Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ionboy

#1
Som tittelen sier. Er det mulig å gjennomføre?

Jeg har lenge etterspurt et ladepunkt på Garen/Maurset etter Eidfjord. Jeg har selv ALDRI kjørt den veien, men er veldig klar for dette da jeg sykler mye på Geilo om sommeren. Problemet er en innbitt angst for å ikke nå Geilo fra Eidfjord. Jeg prøver og prøver å få svar på dette, men jeg får bare folk som har kjørt Oslo-Bergen. Jeg har hørt om i3er som har sneglet seg opp, og om jeg da legger på 18" felg og sykkel på taket så er man vel ille ute.

Jeg ber instendig om at noen kan hjelpe med tips her da det svir ekstremt med alle bom-passeringene+bro-regning for å komme seg til Geilo.

Jeg tok kontakt med Grønn Kontakt ang. mulig lader på Garen/Maurset og fikk dette svaret. Og ja, det er vel den heftige stigningen fra Eidfjord som dreper er det ikke?

Fra Grønn Kontakt:

"Hei! Vi vet at dette er ønskelig fra flere, men vi har foreløpig andre lokasjoner vi må prioritere. Om lokalt engasjement, kommune, næringsliv eller andre vil være med - så kan det "hoppe" høyere på prioriteringslisten. Har ikke kjørt her selv, men hvis du lader fullt i Eidfjord, så er det vel ca 9 mil til Geilo. Vil du si at det er for mye stigning til at dette er mulig å gjennomføre? mvh Daniel, Grønn Kontakt"
#2
e-Golf / Sv: Terskellister+sidelister til ny e-Golf?
torsdag 28. april 2016, klokken 08:46
Jeg vil på det sterkeste anbefale dere å ikke installere lister, men heller folie. Grunnen er at Golf 7 er eksepsjonell trang. Jeg monterte terskellister etter oppskrift og endte opp med oppskrapte dører.

Om dere må ha så få en slags garanti fra leverandør på at de ikke subber. Nå snakker jeg ikke om en slik lett liten alu-list, men en abs-plast list som går over hele terskelen :)
#3
e-Golf / Sv: Mange el-biler har navn, hva heter din?
mandag 02. november 2015, klokken 19:22
Dattera mi er "Frost"-gal så det måtte bli ELsa :)
#4
e-Golf / Sv: Bergen (Arna) til Mikkelparken
tirsdag 04. august 2015, klokken 08:47
Sitat fra: gamer73 på tirsdag 04. august 2015, klokken 07:59
høres finfint ut dette:)

Nå begynner jeg å vurdere å bruke E-golfen til hytten på kvamskogen....(ingen lademuligheter men det er ca 12 mil T-R) og det er lader på bjørkheim (kiwi) og i nordheimsund....vet ikke om det er hurtigladere, men hurtigere enn hjemmekontakt uansett;)

Du har hytte på Kvamskogen ja! Hva tror du om å kjøre fra Arna til Eikedalen når det er -10 ute? Kan man kjøre i ett strekk og så lade på 16ampen de tilbyr, eller bør man lade på Bjørkheim for sikkerhetsskyld? Har ikke kjørt eGolfen om vinteren så er usikker på rekkeviddeforringning etc.
#5
e-Golf / Sv: Bergen (Arna) til Mikkelparken
mandag 03. august 2015, klokken 21:51
Hei og takk for alle svar!

Jeg ville bare oppdatere dere etter turen vi hadde til Mikkelparken i dag :)

Vi kjørte med full "tank" fra Arna til Voss (ca. 82,4km) og hadd nøyaktig halv tank da vi kom til Amfi Voss.
Her ladet vi på hurtigladerstasjonen og denne var GRATIS!!. Det var limt en hvit lapp over instruksjonene fra Bilkraft. Vi ladet til full tank da det ikke var noe kø og kjerringen og ungene var inne på senteret.

Kjørte deretter til Mikkelparken, koste oss og dro tilbake. Var da igjen rett under halv tank. Hurtigladet (igjen gratis) i ca. 16 min og dro hjem.

Første gangen vi dro var vi litt ny med elbil og valgte VW Touranen vår. I bom og bro kom det på følgende:

2x Bompasseringer a kr 43,-
2x Bropasseringer a kr 150,-
1/2 tank diesel ca. 350,-

Sum fossil VW Touran 736,-

Med eGolfen: 0,-

Det var ikke tegn til rekkeviddeangst! Neste steg blir å prøve å komme seg til Geilo via Maurset og Garen med de nye laderene på sommerstid!!! Dette er så fett!
#6
e-Golf / Sv: Bergen (Arna) til Mikkelparken
søndag 02. august 2015, klokken 11:29
Sitat fra: eivhelle på søndag 02. august 2015, klokken 10:31
Jeg har hurtigladet 10-15 ganger den siste måneden og har aldri måttet vente mer enn maks 20 minutter de få gangene laderen har vært opptatt. Så hvis du skal måtte vente en time må du være maks uheldig.

Jeg ville planlagt å lade på Voss. Lader du opp til 90% der vil du ha god margin for å komme deg til Kinsarvik og tilbake til samme lader. Og hvis det mot formodning skulle være problemer å få ladet på Voss, vil du fint klare å kjøre fra Arna til Eidfjord på en lading hvis du kjører fornuftig.

Et annet alternativ er å kjøre "gratis" ferge over fjorden, kjøre langs hardangerfjorden og lade i Norheimsund. Det er mange mil kortere og mer avslappende, men vil koste litt mer siden passasjerene må betale billett på ferga.

Uansett så er det ingen problemer å gjøre turen med e-golf. Jeg har nettopp hatt en ukes ferie på vestlandet hvor vi kjørte e-golf over hardangervidda med full bil. Det gikk helt smertefritt.

Du skriver "Lader du opp til 90%" Hvorfor ikke 100% er det slik at dette er skadelig for batteriet? Og må jeg selv stoppe hurtigladeren når den er på 90%?

Tusen takk til alle for super info!!!
#7
e-Golf / Bergen (Arna) til Mikkelparken
søndag 02. august 2015, klokken 03:55
Heisann!

Vi skal reise til Mikkelparken med to voksne og to små barn om noen dager. Mikkelparken ligger som kjent i Klnsarvik og jeg lurer veldig på hvor dere ville stoppet og ladet TIL og HJEM fra parken :) Kan man kjøre Arna-Voss i ett strekk, lade der og så kjøre helt til Mikkelparken?

Jeg har heller aldri hurtigladet. Kan vi bli sittende over en time i kø og vente på andre biler som lader? Konemor er litt skeptisk så jeg håper dette går så smertefritt som mulig ;)

Tusen takk for alle råd!
#8
e-Golf / Sv: Detailing/bilpleie av eGolf. En real besettelse :)
tirsdag 28. juli 2015, klokken 11:37
Nickellilltroll og Gamer73.

Takk for feedback :)
#9
e-Golf / Sv: Detailing/bilpleie av eGolf. En real besettelse :)
tirsdag 28. juli 2015, klokken 11:31
Sitat fra: sybo på tirsdag 28. juli 2015, klokken 08:36
Veldig bra liste dette.
Jeg får min e-Golf i slutten av august nå og skal behandle den selv.
Jeg skal i tillegg til dette du nevner ha på Carpro C.Quartz UK, og jeg har tenkt å impregnere setene.
Carpro har en stoff impregnering som jeg har tenkt å bruke.

Jeg har i dag en iOn som jeg har hatt C.Quarts på og angrer ikke på det.
Veldig lett å rengjøre etter dette.

Jeg har også plan om å bruke Carpro Hydro2 utover for å vedlikeholde :)

Har til nå brukt Autoglym Aquavoks etter hver vask. Den kan jeg virkelig anbefale. Superlett å påføre. Spray på våt bil å gni av med microfiber klut.


Carpro Hydro2 er helt fantastisk! Jeg tenker å kjøre denne neste gang etter Shield voks :)
#10
e-Golf / Sv: Detailing/bilpleie av eGolf. En real besettelse :)
tirsdag 28. juli 2015, klokken 01:57
Tusen takk Foremost!

Jeg hadde ikke forseglet. Det blir ALDRI "spyle av" her i Norge. Jeg sier ikke at det er bortkastede penger. Det er veldig bra om det er gjort av proffer, men man må alikevel ha et bilhold.

Man MÅ ha:

-God høytrykkspyler
-Prickbort
-Skumsåpe og skumkanon
-Bilt Hamber Surfex HD
-Minimum 10 greie all purpose mikrofiber
-To tørkehåndkler av typen Chemical Guys Miracle Dryer.
-Mikrofiberhåndkle til å buffe av etter polering.
-En oscillerende poleringsmaskin med pads til det lakken din trenger. Her finnes også gode pakker.
-En god lakkrens (poleringsmasse) fra f.eks Scholl eller Menzerna.
-En god voks.

Man finner mye brukanes på Biltema og Clas Ohlsson, men jeg vil anbefale bøttepakker og maskiner fra scandicshine eller Bilnerden. Det er enklest om du ønsker å slippe forskningen og bare vil vaske bilen :)
Man kan også finne gode kupp på brukte maskiner hos www.detailersclub.no

Men det bygger fort på seg, for dette er utrolig morro ;)
#12
e-Golf / Detailing/bilpleie av eGolf. En real besettelse :)
tirsdag 28. juli 2015, klokken 01:13
Jeg lurte på om det er flere her inne som er dønn seriøs på bilpleie av eGolf. Elbiler er gjerne litt annerledes enn vanlige biler. Ta Tesla f.eks. Ifølge de fleste bilpleiere jeg kjenner så er lakken helt forferdelig og slitsom å jobb med. Jeg ser også at lakken på eGolfen min har områder (over ladeporten) som har tilnærminger til orange peel i lakken...Det virker som de har prøvd å spare litt penger her...

Det hele startet med et tilbud fra Møller om lakkforsegling til 9000,- Dette var helt uinterresant for meg, og jeg begynte heller å lete etter gode vaskemuligheter.

Ca. et halvt år senere er jeg 100% hekta. Takket være det fantastiske forumet www.detailersclub.no samt gode nett og lokale butikker har jeg to fulle skap med produkter og en høytrykkspyler fra himmelen. Jeg gleder meg stort til hver vask! Det er ingen galskap i dette. Dette er det dyreste objektet jeg har etter huset vårt og ønsker å holde den i god stand, samt pen å se på :)

Å kjøre bilen i vaskemaskin er fullstendig uaktuelt. Her er det forvasker og berøringsvask som gjelder. Om flere av dere ønsker å hive dere med på erfaringer på eGolfen så hadde det vært morro å ført en prat på det her inne om hva som funker og hva som funker mindre.

Når det gjelder mitt vaskeoppsett så gjør jeg som følger:


FORVASK OG BERØRINGSVASK:

-Prickbort i fem minutter
-Kjører så Autofoam 1:8 med 10ml Chemical Guys Gloss&Shine på bil og matter (Skal prøve Nerta når Autofoamen er tom)
-Sprayer Bilt Hamber Surfex HD 1:20 over hele bilen. Bruker Scholl Rim7 på felgene og jobber dette inn med kost. Bruker Surfex HD 1:5 på dekksidene for å ta skiten. Lar dette stå noen minutter.
-Kjører på med IronX (mest på vinterstid) som tar metallpartiklene og blør lilla.
-Fyller opp to CG-bøtter med gritguards og kjører 30ml Chemical Guys Mr.Pink i ene bøtten. Etter berøring av bil skylles mikrofiber vaskehansken i den rene bøtten før den får ny skum fra den andre.
-Bruker Surfex HD 1:10 i dørkarmene sammen med spiss hageslange for å løfte skiten ut.
-Tørker bilen med Chemical Guys Miracle Dryer.
-Clayer ved behov
-Går over alle gummilister med Swissvax Seal Feed og legger Swissvax Pneu på dekksidene m/kost.
-Kjører Chemical Guys Vintage Metal Wax på alt av krom/metalldetaljer.

INTERIØRVASK:

-Bruker Gtechniq W2 i 1:7 eller Chemical Guys Green Clean på tepper. Kjører over med lunket vann og våtstøvsuger med rensehode.
-Bruker Scholl Purple på nyvaskede matter for fornying. IKKE bruk Swissvax Pneu. Det ble latterlig glatt ;)
-Bruker Scholl ICE på alt av vinduer. Går over rute og bakrute med RainX. Sparer litt strøm når vannet bare preller av og viskerene ikke trenger å gå ;)
-Bruker Chemical Guys Leather Cleaner & Conditioner på skinsetene nå når de fremdeles er nye. Bruker IKKE mikrofiber på skinnseter da disse lugger og trekker med seg impregnering og annet fra produksjonen. Bruk heller små kluter av bomull! Disse glir fint over og flytter fint ut produktet.

MOTORVASK:

Da man ikke skal spyle i motorrommet på en eGolf (ifølge Møller) så løser jeg det med fuktige mikrofiberduker.
-Bruker en all purpose mikrofiber som jeg veter med Chemical Guys All Clean.
-Tar en ny mikrofiber av samme dype og veter med Scholl Boost.
-Går over med en tørr mikrofiber og tørker opp evt. overskuddsprodukt.


LAKKORRIGERING/POLERING:

Da bilen vår fortsatt regnes som ny så går jeg ikke løs på den med mye cut i padsene. Alikevel var det masse rester av poleringsstoff på bilen etter "klargjøringen" fra Møller. Dette fant jeg på overgang oppe på bakluken, på gummilister, MASSE poleringsmasse trøkt ned i vinduslisten på førerside etc. Dette måtte jeg løse opp med Surfex HD 1:5 og Scholl Concepts FINISH Control Spray CF02. EKSTREMT irriterende. Fant også en god del mikroriper og riper oppe på pianolakken på døren. Unødvendig...

-Maskerer alle gummipakninger og plastdetaljer med 3M maskeringstape med lett heft.
-Bruker Scholl oransje pad med S30+ Måler bilen med lakkdybdemåler for forsikre meg.
-Etter polering/korrigering tar jeg en vask med 1:10 for å fjerne polishrester.
-Tar en sjekk og bruker evt. Scholl Concepts FINISH Control Spray CF02 for å sjekke etter olje som skjuler noe.
-Tørker bilen med Chemical Guys Miracle Dryer
-Går over bilen med Swissvax Shield-voks med påføringspad i rette bevegelser i kjøreretning. (Voksing 2-3 ganger i året.) Venter 45min. Buffer av bilen og nyter synet!!!
-Felger renses med Swissvax Cleaner Fluid, buffes og så legges et lag Swissvax Autobahn. 45 min herding/hazing og så buffe av med mikrofiber.

Når dette er gjort ser lakken ut som 100% ny.


Medlemskap i www.detailersclub.no koster 200,- men dette tjente jeg tilbake tifolds da medlemskapet gir 10% i de største detailerbutikkene. Handlet ny høytrykkspyler (Kränzle K1152TST) og alt jeg trengte for oppstart hos www.scandicshine.no og www.bilnerden.no og www.Swissvax.no (Har ingen kontakt med disse ut over at jeg handler hos dem) I Bergen (Osterøy) handler jeg hos Alt i dekk&Bilpleie. Da får jeg produktene OG opplæringen. En fantastisk flink gjeng for oss som er "sjuke". Håper ikke det fremstår som jeg reklamerer her, men i jungelen ville jeg bare anbefale bedrifter jeg har vært fornøyde med!

Vil bare anbefale alle å teste dette ut. Bilvask blir en besettelse. Tro det eller ei ;) Shine on!
#13
e-Golf / Sv: Kjært barn har mange navn..
fredag 03. juli 2015, klokken 16:45
Her ble det Elsa. Ungen er Frost-fanatiker, så det passet fint!
#14
Det ordnet seg folkens! Når jeg startet den i dag tidlig så hadde den rettet seg selv :)
#15
Hehe... Vet ikke om jeg tør å kjøre 20km for å bli stående ;) Blir vel å ringe Møller...pokker...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA