Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Alessandro Volta

#1
2017 får ikke større batterikapasitet eller lenger rekkevidde.
Den får en EV bryter som lar deg kjøre på batteriene hele tiden, men det er en rekke faktorer som kan få bensinmotoren til å slå seg på. Spør den lokale Mitsu dealer.
Det kommer også elektronisk håndbrekk med revidert midtkonsoll, blindsonevarsling, fotgjengergjenkenning, skiltgjenkjenning, radar bak som gjenkjenner objekter og noen få andre småting.. bilen blir ca 10 000kr dyrere (mest pga kronekurs og verdensmarkedene).
2018 nyhetene er foreløbig ukjente, men det er nettopp lansert en konseptmodell som kalles Ground Tourer. Det spekuleres i om det blir den nye Outlander, men den er betraktelig større og etter alt å dømme mye dyrere og mer påkostet. Dagens Outlander vil mest sannsynlig fortsette noen år til, iallfall i Norge. Outlander som vi kjenner den i dag kom jo sent i 2012 som 2013 modell og sånn sett kan det godt komme en helt ny modell i 2018...

Håper det oppklarte det du lurte på...
#2
e-Golf / Sv: Min drøm med min nuværende eGolf (2016 model)
tirsdag 01. mars 2016, klokken 18:45
Når Golf mk VII kommer med facelift til høsten/vinteren kommer det også lengere rekkevidde. Gjør ikke VW det kommer de til å seile akterut.. Ryktene går på 230-250 km. Oppgradering av batteripakken /elektronikk vil aldri bli realistisk. Det er simpel forrretningstrategi det. Da ville du aldri kjøpe den nye modellen hvis du enkelt og relativt billigt kunne oppgradere den gamle..
#3
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Hengerfeste får parksensor til å pipe?!
søndag 06. desember 2015, klokken 08:05
Sitat fra: Piloten på søndag 06. desember 2015, klokken 07:26
Dette er noe jeg har lest meg til i instruksjonsboka :) Det står i kapittel 7 side 77 til 80.
Hvordan man skal justere dette står på side 7-79 til høyre på siden....

Dette er hentet fra en instruksjonsbok til en 2016 PHEV med alt utstyr. Det står OGGN16E1 nederst på alle sidene i boka  :)
Mekanikerne på jobben din må nok lese seg opp litt på denne bilen  ;)
Takk for info. Dette visste jeg ikke. Jeg trodde du mente at man med en diagnose pc kunne innstille dette..
Men da vet vi at brukeren selv kan endre på de avstandene sensorene måler på.. 2 settings via parksensorknappen som ikke vises noe sted, men som bekreftes med ett eller to pip (enda flere piiiiipelyder  :))
Flaut at jeg ikke visste dette da jeg selger disse hver dag.. Jaja..
#4
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Hengerfeste får parksensor til å pipe?!
torsdag 03. desember 2015, klokken 19:50
Sitat fra: Piloten på torsdag 03. desember 2015, klokken 07:47
På phev 2016 modellen er parksensor justerbar for med/uten hengerfeste!   :)
Er dette noe du vet? Jeg forhørte med mekanikerne på jobben i dag og de ristet på hodet.. De kjente ikke noe til noe sånt?!
#5
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Hvordan fungerer Save knappen?
onsdag 02. desember 2015, klokken 19:08
Når du trykker på Save "fryser" du batteriets energimengde og hybridsystemet sørger for å ha samme mengde tilgjengelig når du slår av Save. Kjører du fort og har en ivrig høyrefot klarer ikke hybridsystemet å lage helt nok energi, men det fungerer tilfredsstillende nok i de fleste tilfeller..
#6
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Baksete mindre enn i fosil ?
onsdag 02. desember 2015, klokken 19:01
Sitat fra: Fiffik78 på lørdag 28. november 2015, klokken 22:25
Baksetet er hevet noen cm og kan ikke skyves  lengderetningen. Men plassen er mer enn god nok for meg, jeg er 191 cm.
gulvet bak er noen cm høyere også.. Setet er likt.
#7
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Hengerfeste får parksensor til å pipe?!
onsdag 02. desember 2015, klokken 18:59
Sitat fra: Knusse på onsdag 02. desember 2015, klokken 12:57
Hva skulle motivasjonen til selger være for å få meg til å velge avtagbart?
Pris, enklere å montere, utseende???  ???
motivajonen hans er fornøyde kunder! Jeg har selv vært i samme situasjon hvor jeg ikke visste om ryggesensorene ville pibe på de biler hvor vi monterte fast kule. Jeg anbefalte også avtakbart inntil jeg faktisk fikk levert et par biler med fast (de jeg solgte først) og skjønte at det ikke var noen problemer. Jeg tok deretter kontakt til de kunder hvor jeg hadde anbefalt avtakbart (og solgt det) og ga de valget om å gå tilbake til fast...
Frem og tilbake  ;)
#8
e-Golf / Sv: Guide and inform
søndag 29. november 2015, klokken 10:32
#9
e-Golf / Sv: Dårlig erfaring med bilforhandler, kjøpekontrakt
søndag 29. november 2015, klokken 10:28
Sitat fra: TomR på søndag 29. november 2015, klokken 10:05
Hei

Til bilselgeren som var så hyggelig å svare. Har sånne flinke, ærlige, ryddige og hyggelige sælgere noe skilt som forteller at de er netopp dette? problemet er at man jo ikke vet hvem som lurer en eller er useriøs før en har blitt utsatt for en og da er det fryktelig iriterende.

Tom
Ikke alle møter noen gang en selger de er fornøyd med og mange har og vil ha et anstrengt forhold til bilkjøp og bilhold. Jeg er sikker på de fleste som har hatt en ubehagelig opplevelse eller blitt lurt ikke går tilbake og sånn bør det være. Man ligger som man.. Osv.
Jeg har kollegaer som jeg personlig aldri ville handle med.. Jeg betrakter meg selv som menneskekjenner og selv som privatmann ville jeg ha sniffet ut en dårlig selger på lang avstand.
Spør selger om private ting og skap relasjonen du og. Jo mer dere vet om hverandre jo mindre er sjansen for at han behandler deg dårlig eller enda værre, at han prøver å lure deg.
Er det god kjemi og magefølelsen stemmer og du vil ha produktet så gjør du en handel og kjøper bil.
Jungletrommene er ofte veien å gå hvis du leter etter god bilselger. Spør venner og kollegaer hvor de fant deres favorittselger. Referer til kontaktene dine når du henvender deg. Kjenner dere mange av de samme mennesker blir det rart hvis du plutselig får en dårlig behandling.. Selger risikerer jo ikke å miste mange gjensalg i fremtiden ved å oppføre seg dårlig.
Det er med andre ord stor sannsynlighet for at du også får god behandling og gjør en god handel.

Det virker som om du har funnet en god selger på Kaldbakken  8)
#10
e-Golf / Sv: Dårlig erfaring med bilforhandler, kjøpekontrakt
søndag 29. november 2015, klokken 09:04
Kjedelig å høre om andres opplevelser rundt bilkjøp og Møller gruppen.

Jeg er bilselger og her er mine innspill:

Angående rabatt eller ikke så gjelder kun salgssummen. Er den lavere enn, eller matcher et annet tilbud, så slå til. Drit i hva ekstrautstyret koster. Noen ganger må jeg også justere priser opp og ned men det er kun for få rabatten riktig slik at salgssummen blir riktig. Vi får bruttopriser fra delelageret og vet vi har en margin å gå. Priser på utstyr endrer seg også hele tiden.

Har du fått et tilbud fra forhandler nr. 1 kan du godt innhente et nytt og kanskje enda bedre tilbud fra forhandler nr. 2, men gå ikke tilbake til nr. 1 for å få enda mer rabatt. Det er noe alle bilselgere hater. Jeg blir aldri med på budrunder. Jeg gir det beste tilbudet jeg klarer med en gang. Ferdig med det. Tiden min strekker ikke til uansett i hverdagen og jeg spilder ikke min eller kundens tid.
Hvis kunden derimot sier at jeg er først til å gi tilbud, men at han akter å innhenter å innhente andre tilbud, kan jeg godt finne på å legge på høyere priser på ekstrautstyr for å få så høy rabatt som mulig. Da virker det som et bedre tilbud og forhåpentlig slår kunden til uten å innhente andre tilbud. Det er jo en mening med galskapen og det er klart at vinterhjul som koster ca 10.000 ikke plutselig kan koste 16.000.. Det blir useriøst. Enhver god selger vil imidlertid forsøke å få så mye som mulig for produktene han selger uten å lure kunden. Lurer du kunden lurer du også deg selv for i siste ende skal en helst selge bil til samme kunde mange ganger. I en perfekt verden! Det må å flytte rabatten over på utstyr har også med budsjetter osv å gjøre. Kan ha iallfall. Salgsavdelingen må oppnå gode marginer og det kan noen ganger gå utover delelageret. Fortjenesten dreies over på bilen og ikke utstyret.

Igjen, salgssummen må stemme med virkeligheten og ingen butikker er tjent med uryddige selgere.
I trådstarter sitt tilfelle er det på kanten av lureri. Kjøper oppfattet noe som ikke viste seg å stemme med virkeligheten. Han endte jo opp med å signere på en kontrakt som hadde høyere salgssum enn det første tilbudet. Han ble blendet av rabatten.
Men signert er signert. Selger burde ha gjort det han kunne for å imøtekomme kjøper og reagert på en bedre måte. Kanskje tilbudt noe mer utstyr til lav pris, slått av prisen eller bakt inn en service.
Han burde også ha gitt en tilbakemelding mye tidligere.. 1 måned er jo ikke bra i det hele tatt.

MEN jeg mener faktisk også at kjøper bærer sin del av ansvaret. Han kunne enkelt og greit ha benyttet seg av angrefristen med bakgrunn i det han oppfatter som værende uriktig. Tatt saken opp med en gang han kom hjem og oppdaget at salgssummen var høyere og at han følte seg lurt.

Jeg har personlig aldri hatt sånne saker og jeg setter en ære i at kunden skal behandles rettferdig. Akkuratt som jeg selv vil forvente å bli behandlet andre steder jeg måtte kjøpe varer og tjenester.
Dermed ikke sagt at rabatt eller særordninger er en selvfølge. Jeg sier ofte at jeg ikke gir noe rabatt da jeg har ettertraktede varer. Det er også noen ganger et spørsmål om utbud og etterspørsel. Kanskje jeg sitter med noen biler på lager som jeg vet de andre forhandlere ikke har.
Jeg legger heller vekt på behandlingen og servicen kunden kan forvente å få. Noen ganger ender med at jeg ikke får solgt bil i det hele tatt og det får jeg ikke gjort noe med der og da. Da valgte jeg feil approach og må lære å vurdere bedre neste gang. Andre ganger sier kunden selv at de ikke jager rabatt og at produkt, service og kundebehandling er viktigere. Da ender det ofte med en kjempe god tone i salgsslokalet og jeg slenger utstyr på bilen nettopp for å forsterke inntrykket jeg gir og som kunden forventer. Da blir det ekstra hyggelig for kunden når han opplever å få noe gratis samtidig som servicen er oppriktig og han føler seg tatt vare på. Det gjør også at han snakker varmt om meg når han møter venner og familier. Kunden som skviser forhandleren på pris får selvfølgelig samme behandling som alle andre, men du kan være sikker på at han betaler full pris for alt annet i fremtiden og hvis han skal bytte inn den gamle bilen prøver jeg å hente noe av det tapte.
Er det derimot en kunde fra et annet distrikt som jager på pris hender det jeg bare selger bil uten å tjene noe særlig mer enn grunnmarginen min, men da er det faktisk jeg som jager budsjetter osv, for importøren gir jo også bonuser på antall solgte biler osv osv.

Når det er sagt finnes det mange sleipe kjøpere og. Det er mange som prøver seg på alt muligt tullball og jeg sørger for å få alle detaljer og momenter rundt avtalen inn i en epost.. Det sørger for at ingenting kan skjules eller prates bort.

Jeg betrakter alle henvendelser likt og får jeg forespørsel om tilbud eller prøvekjøring gir jeg tilbakemelding samme dag. Jeg har ikke råd til å la være. Klarer jeg ikke å lage tilbud samme dag, gir jeg tilbakemelding om når kunden kan forvente å få tilbudet.

Det finnes MANGE flinke, ærlige, ryddige og hyggelige sælgere derute.. Finn de og få deg et kundeforhold for livet. Det lønner seg i lengden.





#11
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Kjøpsråd Outlander PHEV
torsdag 26. november 2015, klokken 07:02
Sitat fra: moby666 på onsdag 25. november 2015, klokken 23:26
Outlander phev har ikke cvt girkasse
Sitat fra: IonIon på onsdag 25. november 2015, klokken 15:42

CVT girkasse er tydeligvis ikke noe for meg. At den går rett opp på max turtall og ligger der konstant mens man
Outlander PHEV har CVT girkasse.
#12
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Kjøpsråd Outlander PHEV
onsdag 25. november 2015, klokken 22:16
Sitat fra: moby666 på onsdag 25. november 2015, klokken 21:37
Ja yeti er vel bygget på polo/fabia plattform så dette er noe helt annet. Veldig tynt blekk og lite isolasjon preger de fleste Skoda modellene. Motoren pleier å være veldig svak. Hvis du laster bilen litt sliter de fleste billige skodaer.  1.2 liter tipper jeg er veldig trist.
Jeg vil bare skyte inn at jeg personlig har kjørt mange Skodaer og de skuffer egentlig aldri. Som en folkevogn, bare litt kjipere :-) Siste jeg kjørte en Yeti var det med 2.0 TDI 140HK motor og 4x4.. Den hadde alt tilgjengelig utstyr og ga et godt og solidt inntrykk.
Ikke den peneste modellen de har laget.. og det er jo greit når den er oppkalt etter en avskyelig snømann :-) Men det blir uansett som å sammenligne epler og pærer.. Yeti og Outlander er to vidt forskjellige biltyper..

Tilbake til folke-favoritten Outlander PHEV...  ;)
#13
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Kjøpsråd Outlander PHEV
onsdag 25. november 2015, klokken 18:51
2016 har et mye høyere nivå av kvalitetsfølelse sammenlignet med 2015. Den er blitt stillere, mere påkostet, raskere, fått mere utstyr og fremstår i det hele tatt som en bedre bil.

Dette er en japse på godt og ondt.

Setene er høye og det virker som om de ikke sitter ordentlig fast når man har seteryggen i en bestemt vinkel. Sitteputen er for kort. Setene virker billige og skinnet imponerer ingen. Plast følelsen er så som så og det er langt opp til premiummerkene, men det overrasker ingen.. Eller?
Det er ikke friskluft for baksetet. Det er ikke lys i knappene til å betjene/heise/senke rutene. Audio/Video enheten er oldnordisk når det gjelder betjening og løsninger. Alt er rotete og ikke intuitivt. Bensinmotoren er klein og svak og trenger sårt en turbo. Den ruser seg opp hvis du trenger power og batteriet er tomt. Men det er bare å Charge eller Save så har du mer enn nok power.

En får fantastisk mye bil for pengene. Det finnes rett og slett ingen som tilbyr det samme for priser fra 400 000,- og opp. Hybridlinen er enestående i så måte og gir deg maks verdi for pengene. Du kjører "gratis" rundt i hverdagene og kan ligge på 0,5-0,7 på langturer. Mitsubishi kan lage 4x4 og bilen er stor, trygg og ligger bra på veien grunnet lavt tyngdepunkt pga batteriene.
Hvis man senker setet helt og samtidig tilter det bakover (Instyle+) sitter man egentlig bra. Mer enn greit. Like bra som i CX 5 og RAV4. Man har det utstyret man trenger og det er en simplisitet over kupeen. Ikke så mye fancy dill dall.
Med appen varmer man opp bilen og når man kommer ut til full ladet bil som er varm og har isfrie ruter og man sklir av gårde nesten lydløst gir bilen følelsen av mye for pengene. Når man læsser inn folk og gear blir man overrasket over hvor mye man egentlig får stappet inn. Med Mitsubishi sin garanti og utvidet garanti på batteripakken har man problemfri og rimelig bilhold i mange år..
At man forurenser minimalt under kjøring/lokalt gjør jo ingenting..
Mitsubishi har forspranget i markedet og jeg er ikke i tvil..
Dette er HUV'en å ha  8)


#14
e-Golf / Sv: Nyeheter for kommende e-Golf i 201x!
onsdag 18. november 2015, klokken 23:19
Jeg tror også VW blir værende litt etter.. Mitsubishi som er foran i utviklingen, Tesla ikke regnet med, ryktes å komme med en HUV i ASX størrelse, altså i Compact Crossover segmentet, og den får 40 mil rekkevidde, firehjulstrekk og skal være ren elbil. Den kommer allerede på slutten av 2016/våren 2017. Rett etter kommer "vanlig" ASX som PHEV genrasjon II. 7-10 mil rekkevidde på batteri og over 100 mil rekkevidde totalt.. Jeg er ikke klar over hvilke batterier disse får, men det kan kanskje noen andre svare på..?
#15
e-Golf / Sv: EGolf som ikke tar lading!
onsdag 18. november 2015, klokken 22:57
Sitat fra: bjoris på lørdag 14. november 2015, klokken 20:35
Den tok lading til slutt, det hadde skjedd under lading på skjøteledning så antar bilen stengte ned en stund pga feilmelding i klasse eller noe eller noe?
Vi ladet også med skjøteledning fra gammel stikkontakt i låven.. Det gikk helt fint inntil det plutselig, av og til, ikke gjorde det lenger. Det rare var at bilen, hver gang den av og til ikke tok lading (ikke lys i ladekladden) heller ikke ville lade fra enkelte andre plasser. Holdt jo på å drive oss til vanvidd  :). Til slutt prøvde jeg (tilfeldigt) å resette ladekladden og da virket det en stund.. Etter litt grubling kom jeg på at skjøteledningen måtte være synderen og ettersom det var en gammel billig ledning fra Europris uten jording var det på tide å kjøpe en ny. Etter det har det ikke vært noen problemer..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA