Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Spruck

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Type 2 ladekabel???
søndag 08. februar 2015, klokken 20:26
Takk for oppklarende svar!

Svært sjelden man er innom IKEA, så da ser jeg foreløpig ikke behov for å investere i en slik kabel. Finner ikke mange plassen per d.d som har en dedikert type 2 stolpe, men vi får håpe flere kommer til etter hvert.

KM
#2
Ladeplasser og ladekabler / Type 2 ladekabel???
søndag 08. februar 2015, klokken 18:38
Et dumt spørsmål kanskje, men jeg forsøker meg likevel...

Har en Leaf og lurer på om jeg skal investere i en mode 3 type2-type1 ladekabel. Imidlertid lurer jeg på hvor mye jeg evt. kan bruke denne i praksis. Foreløpig er det få rene type 2-stolper i Stavangerområdet. Derimot er det ofte at de forskjellige CHAdeMO hurtigladerene enten er opptatt eller ute av funksjon. Med en slik kabel kan jeg da kople meg opp på en hurtiglader med type 2? Altså at jeg kopler min type 2 kabel til type 2 kabelen på hurtigladeren?  :o
#3
Leaf 2010-2017 / Regenerering problem
torsdag 18. desember 2014, klokken 11:40
Pendler daglig fra Finnøy til Stavanger. På strekket er det 3 undersjøiske tuneller. Nesten daglig, på både tur og retur, får jeg problemer med regenerering/holde farten ned tunellen. Men bare den første tunellen hver vei..  :o

Følgende skjer: Jeg kommer kjørende i fartsgrense med CC på og i B modus i det jeg kjører inn i tunellen. Holder farten i alt fra 10-60% av bakken nedover før regenereringen stopper, og farten da begynner å øke. Faller til 2 grønne regenereringsprikker. Må da bremse manuelt for å holde fartsgrensen, men uansett hvor mye eller lite jeg bremser er det kun 2 regenereringsprikker. På de to neste tunellene skjer dette ikke, da holdes fartsgrensen hele veiene nedover.

Noen som har opplevd det samme, eller vet hva dette går i?
#4
Hei!

Kjørte fra Oslo-Stavanger med en EuroLeaf tidlig i høst. Første stopp ble hurtiglading ved Gravdahls Auto i Tønsberg. Neste stopp ble 1 time semihurtig ved Skagerak Aren på Ski. Deretter 1 time normallading på Statoil på Brokelandsheia, før turen gikk til Stoa hurtigladestasjon Arendal. Så ble batteriet igjen toppet ved Vesterveien Hurtigladestasjon, Kristiansand. Neste stopp AMFI Hurtigladestasjon, Flekkefjord, og siste stopp ble på Bryne Hurtigladestasjon.

Tidsmessig var det den verste kjøreturen jeg noen gang har hatt, og kommer ikke til å kjøre det strekket med elbil med mindre det er en Tesla! 17-18 timer ble det totalt. Håpløs ineffektiv kjøring med så mange stopp. Pga null elbil/ladeerfaring ble batteriet vel og merke ladet til over 90% ved alle anledninger utenom stoppet på Brokelandsheia.

Men god tur uansett!  :)
#5
Dekk / Felger / Valg vinterdekk
fredag 28. november 2014, klokken 14:05
Planlegger å kjøpe nye vinterdekk neste uke, til originale Tekna felger 215/50-17.

Ut i fra test og hva jeg har lest står nå mellom Nokia R2, Goodyear Ultra Grip Ice2 og Michelin X-Ice XI3.
R2 er mer snø/is dekk. Ice2 passer best på våte veier på vestlandet. XI3 har dårligst rullemotstand.

Hadde egentlig bestemt meg for Ice2, men dette er komplett umulig å skaffe her i Stavangerområdet. Har ringt alle de store dekk-forhandlerne i området, no luck!  >:(

X-ice kan jeg få for 7400, R2 for 8700. X-ice noe bedre på våt asfalt i forhold til R2, men dårligere rullemotstand.
Så hva skal man velge??  :o
Hvor stor er forskjellen i rullemotstand og hvilken praktisk effekt vil man kunne se på rekkevidde??

Takknemlig for alle tilbakemeldinger.

KM
#6
Leaf 2010-2017 / Garantisak sete?
torsdag 09. oktober 2014, klokken 18:35
Har en 2014 EuroLeaf Tekna som nå er gått ca. 5000 km. I skulderblad-høyde på førersetet har jeg nå merket en markant "klikkelyd" og kjenner at det er noe som klikker inni setet, særlig i forbindelse med nedbremsing.  :o
Hvis jeg trykker med ene hånden på dette området kjenner jeg dette helt tydelig. Uten at jeg har noen som helst peiling på hvordan setene er laget, men det virker som det er en fjær eller noe som gjør dette. Ingen problem med noen av de andre setene.

Er dette en garantisak?? Hvordan vil det i så fall fungere i og med at Leaf'en er importert??

KM

#7
Anbefaler deg på det sterkeste å velge 6,6 kWh!

Kjøpte selv dette nå i høst med tanke på å være fremtidsrettet. Ettersom vi skal til å bygge hus, kan jeg legge opp egen kurs til dette. Dermed kan bilen lades en god del mens middagen fortæres, før det er ut og avgårde igjen. På Ikea i Stavager er det også nylig kommet ladestolper med type2 kontakt og større effekt. En time eller to med lading der kan være forskjellen på om jeg må stoppe for hurtiglading for å komme meg hjem. Jeg håper og tror at vi bare vil se flere av denne typer stolper på div. shoppingsteder fremover..

KM

#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet
tirsdag 23. september 2014, klokken 18:21
Fins det et reelt alternativ til Ålgård Auto her på Vestlandet? Egersund? Haugesund? Bergen? Kanskje litt drøyt å legge turen til Bergen for å spare 1000 kr da..

Har bare vært innom Ålgård Auto en gang i forbindelse med Carwings-trøbbel, la oss si det sånn at de har ikke akkurat fokus på kundeservice. Mulig det bare var han ene karen som kunne trengt ett smilekurs, men førsteinntrykket dannes nå bare en gang..
#9
Carwing / Sv: App server helt bak mål
torsdag 11. september 2014, klokken 14:59
Fantastisk kundeservice fra Nissan i dag. Har nå forsøkt i snart 3 uker å få hjelp til aktivering av Carwings i min nye Leaf...  :-\

Tusen takk. En elbil-kunderådgiver vil svare deg så fort som mulig.
Du har blitt koplet opp til Annette M.
Annette M:  Hei og velkommen til Nissan kundeservice. Du snakker med Annette. Hva kan jeg hjelpe deg med?
Annette M:  Kan jeg få navnet ditt?
Kunde :  Hei! Jeg har vært i kontakt med dere flere ganger ang. aktivering av min Leaf med Carwings. Det er nå vel 3 uker siden bilen ble kjøpt, fremdeles fungerer ingenting.
Kunde :  ....navn.......
Kunde :  ....epost......
Annette M:  Jeg undersøker spørsmålet ditt akkurat nå, å kommer tilbake til deg snart med et svar.
Kunde :  Fremdeles bare grått symbol med strek over i Leaf'en, og melding om ingen kontakt eller noe sånt.
Annette M:  CARWINGS systemet er fortsatt nede for oppdatering.
Kunde :  Vel, det har det vært nå i ukesvis. Tydeligvis ikke bare jeg som har problemer ut i fra hva man kan lese på nett. Nissan er klar over at dette slår heller dårlig tilbake på dere i forhold til kundetilfredshet? VW klarer dette tydeligvis uten problemer, og har etter sigende også mye bedre funksjonalitet/brukervennlighet.. Nissan Leaf er en meget god bil å kjøre, men e-Golf og KIA kommer nå inn på markedet. Hvorfor skal man da anbefale/velge Leaf??
Annette M:  Er det noe mer jeg kan hjelpe deg med?
Kunde :  Nei takk, tydeligvis ikke. Ha en fortsatt fin dag.
Annette M:  Takk for at du kontaktet oss i dag om Nissan CARWINGS. Du må gjerne kontakte oss på nytt for ytterligere informasjon. Ha en fin dag.

I ferd med å gi opp hele Carwings. Leaf'en er en god bil å kjøre, men hvorfor skal man anbefale Leaf til venner og bekjente dette og andre ting (les: servicepriser) tatt i betraktning??


#10
Dekk / Felger / Vintertdekk til orginale Tekna-felger
fredag 05. september 2014, klokken 08:30
Hei!

Det nærmer seg raskt tid for å tenke på vinterforberedelser..  :o
Kjøpte ny Tekna nå i høst, har enda ikke kjøpt vinterdekk. Planen var å bruke de orginale 17" felgene til vinterdekk, og kjøpe nye 18-19" felger neste sommer til sommerdekk.

Noen som har kunnskap om hvilket vinterdekk som kan være gunstig å bruke til disse felgene?

KM
#11
Carwing / Aktivering av Carwings for 1600 kroner???
tirsdag 02. september 2014, klokken 18:22
Hei elbilentusiaster!

Har en "brukimportert" (helt ny - 25 km) Tekna 2014 modell. Hatt problemer med aktivering av Carwings helt siden jeg kjøpte den for 2-3 uker siden. Vært i kontakt med Carwings support flere ganger, siste tilbakemelding om at den må aktiveres hos en forhandler. Var derfor innom Ålgård Auto Stavanger/Sandnes, og han fortalte at han gledelig ville fikse det for 1600 kroner. Spurte hva som må til for å aktivere, hvorpå han svarte at den måtte tilkoples datasystemet. For 1600 kroner altså.....

Noen som vet andre plasser/måter dette kan gjøres uten å betale blodpris, for noe jeg antar er en svært enkel jobb??

KM 
#12
Hei igjen, og takk for alle svar.

Tenkte at jeg ville dele litt om hvordan denne turen gikk. Det tok sin tid, nesten 17 timer på ca. 620 km. Hadde i min villfarelse trodd at det ville ta rundt 12 timer. :o
Tenker at jeg for fremtiden ikke legger i vei på en slik tur igjen med mindre man er absolutt nødt..

Første lading var ved Gravdahls Auto i Tønsberg. Kom dit med low battery warning og 18 km igjen... Måtte vente ca. 15-20 min før det ble ledig. Turen gikk deretter til semuhurtig-laderen ved Skagerak Arena i Skien. Måtte imidlertid vente nesten 1 time før den ble ledig, deretter ca. 1 time med lading. Videre gikk turen til Arendal, men stoppet og ladet i ca 1 time ved Statoil på Broklandsheia. Stoa Hurtiglading i Arendal gikk radig, neste stopp deretter ble Fortum hurtigladestasjon i Kristiansand. Ble noe feil med ladingen der, måtte starte på nytt via telefon. 200 kroner for "full tank".  >:(  Videre til Flekkefjord med low battery warning, deretter Bryne også der med low battery warning. Var endelig hjemme på Finnøy på morgenkvisten.

Har nå kjørt bilen i snart en uke til/fra jobb i by-omgivelser, og kunne ikke vært mer fornøyd! Satser på en 7-seter e-NV200 med oppgradert batteripakke fremover, så har vi en ny familiebil med plass til alle ungen også!  ;D

KM
#13
Kjøretips / Oslo - Stavanger/Finnøy som blodfersk elbilsjåfør
onsdag 20. august 2014, klokken 23:36
Fredag går turen fra Oslo til Stavnger, eller nærmere bestemt Finnøy, i en ny Tekna. Eneste elbil-erfaring er noen kortere prøveturer. Er ganske spent, å kjenner rekkeviddeangsten begynner å komme krypende...

Har satt opp følgende rute for lading på veien:

Første lading...

Automobil-Kompaniet Hurtigladestasjon (44 kr/15 min),
Drammen,C O Lunds gate 5

91 km til...

Skagerak Arena Semihurtiglader (gratis),
Skien, Fridtjof Nansens gate 19

121 km til...

Stoa Hurtigladestasjon (Grønn Kontakt),
Arendal

54 km til...

Fortum - Sørlandets Bilsenter Hurtigladestasjon (gratis),
Kristiansand, Skibåsen 1

116 km til...

AMFI Hurtigladestasjon (Grønn Kontakt),
Flekkefjord, Jernbaneveien 1

113 km til...

Bryne Hurtigladestasjon (gratis),
Bryne, Arne Garborgs veg 30

71 km til...

Endestopp Judaberg

Noen som kanskje har kjørt denne ruta før og har noen innspill? Er det realistisk å nå 121 km på en nesten full lading?

Takknemlig for alle innspill!

Mvh
KM
#14
Kjøpe elbil? / Regress på import av euroleaf fra utlandet?
tirsdag 19. august 2014, klokken 17:42
Kom over dette fra en Finn-anonse:

Vi importerer IKKE biler med lokal statsstøtte. Dette er risikabelt for deg som kunde da et evt regresskrav kan komme i ettertid.

Snakket med selger fra aktuelt firma angående en Tekna. En annen bilforhandler på østlandet kom opp i samtalen, og han mente det vil være risikabelt å kjøpe bil fra denne forhandleren pga. mulig regresskrav i etterkant. Fortalte videre at det et stort antall Leafer er holdt igjen og ikke kan importeres til Norge pga. etterforskning i forhold til statsstøtte fra Frankrike...

Noen som vet noe mer om dette? Er det virkelig slik at dersom en kjøper en ny "bruktimportert" Euro-Leaf, og den opprinnelig er kjøpt med lokal statstøtte, så kan jeg som kjøper risikere å få et regresskrav i etterkant??

Mvh
KM
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA