Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mars2016

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: Lurt å kjøpe nye leaf i min situasjon?
torsdag 03. mars 2016, klokken 23:48
Ikke lett nei:) Står mellom en Leaf 30 kwh, e-up, eller en rimelig bensinbil. Bensin trilling kan jo være aktuelt, takk for tipset der! Elektrisk trilling derimot er ikke fristende. Enig i at prisene har kommet ned på et riktigere nivå nå, men kjipere og dårligere rekkevidde enn e-up.
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Lurt å kjøpe nye leaf i min situasjon?
torsdag 03. mars 2016, klokken 00:00
Sitat fra: Burger på onsdag 02. mars 2016, klokken 19:12
Hva med å låne en leaf fra forhandler i over to døgn og så prøve? Enten være ærlig eller si at begge må prøve å kjøre til jobb og se om det fungerer.
Jo, forsåvidt, men vet på en måte hva svaret blir. Problemet blir å finne plass i gata på dagtid mens jeg er på jobb.
#3
Ladeplasser og ladekabler / Vulkan!
onsdag 02. mars 2016, klokken 23:40
Hei! Er det noen som vet noen om hvordan det nye ladeanlegget på Vulkan fungerer? Samme betingelser som andre kommunale plasser?
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Lurt å kjøpe nye leaf i min situasjon?
onsdag 02. mars 2016, klokken 23:36
Begynner man først å gruble ordentlig og veie alt frem og tilbake er det neimen ikke lett å ta en avgjørelse. Det hender jo det er en og annen ledig ladeplass, men man vet jo aldri. Har ingen sikker ladeplass hjemme og lading på jobb er uaktuelt. Trikken tar 10 min til jobb og eksterne møter foregår i sentrum så ikke noe poeng med bil i jobb. Må da ha bilen stående i gaten på dagtid og det kan bli et problem bare å finne plass til bilen.
Bunner nok ned til at i situasjoner som denne er det ikke lett å ha elbil..men det er bare å utrolig kjekt når det funker så mulig ikke klarer å la være. Kanskje safest å kjøpe en liten e-up igjen og bruke den til alle kortere turer. Liten bil som er enklere å finne plass til også.. Blir jo ned mot halve prisen av Nissan Leaf 30 kwh og da føles det ikke som like stor satsing på en måte, gitt situasjonen:) Bilkollektivet/nabobil/leiebil de gangene man skal kjøre langt. hmm..valgets kval
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Lurt å kjøpe nye leaf i min situasjon?
tirsdag 01. mars 2016, klokken 23:51
Det med lading kommer helt an på. Avhenger helt av om det er ledige plasser her jeg bor i sentrum av Oslo. Fristende å gå for en Leaf og bare satse på at det ordner seg med lading. I verste fall får man heller lade et stykke hjemmefra innimellom. Godt innspill det med god brukt bensin trilling, men det frister bare så lite å kjøpe bensinbil med alt som følger med av verkstedbesøk og ellers alle andre utgifter. Vingler en del her nå, men det er ikke lett å velge for tiden, særlig ikke når man bor i sentrum :)
#6
nabobil er bra, men får heller bli de gangene en elbil ikke strekker til.
#7
Takk for gode innspill! Flott forum det her altså. Fortsatt i tenkeboksen, men merker at det frister å klinke til på nye Leaf og bare satse på at det ordner seg med lading i byen. Om man innimellom må gå seg en tur til/fra ladested, eller ta trikk/buss så får det bare gå.
Kan også kjøpe en up igjen for den vil dekke de fleste behov, men det er litt for ofte irritererende med såpass begrenset med rekkevidde.
#8
Ser den. Helt enig. Tror nesten konklusjonen må bli at det foreløpig ikke blir noe bilkjøp.
Synes bilkollektivet er litt høyt priset. Kjører man 15 mil på en dag så blir det fort nesten 700 NOK.
#9
Ja. Kommer nesten ikke under 4.000-5.000 i måneden. Kan ta mye annen transport for de pengene. Det er bare noe med den friheten det er å ha egen bil. Pluss at man ofte ender opp med å sitte på med andre og det føles ikke helt bra.
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Lurt å kjøpe nye leaf i min situasjon?
mandag 29. februar 2016, klokken 21:15
Tenker mye på det der jeg også. Beste alternativet til elbil er sikkert å kjøpe en rimelig vanlig bil som man bruker veldig skjelden.
#11
Hei
Lyst på nye Leaf 30 kwh, men er fryktelig usikker på hva jeg skal gjøre. Bor i Oslo sentrum. Her er det noen ladeplasser, men de er veldig ofte opptatt. De gangene man bare trenger en vanlig plass er det ofte en utfordring å finne parkeringsplasser i gatene her. Veldig mange er regulert og da er det maks 2 timer frem til 20.
Jobber også i sentrum så det er ikke aktuelt å kjøre til jobb daglig. Trenger innimellom bil i jobb, men det er svært skjelden. Bruker bil for å kjøre til utfartssteder til marka(Sognsvann, Frognerseteren, Maridalen etc), familiebesøk(maks 7-8 mil en vei), litt kjøring hit og dit, stort sett ikke veldig langt. Hadde e-up, men solgte den fordi jeg var litt lei av og alltid måtte planlegge så nøye og følge med på rekkevidden hele tiden. Den tiden jeg hadde e-Up kunne jeg lade på jobb, men det kan jeg altså ikke lenger.
Alternativet til elbil nå er feks en Yaris hybrid som jeg bare bruker ved behov.
Hva ville dere gjort i min situasjon?
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Lurt å kjøpe nye leaf i min situasjon?
mandag 29. februar 2016, klokken 20:22
Det er nok sant. Kult med elsykkel, men samlet sett er jeg nødt til å ha bil. Bare lurer på om elbil egentlig blir feil. For de som bor utenfor byen og skal inn til Oslo ofte er det soleklart at elbil lønner seg, men usikker hvordan det blir når jeg både bor og jobber i sentrum.
#13
Leaf 2010-2017 / Lurt å kjøpe nye leaf i min situasjon?
mandag 29. februar 2016, klokken 20:11
Hei
Lyst på nye Leaf 30 kwh, men er fryktelig usikker på hva jeg skal gjøre. Bor i Oslo sentrum. Her er det noen ladeplasser, men de er veldig ofte opptatt. De gangene man bare trenger en vanlig plass er det ofte en utfordring å finne parkeringsplasser i gatene her. Veldig mange er regulert og da er det maks 2 timer frem til 20.
Jobber også i sentrum så det er ikke aktuelt å kjøre til jobb daglig. Trenger innimellom bil i jobb, men det er svært skjelden. Bruker bil for å kjøre til utfartssteder til marka(Sognsvann, Frognerseteren, Maridalen etc), familiebesøk(maks 7-8 mil en vei), litt kjøring hit og dit, stort sett ikke veldig langt. Hadde e-up, men solgte den fordi jeg var litt lei av og alltid måtte planlegge så nøye og følge med på rekkevidden hele tiden. Den tiden jeg hadde e-Up kunne jeg lade på jobb, men det kan jeg altså ikke lenger.
Alternativet til elbil nå er feks en Yaris hybrid som jeg bare bruker ved behov.
Hva ville dere gjort i min situasjon?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA