Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - vgnils

#1
Har faktisk kikket litt på Halo allerede. Må/kan den justeres til 10A slik at sikringen i fordelingsskapet ikke går?

Blir det noen forskjell i praksis på en Halo og å kombinere disse to?
https://goo.gl/zNAIIF og https://goo.gl/0qbBf4

Det hadde vært fint med en mer moderne løsning, men det har vært en lang prosess i sameiet og det er dette man har fått til... Faste plasser i garasjen, ingen ekstra plasser for elbil-lading, begrenset interesse for elbil (mange eldre beboere) m.m.
#2
Sameiet der jeg bor skal installere et antall 10A-kurser med individuelle strømmålere i et skap i fellesgarasjen. Fra dette skapet kan den enkelte seksjonseier trekke kabel til sin private plass i garasjen.

Jeg har ikke anskaffet elbil ennå, men går ut fra at det blir en bil med type 2 kontakt. Er ganske grønn på lading. Hva må jeg passe på ved anskaffelse av ladestasjon? Hvilke ladestasjoner/løsninger kan anbefales? Jeg ønsker en løsning der jeg i tillegg til type 2 uttak/kabel har et schuko-stikk for støvsuger/lading av el-sykkel m.m. (har ikke strøm på garasjeplassen i dag).
#3
Hvordan kommer klimagassutslippene fra plug-in-hybrider ut i et livsløpsperspektiv sammenlignet med rene elbiler? Denne artikkelen fra 2012 om elbiler vs. fossilbiler gir kanskje noen indikasjoner: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1530-9290.2012.00532.x/abstract;jsessionid=211BD06F97593AE320A04FCC240CE859.f01t04

Her går det frem at produksjon av en forbrenningsmotor er forbundet med lave utslipp, mens produksjon av batterier er forbundet med høye utslipp. En hybrid med forbrenningsmotor og et lite batteri ser derfor ut til å ha et (moderat) utslippsmessig forsprang på en ren elbil (med stort batteri) av sammenlignbar størrelse før bilene kommer på veien. Så lenge hybriden kjører med en rimelig høy andel elektrisitet fra fornybare ressurser, burde totale utslipp over hele levetiden for elbil og hybrid være nokså sammenlignbare. Utslipp i forbindelse med skroting/gjenvinning ser dessuten ut til å være nokså like for el- og forbrenningsmotor.

I tillegg har du det faktum at hybriden vil kunne erstatte to biler hos de som i dag kjøper elbil for korte turer og forbrenningsbil for lengre turer. Men det er klart; alt henger på at man faktisk utnytter el-mulighetene i hybriden fullt ut.
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading av elbil i borettslag og sameier
mandag 22. september 2014, klokken 19:24
Vi vet ennå ikke nøyaktig hva vi kommer til å foreslå i vårt sameie (141 seksjoner), men pr. i dag ser det ut som vi må investere i en del felles infrastruktur (minst tre underfordelinger, føringer til hovedtavle, overbelastningsvern m.m. i hovedtavle). Maks-kapasiteten blir trolig rundt 40-50 stk. som lader samtidig (230V, 16A). Elektriker har anslått kostnaden til 300 - 350 tusen. Dette ser vi for oss blir en engangsinvestering med kostnader fordelt på alle sameierne etter sameiebrøken. Tiltaket kommer alle til gode i og med at det blir enkelt å opprett ladeuttak, noe som (i hvert fall i dag) er attraktivt i boligmarkedet.

Deretter kan hver enkelt velge å strekke kabel og opprette ladeuttak på sin egen plass for egen regning, og som følger tekniske krav satt av styret. Jeg går ut fra at man da også må ha lov til å fjerne ladeuttaket før man eventuelt selger leiligheten, men hvis det var meg, ville jeg nok valgt å la det stå i håp om å påvirke salgsprisen på leiligheten positivt.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Avgifter PHEV
mandag 25. august 2014, klokken 14:38
Er det åpenbart at ren elbil kommer bedre ut enn plug-in-hybrider i et livsløpsperspektiv? På lang sikt bør jo avgiftssystemet belønne de bilene som gir de minste klimabelastningene over hele levetiden.

Denne velkjente artikkelen fra 2012 gir noen indikasjoner: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1530-9290.2012.00532.x/abstract;jsessionid=211BD06F97593AE320A04FCC240CE859.f01t04

Produksjon av en forbrenningsmotor er forbundet med lave utslipp, mens produksjon av batteri er forbundet med høye utslipp. En hybrid med forbrenningsmotor og et lite batteri ser derfor ut til å ha et (moderat) utslippsmessig forsprang på en ren elbil (med stort batteri) av sammenlignbar størrelse før bilene kommer på veien. Så lenge hybriden kjører med en rimelig høy andel elektrisitet, burde totale utslipp for elbil og hybrid være nokså sammenlignbare. End-of-life-utslipp ser dessuten ut til å være nokså like for el- og forbrenningsmotor.

I tillegg har du det faktum at hybriden vil kunne erstatte to biler hos de som i dag kjøper elbil for korte turer og forbrenningsbil for lengre turer.

Men det er klart; alt henger på at man faktisk utnytter el-mulighetene i hybriden fullt ut. Så lenge hybrider er dyrere i innkjøp enn en sammenlignbar bensin- eller dieselbil, må man kunne anta at kjøperne velger hybrid nettopp pga. mulighetene til å kjøre på rimelig strøm? Altså at de er motiverte for å bruke el-mulighetene. Hvorvidt de klarer det i praksis, er kanskje mer usikkert...
#6
Plugg-inn hybrider / Sv: Golf GTE
søndag 24. august 2014, klokken 16:25
VW viser frem GTE på Tjuvholmen/Aker Brygge i disse dager. En selger jeg snakket med der mente at prisen trolig vil bli rundt 350 000...
#7
Plugg-inn hybrider / Sv: Audi A3 e-tron
torsdag 21. august 2014, klokken 17:19
Noen som har informasjon om når e-tron blir tilgjengelig for prøvekjøring?
#8
Det høres ut som en fornuftig tilnærming, Olatho, og overraskende rimelig. Tar gjerne tips til leverandører på PM etterhvert, om du vil dele.

Vår utredning av ladeløsning er helt i startfasen så jeg kjenner ikke detaljene i det elektriske systemet vårt. Men blokka er 40 år gammel og garasjen er lang med 141 plasser, så jeg regner med at det må gjøres en del før hver enkelt kan begynne å koble seg til.
#9
Sitat fra: Olatho på tirsdag 19. august 2014, klokken 18:22
Har snakket med dem om det, og den tolkningen stemmer ganske godt. Plassen kan gjerne være kun for beboere, men den kan ikke være en privat plass for en enkelt beboer.
Det gjør at det for oss er vanskelig å få benyttet støtteordningen, da alle plassene er tilknyttet en bestemt leilighet.

Fint at du har avklart dette med kommunen. Vi er i samme situasjon som dere (er dog et sameie, ikke borettslag): garasjeplassene fungerer som private plasser som følger seksjonen. Rent juridisk tror jeg de er fellesareal med eksklusiv bruksrett for den enkelte.

Noen som har erfaring med kostnadsfordeling ved etablering av ladepunkt i denne situasjonen? Synes det virker mest rimelig å legge hele kostnaden ut på den enkelte, men har ikke kikket på jusen ennå.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA