Bærum - Horten - Bærum, uten lading.
Vi har hatt Zoe'en i drøye tre måneder, og har holdt oss i nærmiljøet, Oslo og et par turer til Drammen. Nå var det på tide å teste rekkevidde, og for noen helger siden la jeg ut på tur.
Erfaring fra Drammensturene har viste at motorvei i 100 km/t suger strøm. Jeg valgte derfor å kjøre gamleveien om Sande og Holmestrand. Google maps sa at turen skulle være ca 82 km en vei, altså 164 km tilsammen.
Værforholdene var ikke supergunstige med 12 grader og litt våt vei. Kunne ha tenkt meg 20 grader og tørt på en slik rekkeviddetest.
Jeg satte av gårde på E18 med cruise controlen på fartsgrensen. Etter å ha svingt av E18, og kommet til Sande så hadde jeg kjørt 53 km, mens gjenstående rekkevidde ble oppgitt til 100 km. Altså godt under hva den burde være for å kommer frem og tilbake. Fremme i Horten så det noe bedre ut. Hadde kjørt 81,5 km, og estimert rekkevidde var 78 km.
På hjemveien var føreforholdene bedre med tørr vei, sol og nest 20 grader. I Sande var endelig estimert rekkevidde på min side. For sikkerhets skyld holdt jeg lave 80-85 km/t da jeg kom ut på E18, og før Lierbakkene var kjørte km + estimert rekkevidde på det høyeste i løpet av turen med 180 km.
På Liertoppen er det mulighet for 22 kw lading, men med estimert 30 km i batteriet,25 km hjem og topografien på min side så valgte jeg å kjøre forbi. Noen kilometer før jeg var hjemme begynte batterilampen å lyse, og effekten gikk ned. Før turen leste jeg i manualen at dette inntreffer når det er 12 prosent igjen av batteriet. Vel hjemme hadde jeg kjørt 163 km med 14 km estimert rekkevidde igjen.
Som fersk elbil eier var dette en morsom test. 177 km rekkevidde imponerer kanskje ikke alle, men når en god del av turen gikk på motorvei synes jeg Zoe'en klarte seg veldig bra
Vi har hatt Zoe'en i drøye tre måneder, og har holdt oss i nærmiljøet, Oslo og et par turer til Drammen. Nå var det på tide å teste rekkevidde, og for noen helger siden la jeg ut på tur.
Erfaring fra Drammensturene har viste at motorvei i 100 km/t suger strøm. Jeg valgte derfor å kjøre gamleveien om Sande og Holmestrand. Google maps sa at turen skulle være ca 82 km en vei, altså 164 km tilsammen.
Værforholdene var ikke supergunstige med 12 grader og litt våt vei. Kunne ha tenkt meg 20 grader og tørt på en slik rekkeviddetest.
Jeg satte av gårde på E18 med cruise controlen på fartsgrensen. Etter å ha svingt av E18, og kommet til Sande så hadde jeg kjørt 53 km, mens gjenstående rekkevidde ble oppgitt til 100 km. Altså godt under hva den burde være for å kommer frem og tilbake. Fremme i Horten så det noe bedre ut. Hadde kjørt 81,5 km, og estimert rekkevidde var 78 km.
På hjemveien var føreforholdene bedre med tørr vei, sol og nest 20 grader. I Sande var endelig estimert rekkevidde på min side. For sikkerhets skyld holdt jeg lave 80-85 km/t da jeg kom ut på E18, og før Lierbakkene var kjørte km + estimert rekkevidde på det høyeste i løpet av turen med 180 km.
På Liertoppen er det mulighet for 22 kw lading, men med estimert 30 km i batteriet,25 km hjem og topografien på min side så valgte jeg å kjøre forbi. Noen kilometer før jeg var hjemme begynte batterilampen å lyse, og effekten gikk ned. Før turen leste jeg i manualen at dette inntreffer når det er 12 prosent igjen av batteriet. Vel hjemme hadde jeg kjørt 163 km med 14 km estimert rekkevidde igjen.
Som fersk elbil eier var dette en morsom test. 177 km rekkevidde imponerer kanskje ikke alle, men når en god del av turen gikk på motorvei synes jeg Zoe'en klarte seg veldig bra
![Smiler :)](https://elbilforum.no/Smileys/default/smiley.gif)