Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Emlyn1971

#1
Kia Soul EV / Sv: [LØST] Bilen er helt død ... utladet 12V?
tirsdag 02. desember 2014, klokken 23:20
Sitat fra: jedrange på tirsdag 02. desember 2014, klokken 10:54
Betyr dette at det ikke er så lurt å varme bilen med ladekabel i hvis du har glemt å stille inn forhåndsvarme?  Hva er det som tapper 12 V batteriet?

Tror det er lysene, dvs. ikke varmeapparatet. På side 3 i instruksjonsboka står det hva som bruker 12V-batteriet. Jeg hadde ikke skrudd lysene helt av da jeg ikke tenkte på at de tappet batteriet mens kabel sto i. Si i fra når du har prøvd!  :D
#2
Kia Soul EV / Sv: [LØST] Bilen er helt død ... utladet 12V?
mandag 01. desember 2014, klokken 16:54
Sitat fra: TB på mandag 01. desember 2014, klokken 13:48
Sitat fra: Emlyn1971 på mandag 01. desember 2014, klokken 08:25
Sitat fra: Selchiev på søndag 30. november 2014, klokken 19:35
12v lades vel typisk under kjøring, av kjøring?

Jeg har antatt at det bare lades når hovedbatteriet lades, men det virker som om det elektriske i bilen trekker fra dette (som i fossilbiler), så da må det lades under kjøring, ja. Lurer på om varmen får strøm fra dette også, i så fall bør det være en ganske sprek strømgenerator i bilen (jeg tenkte ikke over at det var noen der i det hele tatt...).

Det som fungerer som "12 V strømgenerator" i elbil er straum frå hovedbatteri som blir gjort om til 12V. Ofte omtalt som DC-DC. (DC = likestrøm) Denne er aktiv når bilen er "på", og når den lades - dermed tappes ikkje 12V batteriet ut.

Om bilen har lys, eller anna som står på, når den ellers er av - så tappes 12V ned. Dermed vil ikkje bilens styresystemer starte opp - og DC-DC konverter starter heller ikkje opp - og bilen er død, sjølv om hovedbatteri er 100% lada.

Årsaken til at det finnes 12V batteri er fleire:
- Standard bil elektronikk er på 12V, lys, radio, dørlås, vindusheis osv.
- Det fungerer som buffer - slik at DC-DC ikkje treng ta all last ved ekstra forbruk, t.d. varme i seter, bakrute, pluss visere osv. samtidig.
- Hovedbatteri kan kobles heilt ifrå når bilen er av.
  (Fyrste generasjon Tesla Roadster hadde ikkje 12V batteri, henta 12V via DC-DC. Dette vart raskt endra.)

Ved normal bruk skal 12V aldri lade seg ut. I følge din beskrivelse starta du bilen med ladekabel i for å varme den. Den starta å varme, men ville ikkje kjøyre? Det er normalt på den bil eg har, og truleg alle andre elbilar / plugg inn hybridar. Det er upraktisk med lade-kabelen hengende etter bilen...

Om bilen så stod lenge delvis "på" - er det mulig at DC-DC ikkje var aktiv, og dermed tappa ut 12V batteri. På C-Zero som eg kjenner best blir ikkje DC-DC aktiv om ladekabelen står i.

Om dette stemmer er lett å teste - mål 12V spenning på tre tidspunkt:
- Før start.
- Ved "delvis" start - dvs. med varme på / ladekabel i.
- Ved normal start.

Når DC-DC kobler inn går spenning raskt opp frå ca 12,5 V (friskt batteri) til ca 14,3 - 14,4 V.

Når det gjeld den omtalte feilen på Leaf var det for låg ladespenning som gjorde at batteri lada seg ut ved normal bruk. Dermed vart 12V stadig svakere - og klarte til slutt ikkje starte bilen, spesielt om forvarme funksjonen var brukt.

Mange takk. Du ga de svarene jeg trengte. Da bilen ikke ville kjøre var ladekabelen trukket ut, men mulig 12V allerede var så utladet at det bevirket at jeg ikke fikk bilen i gang, ei heller skrudd av (prøvde det både med og uten ladekabelen satt i). En annen tipset om at to kjappe trykk på Power-knappen får den av...
#3
Kia Soul EV / Sv: [LØST] Bilen er helt død ... utladet 12V?
mandag 01. desember 2014, klokken 08:25
Sitat fra: Selchiev på søndag 30. november 2014, klokken 19:35
12v lades vel typisk under kjøring, av kjøring?

Jeg har antatt at det bare lades når hovedbatteriet lades, men det virker som om det elektriske i bilen trekker fra dette (som i fossilbiler), så da må det lades under kjøring, ja. Lurer på om varmen får strøm fra dette også, i så fall bør det være en ganske sprek strømgenerator i bilen (jeg tenkte ikke over at det var noen der i det hele tatt...).
#4
Kia Soul EV / Sv: [LØST] Bilen er helt død ... utladet 12V?
søndag 30. november 2014, klokken 18:57
Jeg opplevde det samme, såkulle være smart å varme bilen og bli kvitt rim ved å starte dem med ladekabelen i (gadd ikke å programmere om den vanlige morgenoppvarmingen). Bilen lot seg skru på med ville ikke kjøre, heller ikke skru av. Måtte ta den andre bilen (diesel...). Da jeg kom tilbake var bilen død. Fikk hjelp av Kia og Viking som kom med booster på 12V-batteriet, som fikk liv i bilen. Ladet opp 12V-batteriet med en vanlig lader og alt er som det skal igjen. Dette betyr at alt elektrisk trekker fra 12V når bilen står, med ladekabelen i.

Det jeg ikke har funnet ut av er når 12V-batteriet lades, men håper det er samtidig med hovedbatteriet...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA