Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ElSoul

#1
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekk Tesla Model Y - What to do??
torsdag 30. november 2023, klokken 22:42
Ja, ser den.
Disse selges på nett i Norge, av store forhandlere, som vinterdekk til norske forhold.
Er jo direkte villedende?

Sitat fra: Mobileum på torsdag 30. november 2023, klokken 09:25Litt skeptisk til å velge vinterdekk som ikke er konstruert for nordiske forhold.


Nordiske piggfrie dekk:
Har en mykere gummiblanding som gir bedre grep på is og snø.
Nordiske piggfrie vinterdekk har ofte en hastighetsindeks R (170 km / t) eller Q (160 km / t) (Hastighetsindeks = dekkets anbefalte maksimale hastighet, se "Dekkskole del 5 - Hastighetsindeks og lastindeks")
Flere siper i dekkets slitebane gir et godt vintergrep.
De nordiske piggfrie vinterdekkene beholder sin utmerkede funksjon selv i ekstrem kulde.

 

Europeiske piggfrie dekk:
Er primært optimalisert for vått grep og kjøreegenskaper ved høye hastigheter.
Har ofte en hastighetsindeks V (240 km / t) eller H (210 km / t). (Se "Dekkskole del 5 - Hastighetsindeks og lastindeks")
Dekkens hardere gummiblanding gir et dårligere grep i snø og is og kaldt veiforhold.
De har færre sipes, noe som gir større fokus på vannavstøtning enn på optimalisert grep på veibanen.
De europeiske piggfrie vinterdekkene bør ikke brukes i verken Norge, Sverige eller Finland.


 



Spørs om ikke det blir å teste ut Michelin eller samme GoodYear som jeg har på Soulen.
#2
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekk Tesla Model Y - What to do??
onsdag 29. november 2023, klokken 13:36
Da har jeg kjørte med db meter i bilen, og måler støynivå i kupe til et gjennomsnitt på høye 74 db.

Var innom en dekkbutikk, og mht. støy så anbefalte de, av det de solgte, 2 vinterdekk:

1. Michelin X-Ice Snow
2. Nokian Hakka R5 EV

Av disse to, så var deres erfaring at Michelin dekket, som forøvrig er ca. kr. 2000,- rimeligere, var hakket mer stille.


Fortsatt så er jeg intr. i dette Hankook dekket: Hankook ION Icept SUV 255/45R19 104V XL, Sound Absorber

Noe som har vært borti dette / testet det?

Som nevnt så er det en med en Tesla på YouTube som har testet dette, og han skryter veldig av det:

https://youtu.be/eYhMngau670?feature=shared
#3
TMY Hjul, dekk og felg. / Vinterdekk Tesla Model Y - What to do??
tirsdag 28. november 2023, klokken 19:13
Hva bruker folket her av dekk (piggfrie) til Tesla Y??

Jeg har en 2023 Tesla Y (standard range), og valgte å kjøpe denne uten originale vinter dekk og felg.

Kjøpte meg heller en rimelig dekkpakke på nettet med samme dim. som orig. sommerdekk; 255/45R19

Gikk til slutt for det helt ukjente "billigmerket" Snowgripper - rett og slett fordi forhandleren selv hadde brukt/brukte disse på sin Tesla Y (og var fornøyd), og fordi de hadde oppgitt et anstendig støynivå i oppgitte data (70 db) + god pris.
Merk: Denne bil brukes i lavlandet på vestlandet, og det er ikke veldig mange dagene i året, normalt sett, med veldig utfordrende vinterføre.

Vel, nå har jeg (dekksenteret) lagt om til vinter, og jeg er mildt sagt meget skuffet.
Jeg har aldri vært borti mer ubehagelige dekk før. De støyer, i mine ører, helt ekstremt. Jeg ville kalle det en "ulelyd" som er konstant, men som blir verre og verre med høyere hastighet. Jeg testet også i et langt tunnellstrekk, og var ør i hodet etterpå.

Har sjekket balansen, den er ok (ingen risting i ratt), rotasjonsretning OK og dekktrykk OK. Først hadde dekksenteret fylt i overkant mye (3.2 på alle 4). Da tenkte jeg umiddelbart at det kun var det som var issuet, og testet derfor med 2.9 på alle. Ingen forskjell. Om noe, kanskje verre.

Så nå står jeg i limbo på hva jeg skal gjøre. Det eneste jeg vett er at jeg nå sitter med ett sett dekk som, for meg, ikke er "brukandes".

Hva tenker folk? Hva bruker dere for vinterdekk? Noen som har erfaring med samme problem?
Jeg skal ha 19" uansett - er meget fornøyd med felgene på den nye pakken.

Jeg har sett litt på 1 av Hankook sine siste og dyreste dekk som ser spennende ut, med sound absorber (skuminnlegg). Disse koster 15-16k for 4.

Modell Hankook ION Icept SUV 255/45R19 104V XL, Sound Absorber. Lite info å finne på nett, men det ligger et par svært godt reviews på YouTube. Blant annet denne som skryter dekket opp i skyene:

https://youtu.be/eYhMngau670?feature=shared


Det som er ankepunktet mitt er, mtp. å punge ut 15k til, er: Hvor mye bedre blir det??
Man får jo ikke testet det selv før dekkene er på bilen.

Tesla Y er ikke bilen som støyer minst i kupe, det er jeg klar over - men samtidig er jeg positivt overrasket over at kupéen nå, på de nye Tesla Y er ganske godt lydisolert. Men dette hjelper lite når dekk uler og romler som fy. Jeg har kjørt med 19" på mange andre biler, og aldri opplevd noe lignende.

Til sammenligning har vi fortsatt en gammel Kia Soul EV der jeg kjører på GoodYear UltraGrip ICE2.
En DRØM i forhold!


#4
Kia Soul EV / Sv: Erfaringer fra dere som har fått Soulen
tirsdag 03. februar 2015, klokken 18:34
SitatBakvisker
Vindusviskeren bak lager lyd hver gang den går på. Høres ut som et rele som åpner og lukker (et tikk) fra venstre siden av rattet. Vet ikke om dette er lagt inn med vilje så man ikke skal glemme at den star på, eller om det er en halvveisjobb fra kia sin side.

Noen her som har fått dette utbedret, eller skal det være slik? I så fall irriterende, totalt unødvendig lyd.
#5
Kia Soul EV / Sv: Beste 16A ladeløsning (hjemme) til Kia Soul EV
torsdag 01. januar 2015, klokken 21:41
Interessant artikkel (godt mulig den er blitt linket til her på forum tidl.?):

http://elbil.ipublish.no/2014/04/13/elbiler-og-lure-ladelosninger/

Se også kommentar/innlegg til slutt der en er svært uenig forfatters synspunkter rundt sikker lading.

Kia selv anbefaler ikke å bruke std ladekabel permanent, så er ikke å bli helt klok på dette. Men personlig tror jeg nok jeg til slutt havner på å få installert en permanent ladeløsning hjemme. Better safe then sorry all den tid jeg har bilen i garasje integrert i sokkeletg. Da vil jeg være 110% sikker hva angår brannsikkerhet.
#6
Kia Soul EV / Sv: Pris på standard ladekabel
torsdag 01. januar 2015, klokken 21:11
Selve kombivernet løste forøvrig ikke ut, kun selve kursen til garasjen
#7
Kia Soul EV / Sv: Pris på standard ladekabel
torsdag 01. januar 2015, klokken 20:52
Hmmmm....ok. Men er fortsatt usikker på om det er safe å la ladekabel stå plugget i til enhver tid?
#8
Kia Soul EV / Sv: Pris på standard ladekabel
torsdag 01. januar 2015, klokken 20:42
Tror det er såkalt kombivern jeg har.
#9
Kia Soul EV / Sv: Pris på standard ladekabel
torsdag 01. januar 2015, klokken 20:14
Ja, ladestasjoner er jo det. Men std ladekabel fra Kia er strengt tatt ingen ladestasjon men primært kabel til å ha i bil for såkalt tilfeldig lading.

Jeg er klart over at kabel alltid skal kobles til strømnett først, men da tolker jeg ditt svar dithen at det er ingen fare å ha kabel/kladd kobler til strømnettet til enhver tid? Men den må jo trekke en del strøm i "standby"? Hvordan kunne ellers sikring slå ut hos mg all den tid jeg enda ikke hadde koblet andre enden av ladekabel til bilen??

Mulig jeg spør dumt, men jeg er overhode ingen fagmann på området, og da blir nok sprs deretter... :)
#10
Kia Soul EV / Sv: Pris på standard ladekabel
torsdag 01. januar 2015, klokken 19:46
Er 2 fase 50A overbelastningsvern.

Står kun 16A på plugg ja, men 10A output på kladden.
Så da skal det jo være rett i underkant av 10A std ladekabel trekker.

Nevnte avfukter hos mg trekker kun 1.6A, men det var ikoblet en 1200w støvsuger og en kabeltrommel i samme 4-veis stikk. I tillegg garasjeportåpner (motor) og et par adaptere til LED belysning ute. Så da ble nok belastningen for høy. Ingen problem når jeg kobler fra avfukter og støvsuger.

Ser at mange har lagt opp standard kabelen til permanent bruk for lading hjemme. Kia selv anbefaler kun std lader til occassional lading. Mao, de anbefaler å få installert en eller annen form for ladestasjon hjemme.

Om man likevel velger å bruke std kabel permanent hjemme, hvordan er det å la kabel stå iplugget stikk til enhver tid? Ser mange gjør dette med et oppheng for kladd, men er usikker på hvor lurt det egentlig er md fare for varmgang o.l. Man skal jo generelt aldri la strømadaptere stå iplugget uten at de er i bruk.
#11
Kia Soul EV / Sv: Beste 16A ladeløsning (hjemme) til Kia Soul EV
tirsdag 30. desember 2014, klokken 20:10
Se bilde innlegg nr 2 fra toppeni denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=5178.0

Tenker på en slik type "adapter" m/bryter
#12
Kia Soul EV / Sv: Pris på standard ladekabel
tirsdag 30. desember 2014, klokken 13:40
Ser først nå at på standard kabelen min som fulgte soul ev står det 250v / 16a. Da var det jo ikke rart at min 16a kurs ble slått ut iom jeg hadde på en avfukter som også trekker er par ampere.

Hvorfor er det blitt sagt at kabelen kun er 10a? Hva er det jeg ikke har fått med meg her?
#13
Kia Soul EV / Sv: Beste 16A ladeløsning (hjemme) til Kia Soul EV
tirsdag 30. desember 2014, klokken 11:10
Takk for tips! Men det må evt. bli bryter på stikk for min del. Skal ha det som en midlertidig løsning inntil jeg går for egen kurs og ladestasjon.
#14
Kia Soul EV / Sv: Beste 16A ladeløsning (hjemme) til Kia Soul EV
tirsdag 30. desember 2014, klokken 08:39
Ensto Chago og Ratio ser begge ut som kjekke løsninger. Er litt i tenkeboksen....vet at Halo WallBox også kommer til sommeren.

Testet forøvrig original lader på ny bil for 2 dager siden. Har 16A kurs til garasje. Det som til enhver tid står koblet til i garasje er noen LED lys som ikke trenger noe strøm som er å nevne engang. I tillegg en liten avfukter som trekker maks 2A + garasjeportenhet.

Da jeg koblet til lader i 4-veis stikk (stod ikke koblet i bil, kom aldri så langt), gikk sikringen med en gang. Har forøvrig helt nytt, oppgradert sikringsskap. Jeg tok ut avfukter (den sveiv for øvrig ikke på tidspunktet jeg koblet til) samt en støvsuger og kabeltrommel som også stod tilkoblet (men ikke i bruk), og slo sikring på igjen. Koblet så til, og da funket alt.

Finner det uansett litt rart. Skulle vært kapasitet her uansett. Noen som har opplevd det samme?? Mulig vaskemaskin (på annen kurs) var igang, og belastet strømnett, samt div. panelover. Men ingen stekeovn eller andre apparat som trekker mye strøm.

Er det slik at orig.lader må kobles ut av stikket for hver gang, eller kan det i prinsippet stå tilkoblet permanent? Ser noen har gått for bryter (av/på) mellom uttak og stikk. Hvor får man kjøpt slike "adaptere" evt?
#15
Kia Soul EV / Sv: Bagasjerom Soul EV
mandag 22. desember 2014, klokken 22:25
Ser jo veldig bra ut dette K S! Får god dybde i bag.rom nå!

Tidligere ble det nevnt at dette (variant av en slik plate) var noe som skulle komme offisielt fra Kia. Noen som vet noe om dette?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA