Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 08. desember 2024, klokken 08:19Uff uff da - det var trist å lese. Men håper du uansett er fornøyd nå da.
Jeg har bare sitti i den innendørs og ikke fått kjørt den.
Lurer litt på om de 551 hk sparker godt fra seg eller? Den virker jo veldig kvikk på de YT videoene jeg har sett.
Sorry. Så ikke dette innlegget på forumappen av en eller annen grunn.Bare vært småtterier enda. Litt usikker på AC-kompressoren, da den genererer mye vibrasjon / høres litt ut som en gammel dieselbil i kaldt vær. Får se den litt an før jeg eventuelt gjør noe. Ellers så er det standardtingene for dem som ikke er vant med å lage biler der det er skikkelig kaldt:
- Rammeløse vinduer som skal gå ned - lykke til med det i -15 etter mildvær...
- Materialet inne i hjulbuen ser ut til å fusjonere med snø og slaps. Klassisk Teslastyle.
- Dørhåndtak som ikke kommer ut / går inn på grunn av vann som kommer inn i brønnen og fryser til is.
- Den automatiske luka på ladeporten får fnatt av den minste lille isklumpen, og om du ikke sørger for å fjerne den skikkelig / blåse ren skinnene, så kan du kose deg med pipingen - hele, og absolutt hele veien hjem. Den gir seg ALDRI!
- Kanten mellom bakluke, tak og øvre del av sidene slipper inn mye snø, som så blir vann når jeg parkerer i parkeringskjeller på jobb og så is når jeg parkerer utendørs hjemme. Høres slettes ikke bra ut når jeg åpner luka igjen...
- 265 breie dekk + melsuppe av salt og snø + ganske kaldt = kanefart! Dette er slede som sklir godt oppå
Nesten komisk av og til.
Men; dette er på ingen måte noe som er spesifikt for denne bilen / Xpeng som merke og veies i stor grad opp av de gode tingene med bilen.
Og ja den er rett og slett brutal; eneste jeg har kjørt som er kvassere må være Taycan og Model X P100D Ludicrous. Har kjørt biler med mer kraft på papiret, men som ikke føltes like brutale. (NIO EL8 f.eks.)
Så nå blir det å impregnere innerskjermene, laste opp med masse silikonspray til lister og håndtak, kjøpe snødeksel til ladeport og krysse fingre for at kompressoren "bare skal være sånn"
Den biten med bakluka har jeg ikke helt bestemt meg hvordan jeg skal løse enda. Sledefunksjonen er vel bare kombo av bredde på dekk og føre. Lite en får gjort noe med.Uvant å måtte tjone såpass med en helt flett ny bil, men samboer er nok vesentlig mer irritert enn meg. Hun opplevde at ladekabel sto fast i bilen en morgen etter oppgradering av XOS her for et par uker siden. Da var det ikke mye skryt å få for Xpeng sin del. Da måtte vi inn i systemet i bilen og endre landegrense sånn at bilen startet lading igjen for så å avslutte som normalt. Den må ha gått til ferdigladet før oppgraderingen sånn at ladeskjermen ikke ble hentet opp igjen etter oppgradering. Veeeldig corner case, men uansett ting som gjør ikketekniske brukere frustrerte.
