Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - lostfields

#1
Kia Soul EV / Sv: Varmpepumpe eller ikke?
onsdag 03. september 2014, klokken 14:31
Forbruket er likt selv når batterikapasiteten er redusert, hvis det er 70% igjen på batteriet om 10 år så vil det bli:

18900 wh tilgjengelig (70% av full kapasitet på 27000)
210 wh/km om vinteren uten varmepumpe = 90 km
167 wh/km om vinteren med varmpeumpe = 113 km

Forskjell på 23 km.

Men, tregheter med årene kommer i tillegg også da, kanskje ikke hjulet triller like lett osv osv.


Men spørsmålet mitt, er det realistisk at varmeanlegget står for 70% av det ekstra energiforbruket om vinteren? Hvis det er mindre, så blir forskjellen mindre også
#2
Kia Soul EV / Sv: Pris på standard ladekabel
onsdag 03. september 2014, klokken 10:08
Men, hvis man har en "Mode 3 -Type 1 til Type 2" kabel på 32A, hvordan kan man bruke denne hjemme? Den passer antageligvis ikke til stikket hjemme og må ha en kontrollboks da elektronikken ikke lengre er i kabelen?

Så, man kan ikke bare kjøre på med 32A på en 3-fas kontakt?

VW sa at man enten kunne ha den kontrollboksen til e-Golf eller lade på 3-fas kontakt. Trodde det skulle gå på SOUL også men nå ble jeg usikker etter å ha lest den lenken med Mode3 Type 1-2 hvor elektronikken sitter i ladestolpen.
#3
Kia Soul EV / Sv: Varmpepumpe eller ikke?
onsdag 03. september 2014, klokken 08:54
Det kan nok være lurt, synes det er dumt at de ikke har inkludert dette på classic for skinninteriør interesserer meg ikke. Skulle også ønske de hadde tatt parkeringssensor istedenfor kamera på classic au, hva slags valg er det???


Men vi må jo huske på at hvis varmepumpe bruker 30% mindre energi så betyr ikke det 30% lengre kjørelengde.

La oss si at Soul EV uten varmepumpe bruker 210 wh/km om vinteren og 120 wh/km om sommeren så bruker den 90wh/km mer om vinteren pga oppvarming, ujevnt underlag og kulde. La oss si at så mye som 70% av dette går til oppvarming. En varmpepumpe har en COP på 3-4, dvs. at den bruker 33-25% av strømmen den får tilført for å oppnå samme effekt på varmeanlegget.

90wh/km ekstra om vinteren, dvs. at 63 wh/km går til oppvarming hvis 70% brukes til det. Bilen med varmepumpe vil da bruke 21-16 wh/km istedenfor. La oss si 20 wh/km istedenfor da.

25000 wh tilgjengelig
210 wh/km om vinter uten varmpepumpe = 119 km
210 - 63 + 20 = 167 wh/km med varmpepumpe = 149 km


30km ekstra, og da har jeg sagt at 70% av den ekstra energien som brukes om vinteren går til oppvarming med varmeanlegget alene.
#4
Kia Soul EV / Sv: Pris på standard ladekabel
tirsdag 02. september 2014, klokken 15:13
Selgeren jeg snakka med visste ikke hundre prosent, men antok at det var oppmot 2000 kr for CHAdeMO greia 32A kabelen.


Redigert: Jeg skrev CHAdeMO greia men selgeren sa den hurtigladerkabelen på 32A og da misforstod jeg. Det er kun den 10-16A kabelen som følger med bilen.

#5
Kia Soul EV / Sv: Erfaring / Inntrykk etter prøvekjøring.
tirsdag 02. september 2014, klokken 11:02
er det ikke mulighet for seilemodus? Når jeg prøvekjørte e-Golf så hadde den 3 regeneringsnivåer + megahøy generering (girspake i B) + seilemodus.

Enkelte tilfeller sparer man mer strøm i seilemodus virker det som (slak nedoverbakke for eksempel), var hvertfall min erfaring etter den lille prøveturen.
#6
Kia Soul EV / Sv: Varmpepumpe eller ikke?
tirsdag 02. september 2014, klokken 09:52
Ja, sant nok. Når jeg snakket med VW så mista varmepumpe til e-Golfen sin effekt når den krøyp under -10 grader.
#7
Kia Soul EV / Varmpepumpe eller ikke?
tirsdag 02. september 2014, klokken 08:30
Jeg har lest at Kia Soul Elektrisk har 30% mindre energiforbruk med varmepumpe, men det er jo ikke stort?

Hvis den bruker normalt 120 wh/km om sommeren og 180 wh/km om vinteren uten varmpepumpe, da vil jo en bil med varmpeumpe ha 70% av energiforbruket til en uten varmepumpe og da blir regnestykket: (180 - 120) * 0,70 = 42 wh/km i forhold til 60 wh/km.

27000 wh batteripakke
25000 wh tilgjengelig?

sommer: 120 wh/km = 208 km
vinter: 180 wh/km = 138 km
vinter (varmpepumpe): 162 wh/km = 154 km


Vet du får mer for 30k enn kun varmepumpe, men er det verdt det egentlig?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA