Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Martin Eden jr

#1
Sitat fra: tromsø på fredag 10. januar 2025, klokken 10:17Jeg skal skifte bil i vår og lurer på "nye" Enyaq. Er 499 inkludert vinterdekk og service et bra pris på 85x i dagens marked?

Jeg synes faktisk at dette er en konkurransedyktig pris i dagens marked ja. Har hatt min i 2,5 år nå (80x) og er generelt veldig fornøyd. Den første tiden var software-problemer irriterende, men etter oppgradering som omsider kom på plass har det vært stort sett bra.

I dag ble oppgradert Tesla Model Y lansert i Asia, og noe overraskende har de ikke gjort noe med rekkevidden på den heller - så da er Enyaq'en fortsatt nesten i samme "ballpark" rekkeviddemessig, men en del bak på ladehastighet.

Personlig frister det statig mindre å bidra til Elon Musk's lommebok forøvrig  ;)
#2
Sitat fra: ProsjektX på torsdag 09. januar 2025, klokken 22:37Er tilhengervekt kun 1200kg fremdeles? Fant ikke noe info

Har hørt at Møller forsøker å få den godkjent for 1400 kg som visstnok gjelder i enkelte markeder, men at dette ennå ikke er avklart.
#3
Sitat fra: daktari på onsdag 08. januar 2025, klokken 20:45Med hele 58 mil wltp, som er opp fra ca 51 originalt i 2021, så må  noe stort ha skjedd på batteri- og motorfronten?

Ja, NOE har jo skjedd, men en økning på 13-14% er liten sett i forhold til takten på utviklingen i batterikapasitet per volumenhet - hvor historikken tyder på en dobling hvert 4. eller 5. år.
Se: https://insideevs.com/news/581729/volumetric-energy-density-ev-batteries-growth/

Da skulle vi kunne forvente at en rekkevidde på 90 mil var innenfor det som fysisk ville være mulig. Men det kan godt hende at Skoda har valgt å bremse prisveksten framfor å øke rekkevidden... men det går vel an å drømme om at 2026 bringer oss en Enyaq 100x?

#4
Sitat fra: Kires på onsdag 08. januar 2025, klokken 11:55skuffet over null tekniske endringer og lite endringer innvendig

Ja, er litt underlig at de ikke differensierer den mer fra Elroq teknisk sett. Disse to blir svært like. Med 3-4 års raskt utviklende batteriteknologi/priser hadde jeg forventet at de fikk pakket inn en god del flere kWt... Når den nye Tesla Model Y kommer, tipper jeg rekkeviddestandarden i klassen blir en annen...
#5
Da var bilen lansert på Youtube:
https://youtu.be/mfrggNMisG8

Stilig synes jeg, med den nye fronten (a la Elroq) - og likte også den mørke-grønne fargen!

Rekkevidder (SUV): 85: 58 mil, 85x: 54 mil (LITT lengre for kupéen)
Ladetid 10-80%: 28 min (max effekt 175 kW)

Det virker fortsatt som om det eneste som virkelig skiller den fra Elroq er bagasjeplassen... spennende å se hvor mye de priser drøyt 100 liter bagasjeplass til når prisene blir klare (i morgen?)
#6
Ser den nye modellen skal lanseres på Youtube på onsdag 10:00: https://www.youtube.com/@skoda

Jeg er mest spent på prisene, og de kommer sikkert ikke da... Tipper de benytter sjansen til å øke prisene igjen for å distansere den fra Elroq, som jo for mange praktiske formål er like bra - og nesten like stor som Enyaq...

Virker som om det stort sett er drøyt 100 liter mindre bagsjeplass som skiller dem bare... eller er det noen som har funnet andre forskjeller som betyr noe?


#7
Skoda ENYAQ / Sv: Ladeluken lar seg ikke åpne...
fredag 01. november 2024, klokken 09:01
Jeg fikk også samme problem med ladeluke som ikke lot seg åpne her forleden (80x 2022-mod). Veldig upraktisk da jeg skulle på 50-mils tur neste dag. Selvfølgelig var det helg - og det tok flere dager for Skoda-verkstedet å fikse det (byttet en elektrisk mekanisme). På garanti, men likevel er dette et problem som gjør bilen ubrukbar - og de burde lage en "recall" på dette. Ser at det er mange på ulike fora med samme problem - også andre MEB-biler.

Sist la jeg merke til at dette var en av svært få feil en tysk taxi-eier hadde hatt på sin Enyaq som nå har gått over 280k:
#8
Skoda ENYAQ / Sv: Mulig å slå av autobrems ved rygging?
mandag 12. august 2024, klokken 10:04
Tusen hjertelig takk! Skal forsøke dette på neste hyttetur!

Dette blir forståelig - men teksten i brukermanualen er ikke spesielt lett å tolke - og det gjelder store deler av håndboka synes jeg;-)

#9
Skoda ENYAQ / Sv: Mulig å slå av autobrems ved rygging?
tirsdag 06. august 2024, klokken 13:05
Takk for tips. Er veldig interessert i hva den digitale manualen sier om å slå av systemet, men får ikke til å logge inn i denne portalen ("glemt passord"-funksjonen funker heller ikke for meg...).

Er det mulig å ta en cut-and-paste, evt. skjermdump fra hva manualen sier om dette?
#10
Skoda ENYAQ / Mulig å slå av autobrems ved rygging?
fredag 05. juli 2024, klokken 10:19
En nyttig funksjon har blitt en plage. Bilen autobremser - ganske brutalt med et "smell" - når den detekterer ting som beveger seg bak bilen. Dette skal vel hindre påkjørsel av fotgjengere eller syklister som krysser bak bilen, noe som naturligvis er viktig og ønskelig.

To situasjoner skaper imidlertid stadig problemer for meg:

1. Dersom jeg bruker et vanlig "sakse-stativ" til å henge en sykkel på tilhengerfestet, slår autobrems inn fordi sykkelen beveger seg litt. Jeg er klar over at det unngås om man kobler en lysplanke til hengerfestet, men det gjør jeg ikke ved korte turer lokalt. På langtur bruker jeg et større Thule-stativ som syklene står på, og dette kobles til strømuttaket, og dermed blir autobrems deaktivert (som ved kjøring med tilhenger).

2. På hytta kjører jeg på en vei som har en del vegetasjon i midten mellom "hjulsporene". Når jeg da rygger og stråene vaier i vinden slår autobrems inn med et smell... svært irriterende.

Jeg har forsøkt å søke i menyer og instruksjonsbok på muligheter for å slå av funksjonen uten å finne ut av det. Er det noen som har tips?

#11
Skoda ENYAQ / Sv: Kjøp av brukt Enyaq 80?
mandag 17. juni 2024, klokken 10:33
Har hatt min 80x i to år nå, og jeg er i hovedsak godt fornøyd. Mye irritasjon knyttet til software i starten, og litt om manglende kompetanse både hos forhandler og importør - men det meste har gått seg til nå. I forrige uke fikk jeg også SW3.7 - og ting skjer fort nok der... (merker det bl.a. på at radioen går på i det øyeblikket jeg setter meg i setet ;-). Komfortabel bil å kjøre med svært god bagasjeplass.

Jeg har bestefars-erfaring med å ha to barneseter bak - p.t. ett bakovervendt og ett forovervendt. Det bakovervendte foretrekker jeg å ha på passasjersida når jeg kjører (jeg er 184). Det går bra å ha det på "min" side også, men jeg må ha førersetet ett lite hakk lengre frem enn jeg vanligvis har det om ikke barnesetet skal "gnisse" mot mitt sete.
#12
Skoda ENYAQ / Sv: Softwaretråden
mandag 10. juni 2024, klokken 11:14
Sitat fra: Martin Eden jr på torsdag 06. juni 2024, klokken 19:16Hadde min 80x med SW3.0 inne til oppdatering i dag. Da jeg hentet bilen står det at den har versjon 3.5 og ikke 3.7. Noen andre som har opplevd det? Er det slik at 3.5 til 3.7 kommer OTA??


Oppdatering: Tre dager etterpå viser nå både infotainment og app versjon 3.7. Enten har det skjedd OTA, eller så har verkstedet "fjernstyrt" ett eller annet etter at jeg sa fra...
#13
Skoda ENYAQ / Sv: Softwaretråden
torsdag 06. juni 2024, klokken 19:16
Hadde min 80x med SW3.0 inne til oppdatering i dag. Da jeg hentet bilen står det at den har versjon 3.5 og ikke 3.7. Noen andre som har opplevd det? Er det slik at 3.5 til 3.7 kommer OTA??
#14
Skoda ENYAQ / Sv: Opprop signering for å få ny software
onsdag 20. desember 2023, klokken 15:08
Jeg har signert!

Det var vel denne YouTube-videoen fra Matthias Speicher som startet "opprøret"?
#15
Skoda ENYAQ / Sv: Hva irriterer deg med Enyaq?
mandag 20. november 2023, klokken 08:46
Jeg har samme erfaring - appen funker generelt dårlig - og mye dårligere enn den jeg har på min Kia eSoul (selv om den også tidvis "hakker" litt).

Forvarming fungerer slik som beskrevet ovenfor (ofte) - altså: Man får slått den på, men dette vises ikke i appen - men bilen får kommandoen tydeligvis...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA