Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elbilen

#1
Lade hjemme / Sv: Lastbalansering av 3 ladestasjoner
onsdag 12. mai 2021, klokken 23:39
Takk, godt forklart.
Jeg oppnår forsåvidt det jeg ønsker med dette, at jeg ikke belaster husets inntak uten å måtte tenke seg om når en plugger til hvilken som helst av bilene.
Og det er jo logisk at den vil alltid holde last under Max ampere som er det som faktisk tripper sikringer.

Om jeg skulle velge å beholde Easee laderen som er på vei så vil jeg måtte skaffe meg en Equalizer for å sørge for at jeg holdt meg under husets inntaks begrensning?

Noen fordel med Easee på noe vis?
Feks kan den velge hvilke fase som blir belastet hvis kapasitet?
#2
Lade hjemme / Lastbalansering av 3 ladestasjoner
onsdag 12. mai 2021, klokken 07:15
Jeg har fra før 2 stk Tesla Wall Connector som lastbalanserer på 32A 3fas (22kW).

Nå har jeg kjøpt en Ioniq og trenger en ladestasjon ekstra. Ønsker selvfølgelig å få utnyttet 6.6kW lading på Ioniq når det er kapasitet og trenger dermed ett nytt ladepunkt med 32A.

For inntaket på huset blir det litt mye å tillate ett nytt 32A ladepunkt samtidig som eksisterende ladepunkt brukes og jeg ser etter en løsning for å lastbalansere alt sammen.


Tenkte derfor om å kjøpe en ekstra TWC og montere denne med lastbalansering mot eksisterende TWC.
Hvordan vil systemet reagere med 2 stk Tesla 11kW (3 fas lading) og 1 stk Ioniq 6.6kW (1 fas lading) tilkoblet samtidig?
Hvem får hvilken effekt?
Prøvd å finne en matrise som viser lastbalansering med blanding av 1fas og 3fas, men fant ikke noen.


Har bestilt meg en Easee før jeg tenkte igjennom dette med max belastning på inntaket, men tviler vel på om at Easee kan lastbalanseres mot TWC?

#3
Er dette et valg som kommer før man fullfører bestilling eller må jeg avbestille og rebestille for å få dette inn?
#4
Anders, denne hadde ikke jeg sett før!! +10
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
fredag 05. juni 2015, klokken 13:22
Etter en uke vil jeg gjerne dele mine første timer i en Model S 85D.
Dagen før henting fikk jeg mail om at det var oppdaget steinsprutskader på skjerm under klargjøring av bilen. Siden disse skadene ikke var veldig skjemmende fikk jeg enten valg om å utsette levering inntil de hadde fikset skaden eller hente bil og så ville vi avtale tidspunkt senere for utbedring. Jeg hadde ordnet bussbilletter og gjort andre avtaler som skulle gjøres denne dag så jeg valgte å hente ut bilen.

Det var satt av en time til gjennomgang og levering. Dette er min første Model S så denne tiden trengte vi. Fikk grunnleggende innføring i bilens betjening og var fornøyd med det. Fant ikke noen kosmetiske feil utover steinspruten. Bilen viste 24km på tripteller.

Veien hjem var på 11 mil. Bilen ble prøvd både på motorvei og kollektivfelt, sistnevnte føltes helt feil for en som har kjørt fossilbil i 20 år.

Veeeeeldig god respons på gasspedalen, ble nesten litt ør etter å ha testet et par aksellerasjoner. Er også veldig retningsstabil ved pådrag.

I løpet av helga ble det kjørt totalt 50mil. Var innom Superlader i Aksdal natt til lørdag og fikk prøvd hvordan dette virket, ladet bare et kvarter og var helt alene.

Har i løpet av ventetiden lest mye på elbilforum om andres erfaring med Model S. Sålangt er min følgende:
Var på forhånd skeptisk til fjernlys. Fossil jeg byttet ut var en Touran 2012 med adaptive xenon (blender av kun kjøretøy foran). Disse lysene var helt eksepsjonelle. Model S sine lys er så langt jeg har fått testet bra nok. Riktig nok blir det jo ikke skikkelig mørkt om nettene lenger så en real test får jeg ikke gjort før utpå høsten.

Når det gjelder svinglysene som lyser opp grøftekant ved rattutslag så er disse helt latterlig dårlige. Det er knapt nok et stearinlys i forhold til Touran.

Har ikke valgt NextGen seter, heller ikke skinn. Setene er delskinn og synes komforen er ok. Kjenner jeg må bruke litt tid på å venne meg til nye stoler, men det er greit med justeringsmuligheter. Jeg ser og kjenner at støtten under lår er noe knapp.

Støy i kupe er meget lav, i alle fall hvis du tidligere har kjørt fossil.
Har ikke valgt HiFi pakke, men er godt fornøyd med lyden som er. Savner heller ikke DAB radio som jeg hadde i Touran. Bruker nå bare internetradio som jo har de fleste kanalene en kan ønske seg, inkludert lokalradioer.

Valgte panoramatak for å kunne ha takstativ. Ikke noe fan av å ha takluke, men har alikevel brukt det et par ganger allerede da det gir god utlufting hvis bilen er varm. Ser også at det er et must hvis man skal ha voksne personer i baksete da det gir en del centimeter ekstra takhøyde.

Lader 400V 16A i garasjen, noe som ser ut til å dekke mitt behov mer enn nok. Etter å parkert med 4 mil igjen på batteri tok det litt over 5 timer å lade til 80% batteri.

Bombrikken prøvde jeg både i midtkonsoll, hanskerom og holdt på innsiden av vindu, men ingenting virket. Tok derfor av nosecone, pakket brikken i ZIP-pose og dobbelsidig tape på baksiden. Her virker den fint.

I Touran hadde vi oppbevaring overalt, dører, under seter, tak og midtkonsoll. Model S har nesten ingenting hvor en kan legge i fra seg noe på en fornuftig måte.

Navigasjon er skuffende. Jeg trodde Google hadde ganske bra og oppdaterte kart, men det hjelper lite når veivalg som Tesla gjør er helt ut på viddene feil. Min erfaring fra tidligere i Touran og TomTom før den tid er langt bedre, og da snakket vi om offline systemer. Tesla er online!!

Alt i alt så er uansett bilen over forventningene, jeg hadde gjerne kjøpt en til hvis det var aktuelt en gang.
Vedlagt bilde er fra Supercharger og det andre er på lading hjemme i garasjen. Merk spenningen, bor 40m fra trafoen. :-)
#6
Henta min 85D forrige uke, ingenting som trenger å fixes på den iallefall.
#7
Min gikk fra Bremerhaven den 17. via Walhamn i Sverige og ankom Drammen den 19.
#8
Har ikke betalt. Fikk instruks om å betale innen 27., utlevering 29.
#9
Her også, fikk invoice i går og bilen ble registrert i dag.
#10
Legger inn hele VIN som Cargo ID.
Fant igjen min bil, ankom Bremerhaven i går ettermiddag. Skal videre med Autopremier i morgen.
#11
Lading av Tesla / Sv: Bygger garasje, tips?
mandag 11. mai 2015, klokken 18:23
Finnes disse RCCB som jordfeilautomat?
#12
Bestilling og levering / Sv: Forsikring på Tesla Model S
søndag 10. mai 2015, klokken 08:47
7300kr for 85D hos Storebrand, kasko uten leiebil, 75%, 20000km kjørelengde, 8000kr egenandel, alder sen 30, Haugesund.
#13
Sitat fra: olabt på tirsdag 28. april 2015, klokken 22:34
Noen som har erfaring med kansellering? Kontakter man Tesla forhandler i Norge eller sender Mail til europakontoret?

Ringe eller sende mail, så får du den hjelpen du trenger til kansellering. Veldig variabel tilbakebetalingstid, 2-30 dager.
#14
Fikk også telefon i dag, utlevering den 29.mai.
#15
Jeg fikk også denne standard mailen dagen etter at bilen gikk i transit
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA