sammensatt. Flere av de gamle problemene er løst av Hyundai. Bl.a. nedre grense SOC. Bluelink requester osv. Hadde bilen hatt generelle SW problemer som gjorde at 12V batteriet ikke lader tilkoblet, så ville "alle" opplevd flatt batteri. Nå kan problemet for noen være kombinasjonen av litt gammelt/dårlig batteri og AUX+ funksjonen som kobler fra 12V lading etter 10 12Vs ladesykler fra siste kjøring. Da ender man opp med "flatt" batteri.Sitat fra: moonbuggy på torsdag 23. mai 2024, klokken 21:10Ja, burde vært lithium batteri. Svaret er nok at billige blybatterier har tradisjonelle bilprodusenter nok av. Ioniq5 hadde AGM batteri under testfasen, men de byttet til billigere blybatteri for produksjonen. Tipper AGM batteri tåler hyppige opp og utlading bedre....Det ville nok hjulpet på holdbarheten på batteriet, men neppe det at bilen lader ut 12v når den står tilkoblet lader.
Sitat fra: repvik på torsdag 23. mai 2024, klokken 21:03Det er nok godt mulig at 12v-batteriet er for dårlig. Leste ett eller annet sted at Ioniq5 ble designet for AGM-batteri, men disse ble byttet ut med billigste sort batterier før levering for å spare noen kroner.Det er sikkert et sammensatt problem. Ellers hadde dette vært løst for lenge siden.
Men uavhengig av kvaliteten på batteriet så er det jo ikke det som forårsaker problemet med manglende lading.
Sitat fra: turfsurf på torsdag 23. mai 2024, klokken 19:32Ja, burde vært lithium batteri. Svaret er nok at billige blybatterier har tradisjonelle bilprodusenter nok av. Ioniq5 hadde AGM batteri under testfasen, men de byttet til billigere blybatteri for produksjonen. Tipper AGM batteri tåler hyppige opp og utlading bedre....Sitat fra: moonbuggy på torsdag 23. mai 2024, klokken 17:33Vel, vet ikke. "Ioniq Man" byttet nettopp batteri på sin Ioniq5. Han hevder 12V belastes uvanlig mye i EVs og at det egentlig bør byttes hvert 2. år ca.Det er jo bare tull, og dårlig design i så fall. Da får man heller ha Lithium 12V batteri også, som liker seg bedre på lavere SoC. Ingen av våre elbiler har måttet bytte 12V batteri enda.
Sitat fra: Klykken på mandag 13. mai 2024, klokken 08:58Jeg tipper det går heeelt fint uten å bruke x antall tusinger for koding..Ja, meg bekjent styres ladingen etter spenning på batteriet, og kun det. Kodingen av batteriet er bare en registrering.
Sitat fra: daktari på mandag 25. mars 2024, klokken 12:20Da burde den strengt tatt vært registrert som 4-seter. Kanskje start en sag hos Vegvesenet? 70 kg mer egenvekt enn oppgitt i vognkort er kanskje utafor det som er ok?Greit at du generelt er misfornøyd med bilen, men etter min mening er forskjell egenvekt mellom vognkort og bil, uten særlig betydning. I praksis blir det aldri sjekket og er ellers av liten betydning....
Sitat fra: daktari på fredag 08. mars 2024, klokken 08:27Det som er mest interessant her er at VAG har konstruert batteriet slik at det kan fikses på lokalt verksted. Ikke alle andre merker gjør det. Dette må jo senke reparasjonskostnadene.Vanskelig å tenke seg i høykostlandet Norge. Skulle gjerne sett prisen på reparasjonen over....