Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Gthom

#1
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Stjålet Buddy
onsdag 24. april 2013, klokken 10:43
Dette er andre tyveri av Buddy på kort tid. Smigrende, selvfølgelig, at den er blitt så populær. Men jeg lurer på: Hvordan startes den uten nøkler? Tyv-kobling, som i gamle dager?
#2
Det er litt uforståelig at Røa Autoco kan hevde følgende:

   "Følges årsservicene skal ikke dette være noe problem."

Det er et problem dersom hele forhjulet med bremser og det hele knekker før neste årsskifte, i høy fart, midt i trafikken. Hvis jeg var Buddy-eier m årgang 2005 flg ville ikke jeg ventet til det var tid til neste årsservice, og dermed risikert liv og lemmer, med mindre jeg har vært på sjekk siden 1.1.2013. Ta kontakt å få kontroll nå, er mitt råd. Det koster lite, og kan spare vanvittig mye. 
#3
Jeg vet ikke mer enn at de vurderer å sende brev til relevante eiere. Jeg vet ikke om andre serviceverksteder har fått beskjed. Ta kontakt med Buddy Electric, det er mitt råd!
#4
Jeg har en av de første nye Buddyer som kom høsten 2005. Før jul i fjor opplevet jeg en blanding av skrekk og lettelse: I lav fart ut av en parkeringsplass falt hele det ene forhjulet med bremser og det hele av og lå skrått på asfalten ved siden av bilen. Staget som holder hjulet var knekt. Ingen hump eller slag utløste dette. Dette var en måned etter full service på Økern.

Hadde dette skjedd i 80 km/t uten midtdeler og med en trailer imot, så hadde jeg, evt mine to barn som jeg ofte kjører med, kanskje ligget på Sunnås nå, eller for den del under seks fot jord. Jeg hadde m.a.o. englevakt denne dagen.

Buddy Electric forklarte først samme dag med at staget var en type som kunne ruste opp innvendig uten at dette var synlig. Etter å ha sett nærmere på det, supplerte de med at rusten kan oppdages, men at kontrollrutinene de har hatt på service har vært for dårlig. Med andre ord kan det være et antall Buddyer der ute som er på vei til å risikere det samme som jeg, uten å være så heldig som jeg var.

Jeg har oppfordret Buddy Electric til å varsle Buddy-eiere med min modell og alle relevante årganger senere så de kan komme innom til kontroll. En personskade eller et dødsfall som følge av dette, er ett for mye! Etter flere runder har de ikke villet gå lenger enn å "vurdere" hva de skal gjøre. De er vage på hvor mange som er i risikosonen. Månedene går. Derfor legger jeg ut denne oppfordringen på nett, selv om jeg er den siste som ønsker Buddy Electric eller elbilbransjen noe vondt. Jeg har vært entusiast siden starten. Min neste bil kommer også til å være elektrisk. Uansett:

Har du Buddy modell høst 2005 eller senere, i alle fall fra de første årene etter, og du har kjørt hele året eller på annen måte utsatt deg for rust, og du ikke har vært på service i 2013, så oppfordrer jeg til å ta kontakt med verksted og få kontrollert stagene fremme. Det kan redde liv og lemmer.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA