Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Handyman

#1
Model S / Sv: Prosjekt: Ombygging av lydanlegget
tirsdag 23. august 2016, klokken 23:48
Sitat fra: Lynet på tirsdag 23. august 2016, klokken 22:32
Er det ikke neopren som brukes i våtdrakter? De trekker vann som svamp....
Det brukes i våtdrakter, ja, men neopren skal ikke trekke vann! Da hadde det isolert dårlig.
Gummimateriale fylt av tette gassbobler.

Materialet brukes innen dykking, både i våt- og tørrdrakter. Materialet er vanntett, støtdempende, varmeisolerende og oljebestandig.
#2
Model 3 / Sv: Noen ble kontaktet av Tesla i det siste?
onsdag 27. april 2016, klokken 22:31
Sitat fra: Merko på onsdag 27. april 2016, klokken 00:42
Dagen etter reservasjon, bestillte jeg en prøvekjøring på Model S, da jeg aldri har vært i en tesla før, så ville få litt "feeling" på det.

Men har ikke blitt kontaktet ang model 3 enda.
eneste eposten jeg har fått er om jeg var fornøyd med prøvekjøringe



Gav jo selvsagt full score på alle punkter ;)
....borsett fra på særskrivingsfeilen da ;-)
#3
Model 3 / Sv: Useriøs kørordning for Model 3
onsdag 06. april 2016, klokken 00:28
Sitat fra: Sven-E på fredag 01. april 2016, klokken 22:57

@Amoss:
Mener jeg så det på Twitter.
https://twitter.com/elonmusk
Og noe av det samme er nevnt her:
(selv om også Espen gjetter litt, og tror på så lite som 10 000 Model3 første året.)
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27480.msg467778.html#msg467778

@thilo:
Bare en antagelse/noe jeg tror, fordi det har vært signalisert tidligere at Tesla gjerne ville etablere seg i det Tyske markedet, og fordi Europa-bilene vel kommer inn i Holland.

Ellers er jo bestillingene nå allerede oppe i 200 000.
I følge Tesla Norge, kan Norge forvente å få bilene før EU-land, fordi vi får dem direkte, uten at de først må innom et felles distrubusjonsopplegg i EU. Husker ikke detaljene for hva dette opplegget var, men det tok tydeligvis tid. Det er jo lov å håpe.
#4
e-up! / Sv: Hvordan få bilen varmest mulig fra morgenen av?
torsdag 04. desember 2014, klokken 23:18
Alt dette gjøres i ladeinnstillingene i Garminenheten.
#5
e-up! / Sv: Ladelokk opnar seg ikkje
torsdag 27. november 2014, klokken 13:31
Opplevde for første gang i går kvled at ladeproppen ikke ble låst opp.
Forsøkte et par ganger med opplåsing uten at det hjalp. Ingen lyd fra låsepinnen heller.
Banket så med knyttneven på proppen og forøkte å låse opp igjen, da fungerte det.
Kanskje låsepinnen blir treg etter hvert?
#6
e-up! / Sv: Bremser - Knak & Knirk
tirsdag 04. november 2014, klokken 23:25
Lydene som kommer ved fult rattutslag er fra gummibelgene som gnisser mot hverandre i fuktig vær.
#7
e-up! / Sv: Feil med resirk-knappen i e-up?
tirsdag 21. oktober 2014, klokken 13:26
Samme feil hos meg.
#8
Volkswagen VW / Sv: Vinterhjul-pigg eller piggfritt?
torsdag 16. oktober 2014, klokken 09:39
Har selv valgt piggfritt. Har kjørt det siden 1990, og har ingen planer om å ha piggdekk igjen.
At elbil skal kreve pigg, bygger nok på generell skepsis til elbiler eller piggfritt, eller begge deler;-)
Antispinn regulerer jo effekten/momentet, så det blir det samme om motoren er elektrisk eller fosil.
Tror kanskje at antispinn til og med fungerer raskere og bedre på elbiler, da det er mindre masse/vekt i drivlinja som skal bremses.
#9
e-up! / Sv: Bremser - Knak & Knirk
onsdag 15. oktober 2014, klokken 20:49
Jeg opplever en svak skrapelyd i sakte fart og stort rattutslag (ved parkering). Høres ut som bremsekiver med overflaterust. Tror det kan være en ide og prøve et par kraftige nedbremsinger fra høy hastighet for å få polert skivene. Har glemt å teste det på min bil.
Husk at ved normal/forsiktig kjøring er bremsene ikke i bruk, fordi bilen bremser med motoren. De slår kun inn helt på slutten før bilen stopper å rulle. Det er ikke nok til å fjerne rust på skivene og kan føre til at de må byttes pga for lite bruk.
#10
e-up! / Sv: Batteri/Instrument
onsdag 15. oktober 2014, klokken 14:27
Har opplevd dette en gang. Bilen viste 16km rekkevidde når jeg startet, mens det i virkeligheten var 80-90km. Den jobbet seg sakte oppover mens jeg kjørtem, og stemte til slutt med det jeg mente skulle være på batteriet.
Bilen hadde stått i garasjen uten lading i 5 dager mens vi var bortreist. Navigasjonsenheten hadde vi hatt med oss til Danmark.

Vet ikke om det har sammenheng, men opplevde netopp dette også:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17190.0.html
#11
Volkswagen VW / Car-net problemer
tirsdag 14. oktober 2014, klokken 09:45
I helga sluttet Car-net å helt å fungere. Store deler av lørdag og søndag fikk jeg ikke logget inn engang.
Systemet har for min del, frem til nå, fungert tålig greit, men litt tregt.  Fikk e-up``en i august.

På mandag ble det mulig å logge inn, men gamle data for batteriet og klimaanlegget vises, og ingen innstillinger kan endres. Får nå beskjed om at: "Prosessen ble låst. Det blir sent for mange forespørsler". Dette gjelder både nettsiden og Appen.
Alle historiske kjøredata har forsvunnet, også i bilen! Antok at dataene i bilen lå lokalt, men de er slettet. Har ikke rørt innstillingene i bilen, så dataene må ha blitt slettet av systemet.
Har blitt fortalt at dette har skjedd med flere. Blandt annet en kundebehandler jeg snakket med hos Møller.
De sier at det er "tregheter" i systemet, men på meg virker det som at systemet har brutt helt sammen.
Noen andre som opplever det samme? eller har løsning på problemet?
#12
e-up! / Sv: Hvordan få bilen varmest mulig fra morgenen av?
søndag 12. oktober 2014, klokken 20:58
Hvilken strømstyrke har du stillt inn?
Dersom den står på 5A så er jo effektuttaket fra stikkkontakten begrenset til ca 1100W, og det blir det ikke så mye varme av. Dersom ladingen er innstillt til at batteriet skal være 100%, bør jo bilen ikke bruke av batteriet til oppvarming.
Hvis den er stilt inn til feks 80% kan jo batteriene teoretisk lades mer enn dette og varmeapparatet kan bruke av batteriet til oppvarming, noe som ksn gi mye større effekt. Med tenningen på, har jeg sett at varmeapparatet kan dra opp til 6-7kW!!
Tror ikke det er slik bilen fungerer med "timeroppvarming", men det kan jo prøves ut.
Vet at tiden/lengden varmen står på, varierer med om bilen er tilkoblet ekstern strøm eller ikke.
#13
Volkswagen VW / Sv: Batterivarmer
fredag 10. oktober 2014, klokken 09:39
Høy temperatur ser ut til å være den største bekymringen ang. batteriene, snarere enn lav temperatur:
http://chargedevs.com/newswire/vw-e-golf-doesnt-need-an-active-cooling-system/
http://green.autoblog.com/2014/03/31/vw-e-golf-will-not-have-active-cooling-system-lithium-battery/
http://www.torquenews.com/2250/vw-e-golf-leaf-will-have-air-cooled-battery
Dersom batteriteknologien VW har valg, også innebærer at batteriene ikke kan "fryse", er det jo et stort pluss.
Siden de ikke har veskekjøling av batteriene, er jeg usikker på om de også mangler varmemulighet. Hvis det er behov for varme, kan det jo hende at dette er løst med varmekabler/-matter??
Hurtiglading av kalde batterier tar normalt lenger tid, og det antar jeg også vil gjelde for disse batteriene.
#14
Volkswagen VW / Sv: Batterivarmer
torsdag 09. oktober 2014, klokken 09:08
VW har valgt en batteriteknologi som ikke taper seg noe særlig i kulde. Det skal derfor, etter det jeg vet, ikke være behov for batterivarme på e-up eller e-golf.
Står en del om teknologien i e-up her:http://www.greencarcongress.com/2013/09/20130911-vw.html
#15
Kjøretips / Sv: Rekkeviddekalkulator med høydemeter.
mandag 11. august 2014, klokken 21:56
Hei, ser at denne leser høydeprofilet på terrenget over tunneller og under broer. Da blir det ikke særlig nyttig.
Denne ser derfor kun ut til å fungere på strekninger uten tunneller eller broer.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA