Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Martin Eden jr

#1
Kia Soul EV / Tilbakevendende 12v problem
torsdag 03. mars 2016, klokken 11:14
Jeg har en av de første 2014-modellene, levert i september 2014. Som tidligere beskrevet i en annen tråd hadde jeg to runder på verksted etter et par måneder som følge av "død 12v" - ingenting funker. Første gang ladet verkstedet bare opp batteriet igjen, og samme problem oppstod etter en dag eller to. Inn igjen på et lengre verkstedopphold - de plukket etter sigende masse fra hverandre, kommuniserte med importør etc. uten å finne en feil. Fikk tilbake bilen - og den har funket problemfritt i over ett år. Så fikk jeg samme problemet igjen for en ukes tid siden. Inn på verksted igjen - etter 4-5 dager får jeg beskjed om at importøren ber dem om å bytte sikringsboks - men at de ikke kan garantere at dette er det som skal til. Det informeres også om at man i noen tilfeller har byttet ut svært dyre deler (en til 50 000 og en annen til 100 000 iflg. verkstedet), men dette gjør de altså ikke med min nå. Føler meg usikker på at de har funnet problemet. De sier de kan måle at "noe stjeler strøm", men virker som de leter litt i blinde etter kilden...

Ser av forrige tråd at noen har identifisert navigasjonssystem eller dørlåser som "syndere", men her forsøker de altså med sikringsboksen.. Noen andre som har hatt tilsvarende historier?
#2
Kia Soul EV / Sv: IKKE LØST ENDA Bilen er helt død ... utladet 12V?
torsdag 04. desember 2014, klokken 12:04
Jeg har samme problem med min El-Soul dessverre - bilen var i forrige uke helt død en morgen - 12V utladet - og da får man heller ikke ladet opp igjen med kabel siden styringsenheten som ladingen er avhengig av heller ikke funker. Fikk KIA/Viking til å ta den med til forhandler (kunne alternativt satt på lader på 12V - men vil ikke risikere skader på elektronikk med min manglende kompetanse). Ble ladet opp av forhandler - og man regnet med at noe (lys?) hadde stått på. Fikk den tilbake og så skjedde det samme igjen dagen etter. KIA/Viking igjen - og nå har den stått 3-4 dager hos forhandler til utredning. De sier de har funnet ut at "noe i kupeen" trekker litt strøm, og at de forsøker å finne ut hva i dialog med importør. Der står saken p.t. Jeg har fått forklart at 12V lades av det store batteriet under drift og også når man har ladekabel tilkoblet. Synes imidlertid det er rart at det ikke er laget en backup-løsning som gjør at man kan få ladet med kabel når 12V er flatt. Eksempelvis noe slikt som i bobiler der det er separate batterier for bodelen og slike vitale funksjoner...
#3
Kia Soul EV / Sv: Har dere fått bilen? Og er dere fornøyd?
onsdag 15. oktober 2014, klokken 10:33
Har hatt min blåhvite Soul EV i ca en måned nå og må si at jeg er meeget fornøyd. Kona og jeg kjemper om å få bruke den - og vår bil nr 2 (!) 06 Honda CR-V får lange hvileperioder! Bilen er rett og slett sjarmerende og morsom å kjøre - og så er det en deilig følelse å kjøre utslipsfritt, støyfritt og billig :-)

Var litt skeptisk til det lyse interiøret før jeg fikk den, men det gikk veldig fort å bli vant til det! Nå synes jeg det er fint.

Noen SMÅ minuser er det likevel:
* ladekabel kan ikke låses til bilen - gjør at det føles litt risikabelt å bruke den på byen (koster også nesten 6000 med en ny om den blir rappa)
* setekomforten på lengre kjøring er ikke topp - jeg ble litt sliten i ryggen på en 2-timerstur. Savner flere reguleringsmuligheter på førersetet (og gjerne memoryfunksjon). Men denne brukes mest på korte turer og da er den fin.
* plastkvaliteten på knappene for vindusheiser etc. virker billig - sammenlignet med min tidligere Kia Cee'd f.eks.
* som en av de første kundene fikke jeg ikke info om at jeg måtte kjøpe ladeboks sammen med bilen for å få momsfritak på den - det kan fort koste meg 3-4000 kroner - den regningen burde importør/forhandler ta synes jeg!

Men altså: Meeeget fornøyd er likevel karakteren etter første måneden!
#4
Kia Soul EV / Sv: Erfaring / Inntrykk etter prøvekjøring.
tirsdag 09. september 2014, klokken 09:48
Sitat fra: EspenM3 på fredag 05. september 2014, klokken 15:24
Sitat fra: Ona IX på fredag 05. september 2014, klokken 10:05
Sitat fra: EspenM3 på fredag 05. september 2014, klokken 09:31
Vaske skivene, med hva da? Skivene er ikke problemet. Problemet som oppleves med bremser i dag, og som er grunnen til at flere og flere verksteder legger inn ekstra "bremseservice", er at salt og fukt trenger inn og legger seg i bremsecaliperen, noe som etterhvert fører til at glidemekanismen står bom fast. Når dette inntreffer så er det ofte ingen annen utvei enn å skifte caliper. Dette gjelder da hovedsaklig bremsene bak.
Vaske skivene med vann, skader aldri å få bort litt salt, selv om det kommer tilbake dagen derpå.
Flere her på forumet sier at det holder med kraftig oppbremsing en gang i uken, så får caliperne brukt seg litt, og ikke låser seg/ruster fast.

Løser ingen problemer med å gjøre noe som helst med skivene. Men ja, det er riktig som du sier. Biler som blir kjørt litt mer aggressivt, hvilket innebærer jevnlig hard bruk av bremsepedalen, unngår ofte disse problemene rett og slett fordi at det da blir bevegelse i calipteren.

Da lurer jeg litt på hvordan dette skal gå med en elbil som regenererer bremse-energi - det betyr vel at bremsecaliperene blir brukt mindre enn i en konvensjonell bil - med tilhørende større sjanse for at de setter seg fast??
#5
Kia Soul EV / Sv: Bestilt en Soul EV? Post her!
onsdag 27. august 2014, klokken 17:04
Sorry. Hvit og blå - best i Norge! Kanskje jeg skulle fått dekorert den med MFK-logo?

#6
Kia Soul EV / Sv: Bestilt en Soul EV? Post her!
tirsdag 26. august 2014, klokken 14:40
Forhandler i Molde får 2 stk blå-hvit i midten av september - den ene blir demo - og den andre min - gleder meg  ;) Disse var, sammen med 2-3 andre (grå?) forhåndsbestilt av forhandler - derfor kjapp levering.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA