Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Arto78

#1
e-Golf / Sv: eGolf vs brukt diesel Golf - hva er mest lønnsomt?
torsdag 28. august 2014, klokken 15:29
@ Nuvolari og Electrix:

Tusen takk for svar - jeg har ikke vært her på forumet en studn så har ikke kunne takke dere før nå!

Vi valgte til slutt eGolfen og er veldig fornøyd så langt med den - vi fikk kanskje den siste som var tilgjengelig nå fra Møller Bil på Østlandet levert til oss forrige torsdag! Prisen var kr 263K så selv om det er dyrere enn Leafen, så har vi hørt at servicekostnader er billigere. Leafen har nok mer plass bak, men eGolfen ser bedre ut og ga oss bedre følelse av byggekvalitet.

Jeg regnet ut via en kalkulator fant på forumet at 3år gir oss minst en break-even på kjøpet mellom diesel- eller el-drevet Golf. Svigerforeldrene har også nylig kjøpt seg en Leaf så vi får sammenligne erfaringer som vi får dem etterhvert! :-)

Vi gleder oss fremover til å kjøre eGolfen
#2
@ Emil og E_S:

Takk til begge dere for svar - har ikke vært inne på forumet på en stund før nå, så beklager at jeg har ikke takket dere tidligere!  :)

Vi kanskje har vært litt 'dum' i og med at vi kjøpte eGolfen (fikk en - kanskje den siste - som var ledig til levering nå) og er veldig fornøyd så langt.

Jeg ser at vi må nok beholde bilen en stund for at det skal være lønnsomt på sikt, men etter å ha regnet ut litt så vi at vi går ihvertfall ikke så mye i minus og gleden av en ny bil kan også verdsettes! ;)

Forresten, så valgte vi vekk Leaf grunnet utseende, samt interiør til Nissan - byggkvalitet på VW føles mye bedre enn Nissan etter vårt syn. Svigers har kjøpt en ny Leaf så vi får 'eksperimentere' på bruktbil verdien på sikt! ;)
#3
e-Golf / Sv: Lading av E-golf
torsdag 28. august 2014, klokken 15:13
Hei alle sammen!

Jeg er en heldig ny eier av eGolf og fikk bilen forrige torsdag (vi kjøpte fra Møller Bil Skøyen den ensete igjen på Østlandet tror jeg etter en avbestilling). Den har noe ekstrautstyr, men mangler Lane Assist (tror jeg?), skinnseter og varmepumper (selvfølgelig), men tilgjengjeld er den sort i farge og en drøm å kjøre så langt!!

Jeg lurer litt på noe ting rundt lading og har allerede fått noe svar etter å ha lest innleggene her - så en stor takk til alle som har både stilt spørsmål og gitt gode svar så langt! Men jeg har noe spørsmål igjen! :-)

Vi har per idag et 'vanlig' (schuko) stikkontakt ute (både i carporten og på husveggen), men er det lurt å installere noe slik at vi har mulighet på sikt til å hurtiglade bilen? Vi kommer nok til å lade bilen overnatte som oftest når vi trenger det (bare gjort det 3 ganger så langt), men for å gi en liten boost til rekkevidden i tilfeller vi trenger å kjøre rundt litt om kvelden etter jobb, lurer jeg på om det verdt å investere i muligheten?

Forhandleren har opplyst til meg at det vil koste oss ca. kr 10K for en 'veggboks' (når de får avtalen på plass med Siemens) inkl. basis installasjon som vil kunne lade fra 0-100% på ca. 8t (med 4,6kW effekt og helst 20A kurs), men det høres ikke akkurat 'hurtig' ut - noe raskere enn det må mann opp i hundretusenvis av kroner for å få installert hjemme, sa han. Kan det stemmer?

Også siden dette er vår første elbil, så vet jeg ikke hvordan ting blir til vinteren og da lurer jeg på om kulden skal ha noe å si for ladetiden?
#4
e-Golf / eGolf vs brukt diesel Golf - hva er mest lønnsomt?
tirsdag 05. august 2014, klokken 13:02
Hei,

Jeg er ute etter en bil #2 og vurderer å kjøpe en eGolf. Jeg vil gjerne få noe innspill fra forumet om dette.

Det som jeg lurer på er hvilden deal er best av disse to:
- tilbud om siste eGolf som finnes i Norge nå på ca kr 270K
- tilbud om brukt diesel Golf Trendline (med henegerfeste) som er kjørt ca 42K m til ca.kr 179K

Bakgrunnsinfo:
Trenger bilen nå,
Må være i Golf/Focus/Auris-klasse størrelse siden det må ha plass til to voksner og to små barn (med bilseter) og et babyvogn i baggasjerommet,
Skal brukes mest til å kjøre fra Lillestrøm til Helsfyr (ca. 18,5km hver vei) i jobb sammenheng.
Kan hende vi må selge bilen innen 3år grunnet flytting til utlandet

Hva høres mest lønnsomt/fornuftig ut å kjøpe? Jeg takker veldig på forhånd for fornuftige svar! :-)
#5
Hei,

Jeg er ute etter en bil #2 og vurderer å kjøpe en eGolf. Jeg vil gjerne få noe innspill fra forumet om dette.

Det som jeg lurer på er hvilden deal er best av disse to:
- tilbud om siste eGolf som finnes i Norge nå på ca kr 270K
- tilbud om brukt diesel Golf Trendline (med henegerfeste) som er kjørt ca 42K m til ca.kr 179K

Bakgrunnsinfo:
Trenger bilen nå,
Må være i Golf/Focus/Auris-klasse størrelse siden det må ha plass til to voksner og to små barn (med bilseter) og et babyvogn i baggasjerommet,
Skal brukes mest til å kjøre fra Lillestrøm til Helsfyr (ca. 18,5km hver vei) i jobb sammenheng.
Kan hende vi må selge bilen innen 3år grunnet flytting til utlandet

Hva høres mest lønnsomt/fornuftig ut å kjøpe? Jeg takker veldig på forhånd for fornuftige svar! :-)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA