Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TommyA

#1
Model S / Sv: Ekstrem sensitiv skinn
tirsdag 21. april 2015, klokken 21:55
Swissvax Leather cleaner og Swissvax milk
Brukt det selv, er meget ba
#2
Model S / Sv: Skuffet av Tesla (Drammen)
onsdag 01. april 2015, klokken 16:57
Hentet min P85d for en uke siden i Drammen hos Leo. Perfekt overlevering og bilen var som den skulle være. Der Tesla kan forbedre seg betydelig, er oppfølging av hver enkelt kunde mens han venter på bilen. Dette burde være høyere prioritert, og kan jo gjøres veldig enkelt på mail/sms. Tror dette også ville spart dem for veldig mange telefonhenvendelser.
Vi kan nok heller ikke sammenligne med BMW, Audi forhandlere som har et mye større forhandlernett for utlevering. Dessuten leveres vel deres biler ut spredt utover lengre perioder. Er helt sikker på at de ansatte gjør en kjempejobb tatt i betraktning arbeidspresset under "toppene" for utlevering
#3
S.A Lunde, hvor i allverden vasker du, siden det er resirkulert vann? Jeg har drevet vaskeanlegg i 15 år i Nord-Norge, og ALDRI vært borti dette. Vei de har det i Europa, men i Norge?
#4
Model S / Sv: Firmware 6.1
søndag 11. januar 2015, klokken 16:18
Vedrørende radar pga snø som ikke virker, så kan bekrefte at samme problemet hadde jeg med min Audi A7 enkelte ganger, spesielt om det la seg is foran. 99,9 % av tiden fungerte den eksemplarisk. Vil tro det samme vil gjelde på Teslaen. Virker som om mange her inne virkelig "ønsker" å finne noe å kritisere eller klage på, til dere sier jeg bare; God bedring!
#5
Model S / Sv: Restverdi
lørdag 10. januar 2015, klokken 03:18
Selvfølgelig kan man låne til bil. Det viktige imidlertid er at du nedbetaler lånet i takt med verdifallet på bilen. Til de som refinansierer nye biler inn i eksisterende boliglån, så husk å øke det månedlige terminbeløpet tilsvarende verdifallet på bilen. Gjør man IKKE det, å skifter bil o refinansierer på samme måte f.eks hvert tredje år, ja da sitter man å betaler på gamle biler man har solgt for mange år siden. Til slutt må vel alle være enig om at investering i bil, uansett merke, er noe av de dårligste investeringene man kan gjøre!
#6
TmP85d, bestilt 16.okt, i produksjon i dag :)
#7
Model S / Sv: Har vi tro på en FW oppdatering i julegave?
fredag 26. desember 2014, klokken 15:25
Artig sammenligning mellom Tesla og ei lita "ert" Torpedo. Men hver sin smak, kos deg med Kia Ev  :D
#8
Model S / Sv: Har vi tro på en FW oppdatering i julegave?
fredag 26. desember 2014, klokken 15:17
Sitat fra: Torpedo Ted på søndag 21. desember 2014, klokken 17:44
Sitat fra: ihlhaug på søndag 21. desember 2014, klokken 14:39
wow. Har du en Telsa? provekjorte selv kia for jeg kjopte Tesla, sa den der maa du lengre ut paa landet med. Ironi kanskje?
Jeg har eid Tesla i snart et år ja, og Tesla har på den tiden ikke klart å komme med oppdatering med de mest essensielle features en gang.

KIA Soul EV har blant annet mulighet for "schedule AC" og vise hvor mye av strømmen AC etc. bruker. Her er en video som viser at KIA har langt mer nyttig funksjonalitet enn Tesla: https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=UlfVA4_cyEA#t=108

Tesla sin 17" skjerm har vist seg å være en eneste stor gimmick. Og en orgie av piksler som ikke blir brukt til noe som helst. Det eneste som drar nytte av den er Google Maps, og til dels den (elendige) nettleseren. Bortsett fra det hadde det ikke vært noen særlig forskjell om den var 10". Media-spilleren er jo overhode ikke designet for noe større - den kutter jo til og med navnene på sangene fordi den tror det er dårlig plass.
#9
Kallagtunet- Har du Tesla eller har du bestilt? Maken til pessimistiske og negative omtaler. Synst kanskje du passer i et annet forum om du ikke har eller har planer om kjøp : God Jul
#10
Model S / Sv: kulda skaper problemer for min model S
mandag 08. desember 2014, klokken 17:18
Jeg som driver vaskehall opplever dette ofte om vinteren. Derfor skal det stå i alle vaskehaller at du skal prøve bremsene før du kjører videre. Stål er selvsagt iskaldt om vinteren, og blir det spylt vann på bremsene så legger deg seg ofte en ishinne som gjør at bremsene fryser. Samme kan skje om det har vært mildvær og det slår om til frost. På en Tesla med såpass kraftige bremser blir kontaktflaten større og det trengs større kraft for å få bremsene "løs"
Dette er på ingen måte et problem som gjelder Tesla mer enn andre biler!
#11
Jeg har inne en bestilling på P85D og ringte Tesla Motors i går og spurte om det var for sent å endre farve på bilen. Svaret jeg fikk var at min bil kom til å gå i produksjon i løpet av 14 dager, og at om jeg nå ba om endringer, uansett hva det var, så ville bilen komme bakerst i køen igjen. og ikke bli levert i mars  som nå er leveringstidspunkt .Jeg bestilte forøvrig en uke etter P85D ble lansert.
Ble egentlig litt glad for den tilbakemeldingen for da blir det neppe forsinkelser. For å endre farve, har jeg nå heller avtalt med et firma i Trondheim som kunne foliere den med 3M``s mørk grå og matt folie som jeg ønsker. Prisen ville bli kr 21.000,-
#12
Klykken har helt rett i at om du har vokset bilen, så vil evt petroavfetting, som er valgfritt for kjøper når han kjøper en børsteløs vask, ta bort det meste av voksen på bilen. Er bilen Cheramic pro behandlet, Ditec e.l. kan du kjøre full pakke på børsteløsvasken også med petroavfetting. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er en børsteløs vask berøringsløs i den forstand at det er kun vann og kjemi som berører bilen. Vasken er da så skånsom som den kan få blitt. Kjemien som brukes på maskinen er også viktig, men er rimelig sikker på at de kjente stasjonene som Esso, Shell og Statoil benytter gode produkter som på ingen måte skader lakken. En børsteløs vask tar ca 6 minutter, inneholder forvask, skum og deretter høytrykksvask. Til slutt en avrenningsvoks og tørk. I tillegg blir bilen spylt under for skitt, sand og salt, som er vanskelig å få til med en høytrykkspyler. Kostnad med fordelsprogram hos oss blir gjennomsnittsprisen kr. 106,- En slik vask i mørketiden med veisalting ca 4 mnd og med vask hver 14. dag gir en totalkostnad på kr. 850,- som er vel anvendte penger.
Når det gjelder vedkommende som kommenterte mine 150 vask på ny audi a7 og at han "ikke" tror at den ikke har fått striper, så er svaret mitt enkelt å greit, hvorfor tror du at jeg fortsatte med børstevask på en bil til 1,3 mil kroner, når jeg har gratis vask inkl børsteløs i mitt eget anlegg? Jeg har ingen grunn til å lyve her inne. Poenget mitt var at det er stor forskjell på billakk, og også på hvilken farve som er på bilene. En sort Audi A7 ville hatt vaskespor etter 150 vask. Men nå skal det også si at de fine vaskesporene som kan bli etter børstevask, enkelt polleres bort når en tar vår/høst shiningen på bilen. De aller fleste riper kommer fra snøkosten som feier over skitten bil. Disse stripene går på kryss og tvers og det er enkelt å se hvorfor de er kommet
#13
Sitat fra: DavidRS på mandag 01. desember 2014, klokken 22:45
Sitat fra: TommyA på fredag 28. november 2014, klokken 17:36
Hei. Til dere som spør om børstevask i bilvaskemaskiner, så er svaret mitt delt. F.eks har jeg hatt en ny Audi A7 i 2,5 år som nå er solgt i påvente av en ny Tesla. Audien ble vasket MED børster ca 150 vask. Det var ikke en eneste ripe i lakken da jeg solgte den. Slikt ser man når man studere bilen fra forskjellige vinkler i sol-lys. Men nå skal det sies at mange tyske biler har knallhard lakk. Likevel noe forskjell på farge faktisk. Vår maskin har de nyeste og mykeste børstene på markedet og maskinen er vesentlig dyrere enn standard maskiner. Så til Tesla. Så langt jeg kjenner til, har Tesla veldig MYK lakk, og vil IKKE bruke børster på min Tesla når den kommer i mars. Børsteløs vask kan være veldig bra, men også her er det veldig forskjell fra maskin til maskin. Min erfaring er at Washtec's nye maskiner er meget bra. Likevel kan resultatet variere på to like maskiner. Da er det hvilken kjemi som brukes som avgjør. Vi bruker en kjemitype fra Finnland som heter Pineline. Den er dyr, men svanemerket og gir meget bra resultat.
Mitt poeng i tidligere artikkel var at bilvask om vinteren er minst - om ikke mer viktig enn om sommeren. Dette pga salt, asfalt m.m. Resultatet av vasken er kanskje ikke like viktig som vår og sommer, men å få dritten av både lakken og under bilen ER viktig. Snø på skitten bil om vinteren forklarer dette. Er ikke moro å børste snø av en skitten Tesla. Blir litt som sandpapir på lakken. Til Vigdis vil jeg si, glem trekket, finn ny vaskeplass. Du bør ikke trenge bruke mer enn en 50 lapp en gang i uken, og glem skumbørsten. Måten å finne ut standarden på vaskestasonen din, er å se på renhold av hall, maskin og utstyr..... God vask
#14
Hei. Til dere som spør om børstevask i bilvaskemaskiner, så er svaret mitt delt. F.eks har jeg hatt en ny Audi A7 i 2,5 år som nå er solgt i påvente av en ny Tesla. Audien ble vasket MED børster ca 150 vask. Det var ikke en eneste ripe i lakken da jeg solgte den. Slikt ser man når man studere bilen fra forskjellige vinkler i sol-lys. Men nå skal det sies at mange tyske biler har knallhard lakk. Likevel noe forskjell på farge faktisk. Vår maskin har de nyeste og mykeste børstene på markedet og maskinen er vesentlig dyrere enn standard maskiner. Så til Tesla. Så langt jeg kjenner til, har Tesla veldig MYK lakk, og vil IKKE bruke børster på min Tesla når den kommer i mars. Børsteløs vask kan være veldig bra, men også her er det veldig forskjell fra maskin til maskin. Min erfaring er at Washtec's nye maskiner er meget bra. Likevel kan resultatet variere på to like maskiner. Da er det hvilken kjemi som brukes som avgjør. Vi bruker en kjemitype fra Finnland som heter Pineline. Den er dyr, men svanemerket og gir meget bra resultat.
Mitt poeng i tidligere artikkel var at bilvask om vinteren er minst - om ikke mer viktig enn om sommeren. Dette pga salt, asfalt m.m. Resultatet av vasken er kanskje ikke like viktig som vår og sommer, men å få dritten av både lakken og under bilen ER viktig. Snø på skitten bil om vinteren forklarer dette. Er ikke moro å børste snø av en skitten Tesla. Blir litt som sandpapir på lakken. Til Vigdis vil jeg si, glem trekket, finn ny vaskeplass. Du bør ikke trenge bruke mer enn en 50 lapp en gang i uken, og glem skumbørsten. Måten å finne ut standarden på vaskestasonen din, er å se på renhold av hall, maskin og utstyr..... God vask
#15
Hei, jeg blir litt oppgitt over folk her inne. Når man koster på seg en såpass dyr bil som en Tesla må man vel ha råd til å bruke de få kronene det koster å holde bilen ren for veisalt og asfalt om vinteren. Jeg driver selv et vaskeanlegg og vasker rundt 8.000 biler i året. Vasker du bilen i en selvvask en gang i uken i de verste saltperiodene kommer du unna med ca kr. 60,- i uken. Dette inkl en dusj rundt bilen med vannbassert avfetting. Velger du en børsteløs vask i bilvaskemaskin og bruker rabattkort vil dette i snitt koste deg rundt 100,- pr vask. Da får du for det første den mest skånsomme vasken som fins, og i tillegg spylt bilen under, og tenker da spesielt rundt bremsesystemene osv. Vedkommende over som la på avfetting hjemme for så å dra ned på bensinstasjonen for å få dette avspylt må da være så gnien at han kanskje ikke burde tatt seg råd til en Tesla. Avfetting skal som kjent ikke tørke på bilen, og da er det ikke rart man får kalkflekker på bilen når den blir tørr. Er veldig mange her inne som skal gi gode råd, men som nok ikke kan faget. Jeg har jobbet med dette i 15 år og prøver ikke være "blærete" men jeg kan bilvask og bilpleie !
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA