Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ellemelle

#1
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
fredag 17. januar 2025, klokken 17:35
Sitat fra: RJK på fredag 17. januar 2025, klokken 15:05når offentlige tjenester blir blokkert av arbeidere som ikke engang er i streik mot sin egen arbeidsgiver, og at det da gjelder levering upåvirket av hvem som er mottakeren.
Og enda viktigere:
Dette skjer uten noe som helst umake for leverandøren av disse offentlige tjenestene. Faktisk tvert i mot; De sparer penger på det.

Hvis Postnord aldri mer trenger å levere post til Tesla, vil det utelukkende være lønnsomt for Postnord.
Ergo finnes det ikke noe insentiv for Postnord å avslutte denne sympatistreiken så lenge domstolen i Sverige synes det er helt greit.
#2
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
torsdag 16. januar 2025, klokken 10:13
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 16. januar 2025, klokken 07:54
Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. januar 2025, klokken 06:53
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 15. januar 2025, klokken 19:13Come on..... her tror jeg du vurderer helt feil[emoji33] men helt greit det
Ja, så du har mye erfaring med de?


Turf... :+1: nei jeg hakke pæiling jeg på disse svenske fagforeningene ;D men magefølelsen min er at vi må ta vare på alle i arbeidslivet... også de som skrur på Tesla i nabolandet

Jeg elsker Tesla da seff så dette hakke noe med Brand å gjøre...er  bare prinsippfast der

Så jeg tror egentlig du og jeg ække så uenig i dette,

#tulle-dialekt-nå he he
Må innrømme at jeg aldri har skjønt humoren din, men det er kanskje slik pensjonist-lingoen er i dag.

Men du tenker altså at det er greit at hvis et hvilket som helst selskap i Sverige ikke underskriver en tariffavtale, så skal dette selskapet ikke lenger ha rett til offentlig pålagte tjenester?
Hvis det brenner hos Tesla, trenger ikke brannvesenet rykke ut.
Hvis det er innbrudd hos Tesla, trenger politiet ikke etterforske.
Hvis det snør, trenger kommunen ikke brøyte veien inn til Tesla.
Hvis de skal bygge noe, vil plan- og bygningsetaten i kommunen ikke behandle saken.

Selv mafiaen har ikke så mange muligheter som de svenske fagforeningene.
#3
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
onsdag 15. januar 2025, klokken 15:24
Sitat fra: What-a-watt på onsdag 15. januar 2025, klokken 14:34Fra samme antikkel står det:

Huruvida det är tillåtet för de lokala energibolagen att neka Tesla anslutning är något som just nu utreds av Energimarknadsinspektionen. Det är nämligen bara tillåtet om det saknas nätkapacitet eller om det finns andra "särskilda skäl". Om en facklig blockad utgör ett särskilt skäl har aldrig tidigare prövats.


Det er vel denne formuleringen som det strides om her. Men PostNord-saken er også under utredning. 2 forskjellige saker oom samme tema,


Postnord-saken er vel ikke under utredning? Den saken har du tidligere triumferende nevnt som "riktig" fordi en svensk domstol bekreftet at Postnord ikke gjorde noe galt når de nektet å levere ut lovpålagt post til Tesla.

Denne gangen skal en svensk nemnd bruke omtrent et halvt år på å finne ut om det er diskriminering om et nettselskap i en monopolsituasjon kan nekte en kunde å bli tilkoblet nettet.

Her burde EU vært koblet inn for lenge siden. Når de lokale myndighetene ikke klarer å drifte sitt eget land må de som faktisk bestemmer ta over kontrollen.
#4
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
onsdag 15. januar 2025, klokken 14:15
Sitat fra: What-a-watt på onsdag 15. januar 2025, klokken 14:00Det er vel bare PostNords aksjon det er stridigheter om? De andre som sympatistreiker virker å være innenfor det aksepterte.
Nei her er det den lokale nettleverandøren som nekter å koble på superladerne.

"Det genom att nyttja monopolet som de lokala energibolagen ansvariga för nätanslutningar har. Energibolagens anställda förbjuds helt enkelt genom kollektivavtal att arbeta med Tesla."
#5
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
onsdag 15. januar 2025, klokken 13:27
Det er dette som er pinlig for Sverige som nasjon.

Hvis elektrikerne i Svenssons Elektro AB nekter å jobbe for Tesla i sympati med de streikende, er det helt greit.
Men når en offentlig etat eller lignende nekter å gjøre noe som er lovpålagt, av samme grunn, så burde varsellampene lyse.

Man kan ikke velge en annen nettleverandør, de har monopol på distribusjon av strøm i ditt område.
Derfor må de som selskap være forpliktet til å gjøre nettopp det. Hvis de ansatte i disse selskapene skal ha streikerett, skal i så fall alle deres kunder rammes og ikke bare de enkeltkundene som enkeltansatte ikke liker.

#6
Hvis Tesla er billigere enn frittstående verksted, så er det en nobrainer.
De har mest erfaring, originaldeler, og alt det riktige verktøyet.

#7
Sitat fra: RJK på torsdag 09. januar 2025, klokken 19:55Bedre bilde, mer i tråd med hva jeg forventet:


Den rendringen ble laget av Sugar Design i fjor høst og er nærmest identisk med spionbildene ovenfor.
Så enten må Sugar Design klart å få en smugkikk i fjor høst eller så er spionbildene fake og basert på rendringen til Sugar Design.
#8
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
torsdag 09. januar 2025, klokken 09:30
Tesla har 20 ladeplasser i Malung.
Hvis hver bil lades i en hel time, blir det i snitt en ledig plass hvert tredje minutt.
Jeg talte 24 biler i kø i den videoen, så litt over en time venting i verste fall. De fleste lader vel ikke mer enn en halvtime, så ventetiden kan derfor ha vært ned mot en halvtime.
#9
Tesla Pickup / Sv: Cybertruck tour - kommer til Oslo
onsdag 08. januar 2025, klokken 13:30
De er også i ferd med å lage ny påkjøringsrampe til motorveien i det samme området, så kryssing som beskrevet blir ikke mulig.

Det er heller ikke noe interessant poeng, siden hele hans argument tydeligvis var basert på feil fakta om selve tunnelen. Den er en rett strek og korteste vei mellom ene og andre siden av motorveien. Den alternative strekningen er mellom 850 og 1000 meter lengre selv om de skulle bygd alternative broer og veier.

Så la oss sette opp et enkelt og grovt regnestykke:
1 millioner biler * 2 minutter ekstra kjøretid = 33 333 timer = 19 årsverk

19 årsverk i USA koster trolig mer enn 1 million dollar, derfor er hele tunnelen spart inn, bare på denne ene faktoren, i løpet av et år. I tillegg kommer reduserte utgifter til strøm og lignende.
#10
Tesla Pickup / Sv: Cybertruck tour - kommer til Oslo
onsdag 08. januar 2025, klokken 12:17
Tunnelen er ikke slik du tegner den, den er en rett strek:


https://pbs.twimg.com/media/GPgu5GOXcAAVTki?format=jpg&name=large
#11
Tesla Pickup / Sv: Cybertruck tour - kommer til Oslo
onsdag 08. januar 2025, klokken 11:09
Tunnelen er ikke 900 meter lang, det er bare å kikke på google map. Den er maksimalt 450 meter.
Alternativ vei er ca 1,3 kilometer.

Omtrent halvparten av alternativ vei brukes til all trafikk inn på området, også store mengder anleggstrafikk.

Å bygge en bro over en motorvei, som til overmål er under utvidelse, ville kostet vesentlig mer enn den ene millionen dollar som tunnelen kostet.
#12
Tesla Pickup / Sv: Cybertruck tour - kommer til Oslo
tirsdag 07. januar 2025, klokken 02:25
Sitat fra: daktari på mandag 06. januar 2025, klokken 18:24Skjønner ikke hvorfor noen gidder karakterisere journalister som "klovn" når de rapporter fakta alle kan se med egne øyne. Man kan bare lure på motivasjonen.
Lambert har blitt en heltidsklovn. Så å si hver eneste artikkel han skriver om Tesla er negativ ladet. Besøk ham på Twitter/X, der har han gått full retard når det gjelder Tesla/Musk.
Foreslår også at du tar en titt i kommentarfeltet under artiklene hans i Electrek. Alle i dette ekkokammeret er negative til Tesla, hvis noen motsier ham med fakta blir de ghostet (ja, jeg har testet det).

Han gir ofte "råd" til Tesla/Musk om hva de har gjort feil og hva de burde gjort i stedet (også i den artikkelen du refererer til). Denne klovnen skal altså lære verdens mest verdifulle bilprodusent hvordan bilsatsingen egentlig skal gjøres, samtidig som han skal lære verdens ubestridt mest suksessrike entreprenør hvordan han skal gjøre businessen sin.

For eksempel mente han i en artikkel (altså han du kaller "journalist") at det var fullstendig unødvendig å bygge en Boring-tunnel mellom produksjonhallen og klargjøringsområdet på Giga Texas. Hvorfor? Fordi det er Musk som eier Boring og han mente dette ble gjort kun for at Musk skulle få denne dollar-millionen dette kostet og at det ellers ikke hadde noen nytteverdi.

Vel, selv jeg som lekman ser at man med denne tunnelen kutter ut en 1-2 kilometer omvei, så med 1 million produserte biler sparer man en million eller to kjørte kilometer hvert år. Det ligger en del årsverk og strøm i den jobben.
For ikke å snakke om at det er fint at den splitter nye bilen ikke kjører på de samme veiene som lastebilene på vei til det lokale pukkverket.

#13
Tesla Pickup / Sv: Cybertruck tour - kommer til Oslo
mandag 06. januar 2025, klokken 16:21
Selvfølgelig ønsker de å selge de dyreste variantene før de pløyer ut de billigere versjonene som sikkert snart kommer.
Lavt volum i starten gjør det også enklere når de må rette opp i feil og mangler som alltid kommer på nye produkter.

Model X hadde en lignende fødsel. Dyrere lanseringspris enn forventet, men så ble det lansert modeller etterhvert som massene fikk råd til (75 og 60).

De aller største volumene er uansett ikke forventet for hverken S,X eller CT. Selv om klovnen Lambert gjerne gir uttrykk for det.
#14
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 03. januar 2025, klokken 08:59
Den beskjedne tilbakegangen skyldes nok at mange avventer kjøp av Y til Juniper kommer.
#15
Model 3 / Sv: BMS_a064_SW_SOC_Imbalance - Service og lånebil
torsdag 02. januar 2025, klokken 14:18
Husk at i den oppdaterte forbrukerkjøpsloven fra i fjor ikke lengre har rett til lånebil ved reparasjon.

Man kan imidlertid kreve å få erstatning for at man selv må skaffe seg alternativ transport, som f.eks. leiebil, men dette blir nok krevende å få til hvis de allerede fra starten av nekter deg lånebil fordi de mener du ikke har rett på det.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA