Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hastmust

#1
BMW i3 / Sv: Billig 16 A Type 2 ladekabel fra Bilia i Norge
tirsdag 01. mars 2016, klokken 23:53
Sitat fra: Beckern på torsdag 04. februar 2016, klokken 09:34
Har kabelen fra Volvo og kan bekrefte at den fungerer utmerket.
Bestillingen var derimot en utfordring for å si det mildt.
Først detter delemannen helt ut når du har noe annet enn Volvo. Han skal jo ha regnr må vite.
Deretter blir det store utfordringer når du skal ha en lader, eller ladekabel.
Til hvilken bil er dette da? Hvorfor skal du ha en volvo lader til den, passer den da.
Den koster jo alt for mye så det må han sjekke igjen. Også videre. Inntill lader, navn og tlf omsider er registert.
Og så roter de bort hele bestillingen. Leveransen tok 5-6 uker for noe som finnes på sentrallager.
Det var omtrent min erfaring med Bilia Økern.

"VO 31407095" er med 5m kabel og CCE kontakt. Kostet 4450,- i september i fjor.
Det är grunden till att jag som regel har mina inköp 100% i ordning innan jag snackar med vilken som helst säljare.

"Jag har en i3, ge mig kabel X, den är kompatibel, hur lång leveranstid?" Då får de ta spörsmål med sina medarbetare istället för med dig.
#2
BMW i3 / Sv: Hvem bruker Ishavsveien?
mandag 08. juni 2015, klokken 21:43
WOW elektricitet!! Det är så nytt för amishfolket på ishavsveien att de gör i byxan. ***moderert bort bannskap***.

Drar nu upp den här tråden för att påminna politikerna och de satans arselhålen på ishavsveien. Håller helt med! Var tvungen att ladda för 240 spänn och vända om i vintras. Hellre lånar jag en bensinbil än ladda för det priset (eller abonnera)

Jag var av den uppfattningen att ishavsveien fick stötten indragen, men tydligen har jag fel. Hur är detta möjligt???  Hoppas verkligen att någon högre upp kan göra något åt detta.

1. Sänk priset
2. Sparka ishavsveien och dess medarbetare ner till kloaken de uppstod ur
3. Ge tillbaka våra pengar. ***moderert bort bannskap***.

Här har vi ett par exempel på "framåtsträvare" inom ishavsveien. Vems ***moderert bort bannskap*** idè var det att en laddning ska kosta 240kr. Innovations och kommunikationsansvarige får gärna komma och försvara sig.



Ole Hundstuen (prosjektleder utbygging, Arctic Roads), Leif Egge (innovasjons- og kommunikasjonsansvarlig, Arctic Roads), Tom Nørbech (seniorrådgiver Enova SF).

Kan enova se detta? Har enova någon kommentar?

här har vi ett par problem:

* 300/mån för ett abonnemang, det är mycket mer än jag brukar i ström på att ladda hemma. Ska jag betala 3600:- för att ladda två gånger per år på tur, 36kw/h totalt om jag laddar fullt? Obegripligt.

* Ska jag betala 240 spänn för en enkel laddning? Tror de att vi är dementa allihopa?

* Hur många hundra miljoner kronor har de fått, på tal om ingenting?
#3
BMW i3 / Sv: Ladeutsyr til BMW i3
mandag 25. mai 2015, klokken 19:57
Går det an att installera 32a enfas blå kontakt och ladda direkt med semihurtigkabeln som kom med bilen?

sökte lite och det verkar problematiskt
#4
Har kommit ut till bil med öppna rutor, tre gånger. Idag stod den låst med rutorna helt nere, en annan gång var en ruta halvvägs ner. Skurken är antagligen en liberal bilnyckel

Fick ett temporärt felmeddelande på drivlinan idag också, nu tar jag gärna en software.

En uppdatering vartannat år (service) kommer inte hålla måttet på den här modellen, bmw *hint hint*
#5
Elbiler i media / Sv: Nok en tulling om elbiler
tirsdag 24. mars 2015, klokken 19:42
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 21. mars 2015, klokken 13:36
Sitat fra: hastmust på fredag 20. mars 2015, klokken 15:03
Att stressa bort incentiver på hur många miljarder som går i förlust är så skitnödigt. Torkar mig i arslet med det argumentet.
Du hadde ikke bagetellisert minkede statsinntekter dersom du satt med politisk ansvar.
Sant
#6
Elbiler i media / Sv: Nok en tulling om elbiler
fredag 20. mars 2015, klokken 15:03
Följdfrågan är om skribenten menar att elbilen ska upp på samma avgiftsnivåer som fossila, det ser ut som många dinosaurier menar det är helt OK, två orättvisor ska då lösa i det här bilhelveteslandet. Man bör fråga sig om alla de miljarderna tillhörde staten till att börja med. De hade väl då använts till fler bomstationer, inte hade de kommit befolkningen eller infrastrukturen till nytta. En slutsats jag drar efter att ha sett hur det fungerar.

Norge har en stor omställning i bilgebyrdjungeln framför sig, det är nu inte elbilens fel. Det är också klart som korvspad att teslan sticker ut, men det hade den inte gjort om det inte var såna nazistavgifter till att börja med. För en gångs skull ser det ju ut att hända grejer.

Att stressa bort incentiver på hur många miljarder som går i förlust är så skitnödigt. Torkar mig i arslet med det argumentet.

I sverige finns det knappt teslor eller leaf och det är inte det minsta fördelaktigt
#7
BMW i3 / Sv: Rattslark?
søndag 01. februar 2015, klokken 12:14
Tar gärna produktionsdatum och kilometertal. Bmw var i vart fall varse om problemet i oktober.

Jag har ingen slark. då endast 180 mil kört och producerad i november
#8
BMW i3 / Sv: Ladefart
torsdag 29. januar 2015, klokken 20:41
Sitat fra: Ferry på lørdag 24. januar 2015, klokken 20:15
Jeg er nesten av motsatt oppfatning, jeg liker type 2 veldig godt. En får ladet mye på den tida det tar å shoppe litt, drikke kaffe eller ta en matbit. Jeg ser det for meg som typisk kjøpesenterlading. Det er for tregt til å sitte å vente på, men raskt nok til å fylle batteriet betydelig mens en holder på med noe annet. Eller effekt nok til å varme bilen og få en del lading selv om det er kaldt og snø.
Håller med. Type 2 fungerar bra och är gratis, mindre krångel och har potential att finnas överallt. Hurtigladning är viktigt idag, men den lovar mycket och levererar lite, till minutpris. Inom tio år har vi gott om bilar med batterier som gör 20 mil+ på vintern. Då behövs inte många stressladdningar
#9
Sitat fra: janstok på onsdag 01. oktober 2014, klokken 21:40
Du tenker kanskje på dette dokumentet:
http://www.ebikes.ca/documents/Ebike_Energy.pdf

Elsykkelen er et overlegent fremkomstmiddel, selv mot en vanlig syklist.
Jag får nog skilja på begreppen bättre nu, elcykeln är klart effektivast, cykeln grönast. Momsfritak är det bara cykeltjuven som får  ;D.

Ferry jag hoppas att sverige kopierar det systemet 100% rakt av, men nog finns en del smidiga grejer 'låna' för det. Fram till jag köpte elbilen fanns det dock god grund att klaga ;)
#10
Nu är jag partisk och har inte kört e-golf. Men har synpunkter att dela om i3
- Främre  stolarna i i3 är inte de bästa, de saknar stöd i svanken. Man lär sig att köra mjukt eftersom, så det inte kränger så veldig

anti spinnet är det bästa jag upplevt.
- i3 ska väl tåla salt ganska bra. så digg med plast o allt det, bulkresistent. Billiga att byta vad det verkar, och om bilen fungerar bra kanske jag behåller den i mer än fem år iom detta. Speciellt om batteriuppgradering minskar vikt och ökar räckvidd betydligt.
- den laddar fort, men originalkladden är eländig.
- Stereon har bland det klaraste ljud jag hört i bil, men åkte nyligt en original V70 med betydligt mer tryck och djup.  funderar på en sån liten infinity basslink-sub, det borde göra susen.
- Dashbordet är bara suveränt.
- Bilen blir vel enklare att "coasta" i eco pro. Upplever det som effektivt i bilkö

man ser inte så mycket bak inne i bilen, nej :P
#11
BMW i3 / Sv: begrenset kraft når det er kaldt ?
lørdag 10. januar 2015, klokken 13:07
Sitat fra: LMOR på lørdag 10. januar 2015, klokken 12:46
Jeg har kjørt både i3 eGolf og Leaf, og de kan ikke sammenlignes, heller ikke 0-40. Vi snakket om de første 200-300ms. Du merker det, mindre nå med ny SW enn i starten, men føles mer enn det reellt er.
Får ta dig på ordet där då LMOR :) Jag har ju inte kört många elbilar direkt
#12
BMW i3 / Sv: begrenset kraft når det er kaldt ?
lørdag 10. januar 2015, klokken 10:35
Sitat fra: LMOR på lørdag 10. januar 2015, klokken 08:11
Sitat fra: hastmust på torsdag 08. januar 2015, klokken 00:32
i3 behöver Standard/Sport mode pronto. Leafen och golfen sparkar hårdare från 0-10 och hänger på upp till 25-40km/h. Önskar att i3an fick mer pust där, 40-85 går ju på nolltid och 0-40 blir nageln i ögat
Dette forstår ikke jeg. Har nå testet med siste version. Jeg får 0-50 med ca 3:40, og 50-100 på ca 3:40 +-. Hvordan Leaf skal klare det samme forstår jeg ikke. Det er kun de først meterne som er forskjellig. Du ser forskjellen også mellom i3 og M3 på videoen som ligger ute der i3 vinner (tror det er en med Tesla også). I3 har elektronikk for å unngå at hjulene spinner, mens f.eks eGolf spinner. Det sliter mer på dekkene og bringer deg ikke raskere fremover.
Det är bara de första metrarna, men då är de första metrarna också ~halvparten sett till tid.
Däckslitage vill vi undvika helt klart, så det är bara bra att bilen kör skonsamt till att börja med. Det finns dock gott om utrymme för finjusteringar i mjukvara så här tidigt in i elbilfenomenet, speciellt på bilar med mer effekt.
Mina siffror har jag bara trollat fram på ett ungefär, referar till denna:



bakhjulsdrivna i3 har naturligt mer grepp mht viktfördeling vid acceleration. sparken man får efter 45 km/h är så markant, att det blir liknande uppförsel som med en turbo. i3 kan nog göra 0-100 på ett stycke under sju sekunder torr asfalt utan hjulspinn. den vill bara inte.

Så det går lägga in ett standardläge med något friskare attityd utan att riva något gummi. Speciellt då det är en bmw. Det ska bli intressant att köra med de bredare bakdäcken på sommaren, möjligen får bilen då också mer självförtroende  :)
#13
BMW i3 / Sv: begrenset kraft når det er kaldt ?
fredag 09. januar 2015, klokken 17:44
Sitat fra: Olemann på torsdag 08. januar 2015, klokken 08:46
Dette kan ha sammenheng med det samme som for tiden debatteres på Tesla forum, vedr. P85 etter SW oppgradering.  Ref. også trøbbel de har hatt med slakk i aksling og bytte av DU.   De har tydeligvis forskjøvet/utsatt momentet, selv om speed fra 0-100 Km/t er uendret. Kan hende er dette det samme BMW har gjort.  Dog uavhengig av temperatur for Tesla.  Jeg synes min fikk mer av denne tregheten fra 0-10Km/t etter siste SW oppdatering i høst.
I praksis betyr det ikke så mye, men skulle gjerne hatt Sport/Insane modus for de få ganger dette trenges.  På den annen side blir det mindre skader og bedre bruktbiler av dette :-)
Nu är detta detaljer för nördar, men jag som kört slöa merca dieslar genom livet har för vana att få ut mest möjligt ur motorn. Så jag är väl lite mer sensitiv för detta än normalt folk ;) Bara så det är sagt.

Jo visst är det bra för bruktbilarna, men är inte elbilen redan ganska skonad från sådana slitage? Bilen har inget hengerfeste och ingen girkasse som ska slita och rycka, så nog klarar den en klart brattare effektkurva säg 10-40km/h. den har ju bara ordentligt drag upp till 90 km/h. Och det blir inte många sekunder från 40km/h. Visst är det trevligt att bilen går mjukt, men det är lite dumt att den bara går upp i comfort-mode. Bara namnet säger ju att här är stryps någonting. Möjligen går bilen mer konsekvent på sommaren då vägen och temperatur är betydligt pålitligare. demobilen sparkade bra 50-110+ om jag körde mjukt ur en rundkjöring, så känns det trögt nu redan vid 70 km/h fast väglaget då absolut leverar mer grepp än bilen kan sparka.

bilens "sjätte sinne"  tolkar vägen hela tiden -minsta släpp på drivhjul leder antagligen till att bilen blir lite väl paranoid, trots torr vägbana. Jag upplever att en successivt nertryckt pedal ger mer skjuts än när jag stämplar, antagligen pga detta sjätte sinne (och mina egna förväntningar av en stämplad fartpedal) Förhoppningsvis kommer bmw jobba mer på mjukvaran i i3, så att de får det till inför kommande iX-modeller. Hoppas att de tar till sig det projektet, och behandlar bilen som den (briljanta) prototyp den fortfarande är, för i5 kommer inte komma undan med sådan uppförsel ;)

Håller uppsikt på effektmålaren framöver
#14
BMW i3 / Sv: begrenset kraft når det er kaldt ?
torsdag 08. januar 2015, klokken 00:32
Den begränsar en hel del kraft även när det inte är så kallt eller blött också, i var sving får jag en annan respons. väglaget varierar mellan torr och våt, -4 till +5. Maxeffekten är 100%, men effektkurvan blir längre över tid.  Man måste bruka hela fartpedalen för att uppleva detta

lite OT:

i3 behöver Standard/Sport mode pronto. Leafen och golfen sparkar hårdare från 0-10 och hänger på upp till 25-40km/h. Önskar att i3an fick mer pust där, 40-85 går ju på nolltid och 0-40 blir nageln i ögat
#15
BMW i3 / Sv: Ladeutsyr til BMW i3
mandag 05. januar 2015, klokken 10:31
Är det någon som fått ny kladd? Jag vet med mig att någon har fått ny av bmw och således har två. Min bil kom med crazy clipper laddaren strax innan nyår och den litar jag inte på, men den får göra sitt jobb till ny kladd kommer.

Inte helt ändå fel om (när) vi får en ny godkänd bruksladdare, utvecklad på rätt sida av millennieskiftet, och kan använda Crappy Clippern som backup :)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA