Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - vebjornwa

#1
Model S / Sv: Småbarn i Tesla Model S
fredag 30. oktober 2015, klokken 08:38
Vi så på bl.a. Sirona og Axissfix til våre tvillinger på 1 år i 85D. Vi endte på Maxi Cosi Two Way Pearl. Kan ikke roteres 90 grader, som vi ønsket, men barna sitter mye bedre og vi kan antakelig bruke setene mye lenger enn med Sirona. Axissfix utgikk fort siden det må snus framovervendt mye tidligere enn anbefalt. Virket også mindre plassmessig for barna enn Two Way Pearl.

For oss ble altså Two Way Pearl et bra kompromiss mellom god størrelse og komfort for barna og ikke for stor størrelse i bilen ellers (trenger beinplassen). Da ofret vi rotering, men det funker greit.
#2
Elektriker har nå opplyst følgende:

For alt over 10A må det være ladestasjon, 10A kan klare seg med stikk og jordfeilbryter. Han har ikke lov å sette opp rød eller blå industrikontakt (det er ikke godkjent, selv om gamle installasjoner kan ha det - og det fungerer fint).

Dette var nytt for meg, og er forsåvidt også i strid med noe av det som er skrevet over. Jeg var klar over 10A-begrensningen på Schuko, men gjelder det virkelig også blå og rød industrikontakt når det er elbil-lading som er formålet?

At ladestasjon har sine fordeler er klart, men det er et annet spørsmål.
#3
Takk for svar, jeg også mistenker at type2 ladestasjon er med, og det er jo strengt tatt en god del mer kostbart enn man trenger (ihvertfall med Tesla, mulig Schuko blir alternativet for andre modeller om industristikk ikke støttes, og det er nok ikke helt ønskelig mht brannsikkerhet). Sitter ikke på tilbudsprosessen og leverandørdialogen selv, men skal undersøke mer.

Hører gjerne flere sine (pris)erfaringer rundt dette.

#4
Sameiet jeg bor i ser på mulighet for etablering av lademulighet på opptil 16 plasser i fellesgarasje i Oslo. Vi har fått tilbud fra en leverandør, og jeg vil gjerne høre fra andre som har erfaring med slikt om pris etc virker rimelig.

Det er snakk om opplegg av opptil 16 stk kurser på 230v/16A, med separate målere.

I tilbudet står følgende:

Utstyr til underfordeling og opplegg til ladestasjoner.

Vi takker for Deres henvendelse vedrørende ovennevnte arbeider, og kan tilby dette levert og montert for:

Kr. 178 736,- eks. mva. + 25 % mva.kr. 44 684,- total tilbudssum kr. 223 420,-

Kr. 13 963,75,- pr.ladestasjon inkl. mva.

Til grunn for prisen er lagt:

Levering og montering av tavleutstyr for:
16 stk. 16A 1 fase ladestasjoner.
En måler pr. kurs for avlesing på pc. Smartlink.

Opplegg og tilkobling av 16 stk ladestasjoner. Inkl. føringsveier.


Til plassene er det 10-20m føringsvei tror jeg, noe varierende.

Separat skap etc for dette kommer i tillegg, og ligger i eget tilbud, så her er det kun snakk om etablering av de 16 punktene derfra og ut.

Hva tror dere, er dette en ok pris eller er det dyrt? Jeg opplever det som dyrt, men har ikke oversikt over hva dette bør koste. Jeg er usikker på hva de legger i "ladestasjon" her, min forståelse (med Tesla Model S) er at jeg bare trenger et blått CEE-stikk og ingen "ladestasjon", men mulig dette er annerledes for andre modeller.
#5
Model X / Sv: Løst og fast - rykter -synsing
torsdag 23. oktober 2014, klokken 12:02
Jeg var innom Skøyen i går, for å se på TMS i Steel Gray (den nye gråfargen) som de har utstilt der. Jeg har en S85D reservert, som går i lås i morgen.

Selgeren der var nesten mer opptatt av å snakke om X, til tross for at jeg har reservasjon på S. Tidligere har jeg opplevd at de snakker S opp og X ned. På direkte spørsmål virket han sikker på at man ville få X levert til høsten om man la inn reservasjon nå (altså stiller seg bakerst i X-køen). Jeg har vanskelig for å ta dette for god fisk, basert på det jeg leser andre steder. Hva tror dere? Sannsynlig med X-leveranser til "alle" neste høst?

Var nesten bestemt på S85D nå for å unngå avgiftshopp, men etter besøket på Skøyen ble jeg usikker igjen...
#6
Model S / Sv: Tvillinger i Model S
søndag 07. september 2014, klokken 20:30
Takk så mye for nyttige svar så langt.

@sigurdi: Hvilke rykter tilsier at TMX blir spesielt konevennlig, hva ligger i det? :)

Model X ville vært bra, bl.a. på grunn av mulighet for hengerfeste. Men, ventetida blir nok for lang. Tesla (Alna) antydet sen høst 2015, og da risikerer man vel fort 2016.

Halvveis on-topic: Når er det bestillinger fra felles produksjonslinje for TMS og TMX ventes å bli tilgjengelig? Antar det kommer noen nye tilvalg (kanskje andre/bedre seter, firehjulstrekk, hengerfeste, sikkerhetsutstyr for Euro NCAP-test)?
#7
Model S / Tvillinger i Model S
torsdag 04. september 2014, klokken 21:37
Her ventes det tvillinger i heimen, og med det blir familien dobbelt så stor. Dermed må også min BMW 1-serie snart vike for noe større.

Er det noen her som har erfaring med tvillinger (eller andre tette småbarn) i TMS? Man trenger jo da plass til dobbeltvogn pluss alt mulig annet jeg ennå ikke har innsett at må med på tur, så litt førstehåndserfaring hadde vært til god hjelp! I konkurranse med andre familiestasjonsvogner (3-serie, Mondeo, Octavia/Superb, Passat, Mazda 6) tror jeg vel egentlig TMS har brukbart med plass (og prøvekjøring tyder også på det), men hører gjerne fra noen som har vært gjennom dette i praksis. Det er ofte forskjell på oppgitte og praktisk anvendbare liter bagasjerom.

Prøvekjøring har absolutt gitt mersmak. Pluss er drivverk, krefter, kjørefølelse og plass (tror jeg). Minus er interiørkvalitet, seter (både foran og bak), ikke 40/20/40-nedfellbare bakseter og mangel på hengerfeste. Økonomien i dette er jo også et stort spørsmålstegn, men det er en annen sak (og forumtråd).

På forhånd takk for svar!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA