Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bergen

#1
Zoe / Sv: Salgstall 10. - 16. mars 2015
lørdag 11. april 2015, klokken 09:44
Det er i alle fall helt klart kommet mange Zoe på veien her i Bergen. De første månedene jeg hadde min møtte jeg aldri noen andre når jeg kjørte. Men nå er det mer regelen enn unntaket at jeg møter på en Zoe daglig. Vi var faktis tre stk Zoe parkert samme sted for et par uker siden.
#2
Zoe / Sv: Ladeuligheter i Bergen
onsdag 14. januar 2015, klokken 00:10
Sitat fra: ze på tirsdag 06. januar 2015, klokken 12:21
For dere som er lokalkjente; Hvilke lademuligheter er det i Bergen?
Ser at Klostergarasjen har type 2, men kan vi lade Zoe her?

Klostergarasjen ser ut til å gå fint (var her kun I 10 min, men den ladet I alle falle den tiden), her benytter du den vanlige tye 2 kabelen din :-)
#3
Zoe / Sv: Ladeuligheter i Bergen
tirsdag 06. januar 2015, klokken 23:06
Det ser ut til at Shcucko på Oasen er TN. Her ladet den i alle fall en liten time uten å falle ut når vi prøvde. 
#4
Zoe / Sv: Fortum tilgang
tirsdag 16. desember 2014, klokken 07:20
Er denne Fortum avtalen 2 årig slik at en må betale for år 2, eller er dette året valgfritt og en kan hoppe av etter år 1? og komme fra det med kr 0 for et års lademuligheter?

Trenger ytterst sjelden å benytte meg av eksterne ladere, men er det et gratis tilbud kan det jo være greit å ha muligheten. Men å betale kr 1000- for to år blir trolig negatitv butikk for min bruk.   
#5
Zoe / Sv: Setevarme
mandag 10. november 2014, klokken 21:28
Har tenkt samme tanken, men det sto vel et sted at en skal være forsiktig å trekke for mye ut av 12V batteriet da dette ikke blir ladet fra hovedbatterier under kjøring. Noen som har sjekket ut noe mere rundt dette?
#6
Sartor har betaling via SMS. Men jeg er ikke sikker på om du kan lade Leaf fra hurtigladeren som er der, men de har flere andre punkt som er gratis.
Laderen ved Krambua ser ut til foreløpig være gratis.....
#7
Sitat fra: Gogs på torsdag 23. oktober 2014, klokken 09:34
Samme gjelder blinlys-lyden: la blinklyset stå på mens du skifter display-visning/grafikken på "speedometeret". Da hører du at blinkeluden også skifter lyd samtidig med de grafiske elementene.
Takk for den informasjonen :). Trodde jeg måtte leve med klonk klonk blinkelyden som ga meg assossiasjoner til min gamle onkels Ford Cortina fra 72 eller der omkring.  ;D
#8
Zoe / Sv: Zoe prøvekjørt
tirsdag 21. oktober 2014, klokken 19:27
Sitat fra: valvolainen på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 16:28

Når dette er sagt kommer jeg likevel til å prøvekjøre. Det er fortsatt mye elbil for pengene.

Da må du be om å få låne med en kladd og så kjøre innom arbeidsplassen din og se om det virker å lade med TN nettet. Men la bilen stå en stund for å se at kvaliteten er god nok til å lade (på min arbeidsplass slår den seg ut etter 5-30 min).
Har du 9 mil pendling er jeg enig i argumentet om at du også bør lade på jobb for å ha litt kapasitet til kjøring på kvelden. Og gulbøtten er såpass tung at jeg hadde ikke giddet å hive denne ut og inn av bilen hver dag på jobb (med mindre den kan stå trygt på jobben på permanent basis). Da hadde jeg valgt en annen bil.   
#9
Zoe / Sv: Hvordan reagerer Zoe når en prøver å lade på IT nett?
torsdag 16. oktober 2014, klokken 22:54
Knarvik og Møller er godt å vite om :-)
For øvrig nekter bilen å ta mere enn ca 10min lading på jobben min til tross for at det tydeligvis er TN nett (den lader tross alt før den slutter, uten varsel om at noe er feil). Med gulboksen fungerer det fint. Men lading på jobb blir nok unntaket og ikke regelen for meg da boksen er noe uhåndterlig ;-)   
#10
Sitat fra: karktb på onsdag 15. oktober 2014, klokken 20:29
Hallo "Bergen" Hvordan går det med lading - på ulike steder?
Bor også i Bergen -- og her er det masse av TT nett,  som BKK har levert i årevis - og fortsatt gjør de det.
Her er nok lite IT nett i BBK sitt leveringsområde.
Tenker også å kjøpe en Zoe, - på Kråkenes, men syns de har lite konkret informasjon om ladesituasjonen her i Byen.  Så fint med en oppdatering på dine erfaringer.  - Spesielt med hensyn på lading fra en vanlig stikkontakt - ..
Hei
Har ikke hatt behov for å lade noe særlig enda da konseptet med å lade hjemme fungerer fint, den gule bøtten som jeg har kjøpt har jeg enda til gode å prøve. Men som tidligere beskrevet fikk jeg bilen til å lade på shcuko kladden både på Vestkanten og Oasen kjøpesenter. Men begge steder sto jeg kun noen minutter for å se at det virket. Jeg har også 2 ganger vært innom hurtigladeren på Bunnpris i Møllendalsveien (en gang for å prøve ut og sist i går når rekkeviddeangsten for første gang kom å tok meg), denne leverer strøm i en imponerende fart. Jeg tror egentlig ikke det er ofte jeg kommer til å ha behov for lading via ordinær stikk. Hurtigladerer er mye mere effektivt om en ikke holder hele veien hjem :-) og jeg vil nok heller oppsøke disse om behovet melder seg.
Men fint om flere kan utveksle hvilke standard stikkontakter som virker. Spesielt kunne jeg ønske å vite litt om hvor en kan lade i Bergen Nord.     
#11
Zoe / Sv: Erfaringer med energiforbruk og rekkevidde
tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:15
Hvor lavt ned på måleren tør dere kjøre Zoe?
Hadde i dag min første lengre tur med min. 90 km tur/retur. Hadde 80 km på "tanken" når jeg kjørte hjemmefra og tenkte at jeg måtte lade underveis. Men når jeg var kommet til destinasjonen hadde jeg fortsatt 56km igjen og tenkte at hjemturen kanskje også kunne gå. Ble heftet med et par ærend på hjemoverveien så her ble veien litt lenger
Feiget ut når lyset ble oransje på 16km og jeg fortsatt hadde 11km igjen til jeg var hjemme, valgte å besøke en hurtiglader. Men hvor mange km igjen har en når bilen begynner å mist effekt? Kan kapasiteten nyttes fullt ut? 
#12
Det var egentlig slik Flips opplevde jeg også forventet om en benytter "feil" nett. Jeg får prøve på nytt på jobben etter høstferien.
#13
Zoe / Hvordan reagerer Zoe når en prøver å lade på IT nett?
tirsdag 07. oktober 2014, klokken 22:08
Min "hyttetransformator" inkluderer en standard ladekladd for Schucko-type 2 kontakt. For å orientere meg litt i nærområdet har jeg derfor prøvd ut denne kladden (altså utenom å gå innom hyttetransformatoren) for å se om ladepunkt i nærheten er IT eller TN.
Ble derfor positivt overasket at bilen øyeblikkelig begynte å lade på to ulike kjøpesenter (Vestkanten og Oasen) i nærheten. Men ettersom jeg kun skulle teste koplet jeg i fra og kjørte videre etter 5 min.
Ble like positivt overrasket da bilen også tok lading på arbeidsgivers elbilplass i morges. Men fikk SMS etter 45 min om at lading var stoppet. Gikk ned til bilen og når jeg låste den opp begynte den på nytt å lade, men denne gangen varte gleden enda kortere før ny sms om stopp i lading fulgte. Men fikk inn ca 6% på bilen så den tok i mot lading den korte perioden den var tilkoblet.
Er min opplevelse typisk for når en prøver å koble seg til IT nett, eller er det noen annen årsak til stoppen?
PS en Renault Fluence ladet like ved siden av, men denne har gjerne et annet ladesystem?   
#14
Zoe / Sv: verdifall zoe
torsdag 02. oktober 2014, klokken 19:49
Da har jeg mottatt min "hyttetransformator". Den ser identisk ut med den som er avbildet i #106 i denne tråden. Den benytter altså ikke bilens orginale ladekabel, men står i mellom bilen og den også medfølgende ladekladden for TN lading i Schuco kontakt. Dermed fikk jeg meg altså i samme trekk en kladd som jeg kan benytte direkte i Schucko  TN om jeg finner dette noe sted.
For min del kommer nok ikke "hyttetransformatoren" til å bli mye brukt ettersom jeg synes konseptet med fulladet og varm bil hjemme hver morgen fungerer fint. Men nå har jeg i alle fall samme muligheter som alle andre elbiler + hjemmelading + mulighet til å benytte type 2 semi hurtigladere rundt omkring om jeg føler for det.     
Totalt sett gir dette meg kjempefleksibilitet, men for eiere som kun kan lade på tilfeldige schucko stikk på offentlige parkeringsplasser vil nok transformatoren bli oppfattet som i overkant tung sett i forhold til de fleste konkurrenters "kladd".   
#15
Zoe / Sv: 25.000'- i vrakpant rabatt
mandag 29. september 2014, klokken 21:56
Kjøpte Zoe rett før skrapeloddkampanjen men klarer ikke å irritere meg over slikt. Jeg fikk en overaskende god innbyttepris i forhold til hva WW ville gi og trolig var min innbyttepris også en form for rabatt.
Bileiere som kjører en bil som er klar for å vrakes er ikke så ofte i nybilmarkedet så jeg tror heller ikke at dette generer så mange ekstra salg. Det er heller ikke første gangen dette tilbudet blir brukt så det er ikke noe revolusjonerende i dette (husker i alle fall at Kia var ivrig på dette for noen år siden). Men alle slike tilbud gir Renault ekstra oppmerksomhet/PR og jeg tror dette er deres måte å få blest om bilen på. Jeg synes Renault er veldig lite synlig på tradisjonell reklame for Zoe og det ser ut som de har valgt en annen tilnærming på PR biten.

Rabatter er en del av bilbransjen og jeg tror ikke at bruktbilprisen blir nevneverdig påvirket av dette. Den blir styrt av marked og etterspørsel (selvfølgelig ville det ha påvirket prisen om en skal selge brukt Zoe som er nesten ny, men det er det jo ingen som skal).
Når det er sagt er det selvfølgelig ikke bra for bruktprisen om Zoe ender opp som en veldig sjelden bil og dermed blir sett på som ukurant i forhold til Leaf/Eup/Kia. Så for oss som har kjøpt Zoe tror jeg det er bedre for bruktverdien om noen år at Zoe er en bil som er et kjent alternativ til tross for at enkelte får en større rabatt på sitt nybilkjøp enn hva jeg fikk. Så jeg tror at stort salg/volum er beste medisin for god fremtidig bruktpris.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA