Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TrondT

#1
Kjøpe elbil? / Tilhengerfeste ?
mandag 31. juli 2017, klokken 22:55
Dette er vel nå et forhatt tema. Dog:

Hvilken "vanlig" elBil kommer først med tilhengerfeste.
Ser bort fra Tesla X og enkelte varebiler.

Hadde håpet på Tesla 3, men nå ser det ut til at den ikke kommer likevel.
Så - noen som vet noe (sikkert) om andre fabrikanter? Skriv her når du VET noe.
#2
Tesla / TRIST TRIST. Fagforening er ikke velkommen hos Tesla fabrikk.
fredag 10. februar 2017, klokken 23:45
"Tesla CEO Elon Musk claims employee pushing to unionize is a paid agitator, UAW denies."
https://electrek.co/2017/02/10/tesla-union-elon-musk-uaw/

Fagforeninger er ikke særlig velkomne i USA. Det vet vi.
Men, et firma som Tesla, som skal "redde" verden fra miljøkatastrofe, gjøre kloden til et bedre sted, hvorfor ikke OGSÅ ta vare på dine medarbeidere.
Skuffende.
Håper andre produsenter også kommer opp med bra biler.
#3
Om 5-7 år vil de fleste NYE biler være EL-SUVer.

Rekkeviddeangsten er borte.
cd-verdier (luftmotstand) vil være glemt.
Ingen bryr seg om trilling.
Vi vil kjøpe de "vanlige" bilene, som før; suv-typer.

Hvorfor? Fordi folk kjøper det de liker. Og kjører slik de vil.
Hvem idag kjører i 90-90 i stedet for i 110 på motorvei for å spare bensin/diesel?
Hvem kjøper mindre biler for å spare drivstoff pga lavere luftmotstand?

Nei, bilkjøpere/kjørere er noen av de minst rasjonelle.

Derfor: bygg ut el-ladestasjoner så raskt som mulig. Spar oss for all el-diskusjon.


#4
Sitat fra: KjellG på mandag 19. desember 2016, klokken 20:21
Hva oppnår en ved å flytte fra en schuck til en annen schucko noen 10-talls cm lenger ut?
Imo så er det også en fordel at kontakten brukes. Da oppstår gnidningsfriksjon som renser kontaktene.

I tidligere kommentarer på nettet, er problemet at schuko kontakten/ støpselet blir hengende "i bend". Med industrikontakt blir ledningen hengende NEDover, noe som ikke forårsaker bend. Ved å bruke en liten skjøteledning over til schuko, vil vi ikke behøve å ta kontakten inn/ut fra veggen så ofte. Skulle det likevel bli varmegang pgs slitasje, vil det ikke skje I VEGGEN, og derfor mindre sjanse for brann.
#5
Sitat fra: elektrolux på mandag 19. desember 2016, klokken 19:37
Bruker du en slik overgang kan det til og med hende at kladdens egen temperatursensor får en viss virkning også på Cee stikket:

http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551

Trenger avklaring. Hva mener du. Er en overgang/skjøteledning farlig?
#6
Lading på hytte (og hjemme?) - Enkelt opplegg for sikker lading?
OK med industrikontakt, skjøteledning, og vanlig elbilledning?

Dette har nok, delvis, vært behandlet tidligere. Men prøver et konkret tilfelle for felles interesse.

Jeg vet det anbefales ladeboks, og er enig i det.
Mange fraråder å bruke en vanlig schuko kontakt pga slitasje og sjanse for varmegang (brann?).
Men, dersom du av ulike grunner ikke ønsker en fast ladeboks, kun en minimumsløsning, er da følgende ok?

Forutsetter
Har opprinnelig en 16A kurs til utekontakt på hytta. Med 2,5mm ledning.
Ønsker å bruke denne til lading av elbil.

Så:
1. i tillegg til (eller i stedet for) schuko boksen settes inn en industrikontakt (blå, 3-pinns, som brukes f.eks inn til camping vogner, hytter etc.)
Da får vi en robust kontakt
2. En liten skjøteledning, med overgang fra Industrikontakten til Schuko kontakt. (se bilde)
3. 10A sikring brukes, med vern.
4. Elbilens «vanlige» enkle ladeledning koples til Schuko kontakten (skjøteledningen), med 10A ladeopsjon.

På denne måten skjermes veggkontakten for mange inn/ut/slitasje bevegelser.
Den korte skjøteledningen kan byttes ut om den føles slitt.
Kontakten kan også brukes til andre gjøremål.
OK?

Info lest fra "Elbilgrossisten"
"Ladekabel adapter eller overgangskabel fra blå 3-polet CEE 16A til schuko. Enkelte ladestasjoner eller ladepunkter har installert en blå CEE industrikontakt og hvis din ladekabel har et schukostøpsel trenger du en ladekabel abapter for å kunne lade på disse steder. For eksempel har Oslo lufthavn installert en rekke av disse på sine parkeringsplasser. Årsaken til dette er en ny delnorm og krav (NEK 400 2014) til lading av elbil som ble lansert mai 2014."
#7
Sitat fra: Øystein16 på lørdag 22. oktober 2016, klokken 10:17
Sitat fra: TrondT på lørdag 22. oktober 2016, klokken 02:06


Paradoks: Når elbiler og bensin/diesel-biler forurenser ca like mye, basert på kullkraft/olje,
HVORDAN kan da ladbare hybrider forårsake så lite CO2 som bilbransjen hevder??

Dersom du forstår prinsippet med elbilar, skulle det vera enkelt å forstå lågt forbruk med ladbare hybridar. I tillegg til lading frå straumnettet, kan ladbare hybridar lade i alle typar kjøresitusajonar og topografi. Meir enn 95%  av våre turar går med straum frå elnettet.

Ikke rart at det er mange tror at ladbare hybrider er bra, når de tror at lading via regenerering er gratis.
Når du lader bilen i nedoverbakke, tar du tilbake noe energi du har BRUKT TIDLIGERE når du kjørte oppover.
Ingenting er "gratis" strøm her.
Eller kanskje dere har ladbare biler som bare går nedoverbakke.

Lading fra strømnettet som baserer seg på kullkraft forurenser like mye som kjøring med bensinbil.
Kjører du en mil, forurenser du (globalt) like mye, enten du bruker strøm eller bensin i din hybrid.

Hvordan kan da hybridbiler være bedre? Når hybridene har to motorer og er tyngre, bruker de totalt sett MER energi enn biler som er rene bensinbiler eller elbiler.
Er dette vanskelig å forstå?
#8
Denne diskusjonen kan forholdsvis enkelt avvises slik:
2 mindre/medium biler, en diesel og en elbil, "produserer"
ca LIKE MYE co2. Ca 12-15 kg pr 100 km.
Se f.eks
http://www.iea.org/ciab/papers/power_generation_from_coal.pdf
http://www.sunearthtools.com/tools/CO2-emissions-calculator.php#txtCO2_5

Så, mitt argument er:
a. Selv med strøm fra kullkraftverk, forårsaker elbil MINDRE CO2 enn en bensin/diesel-bil.
b. Elbiler forurenser IKKE NOE lokalt.
c. I Norge har vi lokal fornybar strøm.

Paradoks: Når elbiler og bensin/diesel-biler forurenser ca like mye, basert på kullkraft/olje,
HVORDAN kan da ladbare hybrider forårsake så lite CO2 som bilbransjen hevder??

#9
Sitat fra: bjorngb på søndag 09. oktober 2016, klokken 21:31
Sitat fra: jkirkebo på søndag 09. oktober 2016, klokken 19:42
Det er ikke infrastrukturen som er hovedproblemet som må løses for at de fleste skal kunne bruke elbil. Det som trengs er elbiler som:

- Har god plass til en familie på hyttetur (Passat/Avensis størrelse)
- Har hengerfeste
- God rekkevidde (som Ampera-E)
- Lav nok pris

Siden disse ikke finnes ennå er det bedre at de kjøper en ladbar hybrid enn en dieselbil. Enkelt og greit. Klag heller til bilprodusentene som kun produserer småbiler uten hengerfeste.
+1

Regner med vi venter 5-6 år med neste bilkjøp. Da er det disse betingelsene som gjelder. Om det blir elbil, hybrid, PHEV, hydrogen, bensin eller diesel kommer an på kjøpsprisen og driftsutgifter.

Bortforklaring, bortforklaring, bortforklaring.

De som reiser til hytta, hvor mange ganger har de med tilhenger ???
De som reiser til hytta, har de så dårlig tid at de ikke kan stoppe å lade en halv time mens de tar en pause?
De som reiser til hytta, hvor ofte må de ha en større bil enn en Golf med takboks?

Igjen: det er bedre å gi støtte til bilister som VIL bruke elbil, og ikke som tilskudd til kjøp av fossildrevet bil.

Og: de som VIRKELIG trenger tilhenger, og som har STOR familie, kjøp en vanlig bil. Det er vel ingen rett å skulle ha tilskudd.

#10
Litt suplement fra nettet:
Frankrike vil ta vekk hybrid-insentivene:

Autoblog provides more: "France may make further tweaks as it looks to balance the effort to spur green-vehicle purchases without milking government funds. On one hand, France may take away the hybrid-vehicle incentive (worth about $840). On the other hand, France may add about $4,500 in perks for electric-vehicle buyers who retire diesel vehicles that are more than 10 years old. Either way, France would be following up similar efforts by both Germany and the state of California. Germany earlier this year adopted a $1.4 billion electric-vehicle incentive program that provides about $4,500 in perks to EV buyers, provided that those vehicles cost less than $67,000."

Frankrike har skjønt dette. Hvorfor skjønner ikke våre myndigheter dette?
#11
Sitat fra: Kanutten på lørdag 08. oktober 2016, klokken 16:47
Sitat fra: Sele på lørdag 08. oktober 2016, klokken 16:38
Fra 1 januar 2016 ble avgiftene lagt om nå betyr hk mye mindre enn før. Nå fokuseres det på utslipp og da kommer hybridene med store motorer særlig godt ut når oppgitt utslipp ikke er reelt.

Jeg spør igjen: Hva er alternativet?

Disse bilene stjeler ikke elbilkunder - det er kunder som ellers ville valgt ren bensin eller diesel som nå kan velge hybrid.

Du har rett. De stjeler ikke Elbilkunder.

DE STJELER PENGER SOM KUNNE VÆRT BRUKT TIL Å BYGGE UT INFRASTRUKTUREN. SLIK AT DE FLESTE KUNNE BRUKT ELBIL.

Nå er avgiftsrabatten et rent TILSKUDD til mange folk som ikke ønsker elbil.
#12
Her er det mange hårsåre hybrid-kommentarer.
Mitt innlegg hadde fokus på et
1. den ladbare hybridbilen får FOR MYE reduksjon i registreringsavgiften. Batteriet er bare 20-30% av elbilens, mens de får 60-70 % avgiftsreduksjon. Det er INGEN vurdering av batteristørrelse. CO2 %-en er den som bilforhandleren selv oppgir.
En redusert reg.avgiften på hybridbiler kunne BRUKES til å bygge ut ladestasjoner i HELE landet på kort tid. Det er jo angsten for ikke kunne lade som er en av hovedgrunnene til ikke å velge elbil.
2. Alle som trenger en større/annerledes bil enn de får idag som elbil, kan selvfølgelig kjøpe dette. Men det er ingen grunn til av de skal få så stor støtte som i deg.

Om 5 år vil vi sitte igjen med en haug hybridbiler som få vil ha.
Offentlig myndigheter burde annonsere kraftig for en strukturert infrastruktur og kjøp av elbil.
I dag skjer alt fragmentert; vi overlater til diverse firmaer å bygge ut elnettet, med ulik prising og abonnement.
#13
Elbilen i Samfunnet / Ladbare hybrider ødelegger for elbilsatsingen
fredag 07. oktober 2016, klokken 00:38
Avgiften på ladbare hybrider er så lav at det ødelegger for elbil satsingen i landet.

Et eksempel
Anta bilens innkjøpsverdi: 200.000 kr.
Avgiftene er (ca beregnet).
Elbil:           Kr   2.400,-  0,0 g/km CO2  ex: Golf
Ladbar Hyb. Kr 25.000,-  40 g/km CO2  Golf
Bensinbil:     Kr 115.000  99 g/km CO2  ex:Yaris bensin

Ladbare middels store biler sparer ca 90.000 i reg.avgift.
Antas antall små/mellomstore biler registrert på et år til 30.000, "får" disse bilistene 2,7 milliarder i reduserte avgifter.
Antar vi at det koster 1 mill å bygge en ladestasjon, ville vi fått 2.700 ladestasjoner - på ett år.
Til sammenlikning er det ca 1500 bensinstasjoner i Norge.

Ved bare å halvere avgiftsfritaket for ladbare hybrider ville vi få bygget ut ladenettet i Norge og elliminert all rekkeviddeangst, og "alle" ville kunne bruke elbil.
Istedet kjøper mange ladbare hybrider, og forlenger problemene.

Hvorfor vil ikke de blåblå satse helhjertet på en skikkelig elbil løsning.
TRIST.

#14
Kjøpe elbil? / Sv: Kampanje på trillingene
onsdag 21. september 2016, klokken 08:39
Sitat fra: TRM på tirsdag 13. september 2016, klokken 22:17
Sitat fra: shufu på tirsdag 13. september 2016, klokken 21:06
Ja det har vært mye billigere før. Lavest for C zero var ca. 130-140K tror jeg (om jeg husker riktig)
Akkurat nå trillingene har nesten samme pris, litt som de har en avtale...
Litt trist å se at disse biler har fått nesten ingen utvikling (si ifra om jeg tar feil) etter så mange år på markedet...
Vil påstå at det utifra forventet verdifall på slike er GALSKAP å kjøpe en ny slik i dag...

Jeg er selv i markedet etter en brukt trilling, men synes de ligger alt for høyt i pris. 5-6 år gamle biler ligger ute for 80-90000,-, og når man for litt siden fikk en kliss ny for 130 000,- med fulle garantier - da sitter det langt inne å betale 40000,- mindre for en godt brukt bil der du garanti og reklamasjonsmessig er "on your own"...

Joda, derfor er det GALSKAP å kjøpe BRUKT Elbil idag. Bruktprisen er ALTFOR HØY. Om du skal bruke elbilen i 5 år, vil en trilling koste deg 30.000 pr år. Alt innenfor garantitiden. At det kommer biler med bedre batteri spiller liten rolle om du greier deg med dagens batteri.
#15
e-Golf / Sv: Ny pris på e-golf
torsdag 08. september 2016, klokken 19:45
Merkelig med prisøkning nå! Det må være prisen på den nye versjonen med større batteri.
Det siste året har EURO ikke endret verdi.
De siste 2 årene har kroneverdien sunket ca 10% vs EURO.
Skulle det vise seg at de kommer med ytterligere prisøkning når den nye modellen kommer, er jeg redd de priser seg ut mot flere av nykommerne. Spennende.

Edit: NOK 281.000 er prisen på den gjeldende modellen. "Det var et etterslep i prisen som måtte tas inn", ifølge forhandler. Så da må vi vente på ytterligere prisøkning på 2017 modellen. Synd.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA