Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - olekvi

#1
Plugg-inn hybrider / Sv: Audi A3 e-tron
fredag 07. oktober 2016, klokken 12:23
Sitat fra: SuperPG på mandag 26. september 2016, klokken 13:52
ser det nå står at kartet somkan lastes ned fra myaudi er fra 2016-/17 er det nytt kart eller samem bare gjeldene for et år til? noen som har lastet ned og sjekket? 2016 kartet manglet jo mange nye veier  feks nede ved bjørvika /barcode..

Det er nytt i forhold til det jeg hadde tidligere i hvert fall.  Har f.eks med nye E6 oppover langs Mjøsa fra Minnesund .
#2
Plugg-inn hybrider / Sv: Audi A3 e-tron
torsdag 25. februar 2016, klokken 00:55
Om du bruker Type-2 så trenger du ikke den kladden :-)
#3
Plugg-inn hybrider / Sv: Audi A3 e-tron
onsdag 24. februar 2016, klokken 23:55
Sitat fra: E-tron2016 på onsdag 24. februar 2016, klokken 22:42

Har et par spørsmål jeg håper noen kan svare på. Fungerer forvarming av kupeen i bilen via appen om bilen ikke er koblet til strøm? Hva følger med av ladekabler? Fikk inntrykk av selgeren at det kun fulgte med en kabel? Tenker å sette opp en stikk på utsiden på jobben så greit å få det riktig i forhold til hva bilen leveres med av kabler.

Ja, det fungerer, men du må sette en timer, ikke velge 'varm nå' dessverre.

Det som følger med er en 'lader' (det er vel strengt tatt ikke laderen, den sitter i bilen, men elektronikk som styrer ladingen) med to ledninger, en for vanlig 230V og en for industritypen kontakt
Da jeg kjøpte bil i fjor var det slik at man fikk en ganske bra pris på Type-2 ladekabel om man bestilte den med bilen, så jeg gjorde det, og det er denne jeg har brukt mest (mot Oslo kommune sine ladestasjoner)

Sitat
Hva har dere fått av rabatt fra forhandler?

Det ble da noen prosent ;-)
#4
Plugg-inn hybrider / Sv: Audi A3 e-tron
fredag 22. januar 2016, klokken 13:57
Er det flere med A3 som har fått epost fra VW om at de må oppdatere CarNet-app nå i dag?

Jeg har jo aldri brukt CarNet, men Audi sin tilsvarende greie, så jeg synes det er litt merkelig ...
#5
Plugg-inn hybrider / Sv: Audi A3 e-tron
mandag 14. september 2015, klokken 20:56
Sitat fra: Erlingni på mandag 14. september 2015, klokken 14:10
Sitat fra: Arnt Sveen på mandag 14. september 2015, klokken 13:11
Hei, i følge selger som har solgt x antall biler har han ikke opplevd dette før. Det sitter et simkort i bilen har jeg blitt fortalt. Hvordan jeg vet om dette er aktivert eller ikke vet jeg ikke? Tips?

Når det kommer til simkortet som kan settes inn av bruker er det for å få Google marps Facebook osv på skjermen. Dette har jeg satt inn. Men uansett får jeg beskjed om feil km.
Min bil er bruktimport fra Tyskland. Så mulig den er annerledes enn de bilene som er levert nye i Norge. Men i min bil var det ikke noe SIM kort. Dvs. da den ble levert til meg, var den ikke online, verken Google maps, Connect tjenester eller annet. Så jeg fikk ikke registrert meg, før jeg satte inn et SIM kort.

Jeg satte da inn et vanlig SIM kort med data abo. i hanskerommet (midt i mellom SD kortplassene). Da fungerte alt som det skulle. Men det sier jo du at du også har satt inn. Så dersom andre online tjenester som Google maps etc. virker, må vel bilen være online. Det er også et symbol helt nederst i MMI, som indikerer at bilen er online (er vel illustrert med en liten bil med et dekningssymbol).

Da er det vel noe annet galt. Personlig hadde jeg bare meldt inn dette som en garantisak til Møller. App'en er en viktig del av e-tron konseptet (på tross av sine mangler og forbedringspotensiale), så dette må de jo bare finne ut av og fikse >:(

Min bil som er solgt ny i Norge var online *uten* noe sim-kort i MMI-en, den har allerede et annet simkort / en annen dataforbindelse, som Audi har sørget for.

For å få tilgang til f.eks Google Maps og traffic trenger man dog et simkort for MMI.  Synes akkurat det opplegget er noe rotete, om man skrur av dataforbindelsen i MMI-preferences, så må man inn på 'phone' for å reaktivere det ...

Du står stille når du forsøker å aktivere?
#6
Plugg-inn hybrider / Sv: Audi A3 e-tron
fredag 28. august 2015, klokken 15:03
Sitat fra: tobbeluj på torsdag 27. august 2015, klokken 20:26

En Audi-forhandler jeg snakket med her om dagen (som selv har e-tron) kunne skilte med følgende forbruk:
Enkel tur: 300 km, 0.21 L/mil (batt fullt ved start)
Totalt: 4500 km, 0.30 L/mil

Selv har jeg over 3000 km et snittforbruk på 0.45, men har nok vært litt hard på pedalen + fikk ikke ladeplass før nylig :)

Snakker vi da målt forbruk eller det kjørecomputeren sier?

Målt over mine første 3000+ km så ser jeg at kjørecomputeren sier ca 0.05 l / mil lavere enn hva som er reelt.
#7
Plugg-inn hybrider / Sv: Audi A3 e-tron
lørdag 15. august 2015, klokken 20:55
For meg virker det som antall kilometer som vises etter (full)lading er avhengige av kjøremønster / forbruk de siste N kilometerene før man lader.

Med andre ord er det slik at om jeg har kjørt veldig forsiktig på el de siste milene før jeg lader, ja så viser bilen at den skal kunne gå 50km (det meste jeg har sett er 54km)
#8
Plugg-inn hybrider / Sv: Forbrukstall fra virkeligheten
fredag 31. juli 2015, klokken 00:42
Sitat fra: Sense på fredag 31. juli 2015, klokken 00:21
For meg må det reelle forbruket betydelig lenger ned hvis hybrid skal være interessant. Golf GTE blir litt "wannabe" aktig i mine øyer. Men den ser veldig kul ut.

Gjør samme sammenligning på 30 km daglig bykjøring og se hva du finner ut ;-)
#9
Jeg er heller ikke bekymret, men det er fullt i motorrommet, og jeg er spent på hva f.eks et clutchskifte vil koste etterhvert ...

Apropos clutch; det er én av tingene disse hybridene fra Audi / VW har fått ekstra, nemlig en tredje clutch i tillegg til de to i DSG/S-tronic-kassa.  Jeg håper og tror at dette er skikkelig testet, men jeg er spent på å høre om det holder i lengden.

Når det gjelder servicekostnader så må i hvert fall E-tron ha hyppigere oljeskift enn tilsvarende bil som ikke er hybrid, samtidig så er oljen som brukes rimeligere, så det er ikke sikkert prisforskjellen blir så stor alikevel?
#10
Plugg-inn hybrider / Sv: Langtur - modus?
torsdag 18. juni 2015, klokken 21:22
Sitat fra: Cydonia på torsdag 18. juni 2015, klokken 07:19
Hei. Hadde min første langtur i helgen, Oslo - Romsdal 440 km hver vei. Prøvde hybrid auto som høres mest fornuftig ut på langtur. Har ikke navi. Startet med fullt batteri, men kunne ikke lade underveis eller før retur. Hybrid auto lar det alltid være igjen 5-6 km på batteriet, og lader batteriet hvis nødvendig, når det er overskudd til dette. Bilen går da ofte automatisk på ren strøm ved f.eks køkjøring, nedoverbakker og parkering. På returen startet jeg med tomt batteri. Hybrid Auto ladet opp dette til 5 km i løpet av en liten stund. Hybrid hold ville ikke gjort dette, og bensinmotoren ville da måttes brukes mye mer vil jeg anta. Det eneste jeg savner er er at bilen burde kunne huske å fortsette i hybrid auto etter en kort stans/pause samme dag.

Hvor mye bensin brukter du i snitt per mil da?
#11
Plugg-inn hybrider / Sv: Langtur - modus?
onsdag 17. juni 2015, klokken 21:00
Sitat fra: SonicGTE på onsdag 17. juni 2015, klokken 16:54

Mens jeg har sittet å skrevet dette har det blitt 6km igjen på batteriet, men tviler på at det går å kjøre på hybrid de neste 428km.

Ser ingen god grunn til at ikke det skal fungere?

Du vil jo stadig lade litt i nedoverbakker / ved oppbremsinger, samt at du jo vil trille en god del?
#12
Plugg-inn hybrider / Sv: Langtur - modus?
tirsdag 16. juni 2015, klokken 21:58
Sitat fra: elektro på tirsdag 16. juni 2015, klokken 17:16
Noen som kan bekrefte dette?

Uansett, jeg stusser på at alle later til å kjøre batteriet tomt først på langtur. Jeg ville tro at det er bedre å kjøre på auto hybrid?

Jeg bruker konsekvent Hybrid Auto på lengre turer, og synes jeg oppnår bra resultat av det.  Kan ikke si jeg merker noen forskjell på hvor kjapt den bruker opp mesteparten av batteriet avhengig av om jeg bruker navigasjon til destinasjon eller ei, så jeg stiller meg egentlig litt tvilende til hele den featuren. 
#13
Plugg-inn hybrider / Sv: Audi A3 e-tron
fredag 12. juni 2015, klokken 21:42
Det er vel 8 år på batteripakken om jeg ikke tar helt feil.
#14
Plugg-inn hybrider / Sv: Audi A3 e-tron
onsdag 10. juni 2015, klokken 21:10
Sitat fra: geldevik på tirsdag 09. juni 2015, klokken 22:32
Har lest i et annet forum, http://www.myaudia3etron.com/ at beregnet kjørelengde baseres på forbruk de siste 20km.
Det vil jo nødvendigvis være avhengig av kjørestil, topografi, temperatur, bruk av klimaanlegg osv. 45km er antagelig et bra resultat og tyder på at du kjører ganske effektivt allerede.

Det virker til å stemme, jeg ser litt forskjellige verdier etter fullading.  52km er det høyeste tallet jeg har sett foreløbig.

Forøvrig er jeg forundret over hvor fort man får ladet opp et par mil om man kjører i 'charge'-modus.  Har ikke testet dette nok enda i forhold til forbruk, men for meg ser det ut som det kan være noe hente på å lade litt om man alilkevel ligger og kjører i 90+ km/t og vet at man skal kjøre vesentlig saktere (som vil passe fint på kun el) før man får ladet fra strømnettet.
#15
Plugg-inn hybrider / Sv: Golf GTE
onsdag 20. mai 2015, klokken 21:43
Sitat fra: magnusr på onsdag 20. mai 2015, klokken 21:27
Si meg skal vi ha nøkkel til ladestasjonene? I så fall hvor får vi disse?

Om du bor i Oslo kan du få det av Bymiljøetaten sammen med parkeringsur/skive.

Andre kommuner har sikkert noe tilsvarende?  Heldigvis blir jo stadig flere ladestasjoner bygget uten nøkkellås, men med RFID/SMS-lås i stedet :-)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA