Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Roma

#1
Model S / Sv: Bremseeffekt i vått vær
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 21:03
TS er ikke alene. Min S85 2014 modell oppførte seg helt likt. Klosser ble skiftet og skjold montert. Dette bedret bremse effekten mye, men fremdeles er bremsene på Teslaen noe av det dårligste jeg har vært borti. Før de begynner å ta så minner det om et bremsesystem som ikke er skikkelig luftet.
#2
Får dere ikke feil rekkevidde i displayet når dere lader så lavt opp?

Januar 2016 hadde jeg kun 322 typical km på min. Da ladet jeg stortsett til 70 og 80%.

Deretter begynte jeg å lade til 90% istedet. Siden den gang har typical km justert seg sakte men sikkert oppover til 345 typical km. Det virker litt som den har flatet ut nå.

Det spiller jo ingen rolle hva som vises sånn sett. Kapasiteten er jo der. Men litt greit at den viser nå rett synes jeg.
#3
Model S / Sv: Sette bilen i fri under kjøring
torsdag 03. august 2017, klokken 22:00
Helt uproblematisk å gjøre det, men hvorfor gjøre det? Det er det samme som å passe på at gass indikatoren eller hva jeg skal kalle det ligger i null (ingen gass ingen regerering). Da slipper du jo å skifte gir.
#4
Model S / Sv: KM stand på TMS85
fredag 28. juli 2017, klokken 22:34
Kjøp bil med maks 80 000km stand. Det er ikke sikkert at tidligere eier har fått med seg alt småplukket som finnes på tidligere modeller. Ved å gi deg selv en margin på 1-2 år og min. 20 000 km så har du god tid til å bli kjent med bilen og evt småplukk du vil ha rettet opp i.
#5
På enkelte ferjer kan man med S85 2013/2014 std stålfjærer passe ekstra godt på. Et eksempel er ferjene som går mellom Krokeide/Hufthammer (Austevoll, Hordaland). På flo sjø ligger ferja høyt og de bommene du kjører over for å komme ombord kan da ha en ganske skarp V-form oppover.

Jeg har tatt nedi her 2 ganger så det small. Ene gangen var vi tre herremenn i bilen og andre gang kun meg og fruen.

Nå kjører jeg konsekvent etter flo og fjære tabellen samt på skrått over disse bommene.
#6
Model S / Sv: Daglig lading til 100%
lørdag 22. juli 2017, klokken 22:55
Når en lithium ion celle lades til 100% er den interne spenningen i cella 4.2V. Dette cellespenningsnivået er over tid og gjentatte ganger skadelig for lithium batteriene.

Cellene i Tesla batteriet har en intern spenning på 4.1V (sånn ca) ved 90% oppladet batteri og 4.2V ved 100% fulladet batteri.

På Nissan Leaf og BMW i3 (med flere) stiller dette seg litt annerledes. Her er spenningen i cellene kun 4.1V med 100% fulladet batteri. Battery management system i disse batteriene er programmert til å stoppe ytterligere lading når intern spenningen i lithium cellene når 4.1V. Med andre ord så belaster du aldri batteriet på samme måte i en BMW I3 som i en Tesla når batteriet er 100% oppladet.
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Bruktpris Leaf Nordic 30 kWh
onsdag 12. juli 2017, klokken 14:16
Er det ingen som reagerer på at man får en 2017 fabrikkny 30kwh Nordic til 230 000kr?

Kan det være fornuft i at en brukt 2016 bør minimum ha samme pris eller lavere enn en flett ny 2017 modell  :angel: ?

#8
Hvordan er det med dere andre og Tesla ladekabler?

Jeg frykter jeg må inn og hente min nummer 5 nå siden bilen var ny. Fytti rakkern.
#9
Model S / Sv: Servicenivået til Tesla....
torsdag 06. juli 2017, klokken 08:20
Har aldri fått noe annet enn god service på Kokstad, Bergen. Jeg har vært der 2-3 ganger i året. Flest reperasjonsbesøk. De er alltid serviceminded og hyggelige (og akkurat det siste er jeg også. Alltid).
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Fornuftig pris ?
fredag 23. juni 2017, klokken 13:50
Jeg så på noe tilsvarende hos en forhandler i Bergen. Den var kun gått 36000km. Meget pent brukt (både innvendig og utvendig). Jeg mener å huske at de skulle ha 123 000kr for den. Noe høyere enn det hadde jeg ikke gitt.
#11
Model S / Sv: S90D avsluttes
lørdag 03. juni 2017, klokken 07:35
Hmm... litt skeptisk. Vi snuser på en ny 90D. Men uten altfor mye ekstrautstyr. Om jeg nå blir nødt å velge en 100D i stedet med luftfjæring og diverse annet inkludert så kjøper jeg ikke. Prisen blir deretter.
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Innkjøp av Leaf 30kwh
tirsdag 23. mai 2017, klokken 22:08
Vi kjøpte en europa importert tekna 2017 mod, 30kwh fra et bergensk selskap som heter ecocar. Bilen hadde også 6.6kw dobbeltlader.

Prisen var 229 høvdinger.

Det fristet svært lite å betale 185k for en brukt 24kwh 2015 mod.
#13
Leaf 2010-2017 / Sv: Kjøpe ny Leaf nå eller vente?
mandag 15. mai 2017, klokken 14:47
Vi ser etter en Nissan Leaf Tekna nå. Det er ikke lett å bestemme seg for om man skal kjøpe 3 år gammel bil eller splitt ny. Det er nærmest dumpingpriser på nye 24kwh Tekna rundt omkring.

Her er en Tekna fra Birger N Haug (norsk bil) til 219 900 kr: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=96490814

Samtidig virker det som størstedelen av bruktbilselgerene selger bilen sin ut ifra hva de betalte 3 år tilbake. Den her forhandlerbilen er et godt eksempel på det:
(2014 mod Tekna 200 000kr): https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=83382268

Fasinerende  :laugh:!
#14
Vedrørende 17" skjermen så vil jeg bare si dette:

Den er ufattelig deilig og det er ingen andre bilmerker som har den ?!?
#15
Model S / Sv: Tips til 3. parts 21' felger?
fredag 05. mai 2017, klokken 09:29
Dette er "nesten" off topic, Krister. Sløyf det APgreiene og unn bilen skikkelige eksklusive sko  ;D

http://forgiato.com/car-gallery/tesla/model-s/f2.04/1315/

Da får du iallefall en bil som ikke er mainstream lenger.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA