Sitat fra: Trond Arve på mandag 28. januar 2013, klokken 11:27Sitat fra: selveste på søndag 27. januar 2013, klokken 02:28
...
299 kr i abonnementskostnad for ubegrenset mengde strøm er mindre mobilitetskostnad enn månedskort fra Ruter for skoleelever og studenter. Elbilister som syter over dette skader sin egen sak og er utakknemlige egoister uten samfunnsansvar. Når det er sagt er 500 kroner for en enkeltlading uten abonnement selvsagt grisedyrt. Ingen kommer til å betale så mye for en fylling. Obligatorisk abonnement bør være eneste tilbud, og flest mulig som trenger hurtiglading og som ønsker flere hurtigladere i Norge bør tegne abonnement slik vi gjør for hus og hjem, hytter og andre steder der vi vil ha tilgang på strøm. Da blir det bygget mer og tilbudet blir enda mer interessant.
...
Rune Haaland,
Forummedlemmene klager ikke på abonnementet som sådan, men at Ishavskraft priser enkeltladinger i et forsøk på å tvinge folk til å tegne abonnement. Det oppleves urimelig, useriøst og fremmer ikke elbiler i Norge. Anonyme innlegg fra personer som åpenbart har interesser hos leverandøren er i samme gate, dette bør du slutte med.
Det du sier stemmer ikke. Forumet er fullt av hatske utfall mot Ishavskraft og det er ikke bare enkeltlading til 500 kroner det klages over. Innlegget mitt er ikke anonymt. De aller fleste brukerne på dette forumet bruker nicknames, og jeg har ingen skjult agenda slik det blir påstått. Jeg jobber ikke for Ishavskraft og forfekter ingen særinteresser i egenskap av President i den internasjonale elbilunionen. EVU har partnere som konkurrerer med hverandre på samme måte som Elbilforeningen og Elbilforumet er fullt av logoer som støtter elbilsaken. Jeg gjemmer meg ikke bak nickname like lite som du gjemmer deg bak ditt fornavn. Min lønn betales av EVU som står på egne bein. Unionens partnere består av store selskaper som feks Volkswagen, Siemens og faktisk også to av Ishavskrafts konkurrenter på lademarkedet. EVUs ståsted mht brukerbetaling for hurtigstrøm er 100% identisk med Elbilforeningens. Dette er en samfunnssak, og min bekymring er at både industrien og brukerne opptrer i tråd med lover og regler og viser samfunnsansvar i forhold til en av de aller største samfunnsendringene som er igang, nemlig overgangen fra fossil energi til fornybar innenfor transport. Jeg tillater meg å tilbakevise enhver påstand om at jeg opptrer med skjult agenda i skjul av et nickname. Det er bare en "Selveste" i det norske elbilmiljøet og det er Selveste Rune Haaland som har jobbet for å fremme dine og alles interesser siden Bellona importerte sin Fiat Panda elektrisk sammen med AHA i 1988. Jeg sier ikke dette for å skryte, men jeg blir ganske forbanna når jeg opplever at noen tillater seg å trekke mine motiver i tvil. Jeg har alltid ivaretatt elbilistenes interesser og har vært involvert på en eller annen måte i samtlige tiltak som har vært iverksatt i Norge etter 1988 for å fremme brukernes interesser enten det har vært snakk om gratis parkering, 0-sats moms, fritak for bompenger eller hva det skal være. Det er min plikt å si fra når elbilister ikke viser tilstrekkelig samfunnsansvar og misbruker den tilliten våre politikere har gitt oss. Det gis kun støtte til bygging av hurtigladere under forutsetning av brukerbetaling. Dette er et faktum, og vi må passe oss vel for å sabotere våre demokratiske institusjoners vedtatte politikk for å fremme mer elektromobilitet i det norske samfunnet. Derfor er det viktig at ikke denne debatten ikke fører til at vi får et stempel som bortskjemte tullinger som ikke setter pris på den prioritet norske politikere har gitt elektrifisering av vegtransporten. Et viktig poeng med dette forumet er at elbilister kan diskutere internt og gjerne ha hissige meningsutvekslinger. Jeg har ingen problemer med at folk syns 500 kroner for en enkeltlading er dyrt eller provoserende, men poenget er at man bør skaffe seg et abonnement for å bidra til at vi kan få satt inn et høyere gir i arbeidet med å bygge flere ladesteder med fullsortiment ladetilbud for alle elbiler på markedet. Det får vi ikke til hvis brukerne driver hets mot utbyggerne! Vi får heller ingen sympati med å true med å kjøre dieselbil fordi samfunnet ikke gir oss gratis hurtiglading. Ingen kommer til å betale kr 500 for en enkeltlading, men jeg tror ganske mange vil være villig til å tegne et fast abonnement til 299 kr pr måned for ubegrenset tilgang etterhvert som infrastrukturen kommer på plass. Det skal bygges mange nye ladesteder i løpet av våren, sommeren og høsten 2013, og de som har vett og forstand forstår at elbilismen får en alvorlig merkevareskade hvis denne debatten havner på kommentarplass i norske aviser med overskrifter som "Elbilster truer med å kjøre dieselbil hvis de må tegne strømabonnement for elbilen sin".