Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - abel

#1
ID.4 / Sv: Noen som har fått firmware 3.1/3.2 OTA?
tirsdag 14. februar 2023, klokken 14:50
Sitat fra: igniztion på mandag 13. februar 2023, klokken 14:38
Sitat fra: abel på mandag 13. februar 2023, klokken 12:43
Jeg har sett en offisiell melding fra VW om at de ikke kommer til å prioritere 3.0 til nyere versjoner før alle er løftet fra 2.4 til 3.0. Jeg fikk 3.0 fra 2.4 rett før jul, men opplever dessverre at de har masse små bugs som ikke har blitt bedre. F.eks. er det slik at regenerering ikke blir aktivert før jeg manuelt trykker på hvilken modus bilen skal være i (Sport, Eco osv.). Systemet er fortsatt veldig seigt, spesielt ved oppstart av bil.

Har også en helt ny Tesla Y, og sammenliknet med denne er VW fortsatt ikke der hvor Tesla var i 2013. Rett og slett flaut (nå sammenlikner jeg kun software mot software, ikke bilen generelt)!

Akkurat det som er uthevet her er ikke en bug. Modusen til drivverket skal settes i den modusen som bilen stod i ved godkjenning av utslipp etc. Derfor vil drivverket alltid stå i Comfort ved oppstart av bilen. Dersom du da kjører i "D" på girvelger, er det kun Eco Assist regenerering.

Det høres veldig rart ut. Har hatt mange elektriske biler, og dette er første (og eneste) gangen jeg har vært borti dette. Har du dette fra en offisiell kilde?
#2
ID.4 / Sv: Noen som har fått firmware 3.1/3.2 OTA?
mandag 13. februar 2023, klokken 12:43
Jeg har sett en offisiell melding fra VW om at de ikke kommer til å prioritere 3.0 til nyere versjoner før alle er løftet fra 2.4 til 3.0. Jeg fikk 3.0 fra 2.4 rett før jul, men opplever dessverre at de har masse små bugs som ikke har blitt bedre. F.eks. er det slik at regenerering ikke blir aktivert før jeg manuelt trykker på hvilken modus bilen skal være i (Sport, Eco osv.). Systemet er fortsatt veldig seigt, spesielt ved oppstart av bil.

Har også en helt ny Tesla Y, og sammenliknet med denne er VW fortsatt ikke der hvor Tesla var i 2013. Rett og slett flaut (nå sammenlikner jeg kun software mot software, ikke bilen generelt)!
#3
Som eier av både ID4 og TMY kan jeg bekrefte at det er stor forskjell på bagasjeplassen mellom de to bilene. Ved praktisk bruk så vil Frunk og Trunk gi deg enormt med ekstra bagasjeplass.
#4
ID.4 / Sv: ID software 3.0 OTA-bølge er klar til å rulles ut.
lørdag 24. desember 2022, klokken 11:47
Da var det omsider min tur til å få 3.0 OTA (ID.4 GTX fra september 2021). Jeg var en av de som sendte email om at jeg ønsket 3.0 tidligere i høst. Installering gikk greit som om det tok 8 timer. Oppsett etterpå var litt kronglete da jeg fant ut at jeg måtte først slette bilen fra appen, før jeg måtte legge den til på nytt.

Etter en kjøretur på 30 minutter i dag var også del 2 klar til installering. Satte den på nå og regner med at det også går like greit.

Nå blir det interessant å se når VW har tenkt å løfte oss videre opp til de nyeste versjonene.
#5
Bestilling og levering / Sv: Levering model Y performance
onsdag 19. oktober 2022, klokken 18:35
Sitat fra: Torgeir Jensen på onsdag 19. oktober 2022, klokken 16:06
Samme her. Bestilt 27 mai. Tilbake til start august til oktober.

Bestilte samme dato som deg, og fikk august til oktober i dag. Venter i spenning på neste endring  :D
#6
ID.4 / Sv: Produksjon og levering av GTX
fredag 10. september 2021, klokken 19:05
Jeg får min GTX Mangan Grey nå på mandag. Bestilt 29. april. Blir spennende å gå fra Tesla Model S til denne.
#7
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Takstativ
søndag 06. mai 2012, klokken 19:27
Hvis noen er interessert så har jeg et originalstativ til salgs for 2.500,- grunnet overgang til bakmontert sykkelstativ  ;D

Befinner seg i Tranby, Lier
#8
Prisen er satt til ca. 6000,- pluss 1 time montering.
#9
Sitat fra: Granheim på tirsdag 24. mai 2011, klokken 10:54
Så vidt jeg kan forstå er dette helt uproblematisk, kun begrenset at lengden på kablene. Du skal tross alt "bare" montere ei varmevifte inni bilen med en stikkontakt på utsiden for å kople til strøm. Vi har en i-Miev som skal leveres med Defa vifte nå og har ikke hørt noe om vanskeligheter.

Du bestemmer selv hvor kontakten skal sitte, men det vanlige er jo å ha den et sted i front og føre kablene gjennom torpedoveggen der det ofte allerede finnes "ledige hull".

Jeg har benyttet denne løsningen i hele vinter - og det har fungert utmerket! Kontakten er montert i front av bilen. Når det gjelder vann-varming så har jeg forstått det slik at det ikke er mulig å få på i-miev da mengden vann er for liten til å benytte seg av Defa type løsninger.
#10
Det ser faktisk ut til at jekk ikke følger med bilen  :(
#11
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Ladestasjoner
mandag 21. februar 2011, klokken 07:38
Hei, følg denne anvisningen  ;D da får du opp alle ladestasjoner som symboler i GPS'en.
#12
Sitat fra: Lunde på fredag 11. februar 2011, klokken 18:57
Har aldri i mitt liv kjørt en bil med slike systemer før iMiev sist helg. På løs snø som normalt faktisk MÅ spinnes vekk var det nesten håpløst. Det var nesten så jeg så meg om etter assistanse på en sidevei på Ormøya. Jeg innrømmer glatt at jeg ikke har lest manualen for bilen. Det var et bevisst valg for å se hvor intuitivt funksjonene var i bilen. Fant en knapp der det stod antispinn off, men den virket ikke på mine fingeravtrykk ;-) Må innrømme at det var en snodig opplevelse å kjøre med antiskrens. Plutselig og helt uten at jeg følte at jeg trengte hjelp hørtes det ut som om jeg kjørte i grøfta. Bilen bremset seg inn etter hva den antagelig oppfattet som en skummel situasjon.. Sikkert veldig sikkert, men dørga kjedelig  :-\
Du må holde knappen inne i ca. 5 sekunder før antispinn slår seg av. Når det er sagt så er jeg også fortsatt ikke helt dus med hvordan dette fungerer på bilen. Når jeg har slitt med å komme opp en bakke så har jeg slått den av.
#13
Sitat fra: espens på mandag 07. februar 2011, klokken 23:16
Etter å nylig ha fått levert en ny iMiev må jeg si meg stort sett fornøyd. En god bil på vinterføre, men litt kortere rekkevidde(forsåvidt uproblematisk for oss). Kommer oss vel rundt 8 mil i 5minus.

Som teknisk ganske inkompetent  lurer jeg på hva koblingen er mellom de ulike batteriene i bilen, varmeapparatet og lading. Om jeg skrur om tenningen i bilen når den er koblet til stikkontakten på veggen så starter varmeapparatet. I tillegg begynner det å lyse at bilen lader på laderen.

Innebærer det at jeg kan la bilen stå i 10 min, bli varm og defroste alle ruter og når jeg tar ut laderen starter med fullt batteri? Eller risikerer jeg å tømme 12v hjelpebatteriet for strøm (alternativt andre ubehagelige opplevelser)

Noen som kan litt elektronikk som kan belyse saken?

Et annet tips er å installere en standard Defa kupevarmer. Jeg fikk det utført før jeg hentet bilen og det fungerer utmerket (må riktig nok leve med en egen ledning inn til Defakontakten i front av bilen). Mener å huske å dette kostet ca. kr. 3000,- ferdig montert. Utrolig deilig å starte turen med helt varm bil  :D
#14
Sitat fra: Lunde på søndag 06. februar 2011, klokken 08:02
Bilen er helt grei den  :), men for min del skulle jeg gjerne hatt setet minst 4-5cm lengre bakover. Jeg sitter ikke godt med mine (over gjennomsnitts lange) bein. Bilen virker også smalere innvendig enn TH!NK. Mulig det er et synsbedtrag, men fra der de fleste befinner seg når bilen kjøres virker TH!NK mer romslig på en måte.
Synes det er underlig at iMiev forsvarer sin manglende rekkevidde på landeveien med at den er laget for bykjøring. I så fall stiller jeg meg undrende til at de har satt toppfarten til 140 og at enhver som vil får full effekt hele veien til vel 130. Alle vet at de som vil med denne muligheten dreper enhver ambisjon om å komme langt.
Min lille test med svært beskjedent effektuttak lave gjennomsnittsfart med en passasjer, ingen bagasje og uten varmeapparat viser at rekkevidden for de aller fleste neppe noen gang er over 100Km uansett årstider.
Leste nettopp av forbruket etter gårsdagens "langtur" 16,3kWh fra stikkontakten er nesten misstenkelig om nå kapasiteten virkelig er 16kWh?

Så langt så er min erfaring at man fint kan klare godt over 100 Km på denne årstiden (uten noen særlig bruk av varme). Nå kjører jeg riktignok en strekning som ikke har for mange bakker, men min siste test ga ca. 120 Km rekkevidde med snittfart på 75+ og 1 grad ute. Blir det kaldere så faller rekkevidden merkbart.  ;D
#15
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: 10A kurs..
tirsdag 01. februar 2011, klokken 08:24
Sitat fra: bobakka på mandag 31. januar 2011, klokken 23:59
Jeg fikk beskjed om at det var rundt 8000 kroner for 10A kabelen. Derfor er det et poeng at man må prøveå hindre tyveri av disse kablene, så jeg håper at låsemekanismen som Granheim fortalte om er god.

Låsemekanisme? Jeg har laget en egen patent på min i-miev slik at jeg kan låse kabelen til hjulet - men er alltid på jakt etter bedre løsninger  8)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA