Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ladov

#1
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 18:09
Hvis du bare hadde lest *litt* nedover på sida hadde du sett denne:
https://electrek.co/2017/10/31/tesla-model-3-bottleneck-gigafactory-1-panasonic-ceo-battery/

EM postet bilder på twitter av at han sov på toppen av GF1 nylig, nå vet vi hvorfor: Det brenner på dass! ;)

Kanskje. Som vanlig vet vi jo *egentlig* fint lite men kanskje Tesla forteller noe i forbindelse med fremlegging av kvartalsresultatene om snart..
#2
Zoe / Sv: Mulig å pendle 22mil
onsdag 25. oktober 2017, klokken 17:01
Jeg mistenker at batteripakka på Q210 er helt uisolert, en enkel og billig løsning for å holde fornuftig arbeidstemperatur på batteriet i temperert klima. Ikke så bra når det er skikkelig kaldt.
#3
Model 3 / Sv: Gratis Supercharging for Model 3?
søndag 22. oktober 2017, klokken 21:22
Er det flere enn meg som synes NOK 1,41/kWh er skikkelig billig? :)
#4
Zoe / Sv: Mulig å pendle 22mil
søndag 22. oktober 2017, klokken 20:16
Eller bare sette ned farten litt? Er det 120 grense på motorveien? Da tar 7 mil 35 minutter. Senk farten til 105 så bruker du 40 minutter på motorveibiten, kanskje det vil senke strømforbruket nok til at det går også de kaldeste dagene.
#5
Model 3 / Sv: Ladetid på superlader
onsdag 18. oktober 2017, klokken 20:48
Sitat fra: Jejl på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 22:54
Sitat fra: ladov på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 21:51
Prøvde å regne på ladeeffekten til TM3 og kom til at den lader med 60/80kW på hhv vanlig og long-range batteri.
Går ut ifra at du snakker om snitteffekt opp til 80%?
Model S har ca disse tallene fra 0-80%:
75D  69,2kw i snitt 50,3 minutt
85D  72,9kw i snitt 51,0 minutt
90D  81,6kw i snitt 49,2 minutt
100D 84,7kw i snitt 55,2 minutt
Personlig tror jeg at long-range har/(eller får) minst like raskt påfyll som 100D i starten. Altså ca 50kwh på 30 minutt.
Tallene Tesla publiserte var 130/170 miles rekkevidde på 30min superlading. Med 0,15kWh/km tilsvarer det 31/41kWh. Det blir omtrent 10-75% på det minste batteriet og litt mindre på det største. 60/80kW blir snitteffekt på hele ladesesjonen. Lavere effekt enn på S/X men ganske tett på hvis du ser på avstand-ladet-per-tidsenhet. Long-range modellen er kanskje til og med litt over enkelte av de andre modellene(har ikke hele oppsettet i hodet.. ;) )
#6
Model 3 / Sv: Ladetid på superlader
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 21:51
Prøvde å regne på ladeeffekten til TM3 og kom til at den lader med 60/80kW på hhv vanlig og long-range batteri.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nå kommer Tesla-skatten
onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:54
Høres ut som et av disse forslagene som utelukkende brukes for å ha noe å forhandle bort..


For øvrig så er ingenting du kan kjøre med kl.B tungt nok til å slite noe særlig.
http://e24.no/bil/bare-tungtransport-sliter-norske-veier/22587695
#8
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 19:31
Vi ser hvor du kommer fra også. Det er ikke nok at Elon Musk gjør fantastiske ting, han skal også kunne spå om fremtiden..

Det virkelig interessante er det som ikke blir nevnt. Hva betyr det at Tesla ligger bak skjema? Går 80% av TM3-arbeidsstyrken rundt og kjeder seg nå? Kansellerer folk reservasjonene sine i store antall på grunn av dette? Renner penga ut i *enda* større tempo enn vanlig på grunn av dette? Er det noen reell fare på gang eller kan Elon Musk trekke på skuldrene og si at 'dette var synd men vi tåler det'?
#9
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
mandag 02. oktober 2017, klokken 21:34
Sitat fra: lunitiks på mandag 02. oktober 2017, klokken 19:57
Får håpe de implementerer en "dobbelklikk"-funksjon på armen da,
...
Og der har du den største fordelen med å gjøre det på den måten. Du kan bare reprogrammere skiten.. :D

Tenk hvor 'enkelt' det vil være å endre viskerarmfunksjonen på vanlige biler.


Å gløtte bort på skjermen er greit nok, du ser jo på den uansett. Er litt mer skeptisk til å måtte trykke på den, spesielt siden du har disse tommelknappene på rattet..



#10
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
mandag 02. oktober 2017, klokken 19:17
Så vidt jeg kan forstå så aktiverer du viskeren ved et trykk på armen, skjermen bruker du bare hvis du skal endre noe. Kanskje skjermen bare er for visning og tommelhjulene på rattet brukes hvis du for eksempel skal endre hastighet?
#11
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
mandag 02. oktober 2017, klokken 15:59
Sitat fra: model3citizen på søndag 01. oktober 2017, klokken 18:32
Sitat fra: ladov på søndag 01. oktober 2017, klokken 14:35
Sitat fra: OlaM på søndag 01. oktober 2017, klokken 11:48
SitatWe had rain in Austin today, so I had an opportunity to use the wipers. A tap on the left stalk handled the single wipe fine, but it also changed the UI to show the sustained wiper controls - so there was no hunting for them. Pretty seamless transition, just different from the traditional all-stalk coontrol. The intermittent works as expected - didn't need continuous wipe modes.

No rain-sensing yet, which was expected.

Så i stedet for å ha all vindusvisking på en spak så har de litt vindusvisking på en spak og resten på skjerm. Det er elendig.
...
Jøss, jeg har faktisk helt motsatt oppfatning av dette, jeg tenker at Tesla har løst dette på en smått genial måte. En spak for å aktivere viskeren, bruk skjermen hvis du trenger å gjøre endringer.

En bonus er at endringer i kontrollsystemet kan gjøres i software. En dobbelbonus er mulighet for personlige oppsett, koblet til nøkkel/mobil..

Problemet med andre biler er at de ikke har noen standard måte å løse det på. På noen merker er 'off' øverste posisjon, på andre er det nederste posisjon. Hastigheten på intervaller er gjerne en enkel vribryter som er *litt* forskjellig fra merke til merke.. Har du fått ny bil, eller bare låner en annen bil enn din egen, må du kjøre inn til siden, skru på kupebelysningen, og studere merkingen på knappene..

Og på en eller annen måte kommer du frem til at det må man ikke nå?

For meg høres dette slettes ikke bra ut, det absolutt siste jeg ønsker, det er å ta øynene vekk fra veien om forholdene for viskerfrekvens endrer seg brått. Eks. ved forbikjøring av vogntog i høy hastighet og tungt regn.
På alle biler jeg har eid til nå så har viskerarmen vært plassert *bak* rattet, altså et sted hvor det er trafikkfarlig å studere dem nærmere mens du kjører. Ved for eksempel forbikjøring av trailer i regnvær så må du altså enten kjenne viskerarmens funksjon godt nok til å gjøre det i blinde, *eller* avbryte forbikjøringen.

Det kommer ikke til å endre seg stort på TM3. Derimot så blir det enklere under mindre krevende forhold siden en 15" skjerm har vesentlig bedre mulighet til å presentere informasjon til føreren på en relativt trygg måte enn viskerarmer skjult bak rattet..
#12
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
søndag 01. oktober 2017, klokken 14:35
Sitat fra: OlaM på søndag 01. oktober 2017, klokken 11:48
SitatWe had rain in Austin today, so I had an opportunity to use the wipers. A tap on the left stalk handled the single wipe fine, but it also changed the UI to show the sustained wiper controls - so there was no hunting for them. Pretty seamless transition, just different from the traditional all-stalk coontrol. The intermittent works as expected - didn't need continuous wipe modes.

No rain-sensing yet, which was expected.

Så i stedet for å ha all vindusvisking på en spak så har de litt vindusvisking på en spak og resten på skjerm. Det er elendig.
...
Jøss, jeg har faktisk helt motsatt oppfatning av dette, jeg tenker at Tesla har løst dette på en smått genial måte. En spak for å aktivere viskeren, bruk skjermen hvis du trenger å gjøre endringer.

En bonus er at endringer i kontrollsystemet kan gjøres i software. En dobbelbonus er mulighet for personlige oppsett, koblet til nøkkel/mobil..

Problemet med andre biler er at de ikke har noen standard måte å løse det på. På noen merker er 'off' øverste posisjon, på andre er det nederste posisjon. Hastigheten på intervaller er gjerne en enkel vribryter som er *litt* forskjellig fra merke til merke.. Har du fått ny bil, eller bare låner en annen bil enn din egen, må du kjøre inn til siden, skru på kupebelysningen, og studere merkingen på knappene..
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Alle tror at hydrogen bil er framtiden...
onsdag 13. september 2017, klokken 21:18
Hvorfor ikke kalle dem hydrogen-hybridbil? Da er vi konsekvente i forhold til hva vi kaller andre hybridbiler..
#14
Model 3 / Sv: Tesladollar
onsdag 06. september 2017, klokken 23:06
Kim Jong Un er nok ikke det minste gal. Han er en kynisk maktpolitiker som ser atomvåpen som en god forsikring mot å ende som Saddam eller Ghadaffi.
#15
Zoe / Sv: Regnsensor ZE40
fredag 01. september 2017, klokken 23:02
Den liker ikke å starte med våt rute, da må jeg starte den 'manuelt'. Utenom det funker den veldig greit på auto.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA