Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Twingo

#1
Kia Soul EV / Sv: Strømforbruk - små forskjeller å spore
onsdag 07. oktober 2015, klokken 19:40
6 uker - 2500 km - snitt 14,5 kWt/100 km
#2
Kia Soul EV / Sv: Leveringstid/venteliste Soul EV
lørdag 15. august 2015, klokken 16:30
Vi bestilte 29.11.2014 med forventet levering i august 2015 (Bilbutikken Ålesund). Forhandleren kunne ikke enda bekrefte at bilen var produsert eller når den skulle produseres. Importøren Bertel O Steen lovet bare å gi en oppdatering av statussen i slutten av august.
#3
Kjøpe elbil? / Sv: VW eUP! egnet for meg?
torsdag 28. august 2014, klokken 19:27
Takk for forklaringen. Dette viser jo bare at jeg ikke (enda) har peiling på elbiler. 8-)
#4
Kjøpe elbil? / Sv: VW eUP! egnet for meg?
torsdag 28. august 2014, klokken 18:14
Takk for lynraskt svar. eUP! har fått en veldig høy KAF (kvinneakseptfaktor) og ble derfor vurdert i utgangspunkt som mest attraktiv, men jeg ser de gode argumentene som du nevner.

Vi skal ta oss en tur til den lokale Kia forhandleren for å se nærmere også på den bilen. Vi trenger elbilen ikke før utgangen av 2015 (bompengefinansert bypakke i Ålesund starter først i 2016) og både rekkevidden og utstyret til Kia Soul ser interessant ut. Tipset om garantiens varighet er også veldig nyttig.

Databladet (http://www.kia.com/no/-/media/no/forms/brochure/pdf/2014-kia-soul-electric_kundeprisliste-med-utstyr-tekn-spes-_01_08_14.pdf) nevner bare rekkevidden på 212 km iht (EC) No 715/2007. Dette er noe høyere enn de 160 km estimert maks rekkevidde for eUP!. Det skulle dermed vel gi noe mer enn de min 80 km som gjelder eUP!?

Strømforbruk ligger en del høyere enn for eUP! (14,7 istedenfor 11,7 kWh/100km), men det blir ikke krise pga det.

EDIT:
Ser først nå at prisen på 199.900 i brosjyren er uten MVA. Trodde ikke at det var lov å bruke priser uten moms i informasjoner som var rettet mot sluttforbrukere. Bilens pris overskrider budsjettet en del. Da må jeg først finregne om det blir lønnsomt.
#5
Kjøpe elbil? / VW eUP! egnet for meg?
torsdag 28. august 2014, klokken 17:26
Hei,

vi vurderer kjøp av en VW eUP! for dagpendling til jobb:
- 7,5 mil t/r - hovedsakelig 80 km/t - rolig sjåfør - holder meg til fartsgrensa
- noen mindre bakker (Nordvestland) ellers flat terreng
- ingen lademulighet på jobb
- bare sjåfør/ingen baggasje
- bilen skal kjøres i 8 år - 20.000 km / år - så er den avskrevet og kan gå i stykker uten at det har store økonomiske konsekvenser
- fossilbil (stasjonsvogn) finnes for handleturer og andre reiser med hele familien
- hjemme parkeres bilen i en lukket garasje som står vegg til vegg med huset
- på jobb parkeres ute

Jeg ser at VW gir 8 år garanti på batteriet, men det beyr vel bare at det har fortsatt 70% av sitt opprinnelig kapasitet. Det er angitt en min. rekkevidde på vinterføre på 8 mil. I verste tilfellet kunne jeg altså stå igjen med bare 5,6 mil rekkevidde om vinteren og ikke klare å komme hjem. Er det da en korrekt vurdering at bilen ikke er egnet til formålet fordi batteriet blir svakere over tid?

Alternativt kunne bilen brukes etter hvert av kona. Hun dagpendler bare 5,5 mil t/r, men må da ha barnesetet i bilen på hele distansen og barnet i 0,5 mil. Hun kan heller ikke lade på jobb. Kan vi satse på at bilen klarer denne distansen om vinteren med redusert batterikapasitet etter 8 år?

Er det meldt om andre rimelige (< 220.000 kr) elbiler som skal komme de to neste årene som har en større minimal rekkevidde eller en mindre forventet reduksjon av batterikapasiteten?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA