Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elbil-66

#1
Jeg tror ikke det er noe feil med bilen.
Hvis du har TN system i hytta så kan det være noe feil på N-leder.
Hvis du har brudd i den, kan du i verste fall få opp til 400VAC i noen stikkontakter og lavere spenning på andre. Hvis det er tilfelle er dette farlig og jeg ville snarest mulig fått tak i elektriker får feilsøking. Og koble ut alle sikringene.
#2
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Motstand mot Opel
torsdag 29. desember 2016, klokken 17:13
Etter 45000km i eGolf  med mange hurigladinger så kjenner jeg meg ikke igjen i det du beskriver her.
I skikkelig kaldt vær går det tregt men hvor mange dager året har vi det. Hadde en tur på ca 40 mil 3. juledag med en gjennomsnittlig ladehastighet på mellom 35 - 40kw. Tror ikke Soul lader mye hurtigere.
I sommer hadde en tur på 180 mil. Fra Oslo til Trondheim var samlet ladetid på 85 min. Og hjemme  koblet jeg inn vcds leser for å sjekke temp batteriet. Overraskelsen var stor at den var i snitt 28 grader. Å si at batteriet i eGolf er ubrukelig er ikke min erfaring. Men det er viktig når du hurtiglader at du stopper på ca 80%. Etter det går det nedover med hastighet. Og de siste 5% går det meget sakte. Så hvis de du kjenner ladder til den stopper selv så skjønner de er skuffet. Soul stopper vel på ca 85%.

Sitat fra: moby666 på torsdag 29. desember 2016, klokken 13:57
Problemet er at dårlig batteri teknikk/kjemi er noe de færreste kjenner til. Ihvertfall ikke før man kjøper en eGolf. Alle jeg kjenner som har eGolf er kjempe missfornøyd med dette og kommer ikke til å kjøpe ny eGolf før dette blir utbedret. Begynner å bli lei selv når jeg kommer på ladestasjon og det står eGolf og lader der. Elbilen jeg har nå har CCS lading. Tidligere bare smilte jeg og ristet på hodet og ladet lynraskt med Soul.

Har tatt kontakt med Fortum om dette problemet og håper de klarer å ordne opp med biler som bruker lang tid på lading med feks en maks tid på 45 min.


Sitat fra: TM på torsdag 29. desember 2016, klokken 07:54
Sitat fra: moby666 på onsdag 28. desember 2016, klokken 23:15
For meg fremstår eGolf som ubrukelig elbil da den mangler god batteri teknologi. Helt utrolig hvor liten innsats vw legger i elbil, og nettopp dette er god grunn til å boikotte vw.
Ditt syn er nok ikke representativt all den tid det var Norges mest solgte elbil siden 2015 og totalt over 9000 biler. Mange har kjørt nærmere 100.000 km med batteriet uten å registrere redusert rekkevidde. Men det er et fritt land, så du må gjerne "boikotte" med å kjøpe en annen bil.
#3
Reagerer på en del ting i denne videoen.
For det for første følger du ikke normen for faserekefølge.
Den er etter dagen norm L1- sort , L2 - brun, L3 - hvit.
Mulig Zapchanger ikke er så nøye på dette, men en på en del anlegg kan dette være fatalt.
En annen ting er at du bruker strekkavlasteren. Det skal IKKE brukes strekkavlaster på kabel som er beregnet for fast montasje. Hvis det er det jeg tror så er det  PFXP du bruker. Ved å bruke en slik strekkavlaster ødelegger du kabelen. Som over tid kan medføre jordsluttning eller kortsluttning og verste fall brann.
Denne strekkavlasteren er kun beregnet for bruk til bevegelig ledning for ev. CEE kontakt.

Jeg forstår ikke vitsen med at du lager slike type videoer. For den jobben som du utførte her, skal kun utføres av autorisert elektriker. Ikke av hverken vaktmester eller privatpersoner.
#4
Zoe / Sv: Lading av Renault ZOE
lørdag 19. september 2015, klokken 09:17
Denne skulle funke greit.
Har den selv og det er ikke noe problem og se hvilke nett stikkontakten er til tilkoblet med denne.

http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/testinstrument/testpenner/stikkontakttester-405058/
#5
Jeg kan bekrefte at varmepumpesystemet til e-Golfen er meget effektivt. Ihvertfall over 0 grader.
Hadde en dagstur på ca. 30 mil. Ute temperatur var nede på +2 grader. Jeg kjørte i normalstilling og 22 gr. Overraskelsen var stor da jeg skrudde av klimaanlegget fikk en estimert økning på rekkevidden på +2 kilometer! Åpnet panseret på bilen for kjenne om det er noe som blir varmt der.
Motor og omformer er iskaldt. En liten lunk på girkassen og en varm slange fra varmepumpen.
Tydelig at tap i motor, elektronikk og uteluft brukes til oppvarming av kupeen.

Fornøgd E-golf eier.
#6
e-Golf / Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.
tirsdag 14. oktober 2014, klokken 19:06
Jeg fikk også vite fra min forhandler at varmepumpen ikke virker før etter 30 min kjøring.
Min skepsis til bilselgere måtte jeg sjekke dette ut.

Det som jeg har funnet ut at den trolig har en delt varmepumpe. Det vil si at den ene delen tar varmen ifra uteluften (luft til luft pumpe).  Den vil virke umiddelbart. Dette er det samme som LEAF har. Men i tillegg har den en del som tar varmen fra drivverket og omformer (vann til luft pumpe) Denne vil starte når temperaturen på kjølevannet når en bestemt temperatur, typisk etter ca. 30 min. Og i tillegg må den ha et elektrisk varmeelement som gir tilleggvarme når varmepumpesystemet ikke gir nok varme.
Er nok det som er problemet til VW å få de tre systemene til å virke optimalt.


Her er en av flere artikler som jeg har funnet om dette temaet.

"The heat pump, that customers can option- ally have fitted in their e-Golf, saves energy when heating. For this purpose, the air con- ditioning is extended by additional coolant lines, valves, sensors, and a heat condenser. The heat pump utilises the heat from the surrounding air, as well as the waste heat from the drive, to heat the interior. For this reason, the high-voltage heater uses less electrical power. This way, the range of the e-Golf can be increased by up to 36 percent, during winter. The heat pump also functions as an air conditioner in the summer."

Håper virkelig dette stemmer, for å ha en varmepumpe som kun går på overskuddsvarme fra bilen gir ingen mening.

#7
Zoe / Sv: zoe test kjørt. godt fornøyd men...........
torsdag 04. september 2014, klokken 22:58
Kia Soul er dørgende stille uansett belastning på elmotor.
Ble overrasket over at den karakteristiske elbil lyden er helt fraværende.
#8
Kia Soul EV / Sv: Erfaring / Inntrykk etter prøvekjøring.
onsdag 03. september 2014, klokken 22:16
Har i dag prøvekjørt Kia Soul.
Det jeg mener er bra med bilen er.
Bilen ser kul ut.
God plass foran og bak, men lite bagasjerom.
Motoren er helt tyst uansett belastning og hastighet, meget  bra Kia
Du har ikke den høyfrekvente lyden som en del andre elbiler har.
Varming og kjøling av fremseter ved hjelp av luft som var meget behagelig.
Kjøreegenskapene og støy er sånn gjennomsnittlig etter min mening.
Litt vindstøy ved høye hastigheter.  Er nok formen på bilen som er årsaken til det.
Fjæringskomforten er ganske god, men syntes den er litt stump over fartsumper o. l.
Den har varmepumpe og oppvarming av batteri under lading.
Rekkevidden en kald vinterdag er nok en god del lengre en konkurrentene.
Mulighet for 6.6kW AC lading.

Det jeg ikke likte så godt er.
7 års garanti, men service intervallet er latterlig lav.  Den må inn til service hver 15000 km.
Hva er det som er så dårlig på bilen at den må inn på service to ganger pr år med min kjørelengde?
En annen ting er at Kia ikke skal lage en mobil applikasjon for bilen.
Hvis ryktene stemmer, så må bilen være tilkoblet strømnettet for at for varming skal starte.
Synd at slike småting skal ødelegge for et ellers godt inntrykk av bilen.
Uten tvil har Kia laget knakende god elbil.




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA