Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - goev

#1
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Hurtiglader Sørlandet.
onsdag 18. oktober 2017, klokken 10:39
Ser ut som at det skjer noe i Hestehaven på Vigeland.
Da jeg suste forbi rundkjøringen i morges, så jeg noe som lignet mistenkelig på en hurtiglader der.
#2
Kia Soul EV / Sv: Hvordan fikse mangelen på app
torsdag 21. september 2017, klokken 17:23
Tenker jeg skulle informere om at jeg ble kontaktet av OVMS-gutta nylig og de kommer til å sende meg en utviklerversjon av kommende OVMS V3 så jeg kan implementere Kia Soul-modulene.
Den vil bli adskillig enklere å bruke og sette opp enn den gamle OVMS. Så vidt jeg skjønner, vil alt av oppsett og oppdatering skje enten via WIFI, USB eller SD-kort.
OVMS V3 vil ha støtte for mye spennende som bl.a. to CAN-buser, WIFI, Bluetooth, Geofencing, SD-kort, lavere strømforbruk, MQTT for integrering med smarthus m.m. og den har en ekspansjonsport som kan brukes til head-up display og andre ting.
Den vil være kompatibel med den gamle APP-en.
Jeg kjenner ikke til pris og slikt ennå, ei heller når den vil være i normalt salg, men nå skjer det noe i det minste :)
#3
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Hurtiglader Sørlandet.
mandag 14. august 2017, klokken 12:20
Noen som vet noe mer om denne "laderen" på Vigeland? Alt jeg ser foreløpig er en ubetjent bensinstasjon :(
#4
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Hurtiglader Sørlandet.
søndag 02. juli 2017, klokken 14:05
Så flott at det dukker opp en hurtiglader på Vigland og!
Jeg har sett at det jobbes med noe oppe på Cirkle-K-stasjonen også, men jeg vet ikke om det er snakk om ladestasjon. Hadde vært kult med to på Vigeland :D

Når det gjelder laderene i Mandal, så er Fortum sin på Kiwi ganske fin. Det er jo både Kiwi, Rema og Pizzabakeren i nærheten. Ikke er det så stor avstikker fra E39 heller.
Laderen ved Buen ligger ved kulturhuset med kiosk og en stor lekeplass for ungene. I tillegg ligger det en italiensk restaurant der. Kanskje litt langt unne E39, men ikke akkurat avsidesliggende  ;)
#5
Kia Soul EV / Sv: Soul 30 kWt i forhold til 27 kWt batteri
mandag 19. juni 2017, klokken 13:57
Er enig med Knut og Gordon Retriever. Jeg bor i Mandal og regner med ca 11-13 mil om vinteren og 16 mil om sommeren på motorvei. Jeg har riktignok bare den gamle Classic uten varmepumpe, men selv med varmepumpe blir 17 mil vel langt om vinteren, også med det nye batteriet.
 
#6
Kjørte forbi Coop Extra Tangvall i Søgne på lørdag og la merke til at det var blitt montert minst to Veefil hurtigladere av Grønnkontakt :)

Rakk ikke sjekke det ut nærmere eller ta bilde, så jeg er ikke helt sikker på om de var satt i drift eller ei.
#7
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Ladetider
onsdag 12. april 2017, klokken 08:30
80kW er noe man fort opplever ved oppbremsing med regen på Kia Soul. Tipper det er noe tilsvarende med AE, men i motsetning til Kia, så har kanskje GM/Opel valgt å strupe ladehastigheten litt for sikkerhets skyld?
#8
Forskjellene i aksellerasjon stammer nok mest fra det at amerikanerene bruker "rolling start" og måler fra 0 til 60MPH, mens i Europa måler man fra helt stillestående til 100km/t.

Står mer om det her: http://www.drivearabia.com/news/2012/03/24/why-we-get-slower-0-100-kph-acceleration-times-than-foreign-magazines/
#9
Kia Soul EV / Sv: Apple Carplay + app til Soul
onsdag 29. mars 2017, klokken 11:11
Rart ingen har svart på dette før.

1) CarPlay fungerer vel bare på 2016-modeller og nyere, mener jeg å huske.
2) Nei, det finnes ingen app for styring av lading og kupevarming/kjøling. I USA har et eget system, men dette virker ikke i Norge.
3) Det finnes historikk i bilen. For at historikken skal vise korrekt forbruk på en tur, er den er avhengig av at du nullstiller forbruksmåleren for hver tur.
#10
Kia Soul EV / Sv: Ville tru Kia fulgte litt mer etter
mandag 20. mars 2017, klokken 13:32
Sitat fra: gr på mandag 20. mars 2017, klokken 08:53
Gammel artikkel fra før Soul ble lansert det der, men 27000Wh/203kg (kapasitet delt på vekta på batteripakken) gir 130Wh/kg. Allerede da Model S85 ble lansert i 2012 hadde den 85000Wh/600kg som gir 140Wh/kg.
Må ikke blande epler og pærer her. Selve cellene i dagens Kia Soul EV har en energitetthet på 200Wh/kg. Å ta med kjøle- og varmesystem og vekta på hele batterikassen blir feil. Noen bilen har hverken varming eller kjøling, og blir derfor lettere, andre igjen har kraftigere kasse som utgjør større del av stivheten i bilen, og blir derfor tyngre.
Men, det er vel ingen tvil om at nyere biler må ha fått batterier som overgår Kia Soul sitt batteri i energitetthet.

#11
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Ampera-e og OnStar
torsdag 09. mars 2017, klokken 21:55
Jeg har forstått det slik at OnStar sitt navigeringssystem finnes i Ampera-e, men den viser ikke kart men bare guider deg via stemme og instrumentpanel. Man kan enten sette destinasjon ved å bruke OnStars bemannede tjeneste eller OnStar-appen.
Godt mulig jeg har misforstått da :)
#12
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Blended brakes, eller ikke?
lørdag 11. februar 2017, klokken 19:32
Sitat fra: Trond Mjøs på lørdag 11. februar 2017, klokken 12:38
Lurer litt på om de ikkje skal reisa til hjelpemiddelsentralen for å få tildelt bil ;-)
Dagens! :+1:
#13
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Blended brakes, eller ikke?
fredag 10. februar 2017, klokken 14:47
Siden den tilsynelatende også kommer til å støtte OTA-oppdateringer, så kanskje vi kan håpe på at ACC kommer? ;D
#14
Sitat fra: kammiz på onsdag 08. februar 2017, klokken 12:56
Soul er en suveren bil, med 60kwh batteri kunne den lett vært eneste bil i familien vår. :-)
:+1:

Vi er kanonfornøyde med vår Soul. Hadde den hatt 60kWh-batteri, så hadde vi ikke kjøpt Ampera-e.
Men, vi gleder oss masse til Opel-en kommer i hus likevel  ;)
#15
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Lading av Ampera-e / Bolt
lørdag 04. februar 2017, klokken 23:34
Sitat fra: Homecast på lørdag 04. februar 2017, klokken 22:24
Så å gi råd uten å vite hvem du prater med og om ting som attpåtil er ulovlig å gjøre syntes du er å overdrive?
Mitt "råd", eller informasjon som jeg vil kalle det, var at man enkelt kan bytte kabelen til ladegrepet selv.  I følge sikkerhverdag.no kan man "Koble til eller skifte topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording." Mulig jeg tar feil rundt lovligheten av dette, men folk har selv et ansvar. Dette er noe som jeg mener man ikke trenger nevne.

Resten var ikke et råd, men min plan. Beklager at du misforstod det.

Sitat fra: Homecast på lørdag 04. februar 2017, klokken 22:24
Nå har det seg sånn at type1 og 2 kontaktene ikke har beskyttelse for at noen kan pirke i den, det samme gjelder ikke en skjøteledning.
Pirkesikring er det heller ikke i mesteparten av stikkontaktene i huset vårt. Eller i noen av apparatledningene til PC-ene, TV eller stereoanlegg m.m. Skjønner ikke hvorfor en strømførende type 2-kontakt er noe verre.

Så, ja, jeg synes det er litt overdreven reaksjon. Det er voksne folk som er her inne. Ikke barn.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA