Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - selveste

#1
Sitat fra: Trond Arve på mandag 28. januar 2013, klokken 11:27
Sitat fra: selveste på søndag 27. januar 2013, klokken 02:28
...
299 kr i abonnementskostnad for ubegrenset mengde strøm er mindre mobilitetskostnad enn månedskort fra Ruter for skoleelever og studenter. Elbilister som syter over dette skader sin egen sak og er utakknemlige egoister uten samfunnsansvar. Når det er sagt er 500 kroner for en enkeltlading uten abonnement selvsagt grisedyrt. Ingen kommer til å betale så mye for en fylling. Obligatorisk abonnement bør være eneste tilbud, og flest mulig som trenger hurtiglading og som ønsker flere hurtigladere i Norge bør tegne abonnement slik vi gjør for hus og hjem, hytter og andre steder der vi vil ha tilgang på strøm. Da blir det bygget mer og tilbudet blir enda mer interessant.
...

Rune Haaland,
Forummedlemmene klager ikke på abonnementet som sådan, men at Ishavskraft priser enkeltladinger i et forsøk på å tvinge folk til å tegne abonnement. Det oppleves urimelig, useriøst og fremmer ikke elbiler i Norge. Anonyme innlegg fra personer som åpenbart har interesser hos leverandøren er i samme gate, dette bør du slutte med.

Det du sier stemmer ikke. Forumet er fullt av hatske utfall mot Ishavskraft og det er ikke bare enkeltlading til 500 kroner det klages over. Innlegget mitt er ikke anonymt. De aller fleste brukerne på dette forumet bruker nicknames, og jeg har ingen skjult agenda slik det blir påstått. Jeg jobber ikke for Ishavskraft og forfekter ingen særinteresser i egenskap av President i den internasjonale elbilunionen. EVU har partnere som konkurrerer med hverandre på samme måte som Elbilforeningen og Elbilforumet er fullt av logoer som støtter elbilsaken. Jeg gjemmer meg ikke bak nickname like lite som du gjemmer deg bak ditt fornavn. Min lønn betales av EVU som står på egne bein. Unionens partnere består av store selskaper som feks Volkswagen, Siemens og faktisk også to av Ishavskrafts konkurrenter på lademarkedet. EVUs ståsted mht brukerbetaling for hurtigstrøm er 100% identisk med Elbilforeningens. Dette er en samfunnssak, og min bekymring er at både industrien og brukerne opptrer i tråd med lover og regler og viser samfunnsansvar i forhold til en av de aller største samfunnsendringene som er igang, nemlig overgangen fra fossil energi til fornybar innenfor transport. Jeg tillater meg å tilbakevise enhver påstand om at jeg opptrer med skjult agenda i skjul av et nickname. Det er bare en "Selveste" i det norske elbilmiljøet og det er Selveste Rune Haaland som har jobbet for å fremme dine og alles interesser siden Bellona importerte sin Fiat Panda elektrisk sammen med AHA i 1988. Jeg sier ikke dette for å skryte, men jeg blir ganske forbanna når jeg opplever at noen tillater seg å trekke mine motiver i tvil. Jeg har alltid ivaretatt elbilistenes interesser og har vært involvert på en eller annen måte i samtlige tiltak som har vært iverksatt i Norge etter 1988 for å fremme brukernes interesser enten det har vært snakk om gratis parkering, 0-sats moms, fritak for bompenger eller hva det skal være. Det er min plikt å si fra når elbilister ikke viser tilstrekkelig samfunnsansvar og misbruker den tilliten våre politikere har gitt oss. Det gis kun støtte til bygging av hurtigladere under forutsetning av brukerbetaling. Dette er et faktum, og vi må passe oss vel for å sabotere våre demokratiske institusjoners vedtatte politikk for å fremme mer elektromobilitet i det norske samfunnet. Derfor er det viktig at ikke denne debatten ikke fører til at vi får et stempel som bortskjemte tullinger som ikke setter pris på den prioritet norske politikere har gitt elektrifisering av vegtransporten. Et viktig poeng med dette forumet er at elbilister kan diskutere internt og gjerne ha hissige meningsutvekslinger. Jeg har ingen problemer med at folk syns 500 kroner for en enkeltlading er dyrt eller provoserende, men poenget er at man bør skaffe seg et abonnement for å bidra til at vi kan få satt inn et høyere gir i arbeidet med å bygge flere ladesteder med fullsortiment ladetilbud for alle elbiler på markedet. Det får vi ikke til hvis brukerne driver hets mot utbyggerne! Vi får heller ingen sympati med å true med å kjøre dieselbil fordi samfunnet ikke gir oss gratis hurtiglading. Ingen kommer til å betale kr 500 for en enkeltlading, men jeg tror ganske mange vil være villig til å tegne et fast abonnement til 299 kr pr måned for ubegrenset tilgang etterhvert som infrastrukturen kommer på plass. Det skal bygges mange nye ladesteder i løpet av våren, sommeren og høsten 2013, og de som har vett og forstand forstår at elbilismen får en alvorlig merkevareskade hvis denne debatten havner på kommentarplass i norske aviser med overskrifter som "Elbilster truer med å kjøre dieselbil hvis de må tegne strømabonnement for elbilen sin".
#2
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på søndag 27. januar 2013, klokken 08:15
Hei Rune Haaland ("Selveste").

Jeg er fullt klar over at du er betalt av Ishavsveien AS for å skrive dette. Synd du ikke skriver under med fullt navn, og hvilken oppdragsgiver du har. I stedet baker du dette inn som et sitat fra meg. Det synes jeg er uredelig ovenfor andre lesere.

Når du har økonomiske interesser innen elbil-sfæren oppfordrer jeg deg til å flagge dette i profilen der du legger inn hvem du jobber for. Da unngår vi at du står frem med skjulte motiver, slik du gjør i dette innlegget.

De aller fleste kjøper en elbil som dekker det daglige behov, med lading hjemme. Dagens elbiler er ikke en langturbil. Derimot kan det tenkes at bilen vil bli brukt på noen lengre turer, der hurtiglading vil være aktuelt.

Å da kreve et abonnement for dette synes jeg er helt uhørt. Ishavskraft har tidligere uttalt at dette skal koste 30-60 kroner. Det er også kommunisert ovenfor godtroende politikere, som har subsidiert hver hurtiglader med mange hundre tusen. Når så Ishavskraftkommer med en pris på 500,- for en enkeltlading, mener jeg og mange med meg at dette er helt bort i natta. Det gjør at hurtigladere blir forbeholdt en liten gruppe elbilister og i praksis utestenger de aller fleste elbiler fra det offentlig subsidierte hurtigladernettet.

Så mener du at vi skal ha et tilsvarende abbonement hos Fortum, og så hos Statoil, og at dette er supert?

Hvorfor ikke innføre en enkel betaling med minibankkort? Det er utprøvd teknologi, alle kan bruke det, og investeringen per hurtiglader begrenser seg til noen tusen? I stedet skylder Ishavskraft på ekstremt dyr administrasjon.

Ishavskraft bryter også markedsøringsloven i forhold til reservasjonsregisteret og enkelte hurtigladere de reklamerer for, er ikke med i ordningen.

Jeg tviler også på at Ishavskraft har konsesjon fra datatilsynet til å lagre brukerdata for hvor og når, hvor mye etc. vi har ladet. Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

"Hurtigladertilbudet" til Ishavskraft er nå med på å ødelegge for utbredelsen av elbiler. Med 500kr for hurtiglading blir det meget vanskelig å selge elbiler til privatpersoner.

Lars C. Krogenæs

Hei Lars,

Ser at du som Redaktør av forumet "outer" mitt fulle navn. Det gjør i og for seg ingenting for i elbilverdenen fins det bare en selveste, dvs Rune Haaland. Jeg har vært generalsekretær i Elbilforeningen i to år, og den globale elbilverdenen vet hvem jeg er. Du vet for eksempel gdt hvem som har lobber på plass de fordelene du benytter deg av hver dag!

Jeg beklager en teknisk feil i mitt innlegg. Det var selvsagt ikke min hensikt å late som om du hadde skrevet dette. Brukerne på dette forumet forstod nok dette siden Selveste var avsenderen.

Jeg legger merke til dine beskyldninger om at jeg skriver dette fordi jeg får betalt av Ishavskraft. Den syns jeg var ganske frekk Lars og er en insuinasjon som er langt over streken. Jeg ser av dine innlegg og flere andres at enkelte driver regulær hets mot Ishavskraft, og i særdeleshet du.

Jeg er enig med alle som mener at enkeltading til kr 500 er grisedyrt, men der stopper enigheten. Det er bare å vise litt samfunnsannsvar og ha litt magemål så ser man at kr 299 pr måned (det er prisen på en fast avale) for ubegrenset tilgang på strøm ikke er dyrt. At mange ikke har behov for hurtiglading annet enn svært sjelden er ikke Ishavskraft og samfunnets feil.
Hvis man ikje har behov for hurtiglading er det jo ingen grunn til å klage. Dette tilbudet er for de som trenger hurtiglading som rekkeviddeforlenger, ikke som sikkerhet hvis man går tom. Da er bilberging eller en normal stikkontakt mye smartere.

Min kritikk av sytingen rundt dette ble kanskje litt feilplassert. Jeg har ikke grunnlag for å beskylde Elbilforeningen for syting. Snorre har uttrykt seg helt greit. Min kritikk er rettet mot elbilforeningens forum og Lars Krogenes spesielt. Jeg mener at du Lars ødelegger for elbilsaken med å piske opp en negativ stemning mot en av de mest trofaste støttespillerne norsk elbilisme har hatt gjennom 6 års pengestøtte og samarbeid med foreningen.

Som President i den internasjonale elbilunionen tillater jeg meg å refse de av dere som ikke forstår at den norske stat, norske fylkeskommuner og kommuner ikke skal betale for strømmen vi bruker. Dette er også elbilforeningens politikk. Grunnen til at dere kan fylle gratis på de aller fleste offentlige tilgjengelige ladepunktene er at det ville koste mer å drifte en betalingsløsning enn å gi den bort gratis. Gratis strøm er aldri noe vi har bedt om, og det har aldri vaert tenkt eller vedtatt som insitament. Det vil heller aldri bli det. At man av praktiske grunner likevel har gjort det er fordi Oslo Kommune og andre ikke er dumme og ikke ønsker å komplisere tilvaerelsen for seg selv eller elbilistene. Når det er sagt må man regne med at neste generasjon dynamiske hurtigladere av høy standard og pris vil bli en del av det samme ladenettet som hurtigladerne. Her er det som kjent flere aktører og det vil bli flere.

En av grunnene til at norske elbilister har sympati hos norske politikere og faktisk har fått verdens beste rammevilkår er utstrakt grad av samfunnsansvar og fordi vi er en del av en miljøløsning for mindre støy og eksos i tillegg til en langsiktig løsning for å motvirke global oppvarming. Hvis noen av dere tror at Ishavskraft gjør dette for å tjene penger tar dere grundig feil. Ishavskraft gjør dette for å bidra til at fornybar kraft kan bli brukt til å erstatte forurensende drivstoff innenfor transport. Det er ikke mulig å få infrastruktur til elbiler til å gå i balanse før et betydelig større antall kjøretøy er på veien, sannsynligvis tidligst om 5 år.

Prisen på abonnement vil kunne reduseres etterhvert som flere elbilister blir en del av et langsiktig og lønnsomt marked for fornybar kraft. I Japan har man 40 000 elbilister, i Norge rundt 10 000. I Japan betaler man et abonnement, ikke for enkeltladinger. Glem de 500 kronene - tegn abonnement! Med flere abonnenter kan prisene reduseres til Japansk nivå, dvs rundt en hundrelapp pr måned. Nå blir sikkert vårt bruksmønsker i Norge annerledese enn i Japan. Vi bruker dem kanskje først og fremst som rekkeviddeforlengere, mens Japanerne bruker dem som sikkerhetsnett. Man må derfor forvente at det norske prisnivået blir noe høyere. En annen grunn til at norsk pris blir høyere er at vi kun får levert garantert fornybar kraft (denne strømmen gir produsentene mer penger enn de skitne alternativene og slik skal det også vare for å få bygget mer fornybar kraft):

Snorre var litt frekk da han i sitt tilsvar til mitt første innlegg karakteriserte det jeg sa som løgn. Det jeg sa var at Elbilforeningen ikke har bedt om statstøtte til drift av hurtigladerne. Det er ikke løgn fra min side, men et faktum. Foreningen og EVU står på samme linje mht å benytte EUs regelverk for statsstøtte mht investerings/etableringsstøtte, men foreningen har ikke i sin kommunikasjon mot Stortinget bedt om statsstøtte til drift. Det har EVU gjort fordi vi vet at det koster mye mer penger å drifte et godt tilbud enn hva som er mulig å finansiere gjennom brukerbetaling så lenge vi kun har noen få tusen elbiler og dette markedet ikke er kommet skikkelig igang. Hvis noen av dere lurer på hvorfor det går sakte med å få bygget hurtigladeinfrastruktur er altså dette en av de viktigste forklaringene. Ingen ønsker å investere masse penger før de ser at et system for brukerbetaling er kommet på plass. Uten brukermedvirkning blir det ikke infrastruktur.

Lars Krogenes mfl bidrar ikke akkurat til å stimulere markedet for hurtigstrøm i Norge. Dere saboterer det en hel industri forsøker å få på plass med den type holdninger som debatten om Ishavskraft avdekker.

#3
Sitat fra: nofuelno på lørdag 26. januar 2013, klokken 12:42
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på lørdag 26. januar 2013, klokken 07:58
Sitat fra: nofuelno på lørdag 26. januar 2013, klokken 02:52
Ishavskraft tar det de må ha for å dekke strøm og drift siden de ikke er subsidiert av myndighetene.
" Don't shot the pianoplayer ! "

...og jeg som trodde Ishavskraft hadde fått støtte fra Transnova og fylkeskommunene til å etablere hurtigladere.

Beklager at jeg tok feil, men fint at NoFuel oppklarer.

Ingen subsidierer drift av hurtiglading i Norge. Elbilforeningen har ikke gjort noe som helst for å få på plass et støtteregime for drift, men akseptert brukerbetaling som er stilt som krav for støtte fra Transnova. 299 kr i abonnementskostnad for ubegrenset mengde strøm er mindre mobilitetskostnad enn månedskort fra Ruter for skoleelever og studenter. Elbilister som syter over dette skader sin egen sak og er utakknemlige egoister uten samfunnsansvar. Når det er sagt er 500 kroner for en enkeltlading uten abonnement selvsagt grisedyrt. Ingen kommer til å betale så mye for en fylling. Obligatorisk abonnement bør være eneste tilbud, og flest mulig som trenger hurtiglading og som ønsker flere hurtigladere i Norge bør tegne abonnement slik vi gjør for hus og hjem, hytter og andre steder der vi vil ha tilgang på strøm. Da blir det bygget mer og tilbudet blir enda mer interessant. Prisen for ubegrenset tilgang på hurtiglading i Japan ligger på rundt hundrelappen pr måned. Der har de nå ca 40 000 elbiler på veien og fire ganger flere å dele regningen på. Ishavskraft, Lyse, EV Power mfl. har lagt seg lavt i forhold til at de med denne prispolitikken vil måtte subsidiere elbilistene i mange år i forhold til reelle kostnader. Det er litt underlig å se at elbilustenes egen organisasjons ledere ikke er i stand til å formidle realitetene som ligger til grunn og tvert imot motarbeider de som prøver å få bygger høyst nødvendige rekkeviddeforlengere til elbilene våre. Det politiske realitet er at stat, fylkeskommuner og kommuner gir tilskudd til etablering. De offentlige tilskuddene til Ishavskraft ligger under femti prosent av etableringskostnaden. Abonnementet er tenkt som et bidrag fra brukerne, men Kraftbransjens operatører, herunder Ishavskraft, vil fortsatt måtte subsidiere norske elbilister ved å ta esteparten av regningen. Kritisk masse for bærekraftig hurtiglading er mellom 50-100 000 betalende mobilstrømkunder. Jeg har ikke sett noen strategiske tanker fra Elbilforeningen i forhold til dette, bare syting og klaging!


Lars

Som sagt, det er driften som nå må dekkes inn
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: El.bil i bomstasjoner
lørdag 26. januar 2013, klokken 22:53
Sitat fra: Jærbuen på tirsdag 04. desember 2012, klokken 19:34
Har fått regning for bom-passering med el.bil, selv med brikke! Har tegnet abonnement, kryssa av for el.bil i Nord-Jæren Bompengeselskap. Men jeg får regning ved passering på Haugalandet og i Trekantsambandet ved Stord!! Må man rett og slett tegne abonnement for alle disse om man vil kjøre gratis?

Du trenger kun å være registrert et sted. Det er full interoperabilitet mellom operatørene så her er det skjedd en teknisk feil. Du trenger ikke å betale tilsendte regninger. Stortingsvedtaket gjelder og elbiler går gratis over alt.
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Stolar me på hurtigladarane?
mandag 18. juni 2012, klokken 00:32
Det vi ser nå som et tydelig mønster er at hurtigladerne til Proxll tydeligvis har dårligere kvalitet enn ABB, og at Proxll ikke rykker ut og fikser ting som ikke fungerer. Selskapet er i ferd med å skaffe seg omdømmeskader. Det har også vært problemer med ABB ladere, dvs ødelagte plugger, men disse problemene virker nå å være løst.

Transnova stilte krav i runde to av hurtiglademidler til at laderne skal være online og synlig via NOBIL. Hadde Transnova passet på at regelverket ble fulgt hadde man kunnet sjekke slikt før man dro på langtur. Omdømmeskaden rammer derfor Transnova i tillegg til Proxll og SGTE som har levert laderne til Proxll.

Det er selvsagt mulig å unngå denslags ved å sette opp to ladere på hvert sted, men hvis jeg ikke husker feil fikk et kraftselskap som søkte om dette nei fra Transnova til å etablere doble ladere. Korttenkt er fornavnet. Det er ikke uten grunn at de største elbilentusiastene blandt oss ar den største ladeangsten.mSelv går jeg i terapi for å bearbeide traumer på vegne av landets elbilister. Jeg er flau på våre  vegne!
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Parkere elbil i Trondheim
mandag 14. mars 2011, klokken 16:12
Vi tenkte å stifte en lokalforening i Trøndelag. En av grunnen til av vi bør gjøre dette er at kommunen trenger en lokal ballspiller som kan hjelpe dem til å forstå hva som er nødvendig for å få ting til å skje. Bjørn Ove Berteussen i Trondheim kommune er positiv til at dette skjer. Han har fått en ny kollega (Turid) så nå er de to i kommunen som skal arbeide for elektrifisering. Har også snakket med Transnova som gjerne er litt mentor i kulissene, og vi har et prosjekt sammen med bilkollektivet med en workshop 5 april. Hvis vi sikter oss inn mot et møte den 5.te på ettermiddag eller kvelden. Posten MidtNOrge er en annen aktør som vi kunne snakket litt med. De skal kjøre elbil i Trondheim sentrum og planlegger å bli helt utslippsfri i sentrum. Med andre ord - vi bør være i stand til å finne noen entusiaster som kan matche Trondheim Kommune. Vi kunne også ha gjennomført et hyggelig møte med Bjørn Ove Berteussen (varmlunsj på byen, middag på kvelden eller noe slikt) og sett om vi ikke kunne lirket på plass litt i forhold til 3 timers-regelen m.m. Bak silkehansken har vi selvfølgelig jernkloa......
#7
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Feil i nyhetsbrev 4.1.2011
fredag 28. januar 2011, klokken 22:45
Vi mottok akkurat faktura på kjøp av fornybar strøm til samtlige elbiler i Norden med spesifikasjon for Norge, Danmark og Sverige. Det kostet oss 108 800 kr å kjøre alle norske elbiler på vannkraft med dagens pris på opprinnelsesgarantiseritifikater. Totalt for Norge, Sverige og Danmark 152 000 kroner. Fint at Ecohz og Ishavskraft sponser oss med dette. De betaler nemlig inn en pengestøtte til Elbilforeningen slik at vi kan betale regningen for brukerne. Som forening tar vi et forbrukeransvar for å kunne skilte med 0-utslipp i hele verdikjeden. Nå arbeider vi for at leverandørene skal ta produsentansvar ved at de leverer kjøretøyet med 0-utslippsgaranti et bestemt antall år og Km slik det gjøres med batterigaranti og andre garantier. Dermed blir det mindre å betale for oss, og produsentene kan overta gleden over å lovlig kunne markedsføre seg med 0-utslipp i hele verdikjeden. Buddy er idag eneste kjøretøy som leveres med 0-utslippgaranti, men såvidt vi forstår forhandles det nå med Mitsubishi og trillingene om at disse skal gjøre det samme. Hvis dette skjer vil Norstarts kostnader bli redusert, og vi kan bruke disse pengene på andre ting. Vi vil fortsatt garantere våre medlemmer med eldre elbiler og sørge for at pengene blir innbetalt og forbruket registrert i samarbeid med Ishavskraft og Ecohz.
#8
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Feil i nyhetsbrev 4.1.2011
fredag 28. januar 2011, klokken 22:32
Nyhetsbrevet er korrekt. Vannkraftandelen ligger rundt 50%. Denne andelen har ingenting med hvor mye Norge produserer å gjør, men hva som forbrukes. Dette forbruket kontrolleres av Statnett i Norge og er et offisielt tall som endrer seg fra år til år. Det bygger på EUs strømdirektiver og er det system vi bruker for å bestemme opprinnelsen til strømmen. Opprinnelsen til strømmen bestemmes av hvem som får pengene i systemet og det må være samsvar mellom produksjon og forbruk. Vannkraftandelen er innholdet i den uspesifiserte strømmen etter at andre europeiske forbrukere (og norske elbilister mfl) har kjøpt opprinnelsesgarantert fornybar strøm. Din logikk er ikke så dum mht produksjon og import/eksport, men det er alså likevel feil. I strømsystemet er det umulig å skille ut om et elektron kommer fra kullkraft eller vannkraft, men det er mulig å telle pengene i systemet. For hver megawatt vannkraft som produseres av en produsent utstedes et "sertifikat" i en Europeisk database. Når strømselskapet som selger videre den produserte strømmen kjøper strøm handler de på en strømbørs der alle typer strøm leveres. For å kunne tilby vannkraft kjøper de sertifikater i tillegg til fysisk strøm. Ishavskraft selger strøm med fornybar energigaranti til sine sluttkunder. Hvis du kjøper "Norstart-strøm" kjøper du i realiteten både strøm og sertifikat. En elbil fylles fra mange stikkontakter, så måten vi garantere fornybar strøm til deg som sluttkunde er at Ishavskraft i samarbeid med Ecohz kjøper nok sertifikater til å dekke alle elbilene i Norge med sertifikater som tilsvarer strømforbruket. Dermed kan vi bokføre våre utslipp til 0 i hele verdikjeden og vi vet hvilke kraftverk strømmen kommer fra. Dette systemet er altså en del av det europeiske systemet og implementert i norsk lovgivning. Det kontrolleres av Statnett, og den norske vannkraftandelen i uspesifisert eller umerket strøm er et resultat av sertifikathandelen.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil-brann på DFDS?
torsdag 18. november 2010, klokken 15:14
Vi vet ikke sikkert hva som har forårsaket denne brannen, selv om den danske elbilisten mener å ha en forklaring med en skjøtekabel han kjøpte i Oslo. Proffe brannetterforskere håndterer saken, og det blir spennende å se hva som er brannårsaken og det videre forløpet. Det kan godt være at ladeopplegget på ferja ikke er godt nok. Uansett er det fornuftig å stanse videre elbillading på ferjene til årsaken er fastslått og eventuelle tiltak er gjennomført. 
#10
Norstart har diskutert hensiktsmessigheten av å plassere en representant i den nye gruppen Samferdselsdepartementet har opprettet sammen med NMCU og Amcar. Gruppen skal se nærmere på hvordan regelverket for bygging/ombygging av motorsykler/biler bør være.

Konklusjonen er at vår deltagelse blir litt på siden i forhold til hva denne gruppen skal arbeide med, og at det antagelig vil være behov for å behandle elektriske kjøretøy spesielt siden problemstillingene gjerne er litt annerledes. I utgangspunktet mener Norstart at det trengs kjøreregler for å medvirke til at bygging/ombygging skal kunne skje uten for mange byråkratiske hindre eller uvilje fra myndighetene. Samtidig er vi opptatt av å medvirke til kvalitet og sikkerhet ved bygging/ombygging eller konvertering av bensin/dieselbiler til elektrisk.

Avtalen med Departementet er at vi fortsetter dialogen med Vegdirektoratet/vegvesenet mht sikkerhet og miljø, hvor disse spørsmålene er på lista over gjøremål hvor det er interessant for Norstart og vegvesenet å samarbeide. Det har vært igang forhandlinger mellom Norstart og Vegdirektoratet i flere år, og vi regner med at dette vil munne ut i en samarbeidsavtale hvor et av temaene er å se nærmere på disse spørsmålene. Hvis denne dialogen ikke skulle føre fram vil vi komme tilbake til Departementet.

#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ikke elbil på MC pakering om sommeren!
tirsdag 15. april 2008, klokken 04:19
Det åpnes snart en mulighet for å parkere gratis i et parkeringshus bak Saga kino (Abelhaugen) med gratis strøm til batterilading.

Vi slåss hardt for å beholde MC parkering i fjor høst og vant, men det kan bli plassert ut underskilt som nekter elbiler å parkere hvis det oppstår konflikter mellom motorsykler og elbiler (dvs MC registrerte). Hvis vi greier å respektere mopeder og motorsyklister i sommerhalvåret vil vi kunne legge grunnlaget for utvidelse av MCplasser på gateplan, med ladestolter for strøm flere steder i sentrum. Skal vi få dette til må vi slite oss gjennom denne sommeren og minne hverandre på å vise respekt for tohjulingene.

Som elbilister har vi skaffet oss mektige venner som har bevilget 4 millioner kroner til utbygging av en infrastruktur for lading og parkering. 100 nye plasser etableres hvert år i offentlig regi de neste fire årene. Hvis behovene øker utover dette vil vi kunne utvide programmet og eventuelt etablere flere plasser.

Våre gamle fiender i Vegdirektorotet har trappet ned mobbekampanjen og Trafikketaten i Oslo er i ferd med å innta en langt mer positiv holdning til elektrifisering av transport. Oslopolitikerne er i øyeblikket våre beste allierte og forvaltningsapparatet er i ferd med overaske selv en ihuga anarkist. La oss ikke skusle bort mulighetene ved å plassere MC-elbiler som Reva og Buddy på MC parkering i de neste 5 månedene. MC folket er gode allierte i kampen for å få omregulert gategrunn til ladeplasser for elbiler og vi er sterke sammen med dem enn vi er alene.

For egen del hater jeg å måtte løpe ut fra møter for å stille på den håpløse klokka i frontruta pga to-timers regelen. Den beste måten å omgå to timers regelen er å parkere på MC-plasser. I løpet av noen måneder vil vi kunne parkere uten hensyn til denne regelen på egne reserverte parkeringsplasser med gratis fornybar strøm! Jeg ønsker meg reserverte elbilplasser gateplan på Karl Johan, Aker Brygge, i Møllergata og i Borggården ved Rådhuset.

Er det noen som har flere ønsker så fortell og argumenter......
Rune Haaland


(Innlegget er redigert av Moderator, grunnet uheldig fargevalg på skrift.  Poster som har kommentert fargevalget er nå fjernet, Lars C. Krogenæs)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA