Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Plomma

#1
Å kunne legge inn/forandre avgangstid.
#2
e-Golf / Sv: Oppvarmet frontrute. Spørsmål?
tirsdag 06. januar 2015, klokken 07:40
Drives varmetrådene av strøm fra 12V-batteriet?
#3
e-Golf / Sv: Egolf uten VP er ingen "langveiscruiser" om vinteren
tirsdag 06. januar 2015, klokken 07:37
Sitat fra: Ohm på mandag 05. januar 2015, klokken 20:46
Det er kun snakk om økt rekkevidde ved bruk av varme og ved utetemperatur høyere enn ca minus 15-20 grader. (Dvs fra ca minus 15 til pluss 15)

Takk, da har jeg oppfattet riktig.
Jeg vil altså kun savne varmepumpe de dagene gradene ligger mellom minus 5 og minus 15, og kanskje måtte kompensere med lavere fart og temperatur i bilen for å komme meg mine 70 km til jobb. Blir spennende å se nå i januar og februar hvor ofte det blir.
#4
e-Golf / Sv: Egolf uten VP er ingen "langveiscruiser" om vinteren
mandag 05. januar 2015, klokken 11:16
Har jeg misforstått totalt når jeg har oppfattet at denne varmepumpen kun øker rekkevidden dersom man faktisk bruker varmeapparatet i bilen?
I Eco+ skrus jo klimaanlegget dessuten helt av, er dette annerledes på varmepumpegolf?

Jeg har e-Golf uten varmepumpe og kjører 70 km tur retur jobb hver dag, alltid i forvarmet bil og med Eco-modus, da er klimaanleggets funksjon redusert og uansett om gradene står på 22 eller 29 (på sterk klimaprofil) blir det ingen forskjell på temperaturen inne i bilen og ingen forskjell i strømbruk. (Dersom jeg går over i normal modus blir bilen raskt god og varm men jeg mister etpar mil på rekkevidden.)
Jeg kjører 5 av 7 mil på motorvei med cruise på 120 km/t, og dette går fint med 30 km rekkevidde igjen når jeg kommer fram til jobb i temperaturer på ned til -3 til -5.

En dag hittil har det vært -8 grader og da sank rekkevidden dramatisk, men reddet rekkevidden med å kjøre saktere, kan sikkert få enda mer ved å sette på Eco+. Men det blir jo kaldt i bilen, så det gjelder å kle seg godt :-P
#5
e-Golf / Uoriginal 16A Schuko ladekabel til Golf, og dekktrykk
lørdag 18. oktober 2014, klokken 11:59
Mitt spørsmål er egentlig kort og greit.
Hvis jeg kjøper en uoriginal 16A Schuko ladekabel til min e-Golf, vil da låsemekanismen som låser originalkabelen fast i bilen når den lader virke på denne kabelen, eller må man låse den fast på annen måte for å forhindre kabeltyveri? Noen som vet?

Jeg bruker min e-Golf kun til jobbpendling, 7 mil hver vei hver dag, og lader hjemme og på jobb, har kun Schuko-kontakt begge steder. Kjører 5 av milene på motorvei, legger inn vanlig Eco-mode og setter cruisen på 120 km/t. Forvarmer bilen til 25 grader i kupeen før avgang både hjemme og på jobb.
Tidligere i høst gikk det greit med medfølgende 10A-ladekabel, med fulladet bil hver morgen brukte jeg såpass lite strøm (4-4,5 av 8 sektorer på strømmåleren, 15-18kWh/100km) på vei til jobb at jeg rakk å få fulladet batteri på nytt igjen til jeg skulle reise fra jobb (står parkert i 8,5 timer).
Men med kaldere vær, våte veier og vinterdekk trekker bilen MYE mer strøm (Bruker opp 6-6,5 av 8 sektorer på strømmåleren en vei, 23kWh/100km). Dermed rekker jeg ikke å få fulladet bil til jeg skal hjem igjen, og sitter og beinfryser på Eco+mode og cruisen på 90 km/t for å komme meg hjem. Håper en 16A-ladekabel vil bøte på dette problemet! Vil da bruke denne på jobb og 10A hjemme.

Hvis dere har orket å lese så langt som dette, lurer jeg også på hvilket dekktrykk dere har i vinterdekkene.
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Kjøpehjelp Leaf
mandag 22. september 2014, klokken 23:10
Tusen takk for svar, nå er kjøpet gjort, det ble en flett ny e-Golf....
Så mye for å ha researchet Leaf i dagevis! ;D
#7
Leaf 2010-2017 / Kjøpehjelp Leaf
mandag 22. september 2014, klokken 18:55
Jeg har fått god hjelp et annet sted her på forumet, og landet på at jeg vil kjøpe meg en Nissan Leaf for pendling til og fra jobb, 7 mil hver vei hovedsakelig på motorvei. Kan lade på jobb via vanlig stikkontakt.
Har en fossilbil som jeg foreløpig ikke er (emosjonelt) klar for å kvitte meg med, men hvem vet, kanskje jeg blir så fornøyd med å kjøre elektrisk at jeg etterhvert kommer til å ønske å ha elbilen som hovedbil? Jeg skal pendle ut 2015, og deretter muligens selge elbilen, men det kommer altså som sagt an på hvordan jeg synes det fungerer å kjøre elektrisk. Men av denne grunn er jeg opptatt av annenhåndsverdien på bilen.

Jeg har følgende punkter:
Jeg trenger bilen raskt, helst innen uken er omme.
Jeg er opptatt av å kjøpe en bil som vil være attraktiv på bruktmarkedet pga at jeg muligens vil selge om ca 1,5 år.
Jeg må ha fungerende Carwings, USA-import er altså uaktuelt.
Jeg er svak for utstyret/interiøret på Tekna-modellene fra 2013 og oppover.
Den bør helst ikke ha gått mer enn 20-30000 km, da jeg selv kommer til å kjøre minst 30-35000 i året.
Maks budsjett ca 230k.

Ser det står mange i praksis nye europaimporterte 2014 Tekna til rundt 230k.
For eksempel hos http://www.autolife.no/ eller http://sandvikabil.no/index.php.
Noen som har erfaring med disse butikkene? Har lest at Sandvika er dårlig?
Noen av disse har 6,6kW lader, noen ikke. Jeg kommer nok ikke til å få utnyttet en eventuell slik lader, men burde jeg kjøpe det for å øke verdien ved videresalg?
Disse bilene selges dessuten uten vinterdekk og 16A ladekabel, så da ryker det på minst 10k til.
Har noen erfaring med hvor mye det går an å prute på slike biler?

Har sett på denne, men den har en liten karosseriskade og omregistrering er nok ikke inkludert slik det står i annonsen. Dessuten bor jeg langt unna og må få bilen sendt med trailer. Er det likevel et godt kjøp?
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51816977&searchclickthrough=true

Har også sett på en 13-modell som har gått nesten 30000 og ikke har varme rundt batteri, men 16A ladekabel og to sett hjul til 210k. Er det viktig med varme rundt batteri?

Har også fått anbefaling om å kjøpe en 2012-modell med ca 20000 på kilometertelleren til ca 170k, men dette er da Acenta-type biler med kjipere utstyr og uten forbedret varme. Vil denne likevel holde seg bedre i pris ved salg om 1,5 år? Den vil jo ha mindre garantitid igjen.

Har lest omtrent alle Leaf-annonsene på finn i dag og holder på å bli sprø.
Setter pris på alle innspill som kan hjelpe meg å ta en avgjørelse!
#8
Sitat fra: Brorson på mandag 22. september 2014, klokken 14:27
Skulle til å si det samme min USA importert 2012 mod har også varme i sete og ratt, og jeg ga vell 60000 mindre for den enn det du skal gi for ca 1 år siden + vinterdekk

Jeg har tenkt at USA-Leaf uten Carwings er uaktuelt. Men det står noen europaimporterte 2012-modeller til 160-170k, disse er ikke så velutstyrte som Tekna, liker det svarte interiøret, ryggekamera etc. Men absolutt mye billigere.
#9
Sitat fra: emil på mandag 22. september 2014, klokken 13:22
Med stor sansynlighet for salg etter halvannet år ville jeg nok kanskje valgt en 2011-2012 Leaf med rundt 20.000km på telleren til noe rundt 150-170.000kr. Da blir verditapet minst, bilen er fortsatt helt topp å kjøre og du vil komme deg fram og tilbake uten problemer.

Jeg har sett på 13-14 modeller pga de såkalte 100 forbedringene, blant annet lagt vekt på at de har varme i sete og ratt og varmepumpe.

Ser på en 2014 Tekna (registrert i januar) som har gått 2800 km og er en norsksolgt bil som står hos merkeforhandler, jeg tenker at det betyr endel iforhold til trygghet vedr garanti, kan kanskje få prutet til 220-225k, da har verditapet allerede vært 50k fra ny bil og bør vel kunne få solgt den for 180k om 1,5 år? Den har to sett hjul i motsetning til "nye" bruktimporterte biler til samme pris, men bare 3,3W lader, da. Pluss at 16A kabel kommer i tillegg.
#10
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 22. september 2014, klokken 12:44
Jeg ville nok valgt Kia Soul Electric. For 230.000 kroner får du en bil med lengre rekkevidde enn Leaf/Zoe, 6,6 kW lader, varmepumpe og hurtigere hurtiglading (takler opp til 100 kW, Kia planlegger å rulle ut slike: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16519.0.html ). Den er også penere enn Leaf, og du får 7 års og 150.000 km garanti på hele bilen.

Zoe er fort oppe på 230.000 kroner for tilsvarende utstyr, inklusive lader for IT strømnett. Zoe er den tregeste av bilene, og garantien er kun 5 år og 100.000 km. På toppen av dette må du drasse med deg en stor gul boks hver gang du skal lade fra stikkontakt.

Ja har sett på Soul, men tingen var at jeg vil ha bilen raskt, og utvalget av Leaf er størst, men Zoe er så mye penere, derfor jeg har vurdert denne også. Er også usikker på annenhåndsverdi av Kia da jeg eventuelt skal selge bilen i januar 16. Noen som vet når en Soul kan leveres?
#11
Alle innspill tas imot med takk! Tenker å satse på 6,6kW lader for annenhåndsverdi, regner ikke med å få utnyttet denne laderen på jobb. Det jeg lurer på nå er ladekabel til jobben. På jobben er det vanlige stikkontakter. Og jeg bør vel ha en 16A kabel for å få ladet batteriet nok på 8 timer til å komme meg hjem igjen. Denne var jo ikke så dyr:
http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a/8a-evi-ladekabel-med-j1772?category_id=5
Er den OK?
#12
Takk for svar dere!
Zoe virker som et mer slitsomt kjøp. Heller nok mest mot Leaf fordi den er så godt etablert i markedet og jeg kan få en på dagen.
De selger jo nesten nye 2014-Teknaer med 6,6kW lader til 230k, jeg vil ha en som har gått lite pga jeg kommer til å kjøre minst 35000 km i året med tanke på annenhåndsverdien.
#13
Hei!

Jeg har nå etter mye tenking endelig bestemt meg for å ta skrittet inn i elbilistenes rekker, og vil kjøpe bil i løpet av denne uken! Har ikke tid til å vente lenger nå som bestemmelsen er tatt, lengter etter å slå opp med NSB!!
Jeg har sett på 2014 Leaf Tekna eller Renault Zoe (mye penere!), men er fortsatt usikker på hvilken. Har lett rundt på nett og dette forumet men klarer ikke bli helt klok på dette med lading, utrolig forvirrende jungel der ute!

Bilen skal brukes til jobb-pendling Østfold-Oslo. Jeg har 7 mil hver vei, mye motorvei. Jeg kan sannsynligvis stort sett alltid lade på jobb, har sjekket i parkeringshuset og det er vanlige jordede kontakter der, aner ikke hva slags strøm som går i dem.

Jeg har en fossilbil som jeg elsker, og er ikke klar for å kvitte meg med den enda, så i utgangspunktet kan jeg jo bruke den på lengre turer. Uansett er den altfor dyr å pendle med, og toget synes jeg blir for ufleksibelt. Derfor blir jeg nok å ha to biler en stund. Men jeg får jo se hvordan livet blir med elbil, kanskje jeg blir så fornøyd at jeg etterhvert blir moden for å kvitte meg med fossilbilen, og da er det greit å velge den bilen som har flest/mest ukompliserte lademuligheter der ute. Også med tanke på annenhåndsverdi dersom jeg etter endt pendlerperiode (januar 2016) skulle velge å kvitte meg med elbilen i stedet.

Kan noen være så snill å komme med et lett forståelig råd/henvisning til informative sider å lese på nett?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA