Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - begiljen

#1
Elektriske utfordringer / Sv: Nissan Leaf 2012 vil ikke starte
tirsdag 30. august 2016, klokken 11:55
Vet ikke om dette er relevant, men jeg mener å ha lest tidligere at man kan få problemer om man fjernstarter varme/ac via app og videre starter bil/stopper fjernvarmingen inne i bilen når bilen ikke er koblet på. Løsningen skulle da være å benytte app'en til også å skru av klimaanlegget igjen. Faktisk har jeg alltid brukt denne metoden (både startet og stoppet klimaanlegget med app) dersom bilen ikke er koblet på. Som regel er dog bilen koblet på, og i disse tilfellen drar jeg bare ut ladekabelen og klimaanlegget stopper som det skal.

Jeg er usikker på hva løsningen er dersom bilen har "låst" seg når dette problemet oppstår, men forsøk å skru av bilen, og videre start og stopp klimaanlegget via app og se om det hjelper. Ellers så løser visstnok mange problemer seg dersom du restarter bilen ved å koble av og på 12v-batteriet (har selv aldri forsøkt dette)
#2
Lading / Sv: Avslått bil når det hurtiglades?
tirsdag 23. august 2016, klokken 13:22
Man kan fint starte bilen når den står til hurtiglading, har selv gjort det mange ganger :) Et par ganger har jeg dog glemt å skru bilen av igjen før jeg drar ut hurtigladepluggen etter endt hurtidlading. Da dukker det opp en gul varsellampe (husker ikke hvilke) som forsvinner om man skrur bilen av og på igjen.
#3
365xxx, jeg bestillte 31. mars.
#4
Model 3 / Sv: Hva skal DU gjøre på torsdag/fredag?
torsdag 31. mars 2016, klokken 09:50
Rundt 30 stykk forran meg i kø i Bærum når jeg kom klokken 09.00. Tipper det var omtrent 30 stykk bak meg når jeg fikk reservert ca 09.30.
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Lurt å kjøpe nye leaf i min situasjon?
onsdag 02. mars 2016, klokken 11:57
Veldig enig i det Mazzbot skriver her. Vi har Leaf som eneste bil i vår familie, bruker denne til alt, og er superfornøyd med det etter nesten 2 år uten fosilbil. Det er dog en ting som er alfa omega for at det skal gå rundt, og det er mulighet for lading hjemme. Jeg kan virkelig seg for meg hvor styrete det må være dersom man ikke har den muligheten, desverre.

#6
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde - batteri
tirsdag 19. januar 2016, klokken 13:50
Dette høres rart ut ja. Jeg har 33km tur-retur jobb ca 100 meter høydeforskjell. I 15 minus bruker jeg ca 30% til jobb (formvarmet hjemme), og 40-50% hjem igjen (ikke ladet eller forvarmet på jobb). Dette er med en 2013 Euro-leaf med varmepumpe og 15% tapt batterikapasitet. Dvs jeg er stort sett hjemme igjen i denne kulda som er nå på østlandet med mellom 20 og 30% gjenværende strøm. Om sommeren kjører jeg samme strekning med 50% gjenværende strøm.

Kan anbefale å kjøpe en ODBC dongle og les ut verdiene. Her kan du lese ut tilgjengelig batterikapasitet ved start og stopp.

Angående 7 timer opplading på 10 amp, vil gi mellom 14-16 kwh (avhengig av effektap ved lading). Min bruker typisk 1 time pr 10%, så min bruker også 7 timer å lade til 100% dersom jeg begynner ladingen ved 30%.

Ut i fra ladetid vil jeg kanskje gjette på at prosentene er omtrentlig riktig, men forbruket veldig høyt.
#7
Sitat fra: hansob på mandag 30. november 2015, klokken 20:31
Du kan kjøpe kontantkort i kassa på Statoil. Det koster kr 150 for 20 kW, men man får 10 kW ekstra hvis du registrerer kortet på clever.nu
Når man registrerer kortet får man mulighet til å gjøre om kortet til "Clever Fri" slik at man kan betale på etterskudd med faktura.

Takk for info :) Fint å vite at det er mulig å stoppe der for hurtiglading, selv uten å forhåndsregistrere seg.
#8
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Hurtiglading utenfor Strømstad (clever)
mandag 30. november 2015, klokken 14:21
Er det noen som har forsøkt å hurtiglade på Statoil utenfor Strømstad. Jeg tenker da på denne:
http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=22757f72-00bc-42b9-aba9-3b60faccab71&ln=en

I tilfelle, kan man betale for ladingen uten å ha måtte registrert seg på noe vis hos Clever?
#9
Ved åpne energiinformasjonsmenyen i bilen så kan du se ganske enkelt hvor mye strøm som går med til de forskjellige systemene til bilen. Den har en egen visning for klimaanlegget som hvor mye strøm som går med når varmeaperatet står på. Når du skrur på rattvarmer/setevarmer vises utslaget i "andre systemer".

Jeg testet tidligere hvor mye utslag rattvarmer/setevarmer gir under "andre systemer", og det er så lite at det knapt registreres. Varmepumpen derimot kan trekke opp mot 1.5kw når den jobber maksimalt. Nå på høsten derimot, med 10 grader ute f.eks, er det minimalt med utslag også her, men likevel vil rattvarmer/setevarmer alltid trekke betydelig mindre strøm enn klimaanlegget.
#10
Carwing / Sv: Leaf link og carwings
onsdag 29. juli 2015, klokken 21:02
Det stemmer, det er via samme system, og det fungerer helt fint :) Jeg bruker Leaflink på akkurat denne måten.

Jeg endret dog timeren i bilen fra å lade fra 00-00 til 12-12, da bilen vil starte å lade igjen ved midnatt dersom den var ferdig ladet før dette (noe den ofte er hvis du f.eks plugger den inn på ettermidagen). Du vil da få en ekstra mail fra carwingssystemet om at bilen har startet/stoppet lading i rundt ett minutt hver natt. Jeg endret heller timeren til 12-12 på dagen, da bilen skjelden er plugget i på det tidspunktet. Vet ikke om det har så stor betydning, men over tid vil det bli mange slike korte ladinger da jeg stort sett alltid har den koblet til laderen om natten.
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Akselerasjon og antispinn
fredag 24. april 2015, klokken 12:38
Jeg synes jeg merker en forskjell på akselerasjonen når jeg byttet fra vinterdekk til sommerdekk (første gang jeg byttet fra vinterdekk med Leaf denne våren). Jeg har 17" Tekna sommerdekk, og 16" aluminiumsfelger på vinterdekkene. Synes spesielt at akselerasjon fra start var mer kontant med vinterdekkene. Mulig dette kan forklares med større dekk-dimensjon, og spesielt dersom det er forskjell på vektdistribusjon mellom sommer og vinterdekkene. Mer tyngde ytterst på dekkene gir mer treghetsmoment, stemmer ikke det?

Noen andre som har merket noe til dette?
#12
Lading / Sv: Klikkelyd i ladekabel
torsdag 16. april 2015, klokken 13:03
Når det klikker i ladekladden og de blå lysene blinker i bilen din, piper bilen også da? Altså pipelyden som kommer når du plugger inn strøm.

I så fall har jeg hatt samme problem, se link til tråden min nedenfor. Årsaken til dette er ett problem rundt standard-ladekabelen til Nissan Leaf og strømnettet i Norge. Dersom du har norsk Leaf kan du dra til forhandler å få tak i ny og mindre følsom ladekabel (gratis) som ikke skal ha dette problemet. Hvis du har import-bil (slik som meg :)) kan du løse problemet med å kjøpe en uoriginal ladekabel. Jeg kjøpte Charge-amps sin justerbare (6-16a), og har ikke hatt tilsvarende problem siden.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18915.msg310165.html#msg310165
#13
Jeg har en spansk Leaf, med tilhørende spansk manual. Fikk dog i tillegg med en svensk brukermanual av forhandleren jeg kjøpte bilen av. Visstnok kostet svensk brukermanual bare et par hundrelapper. Kanskje verdt å sjekke ut ettersom den norske er så dyr.
#14
LeafSpy / Sv: Hvilken OBD2-dongle til Leaf Stat?
onsdag 11. februar 2015, klokken 09:36
Jeg kjøpte nettopp denne:
http://www.dx.com/p/elm327-obd-wi-fi-auto-car-diagnostic-tool-for-iphone-android-phones-black-orange-blue-321243

Den fungerer greit nok vil jeg si, litt ustabilt om jeg får koblet meg opp mot den, må gjerne prøve endel ganger før det fungerer.
#15
TLC / Sv: Orginale stoffmatter - Levetid 10 mnd ifølge Sande Auto
tirsdag 03. februar 2015, klokken 07:15
Samme problem her, stoffmatten begynte å smuldre etter noen måneder, helt latterlig kvalitet på de... Kjøpte som så mange andre her gummimattene fra gytisautek, en annen verden :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA