Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Saamodt

#1
e-Golf / Sv: Ulyder i understell på E-Golf
torsdag 19. november 2015, klokken 00:34
Jeg klagde på dette til Møller og fikk demperne bak byttet, men hjalp ikke noe...
#2
e-Golf / Sv: Senkefjærer
søndag 24. mai 2015, klokken 12:24
Jeg monterte senkefjærene fra Eibach i går. Mine målinger etter et par mils kjøring på de nye fjærene indikerer ca 35 mm senking fremme og ca 25 mm bak.
#3
e-Golf / Sv: Car-net før bilen er overtatt
fredag 27. februar 2015, klokken 23:25
Du kan forsøke å legge inn km stand 1 km mer i Car-Net enn det bilen viser. Var i hvert fall det jeg fikk treff på...
#4
e-Golf / Sv: Felg og dekk
søndag 15. februar 2015, klokken 10:07
Jeg har ET40 på 7x17 felger nå på vinteren. Originalt på e-Golf er ET46, så mine er akkurat innenfor det lovlige. ET27 er ganske mye utenfor dette igjen i tillegg til at felgene er bredere, så vet ikke om det fysisk vil passe. Det er i hvert fall ikke lovlig samt at du høyst sannsynlig vil få ekstra tendenser til sporing på slitte veier.
#5
e-Golf / Sv: Første "langtur", tips?
fredag 13. februar 2015, klokken 22:41
mor10, du kan lade på Kiwi i Hønefoss (Eikeliveien). Dette er en Fortum Hurtigladestasjon. Brukte den selv for en ukes tid siden.

Verdt å nevne er at den ladet greit et kvarters tid, men kuttet ut med feil etter at jeg satt i bilen en stund og ventet. Satt ikke på tenning eller noen ting, virket som den kuttet enten da jeg gikk inn i bilen etter handling, evt da jeg gikk ut av bilen for å sjekke ladestatus. Har en kollega som også opplevde at den kuttet da han satt i bilen med varme på. På de fleste hurtigladere skal det gå greit å sitte i bilen med varmen på, men denne er visst litt kilen.
#6
e-Golf / Sv: Poll: Hva er ditt Ø forbruk i vinter
mandag 02. februar 2015, klokken 23:38
Har hatt min e-Golf med VP en uke nå. Kjørt drøyt 50 mil. Gjennomsnitt alt i alt så langt er 18,7 kWt/100km. Hovedsaklig kjørt i normal mode med innetemperatur på mellom 22 og 25 grader. Utetemp har stort sett vært mellom -4 og 0. Har forvarmet bilen med kabel koblet til hjemme i frostfri garasje før jobb, og forvarmet fra batteri etter jobb.

Laveste forbruk så langt er 14,8 kWt/100km på 7 mils tur fra Lørenskog til Hønefoss med fuktig vei og litt snø over Sollihøgda, ikke min daglige rute. Har ikke forsøkt meg på ekstrem økokjøring så langt, men kjører stort sett med forbruket i tankene samtidig som jeg holder følge med trafikken.

Så sant det ikke er snakk om småkjøring til butikken, har det vært relativt lett å ligge under 18 kWt/100km. Kjører for øvrig på Hakka R2 i dimensjon 205/50-17 med 3 bar trykk.
#7
e-Golf med varmepumpe.
Bestilt:  26. februar 2014
Levert:  27. januar 2015
Ventetid: 335 dager
Mellomlagret ca 2,5 mnd i Hodenhagen.
Egenspesifisert bestilt hos Møller.
#8
e-Golf / Sv: Car-net før bilen er overtatt
lørdag 24. januar 2015, klokken 14:51
Forsøkte Car-net oppkobling for første gang i dag. Fikk treff på 15 km. Det merkelige var at da jeg logget inn og fikk oppdatert info fem minutter senere, rapporterte appen 16 km. Nå står riktignok bilen min hos Møller for oppgradering med overlevering førstkommende tirsdag, så det er jo mulig at de faktisk flyttet den hos forhandler. Kom for øvrig opp med riktig GPS lokasjon med en gang.
#9
e-Golf / Sv: E-Golf i media
torsdag 15. januar 2015, klokken 21:52
Har kommet opp to kommentarer til artikkelen nå som henviser til elbilforum og at Møller sin informasjon er feil.
#10
e-Golf / Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.
torsdag 15. januar 2015, klokken 21:42
Bestilte 26.02.2014, la til varmepumpe 13.03.2014. Avtalt overlevering 27.01.2015 :) Bikker akkurat 11 mnd...
#11
e-Golf / Sv: Vinterdekk
onsdag 31. desember 2014, klokken 00:10
Kjøpte Hakka R2 i 205/50-17 i Oktober, men foreløpig samler de bare støv i garasjen. Håper på en forandring på det i løpet av Januar...
#13
e-up! / Sv: Gul dekklampe lyser
onsdag 01. oktober 2014, klokken 10:22
I følge utstyrslista jeg sjekket nå har ikke e-Up dette, men fra 1. November i år blir det påbudt at alle nye biler skal ha en form for varsling. Kan være at det ikke finnes på de tidligst produserte e-Up'ene, men om det ikke allerede er på plass nå, bør det være rett om hjørnet for de som skal leveres i høst. VW har to forskjellige systemer for dekktrykkovervåkning til sine biler, men antar at e-Up får det enkleste uten trykksensorer i hjulene, slik som beskrevet i min forrige post. Det bør i hvert fall være beskrevet i manualen om dette finnes eller ikke.
#14
e-up! / Sv: Gul dekklampe lyser
søndag 28. september 2014, klokken 22:12
Regner med at det er standard system som for mange andre VW som ved hjelp av ABS-sensorene bedømmer rulleomkretsen på hjulene. Ut i fra dette beregner systemet om luftrykket forandrer seg som en funksjon av forandring i rulleomkretsen. Dette kan være grunnen til at varselet ikke kom umiddelbart, den trengte å kjøre litt for å gjøre beregningene. Du bør derfor ta en ekstra sjekk at lufttrykket er helt korrekt og deretter holde "SET" knappen inne noen sek for å kalibrere systemet til vinterdekkene som høyst sannsynlig har en litt annen rulleomkrets enn sommerdekkene (selv om dekkdimensjonen er den samme og luftrykket er det samme). Noen biler har for øvrig "SET" funksjonen i menyen på skjermen. Jeg har ingen e-Up selv, så jeg vet ikke om den har fysisk knapp på dashbordet eller i et menyvalg, men en av delene skal finnes.

Den samme prosedyren bør gjøres hver sesong når hjulene er skiftet. Vær for øvrig også oppmerksom på at temperatur har mye å si for dekktrykket. Når temperaturen blir vesentlig lavere utover vinteren vil trykket synke og kan igjen trigge alarmen. Ikke reset alarmen da før evt dekktrykk er korrigert.
#15
e-Golf / Sv: VW e-GOLF tekniske spørgsmål
tirsdag 23. september 2014, klokken 00:38
Tror Eberspächer HV-PTC kun er den "vanlige" delen av hele varmesystemet slik også e-UP har, og at varmepumpedelen kommer i tillegg for å øke effektiviteten. Systemet virker for komplekst til bare å skulle inneholde et varmeelement.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA