Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Panduck

#1
Uansett hva dette er, en påminnelse eller som følge av bug, synes jeg den var veldig dårlig skrevet. Jeg sjekker ladenivået hver gang jeg begynner å kjøre, jeg... Eposten burde ha vært litt mer informativ...
#2
antok ikke det, jeg prøvde å søke uten at jeg fant noe annet innlegg, men jeg søkte vel etter feil ord :P takk for lenke
#3
BMW i3 / epost: " NB! Kontroller ladenivået på batteriet i bilen"
søndag 29. oktober 2017, klokken 10:54
Fikk følgende epost fra connecteddrive, litt usikker på hva jeg skal gjøre / hvordan jeg skal forholde meg til denne. Noen som vet?

"Kjære BMW ConnectedDrive-kunde,

kontroller ladenivået på batteriet i bilen Vxxxxxx når den har stått lenge stille.

Vennlig hilsen

BMW ConnectedDrive"
#4
Grønn kontakt sine ladere har de vel blitt litt greier å få plass ved etter at det ble betaling for å stå der. Det er vel også langt mer enn 2 ladere ved Skedsmo Rådhus, der betaler man med EasyPark app for å lade (dvs, man bare plugger inn og lader, men betaler ekstra for parkeringen). Om det er noen messe, ville jeg ikke stolt på å få noe parkreringsplass med strøm, nær sagt uansett hvor det er. Har etterhvert blitt greit med hurtigladere i området rundt.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
lørdag 21. oktober 2017, klokken 10:34
Skulle nesten tro at enkelte bilmerker ikke... ønsker at elbiler skal overta... Det må jo være en fin måte å bremse salget av elbil, få folk til å skrive under på kontrakter, og la de vente lenge, lenge på bilene sine. Når Zoe reklamerer med "så populær at det er veldig lang ventetid!", blir det komisk når man ser hva de selger pr mnd.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Trenger man Tesla X?
fredag 20. oktober 2017, klokken 12:08
Jeg har sett BMW i3 omtalt som SUV i amerikansk media, jeg antar begrepet er relativt ubrukelig :P
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Trenger man Tesla X?
torsdag 19. oktober 2017, klokken 21:02
Sitat fra: eisa01 på torsdag 19. oktober 2017, klokken 17:49
Hva mener du med at lettere biler sliter mindre Panduck?

Det er i praksis ikke høyere veislitasje av tyngre biler:
https://www.dagbladet.no/nyheter/faktisk-helt-feil-tesla-er-store-tunge-biler-som-sliter-pa-veien/68783904

Mulig jeg var dum som tenkte at det var dekning for påstanden om at avgiften var nødvendig p.g.a høyere veislitasje. Min feil.

Hm, da kan man jo isteden flytte avgifter over på piggdekk. Om en Tesla skal ha 70.000kr i avgift p.g.a tenkt slitasje, så bør vel piggdekk da ha mange tusen i avgifter p.g.a faktisk slitasje. Da holder det altså ikke med piggdekksavgift i byene, veiene slites jo overalt.
#8
Ønsket er at vi skal få vekk bensin og diesel. Jeg synes elbiler kan betale km-avgift, jeg synes bare bensin & diesel også kan ha det. Problemet er ikke at elbiler skal få avgift, problemet kommer når avgiften gjør at det blir mindre gunstig å ha elbil sammenliknet med bensin / diesel.

Bompenge som eksempel: Skal elbiler gå fra 0kr til 10kr, skal bompengesats for bensin og diesel økes med 10kr også. Avgiftsavstanden må beholdes.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Trenger man Tesla X?
torsdag 19. oktober 2017, klokken 11:54
Man trenger ikke MX. Når det kommer et godt utvalg av elbiler, så kan man begynne å tenke avgift på f.eks vekt. Lettere biler sliter mindre, og det er greit med vektavgift, men dette kommer noen år for tidlig.

Det er greit å innføre avgifter på elbil, men dette må økes like mye på fossilbiler. Vi må få en situasjon der det ALLTID skal lønne seg å velge elbil.

#10
Sitat fra: sylwester på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 16:54
Nå kan det hende at det tidligere var en begrensning der som er fjernet? Jeg har selv erfaring med at merkelapper ikke blir oppdatert siden det er forskjellig personer som monterer og merker. Kan fort bli feil merking da.

Dette er splitter nye hurtigladere.
#11
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: mellomhurtig i sverige?
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 13:37
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 23:19
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 23:14
Sitat fra: Panduck på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 21:59
Ser det dukker opp ladere på vei mot stockholm (vesterås) som tydligvis har samarbeide med fortum (de er synlige i map.chargedrive.com). Litt merkelig oppsett, alle laderene virker å være 32kW. Ett sted mellom semihurtig og hurtig??
Sikker på at det ikke står 32A?
Nei, jaggu står det 400V 80A på hurtigladerne.
Mistenker at de bare er semi-hurtige.

Mer info finnes her: https://laddregion.se/

Jeg fikk 45kW på disse laderene (se annen tråd)
#12
Sitat fra: hanche på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 13:19
Det er sikkert forklaringen, men det virker jo høl i hue, spør du meg, å blande sammen DC-siden og på AC-siden på denne måten. Og uansett så er det jo DC-siden som interesserer kunden.

Ser mest "80A" i sverige og England, ikke i Norge. Kan det være at man har tenkt annerledes, og ikke har en standard på hva det betyr? Det er jo iallefall litt dumt. Skal høre med Fortum Charge&Drive, de har litt av begge i sitt nett.
#13
Jeg har alltid trodd at 120A 400V på hurtiglader var enkelt og greit maks det lader kunne gi ut på DC. Her er det ikke noe 3 fase-greier, så da var det 120A * 400V. Nå har jeg ladet på en del ladere i Sverige der det står "50kW, 80A 400V", og da antok jeg at "50kW" bare var tull, her burde jeg ikke få mer enn 32kW. Men joda, full effekt ble det...

Har jeg misforstått noe? Er 80A det som er 3-fase AC "inn" til laderen, slik at 120A vil være nok til å gi både 50kW og 22kW AC?
#14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading i Europa
fredag 13. oktober 2017, klokken 23:13
Sitat fra: meiniac på fredag 13. oktober 2017, klokken 15:32
Merk at det hvis man ikke har Tesla eller Zoe i Danmark og skal lade på Type2, så blir effekten veldig begrenset. Jeg fikk ut 2,9KW. Klagde til leverandøren (Clever) som etter noen dager svarte med at de fikk ikke lov til å levere mere på én fase i Danmark.

LEAFen din kan da ikke lade på mer enn en fase uansett, og får 6.6kW da. Om du ladet på 11kW, ville du derimot ikke få spes mer enn 3kW. Og hvorfor vil Zoe / Tesla oppføre seg annerledes? Jeg fikk da uansett 11kW på i3en min i Danmark?
#15
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: mellomhurtig i sverige?
onsdag 11. oktober 2017, klokken 11:17
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. oktober 2017, klokken 09:57
Skjønner ikke helt hva du mener her, men om de er på maks 80A vil en typisk bil få 28kW eller deromkring på disse. 350V*80A=28000W. Kanskje opp mot snaue 30kW på det meste.

Jeg vet ikke hvordan bilen min vil oppføre seg dersom den kun kan få 80A, men den lader jo en god stund på 48kW fra normale ladere, så da anta den kan trekke over 350V en stund på denne.

Men om Fortum sine "normale" ladere koster 2kr pr minutt vil det ikke virke logisk å velge disse laderene til 2kr pr minutt får det blir ca 16kW forskjell på ladehastighet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA