Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bjorn

#1
Det innebærer vel at det er svært tvilsomt at det vil være mulig å oppgradere til større batteri i fremtiden. Skulle heller ikke støtte for hurtiglading komme, så vil det være uheldig for annenhåndsverdien.
#2
Mercedes B-Electric / Sv: B Electric Drive vs e-Golf
tirsdag 04. august 2015, klokken 14:59
Det er vel sansynlig at B-elektrisk vil har bedre rekkevidde enn e-Golf når man har og bruker rekkeviddeforlengeren.

Ellers så synes jeg det fortsatt er litt merkelig å sette disse bilene opp mot hverandre. Å sammenligne en høyreist bil med større bagasjeplass mot en lav bil med mindre plass henger ikke helt i hop. Blir litt som å sammenligne en SUV mot en sedan.

B-elektrisk kan egentlig bare sammenlignes med Kia Soul pr dags dato.
#3
Mercedes B-Electric / Sv: Skjøteledning på 40-50 m?
søndag 28. juni 2015, klokken 18:01
Sitat fra: jkirkebo på søndag 28. juni 2015, klokken 17:20
Sitat fra: Bjorn på søndag 28. juni 2015, klokken 16:32
Dersom spenningsfallet er uproblematisk med 2,5 kvmm skjøteledning, så er nok det det enkleste.

Noen som har sett 40-50 m skjøteledninger med det tversnittet? Hvor får man kjøpt noe slikt?

Send meg en mail på jkirkebo@gmail.com. Jeg kan levere alle lengder (kjøper fra trommel).
Hvilke firma representerer du?

Sitat fra: jkirkebo på søndag 28. juni 2015, klokken 17:27
Sitat fra: Bjorn på søndag 28. juni 2015, klokken 17:11
Greit å unngå å skjøte.
Kom over denne:
http://ei.no/kabeltromler/kabeltrommel-stal-50-m-3x2-5-h05rrf-detail

Trommel ville jeg prøvd å unngått om mulig.
Hvorfor det? Blir uansett strukket ut og vil ikke stå i bruk rult opp på trommel.
#4
Mercedes B-Electric / Sv: Skjøteledning på 40-50 m?
søndag 28. juni 2015, klokken 17:11
#5
Mercedes B-Electric / Sv: Skjøteledning på 40-50 m?
søndag 28. juni 2015, klokken 16:32
Dersom spenningsfallet er uproblematisk med 2,5 kvmm skjøteledning, så er nok det det enkleste.

Noen som har sett 40-50 m skjøteledninger med det tversnittet? Hvor får man kjøpt noe slikt?
#6
Mercedes B-Electric / Skjøteledning på 40-50 m?
søndag 28. juni 2015, klokken 11:22
Ved lading på hytten av B-elektrisk, så blir avstanden minst 40 m og helt opp mot 50 m dersom bilen skal parkeres på parkeringsplassen. Kursen er på 16A.

Finnes det noen skjøteledninger med tversnitt som vil gi sikker lading på dette strekket til 16A kurs?
At det blir et tap betyr lite da bilen uansett skal lades i løpet av natten, men tenker mest på sikkerheten og varmegang.

Har ikke sett tykkere kabler enn 2.5kvmm til salgs og lurer på om det holder.

Del gjerne lenker til konkrete tips. Må selvsagt tåle fuktighet.
#7
Mercedes B-Electric / Sv: B Electric Drive vs e-Golf
lørdag 21. mars 2015, klokken 14:32
Det er ikke bare vekten som har betydning, men hvor aerodynamisk bilen her. Her har også e-Golf en fordel. En høyreist bil vil alltid får større luftmotstand.

Det er vel grunnen til at Tesla Model X får en god del lavere rekkevidde enn Model S.
#8
Mercedes B-Electric / Sv: B Electric Drive vs e-Golf
lørdag 21. mars 2015, klokken 12:40
Jeg syntes valget mellom B elektrisk og e-Golf er enkelt. Det er tross alt to vidt forskjellige biler. e-Golf en lav bil som er relativ stiv. B elektrisk høyere bakkeklaring og mer komfort. Kjøremessig blir derfor slike biler meget forskjellige. En lav og stiv bil ligger mye bedre på veien, kan kjøre fortere i svinger og tilbyr mer morsom og sportslig kjøreopplevelse. En høyreist bil gir bedre oversikt, er som oftest mykere og man kan sette seg rett inn i den.
Som regel foretrekker de unge en lav bil som e-Golf og eldre folk en høyreist som B elektrisk.

I tillegg er B elektrisk en større bil med spesielt mye større bagasjerom og burde ikke da valget gi seg selv?

Jeg har kun kjørt B elektrisk av disse, men har sittet inni i e-Golfen også. Ser at det var en som nevnte at B elektrisk hadde bedre plass i baksetene og det er jeg ikke helt enig i. B elektrisk har som Leaf og i3 veldig høyt gulv i baksetene som gjør at det fort blir ubehagelig for voksne og sitte lenge i bilen. e-Golf har ikke det og knærne kommer mye lavere som er langt bedre.

Ellers så må jeg si B elektrisk var en fin bil å kjøre og veldig godt støyisolert (kjørte de største dekkene) og som jeg anbefalte til min mor. Ikke i nærheten av de sportslige kjøreegenskapene som min BMW 1-serie (og som e-Golfen nok vil komme nærmere), men dette er tross alt ikke en bil til meg. Hun vil gjerne ha en høyreist bil og da er denne det eneste alternativet sammen med Kia Soul og BMW i3. Soul og i3 er derimot ikke aktuelle av flere grunner og min mor bestilte en B elektrisk til 312 000 kr totalt. Mulig hun vil legge på cruise control, men ellers syntes jeg det var mer enn nok ekstra utstyr i det valget. Det er fort gjort å kjøpe mye dill dall som man egentlig har liten eller ingen bruk for. Fjernstyring og oppvarming med mobil hadde ikke vært så dumt, men hun har garasje og er pensjonist og behovet er derfor ikke stort.

Det kurante med B elektrisk er dessuten at den ikke er fult så høy som en SUV. Med enda mer bakkeklaring, så går det mer utover kjøreegenskapene. B elektrisk har her en fin kombinasjon og man setter seg rett inn i bilen framfor opp. Men skal heller ikke legge skjul på at en slik bil blir en nedtur å kjøre for min del sammenlignet med min BMW til tross for at akselerasjonen i Merces er mye bedre. BMWen ligger klistret på veien og gir en helt annen kjøreopplevelse. i3 er derimot ikke noe bedre og den synes jeg for dyr i forhold til størrelsen. Dessuten var den utrolig kjølig i kupeen når det blåste en god del ved en prøvetur. Fikk ikke varme før etter 20 minutter med 24c på varmeapparatet. En Leaf som jeg prøvde rett etterpå virket mye bedre isolert (satte den på 21c) og var også bedre å kjøre. Selv om jeg liker godt BMW, så er i3 en av de minst interessante elbilene slik jeg ser det.

Ønsker man en høyreist elbil og har økonomi til det, så anser jeg B elektrisk som det beste alternativet. Innebærer selvsagt at man kan klare seg uten hurtiglader, noe f.eks min eldre mor gjør helt fint. For henne er det en bybil og som skal brukes til hytten som ikke er så langt unna og bruk av ferge. Rekkevidden til det er mer enn god nok og hun vil alltid lade om natten.
#9
Kia Soul EV / Sv: Erfaring / Inntrykk etter prøvekjøring.
torsdag 04. september 2014, klokken 08:46
Med så hyppig service, så er det ikke rart de kan tilby 7 års garanti. De fleste må da inn på service 1 gang i året og det blir det penger av i kassen.

Forøvrig enig med Elbil-66. Soul fremstår ikke spesielt behagelig over humpene.
#10
Kia Soul EV / Sv: Erfaring / Inntrykk etter prøvekjøring.
tirsdag 02. september 2014, klokken 14:49
Sitat fra: Kianus på tirsdag 02. september 2014, klokken 14:37
Hvor tar du tallene dine fra? Vil gjerne se en referanse så jeg også kan lese meg opp på det.
Det var selger/forhandler som uttalte det. Jeg mener han brukte ordet rekkevidde, men ikke umulig at han egentlig mente batterikapasitet. Ifølge han var det altså kun med varmepumpen at Soul har den oppgitte rekkevidden på 212 km. Uten varmepumpen og rekkevidden er betydelig lavere.
#11
Kia Soul EV / Sv: Erfaring / Inntrykk etter prøvekjøring.
tirsdag 02. september 2014, klokken 14:27
Når man med varmepumpe kun får rekkevidden til Leaf/e-Golf eller i beste fall ørlite bedre, så ser jeg ikke den helt store fordelen. Uten varmepumpen så har Soul 35% dårligere rekkevidde ifølge selger (eller er det batterikapasitet?) og kommer da et godt stykke under de andre. Og det skyldes trolig utformingen på bilen som er langt mindre aerodynamisk.

Uansett kommer det ann på hva man prioriterer. Jeg har heller ikke sans for kjøreegenskapene til den litt høyere BMW i3, som jeg har kjørt to ganger. En slik bil blir for min del dørgende kjedelig å kjøre, til tross for veldig god akselerasjon.

Forøvrig ble jeg nylig tilbudt en Leaf Acente med 6.6kW lader. Så det finnes selv om det kanskje ikke er så vanlig. Her ser du en:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44151002&searchclickthrough=true
#12
Kia Soul EV / Sv: Erfaring / Inntrykk etter prøvekjøring.
tirsdag 02. september 2014, klokken 13:25
Jeg har også prøvekjørt Soul, Exclusive utgaven. Og jeg kjørte Nissan Leaf (den forrige generasjonen, før face-lift) rett etter på.
Soul er tønn tyst og ikke mulig å høre at motoren er slått på. Det er en bil du setter deg rett inn i og med god oversikt for de som liker det. Bakdelen er at med høyere bakkenivå, så ligger ikke bilen like godt på veien. Jeg synes Soul var helt kurant å kjøre, men ikke noe mer. Jeg savnet støtte i korsryggen og satt ikke veldig godt. Ellers ikke mye å utsette på. Det er god plass i baksetene. Bagasjerommet er mindre enn hva det er i Leaf.

Leafen har kort og godt mye bedre kjøreegenskaper. Den ligger mye bedre på veien og er mye tettere på min BMW 1-serie. Dette kan være litt smak og behag. Noe foretrekker kanskje å sitte litt høyt, men veigrepet og veifølelsen blir aldri den samme. Jeg synes det er mye morsommere med en bil som ligger litt lavere på veien. Samtidig fremstår Leaf som er myk og behagelig bil å kjøre og kombinerer begge deler fint. Den er også noe penere innvendig. Omtrent like god plass i baksetene som Soul, men bagasjerommet rommer mer i Leaf. Leaf er ikke helt stille som Soul. Har de bevisst lagt inn lyd i Leafen?

Med tanke på at det mulig å kjøpe en ny Leaf Acente til 222 000 med metallic og vinterdekk her i Bergen (noe mer hos merkeforhandler), så hadde valget vært enkelt mot mitt vedkommende. En Soul med tilsvarende rekkevidde (Exslusive) kommer på 252 000. I den prisklassen så konkurrerer den også mot e-Golf. Du får riktig nok ikke en like godt utstyrt e-Golf til den prisen, men e-Golfen er trolig hakket bedre å kjøre enn Leaf igjen og vil trolig holde seg bedre i verdi enn Soul. Veldig mye ekstra utstyr kommer dessuten lengre nede på listen min over hva som er viktig.

Slik jeg ser det er ikke Soul et spesielt god kjøp. Jeg anser da ikke de ekstra 2 årene med garanti som spesielt viktig, men andre har sikkert andre meninger om det. e-Golf og Leaf er slik jeg ser det bedre valg, men da skal det sies at jeg prioriterer kjøreegenskaper framfor å sitte høyt. Utseendemessig har jeg ikke sansen for Soul, men en fordel med en slik firkantet boks er selvsagt at sikten i bilen blir god. Tilsvarende som f.eks Skoda Yeti. e-Golf er den peneste av de tre IMO.

Har forøvrig ikke kjørt e-Golf. Kun e-UP! og den hadde overraskende gode kjøreegenskaper for å være så liten.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA