Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Como

#1
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: lading av ampera e
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 22:58
Sitat fra: Tom E. på mandag 30. oktober 2017, klokken 20:35
Jeg lader på 6 amp hjemme. Fungerer utmerket!

Hvis jeg trenger noe mer så har jeg 32 amp på jobben men jeg har til dags dato aldri hatt behov for det. Kjøpte dyr ladekabel for å lade med 32 amp CEE i tilfelle men den har aldri vært brukt. 14 timer på 6 amp dekker mitt behov hver dag så det holder. I helgene står jo bilen å lader 22 timer på 6 amp.
Kan du, på denne kursen du lader hjemme, også lade på 10 amp hvis du en dag trenger mer rekkevidde?
#2
Sitat fra: Tom E. på mandag 30. oktober 2017, klokken 11:07
Jeg har på hilltop (88%) på min bil og den står hver morgen på ca. 230 km rekkevidde. Bor på Sørlandet med temperaturer på 6-14 grader de siste ukene ( ekstremt mye regn de siste ukene). Jeg skal sette på piggdekkene til helgen.

Jeg kjører ca 20 km til jobb en vei og bruker bllen ca 20 km i snitt på jobben hver dag. Kjører ca. 20 km for å komme hjem og så bruker kona/ ungene bilen ca. 20 km hver kveld. Det vil si ca. 80 km hver dag med kjøring fordelt på 4 turer.

230 / 0,88 = 261km. Det er jo forholdsvis lavt til disse plussgradene du nevner.
#3
Starter denne tråden for å høre litt hva rekkevidden andre opplever på sin Ampera-e nå som det begynner å bli kaldere.
Jeg kjører stort sett korte turer og med Varme/AC på så ligger rekkevidden på 300 km pluss minus 10 km. 1,98 kW/t pr mil. Bor i Oslo hvor tempen siste uken har ligget mellom -2 til +10. Har et forbruk på klimaanlegget på 20-25%. Jeg stusser litt over at batteri kondisjoneringen fortsatt er på 0%.

Hva har andre erfart?
- din vanlige kjørelengde
- temperatur der du bor
- forbruk klimaanlegget ( % )
- forbruk batteri kondisjonering ( % )

Fint å høre fra de som også kjører langt. Opplever dere samme rekkevidde eller øker rekkevidden når bilen ikke må varmes opp mellom hver 20 minutters tur.

Tar med disse kommentarene fra annen tråd:
Sitat fra: Tellus på onsdag 25. oktober 2017, klokken 18:01
Sitat fra: Gålå på onsdag 25. oktober 2017, klokken 17:52
Jeg er klar over at estimert og oppgitt kjørelengde synliggjort på venstre side i displayet er avhengig av manger faktorer som kjørestil, temperatur, topografi etc. Det hadde likevel vært interessant å høre fra flere hvor stor oppgitt kjørelengde er ved fulladet batteri. Mitt estimat ligge nå på ca 300 km, altså langt lavere enn oppgitt 380 km etter amerikansk målenorm.

Regner med estimatet baserer seg på et antall korte turer. Ved korte turer går mye energi med til varme. For tiden ligger mitt snitt på over 1.9 kWh per mil. Over 20% av energien går med til varme. Blir så vidt over 30 mil rekkevidde for småkjøring. Rekkevidde ved langkjøring ville selvfølgelig blitt lengre.
#4
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Uoriginale vinterdekk på felg
lørdag 21. oktober 2017, klokken 00:01
Sitat fra: knut.aulie på fredag 20. oktober 2017, klokken 15:47
Sitat fra: Como på fredag 20. oktober 2017, klokken 12:45
Det andre et vinterdekk med en lyd-dempende matte inne i dekket som reduserer hjulstøy
Merke og type?
Fikk ikke med meg hverken merke eller type.
#5
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Uoriginale vinterdekk på felg
fredag 20. oktober 2017, klokken 12:45
Kjøpte bilen med originale vinterhjul. Var innom forhandler i går for hente dekk reparasjons-kit. Fikk da vite at det er 2 nye dekktyper på vei til forhandlere.
Det ene et Kontinental vinterdekk med samme selv-tettende funksjon slik som på medfølgende sommerhjul.
Det andre et vinterdekk med en lyd-dempende matte inne i dekket som reduserer hjulstøy i kupeen.
Dessverre mangler vi et dekk som kombinerer begge deler.
#6
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Nå er det slutt for salg av Opel
fredag 20. oktober 2017, klokken 12:31
Sitat fra: Sun på torsdag 19. oktober 2017, klokken 18:09
Snakket med min forhandler idag. De bekreftet at de har stoppet salg inntil de vet noe mer om levering. Men de regner med å få vite noe om kort tid.
Dette er bare trirst
"regner med å få vite noe om kort tid".
Hvor mange ganger kan man si "Om kort tid" uten å følge opp.
Samtidig vet jeg ikke hva som er verst. "Vi vet ingenting" eller "info om kort tid.".
Hvis noen i Opels ledelse ber forhandlere "pause" salg av Ampera-e... hva med å gi litt mer info om hvorfor man går til det skrittet med en gang.
#7
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Feilmelding: Giroverføring
lørdag 14. oktober 2017, klokken 23:14
Sitat fra: KapteinKork på fredag 13. oktober 2017, klokken 07:30
Como,
Feilen oppstod på ca. 5950 km, så det er nok ingen sammenheng mellom feilmelding og kjørelengde.
Gi lyd når/hvis du får vite hva som forårsaket feilmelding. Regner med at bilen må inn på verksted.
#8
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Feilmelding: Giroverføring
torsdag 12. oktober 2017, klokken 23:12
Sitat fra: KapteinKork på torsdag 12. oktober 2017, klokken 19:14

På displayet står det feilmelding «Giroverføring» og den gule servicelampen lyser.

Trykket på On-Star knappen, men der satt det ingen som hadde hørt om feilkoden engang. Rådet jeg fikk var å parkere, vente litt og se om feilen forsvant av seg selv....det gjorde den ikke  ::)

Noen andre som har vært borte i denne feilkoden?
Er det tilfeldig at denne meldingen kommer nøyaktig når bilen din har gått 6000km?
#9
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Varme/AC
fredag 06. oktober 2017, klokken 08:45
Sitat fra: Olemann på torsdag 05. oktober 2017, klokken 21:20
Har enda ikke fått skikk på hvordan jeg bruker varmeapparatet uten å sette på AC/avfukting/kompressor. Og vice versa.
Dette er jo styrt av en felles bryter for AC/Vame, men det må da, som alle andre nyere biler jeg har hatt de siste årene, være mulig å velge bare en av disse.  Det er jo enda viktigere her enn på en fossil, i og med at det handler om energiforbruk. 

Noen som har tips?
Du får ikke varme uten å skru på AC/Varme. Dette overrasket meg også. Lurer litt på om bilen egentlig var tiltenkt varmepumpe ut fra denne knappeløsningen. Da hadde det kanskje vært et poeng. Så hvis de ikke har funnet en mer effektiv måte å varme bilen ved hjelp av AC, så er dette en dårlig løsning for en elbil. Men jeg er ikke så teknisk av meg at jeg vet hvordan dette virker.
#10
Hyundai Ioniq / Sv: "Nå blir Hyundai IONIQ electric enda mer attraktiv"
søndag 17. september 2017, klokken 22:50
Det var sagt at de har lyttet til kundene og derfor endrer fargen på plasten. Kanskje de skal lansere batterioppgradering. Tror dette også er på listen over ønsker fra kunder:-)
Er det fortsatt ukjent når dette vil skje og hvor stort dette batteriet blir?
#11
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: EuroNCAP testresultat for Ampera e
onsdag 06. september 2017, klokken 23:30
Samme score som BMW i3 fikk i 2013.
Også litt rart siden Chevy Bolt fikk svært god score i den amerikanske testen.
#12
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Seter
tirsdag 05. september 2017, klokken 09:12
Sitat fra: Tom E. på mandag 04. september 2017, klokken 09:04
Jeg vurderte ulike alternativ men landet på dette liggeunderlaget da det er både stivt nok til å ligge nederst mot stålspilene og mykt nok til å gi litt etter. Det var også det materialet som var enklest å skyve under eksisterende stopping uten at det ville oppstå "klumper" som følge av skrukker.

Da hele den nye stoppingen er under eksisterende seteskum er det ingen opplevd endring i fasthet i setebunnen. Hva som vil skje over tid er jeg noe mer usikker på, men selve operasjonen er lett reversibel i løpet av 10 minutter eller mindre. Det var faktisk overaskende enkelt å utføre, selv for en gammel sjømann.
Ja ja, jeg kommer meg vel ikke unna. Clas Ohlson here I come.
Men hvor mange lag blir nok? 3 lag høres mye ut.
#13
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Rails og takstativ, skiboks?
lørdag 29. juli 2017, klokken 11:43
Skal kjøpe Thule Wingbar.
Er dette ok pris? Og ok forhandler?:
https://autoload.no/produkt/finn-ditt-takstativ/opel/ampera-e-17/thule-wingbar-edge-flush-fix-opel-ampera-e-2017
Erfaringer eller anbefalinger av andre forhandlere? Oslo område.

"nå også med lav festehøyde" Kan dette skape problemer med enkelte takbokser?
#14
Hyundai KONA / Sv: Bestilling av Kona
onsdag 26. juli 2017, klokken 13:12
Min er lengre enn din, pappaen min er sterkere enn pappaen din.
Jeg skjønner at det er uenighet om rekkevidde på de forskjellige modellene, og det er gøy med diskusjoner og konkurranser. Det er flere måle-standarder, flere måter produsentene oppgir batteri størrelse på og vi sjåfører har enda flere forskjellige kjøre-stiler.
Ionic er en svært energieffektivt elbil. I tillegg har den varmepumpe.
Ae har stort batteri, men er ikke like aerodynamisk og har ingen varmepumpe, men den har termostyring av batteriet. Jeg vet Tesla også har dette. Tror Leaf har varme, men ingen kjøling. Mitsubishi Miev har vel ingenting.
Hva har E-Golf, Ionic, Zoe og hva får kommende Leaf og KONA av termostyring?
Hva for betydning har det? Rekkevidde? Levetid?
#15
Hyundai KONA / Sv: Bestilling av Kona
mandag 24. juli 2017, klokken 10:57
Sitat fra: TM på torsdag 20. juli 2017, klokken 06:25
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 19. juli 2017, klokken 23:20
Sitat fra: TM på lørdag 15. juli 2017, klokken 21:57
Det blir nok vesentlig kortere rekkevidde på KONA, ........
Skjønner ikke helt hvor du får dette fra. Ioniq fra samme produsent er verdens mest effektive elbil og går 28 mil på 28 kWh , selv om Kona er litt mindre aerodynamisk så går den antagelig over 50 på sommerlig føre og med varmepumpe lengre enn Ae på vinter. Forutsatt 64 kWh batteri.
http://www.caradvice.com.au/558715/hyundai-kona-ev-due-in-2018-390km-range-targeted/

390 km er vel vesentlig mindre enn 520 km. Men kommer den med 64 kW batteri blir det nok nokså dødt løp mellom Ampera-e og KONA i forhold til rekkevidde. Jeg tviler på at det blir tilfelle i starten. Ioniq skulle vel også i følge ryktene få større batteri enn det den endte opp med .
KONA 64KW... brutto eller netto?
Var det ikke slik at Ae egentlig har 64KW brutto? Og 60 netto?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA