Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - eisa01

#1
Hvis de som har lyst på bilen venter til etter generalforsamlingen med å bestille, så er det en sjanse for at Musk blir kastet som CEO hvis salget er dårlig.

Med folk som er skeptiske på klimaendringer tar man gjerne forsikringsargumentet: Det er en viss sjanse for klimaendringer, så da blir det en forsikring å prøve unngå det.

Samme med Tesla og Musk nå: Det er en viss sjanse for at Musk bidrar til at demokratiet faller i USA, og at Russland får ta over Ukraina. Da kan man godt vente litt med et kjøp for å forhindre det?
#2
To borettslag jeg kjenner:
Wattif tar 59 kr/mnd (overtatt fra Mer i desember), lagt ut infrastruktur til 200 parkeringsplassser totalt, men kun et fåtall har ladere. Sikkert inne i en fryst periode på abo-avgift.
Elaway tok 59 kr/mnd inntil nylig, varslet 79 kr/mnd, styret forhandlet ned til 69 kr/mnd. >100 plasser, alle har utplassert lader, men ikke nødvendigvis aktivert AFAIK

Tror begge tar spotpris + påslag for nettleie
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Er tiden for Tesla over?
tirsdag 28. januar 2025, klokken 08:20
Rimelig karakterdrap fra en som kjenner Elon Musk:
https://www.facebook.com/brainmesser/posts/pfbid029H3SEWCKLvarZwz45WRtG4Zd2xZG7WSmhJjFYhKV9YJuXoJiBFv5uDpR2BbHCPcjl

SitatElon is not a Nazi, per se.

He is something much better, or much worse, depending on how you look at it.

Nazis believed that an entire race was above everyone else.

Elon believes he is above everyone else. He used to think he worked on the most important problems. When I met him, he did not presume to be a technical person — he would be the first to say that he lacked the expertise to understand certain data. That happened later. Now, he acts as if he has all the solutions.
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
tirsdag 07. januar 2025, klokken 18:03
Sitat fra: Elektrowagen på mandag 06. januar 2025, klokken 12:43Heving av prisene er en idiotisk avgjørelse av byrådet, mistenker det er Venstre som har fått banket dette igjennom dessverre!
Tja, kan like gjerne skylde på Frp som stemplet igjennom budsjettet?
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
søndag 05. januar 2025, klokken 13:27
Sitat fra: Orbit på lørdag 04. januar 2025, klokken 10:19Ladeplassprisene skiller bare på dag/natt, og uavhengig av prisen på parkering i samme område. Det gjør at ladeplassene er "for billige" i pressområder (rød sone). En hybrid i rød sone kan stå maks to timer for 212 kr på vanlig parkering, mens det (på dagtid) koster 105 kr å stå tre timer på ladeplass rett ved siden av, inkludert ladingen.

Samtidig er ladeplass "for dyr" andre steder, f.eks. der det er beboerparkering.
Det hørtes ikke bra ut, trenger mer differensiering. Et annet problem er visst at beboerparkering er per bydel, slik at man ikke kan differensiere på de som bor innenfor/utenfor Ring 3, slik at det kan fungere som billig jobb-parkering for folk utenfor Ring 3.

Sentralt på Grünerløkka så er ladeplassene omtrent den eneste måten å finne ledig parkering på hvis man får besøk. Samtidig er det masse ledig i parkeringshusene/kjellere, der jeg bodde har f.eks. begge plassene ved siden av min vært ubrukt i flere år (jeg leide ut min til 1500, 2000 kr/mnd når jeg fikk ladestasjon)

Trodde BYM skulle innføre kWh-prising, men de gikk jo bort fra Fortum så kanskje de må utvikle det først? Lurer også på om det er mulig å "stjele" strøm, siden jeg av og til ser folk tilkoblet lader som har fått parkeringsgebyr...?

Sitat fra: atrus på lørdag 04. januar 2025, klokken 21:23Dessuten, la bildelingsbransjen selv finansier og betale for parkering og lading på kommunenes fellesområde på samme måte som oppdrettsnæringen må betale for å bruke fjordene våre til egen vinning.
Da vil du like å høre at det er aktører som Hertz som ikke bruker plassene sine. De har ca. 10 biler de rullerer på 50 plasser sist jeg sjekket, inkl. 22 kW ladeplasser :) De annonserte også til alle kundene sine at de la ned tilbudet, men har beholdt det. Glemte å sjekke om bilene faktisk var ledige i jula fordi ingen vet om dem...


#6
Var det ikke slik at Tibber var treg med MEB-smartlading fordi de ikke fikk posisjonsdata i APIet? Og så har det hele tiden vært tilgjengelig i et sikkerhetshull ???
#7
De kan nok ikke prise seg så høyt, er nok bare i starten.

Charge Amps Luna har samme funksjonalitet og er i 6-7k klassen:
https://tibber.com/no/store/produkt/charge-amps-luna
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva mener du? Steng 2G eller ikke?
søndag 24. november 2024, klokken 12:15
Verdt å merke seg at Norge ikke er først til å stenge 2G og 3G i Europa, vi følger egentlig Sveits ganske greit som allerede har stengt 2G og følger med 3G til neste år: https://www.comcom.admin.ch/comcom/en/Homepage/documentation/facts-and-figures/mobile-telephony/mobile-coverage.html

Det er skandaløst om vi som bryr oss om hva vi kjøper, blir straffet fordi noen bilfabrikanter og forbrukere som ikke bryr seg klarer å lobbe myndighetene for ikke ta ansvar for egne handlinger
#9
Her må noe ha gått veldig galt i produktutviklingen, ser ut som det først er nå den kommer og da først i DACH, ikke Norden: https://www.zaptec.com/info-hub/inside-zaptec/zaptec-go-2
#10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Billigste hurtiglader?
søndag 20. oktober 2024, klokken 21:21
Sitat fra: vinterdekk på søndag 20. oktober 2024, klokken 17:52Bare Elton støtter lading hos Circle K.
Det er fordi Circle K eier 50% av Elton. Så Circle K har heller ikke åpnet for roaming
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva mener du? Steng 2G eller ikke?
søndag 06. oktober 2024, klokken 14:36
Sitat fra: Gazer75 på søndag 06. oktober 2024, klokken 01:41Kanskje ikkje telefonen min, Galaxy S8, støttar frekvensar i bruk på mange sendarar?
Den telefonen får vel ikke sikkerhetsoppdateringer lenger, så uansett på tide å bytte ut til noe som har 5G :)
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva mener du? Steng 2G eller ikke?
mandag 30. september 2024, klokken 19:31
Sitat fra: Orbit på søndag 29. september 2024, klokken 09:45Det kompliserer også at EU fremdeles krever at e-Call fungere på 2G (men kan også velge å bruke andre teknologier i tillegg). Når de skal styre teknologien på slikt detaljnivå, burde det også vært krav om at modemet var en standardisert enhet, som lett kan oppgraderes i ettertid.
Det er allerede bestemt at e-Call fungere på 4G fra 2026, så EU har oppdatert reguleringen allerede. Det er vel heller ingenting som har stoppet folk fra å støtte senere standarder, bortsett fra at europeisk bilbransje ikke kan teknologi og satser mer på å lobby politikere

Ble rimelig oppgitt når jeg fant ut dette etter å ha sett Dagsnytt 18, BiL er nok bekymret for regningen på reklamasjoner de må ta på kappen siden de ikke har opplyst om dette i markedsføringen. Dette er verre enn FM-DAB-overgangen, men uten grunn. Har vært kjent i evigheter at 2G skal stenges ned

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX:32024R1180
Mer enn ett år siden de hadde høring om det til og med:
https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13845-Vehicle-safety-updated-standards-for-in-vehicle-emergency-call-systems-eCall-_en

Case in point, VW mente 2026 var for tidlig i høringen...
De ba om 2029 for allerede typegodkjente bilmodeller, det er heldigvis fra 2027 i den faktiske implementeringen
#13
bZ4 / Sv: Vurderer å kjøpe Bz4, er det en god bil?
lørdag 14. september 2024, klokken 09:46
Sitat fra: syklisten på fredag 13. september 2024, klokken 07:26Jeg mener stikk motsatt. Batterigarantien deres på 1.000.000km er jo nettopp det som vil gjøre den attraktiv på bruktmarkedet.
Akkurat batteriet er jo et stort usikkerhetsmoment når elbilene blir litt eldre, men her er det ingen bekymring.
Har ikke inntrykk av at dette har vært et stort problem på bruktbilmarkedet siste tiår, så litt skeptisk til at det plutselig skal bli en game-changer nå?

Virker som BZ4x er en god bil, men en dårlig elbil. Om den da fortsatt er en god bil får være opp til den enkelte å vurdere, men vit at for noen er en dårlig elbil også en dårlig bil (og det vil reflekteres i bruktmarkedet)
#14
Lading i Europa / Sv: Balkan-tips?
torsdag 08. august 2024, klokken 08:01
Bruk https://esimdb.com som er prisjakt for esim

Fun fact: Man kan bruke dette i stedet for ekstra datapakke i Norge, og det er billigere :)
#15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Normallading er et ran!
torsdag 25. juli 2024, klokken 14:34
Et annet problem med normallading er at det ofte ikke er skiltet hvor i parkeringshuset ladeplassene befinner seg.

Umulig som turist å vite hvor i et fire plans stort parkeringshus man skal kjøre for å finne et av 6 ladepunkter, skulle tro de ikke ville at de ble brukt :)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA