Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jonste

#1
e-Golf / Sv: Nye Car-Net
mandag 05. juni 2017, klokken 19:53
Må si at denne oppdateringen var et kraftig steg tilbake for appen. Den har hos meg fungert relativt greit i 2 år.
Og så gir de meg en app som når jeg åpner den, forteller hvor jeg er? J, den kan lage en rute til bilen. Men det er en funksjon jeg ikke har hatt behov for sålangt.
Det som er av interesse er jo bilen, og status på den.

Gamle appen hadde jeg nok betalt videre på, men en googlemaps-app blir ikke betalt for videre.
#2
e-Golf / Sv: VCDS Tweaks e-Golf
mandag 23. januar 2017, klokken 16:42
Sitat fra: Chivas på fredag 20. januar 2017, klokken 21:13
Hei!

Interessant tråd, som jeg nettopp oppdaget :)

Det er sikkert spurt om mange ganger, men trigger man noen garanti ved å tweake systemet?

Sett at noe skulle gått galt og man ikke får tilbakestilt - er det da bare å taue til høggern? :D

Har kodet endel på min bil. Og hatt den inne på både garanti og service i ettertid. Møller kjørte en oppdatering på en modul på et besøk, det resatte all koding jag hadde på lys. Ellers ingen problemer.
#3
e-Golf / Sv: 19" felger med 8,5 bredde.
mandag 23. januar 2017, klokken 16:29
Sitat fra: gr på mandag 23. januar 2017, klokken 13:30
Sitat fra: ASVN på torsdag 19. januar 2017, klokken 21:52
Sitat fra: jonste på torsdag 19. januar 2017, klokken 15:44
Står at bilen i annonsen er senket med eibach, da er det nok 20/30mm senk (godkjent)
Kjører selv på 8,5x19 sommer, med 235 billigdekk. Ser greit ut uten senk, men mye bedre med senk. Har ikke problemer med subbing. Vær obs på å ha riktig innpress.
Har ca samme rekkevidde på sommerhalvår som vinterhalvår. Piggfritt på orginalfelg på vinter.

Forskjellen mellom 225 dekk på 18" og 235 dekk på 19" er ca 1kWh/100km. Jeg har kjørt 1 sommer med 18 og 1 med 19. ca 8000 km på hver.

Når det gjelder dekkvalg, finn noe som ikke støyer.

Er rekkevidde noe man bryr seg med, kjør orginalt.
Om utseende betyr noe, 19 og senk. Min mening :)

1kwh/100km hva vil det si i antall km? Har du bilder av bilen? Hva er ca rekkevidde på sommeren - 120km?
Hvis du bruker NEDC på 190km og 21kWh tilgjengelig batterikapasitet som grunnlag for kalkulasjon (som er litt optimistisk under daglige norske forhold), så er forbruket 11kWh/100km, og om tallene over her stemmer, så blir det da altså 12kWh/100km, og det gir da 175km med samme beregning. I virkeligheten kanskje det koster et par mil rekkevidde?

Den økningen er mellom 225 og 235. et bilde med snittforbruk sommer, 8,5x18 225 dekk(summerstar). Og et med 8,5x19 235 dekk (atlas sport).
#4
e-Golf / Sv: 19" felger med 8,5 bredde.
torsdag 19. januar 2017, klokken 15:44
Står at bilen i annonsen er senket med eibach, da er det nok 20/30mm senk (godkjent)
Kjører selv på 8,5x19 sommer, med 235 billigdekk. Ser greit ut uten senk, men mye bedre med senk. Har ikke problemer med subbing. Vær obs på å ha riktig innpress.
Har ca samme rekkevidde på sommerhalvår som vinterhalvår. Piggfritt på orginalfelg på vinter.

Forskjellen mellom 225 dekk på 18" og 235 dekk på 19" er ca 1kWh/100km. Jeg har kjørt 1 sommer med 18 og 1 med 19. ca 8000 km på hver.

Når det gjelder dekkvalg, finn noe som ikke støyer.

Er rekkevidde noe man bryr seg med, kjør orginalt.
Om utseende betyr noe, 19 og senk. Min mening :)

#5
e-Golf / Sv: Nybegynner med e-golf
fredag 04. november 2016, klokken 20:54
Vær obs på at om du setter i lader og låser bilen, for å så låse opp og igjen bilen, stopper ladingen. På min starter ikke ladingen på igjen da, uten at jeg tar ut og inn kontakten først.
#6
e-Golf / Sv: VCDS Tweaks e-Golf
søndag 21. august 2016, klokken 22:37
La tilbake endringer på oppsett med vcds igjen i dag. Ser at anten har oppdateringen av styreenheten, eller siste versjon fra Rosstech gjort at det har blitt litt vankeligere å finne frem i menyene.

Fant også følgene koding på vwwatercooled.com.au:
Denne gjør at de ytterste baklysene lyser når man åpner bakluken, greit for synlighet nå når det begynner å bli mørkere ute. Ulempen er at baklysene da ikke virker som de skal om man av en eller annen grunn, vil kjøre med bakluken åpen.

Tail-light illumination when hatch open - Safety feature
1. Select 09 - Central Electr control module
2. Select Security Access - 16 from the "Open Controller" screen
3. Enter the magic number 31347 and return to the "Open Controller" screen
4. Select Adaptation - 10 from the "Open Controller" screen
5. (5)-Leuchte21BR RC8 Lichtfunktion B 21 - standard "not active" endres til "back lid open" evt "Heckdecklen offen"
6.  (5)-Leuchte20BR LA71-Lichtfuntion B 20 - standard "not active" endres til "back lid open" evt  "Heckdecklen offen"


Er det noen med faseforskjøvet blinklys, som har kodet dette slik at ytterste lys er i takt med speil og frem? Koden i denne tråden gjør vel at innerste lys er i takt med disse.
#7
e-Golf / Sv: VCDS Tweaks e-Golf
fredag 19. august 2016, klokken 09:05
Hadde bilen hos Møller denne uka for sjekk av klimaanlegg(igjen...) Denne gangen oppdaterte de via kode. Og kjørte softwareparametrisering(?) av styreenhet. Dette gjore at all koding jeg har gjort av lys forsvant.
(Klimaanlegget fungerer fortsatt ikke som det skal)
#8
e-Golf / Sv: Montering av senkesett i Trondheim?
søndag 01. mai 2016, klokken 10:49
Har også sjekket litt, og fått pris i samme området. Verksted regner 3,5-4 timer på jobben. + 4hjulskontroll til 1750,- + for evt justeringer.
#9
e-Golf / Sv: Noen som ikke har problemer med sin E-Golf?
mandag 25. januar 2016, klokken 20:32
Bil med varmepumpe, levert april-15. 16000km så langt.
Veldig fornøyd med bilen. Og "feilene" er egentlig bare småting som møller har fikset mens jeg har ventet. feilmontert pakning i dørhåndtak, vibrasjon fra vp, lakkfeil før levering. Slikt man hadde fikset selv om bilen ikke var ny.
Har ikke hatt nevneverdige problemer med carnet heller, før dagene rundt oppdateringen nå nylig.

En tråd rundt feil og mangler vil nok som nevt tidligere engasjere mye mer enn rundt 0 feil. Blir liksom ikke den helt store diskusjonen rundt ting som fungerer :)
#10
e-Golf / Sv: Følg meg hjem lys..
tirsdag 19. januar 2016, klokken 20:58
Dette kan kodes om slik at de tennes automatisk. Med vcds tilgjengelig er det fort gjort.
#11
e-Golf / Sv: Formindsket regenerering i kulde?
fredag 08. januar 2016, klokken 19:50
Har hatt litt kulde de siste dagene. Legger merke til at etter start har den et friskt forbruk, skal ikke mye til for å få momentantforbruket på 99. I dag, med -18 hadde jeg et snittforbruk på over 50 de først 1-2km. Og det var med forvarmet bil. Virker som om motor og batteri bruker ganske mye energi før det oppnåes driftstemp, og forbruket synker litt.
Hjem fra jobb, -18 og forvarmet bil. 29kWh/100km i dag. Normalforbruk sommer er 16 på samme strekning. ;D
#12
e-Golf / Sv: Ulyd i kupe fra varmepumpe/klimaanlegg.
søndag 03. januar 2016, klokken 22:20
Sitat fra: Em på fredag 01. januar 2016, klokken 22:42
Er dette en lyd som blir fullstendig borte hvis man slår av klimaanlegget? Isåfall har jeg samme lyd og den høres ut som man kjører bak en svær bil med kjetting på dekkene,samme kjettinglyden hører jeg fra klimaanlegget. Psykisk terror. Møller fant ikke ut av det..

Det er en vibrasjonslyd som høres best inne i bilen, litt difus fra hvor den kommer, dette skyldes at vibrasjonen forplanter seg godt i bilen.
Hos meg var den rimelig øredøvende, type håpløst å bruke handsfree. Lyden ble borte ved å slå av klima. Høres ikke så godt utvendig.

Ble en helt annen bil å kjøre for min del iallefall. Takler ikke ulyder så godt  ;D
#13
e-Golf / Sv: Lysbryter i Auto - oransje lys?
onsdag 30. desember 2015, klokken 23:01
auto lyser oransje, og lyser så lenge instrumentbelysningen er på, på samme vis som lys i andre knapper. I auto tennes hovedlys og baklys når det blir mørkt ute. Her i trøndelag skjer det vel sjelden at de ikke lyser på denne tiden av året. Det skal ikke mye skumring/overskyet til før de tennes.

Endring på tidlig, middels, sent avgjør bare hvor raskt hovedlys tar over for drl. feks når man kjører inn i tunell.
#14
e-Golf / Sv: Ulyd i kupe fra varmepumpe/klimaanlegg.
onsdag 30. desember 2015, klokken 19:09
Har hatt denne irriterende lyden siden temperaturen begynte å bli lavere ute. Tok turen innom Møller Trondheim i dag. De tok dette mens jeg ventet. Monterte vistnok noen pakninger/foringer rundt rørene.
Hørtes etterpå ut som ulyden var vekk.

De vasket også bilen mens de hadde den inne. Noe som avdekte noen stygge parkeringsriper på bakfangeren. For****** folk uten respekt for andre sin eiendom  >:(
#15
e-Golf / Sv: egolf vs golf
tirsdag 10. november 2015, klokken 23:46
Sitat fra: endim på tirsdag 10. november 2015, klokken 22:32
Sitat fra: jonste på tirsdag 10. november 2015, klokken 22:24
Kjøp av elbil må ses på som kjøp av annen bil; et stort tap. Cluet er vel å tape minst mulig, samt få mest mulig igjen for pengene man må bruke.

Selv hadde jeg et 5 års perspektiv, der jeg går ut fra at eGolfen er verdt 0 etter 5 år. Da har jeg gått i 0 i forhold til hva jeg hadde tidligere. All restverdi da, er ren bonus. Samt at jeg i denne perioden har hatt "ny" bil, med garanti.

Lading er en ren vanesak, og noe man slutter å tenke på etter noen uker.

Som nevnt over, skal man sammenligne pris, så må det bli ny vs ny. Og da ta utgangspunkt i samme utstyrspakke.
eGolf kommer med mye standard, som er ekstra på diesel/bensin.

Hadde jeg bodd i Sverige, hadde jeg nok spyttet i 4-5k ekstra og kjørt en R i stedet  ;D  Er bare i norge at eGolf er en billigbil.

Hvordan var regnestykket ditt på dette``? :)
Kjører ca 20k i året, 3mil hver vei til jobb.
Relativt tørst A4 tq var utgangspunktet. restverdi ca 100k. drivstoff+bom ca3500,- pr mnd, forsikring 6k pr år, årsavgift 3k, vedlikehold/forbruk++ ca 10k pr år = ca 80k pr år. Med forbehold mot større uforutsette utgifter.

eGolf. 300k, drivstoff 200mnd (lader mest gratis), årsavgift 450,- forsikring 3k. Vedlikehold/forbruk++ 3000 = ca70k pr år
Regnestykket tåler at bompenger kommer etterhvert.

Vedlig grovt regnet. Rent økonomisk hadde nok en billig brukt vært bedre, men eldre bil gir større usikkerhet ang kostnader, særlig når man er helt avhengig av den. Ny bil gir større sikkerhet mtp drift og kostnader (garantiperioden)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA